Gå til innhold

Far skal til utlandet med barna. Må jeg kjøpe inn det han trenger?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars unger som ikke har sommerklær annet enn til bruk i skogen.

Anonymkode: 48f48...b6a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt merkelig at de ikke har helt normalt sommertøy, da. Jeg mener far må stå for det ekstra pene tøyet han ønsker, men har ikke barna dine shortser, tskjorter og kjoler/skjørt som de bruker i barnehage/skole? Evt et litt penere sett til selskap på sommeren - eller en tur ut for å spise? Snakker ikke om råflott, men helt vanlig HM/Lindex/Cubus. 

Anonymkode: 2b4fc...12d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jøss.. her var annerledes svar enn når jeg spurte om nøyaktig det samme for par år siden   Ser til og med noen av brukerene svarer det motsatte av det de har svart her. 

Eeeeh. Må være pga kjønnet.

Endret av Al34n0nym1
AnonymBruker
Skrevet
Al34n0nym1 skrev (2 minutter siden):

Jøss.. her var annerledes svar enn når jeg spurte om nøyaktig det samme for par år siden   Ser til og med noen av brukerene svarer det motsatte av det de har svart her. 

Eeeeh. Må være pga kjønnet.

2 brukere har svart med nick. Du får sende dem hver sin pm og spørre dem 

Anonymkode: 9502e...6b8

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

2 brukere har svart med nick. Du får sende dem hver sin pm og spørre dem 

Hehe, får se om jeg får svar da. Var endel AnonymBrukere som også svarte slikt også.

Synes det er litt morsomt at dem/flertallet motsier seg selv basert på kjønn. Da var jeg den store skammen for å ikke ha ordnet klær til ungene mine med vedkommendes bidrag.

Endret av Al34n0nym1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er litt merkelig at de ikke har helt normalt sommertøy, da. Jeg mener far må stå for det ekstra pene tøyet han ønsker, men har ikke barna dine shortser, tskjorter og kjoler/skjørt som de bruker i barnehage/skole? Evt et litt penere sett til selskap på sommeren - eller en tur ut for å spise? Snakker ikke om råflott, men helt vanlig HM/Lindex/Cubus. 

Anonymkode: 2b4fc...12d

Jo, det har de. Ene går på barneskole og hu andre i barnehage. Det er en naturbarnehage hvor de er ute og klatrer i trær hele dagen. Så kjole og kjørt er helt ubrukelig. Kjøper en del polarn og pyre. De holder godt til røff bruk, og varer lenge. Hu på barneskolen liker best å gå i tennisskjørt, med shorts under fra hm om hun skal gå i noe pent. Det er vel det med "jentete"  jeg får på henne. Vi er ute-familie. Seiler, går fjellturer, sover i telt osv, tenner bål, padler kajak, rappeler osv. Så for min del er innkjøp av tøy basert på praktisk bruk. Tøyet er ikke stygt. Det er faktisk veldig dyrt og flott. Men ikke sånn "jentete pent" med perler og bling.. 

Ts

Anonymkode: de823...dc0

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Al34n0nym1 skrev (1 minutt siden):

Hehe, får se om jeg får svar da. Var endel AnonymBrukere som også svarte slikt også

Men du vet jo ikke om det er de samme som sist ;)

Helt ærlig så tror jeg at du lurer litt her og er sur fordi TS får svar etter hva NAV legger i hva bidragsmottager skal dekke. Noe du også kunne sjekket opp selv da du sto i samme situasjon. Informasjonen ligger åpen på nav.no

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han betaler bidrag fastsatt og innkrevd av NAV. Han kommer med en innkjøpsliste til ungene, og mener jeg må kjøpe det han trenger til ferien. Alt fra koffert, spesifikke kjoler til fest, fine sandaler, solhatter, alt av klær (x antall shortser, t-skjorter etc) osv. 

Må jeg kjøpe inn alt dette til hans ferie? Selv ferierer jeg og ungene i telt i norge. Og da bærer jeg i stor ryggsekk og det holder med en shorts, et ekstra sett med klær og fleece, gummistøvler, fjellsko og ecco sandaler med stropp over hælen. Dette tøyet er ikke fint nok for utenlandsferie sier han. Det er jeg forsåvidt enig i, men synes det er mye hvis jeg skal stå for klær som brukes i hans ferie med grunnlag i "må være fint nok". 

Hvem har rett? Skal jeg stå for dette når han betaler bidrag, eller må han kjøpe det selv? 

Nei herlighet du kan sende med de sommerklærne de har. Om han ikke er fornøyd får han kjøpe inn klær selv.  Regner med de har noen shortser, kjoler og annet sommertøy

Anonymkode: 27858...dda

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du vet jo ikke om det er de samme som sist ;)

Helt ærlig så tror jeg at du lurer litt her og er sur fordi TS får svar etter hva NAV legger i hva bidragsmottager skal dekke. Noe du også kunne sjekket opp selv da du sto i samme situasjon. Informasjonen ligger åpen på nav.no

Nei, det gjør jeg ikke. Men ut i fra samme spørsmål og basert på svaret hvor flertallet er samstemt så kan man basere seg ut i fra tenkemåten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei herlighet du kan sende med de sommerklærne de har. Om han ikke er fornøyd får han kjøpe inn klær selv.  Regner med de har noen shortser, kjoler og annet sommertøy

Har de ikke noe av dette tenker jeg faktisk at du burde kjøpe inn litt ja. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Al34n0nym1 skrev (10 minutter siden):

Hehe, får se om jeg får svar da. Var endel AnonymBrukere som også svarte slikt også.

Synes det er litt morsomt at dem/flertallet motsier seg selv basert på kjønn. Da var jeg den store skammen for å ikke ha ordnet klær til ungene mine med vedkommendes bidrag.

Har du link til tråden din?

Anonymkode: 0b813...881

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har de ikke koffert så må far kjøpe inn det til deres ferie.

Når det gjelder helt ordinært sommertøy ellers (uten perler), så tenker jeg du kan tjene på å være litt smidig i forhold til dette. Far tar i alle fall barna med på ferie. Det er da flust av fedre som tar ferie uten barna, fortrinnsvis med ny partner og nye barn. Så hvis litt nytt sommertøy fra H&M kan bidra til at dette blir en hyggelig opplevelse for alle parter så er nok det det beste.

Anonymkode: d97c5...e51

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kommet han litt i møte. Noen sommerkjoler og nye t-skjortene fra hm, en solhatt (det må de da ha?), pakk en sekk/bag(!) du har slik du ville pakket den for to uker på et hotel i Syden med restaurantbesøk og strandliv. De skal sikkert i en bursdag i løpet av sesongen her hjemme også, går de i ecco-sandaler da? 

Anonymkode: 35453...10a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville kommet han litt i møte. Noen sommerkjoler og nye t-skjortene fra hm, en solhatt (det må de da ha?), pakk en sekk/bag(!) du har slik du ville pakket den for to uker på et hotel i Syden med restaurantbesøk og strandliv. De skal sikkert i en bursdag i løpet av sesongen her hjemme også, går de i ecco-sandaler da? 

Så mor skal bruke over 1000 kroner fordi far skal på ferie? Noen kjoler og t-skjorter, pluss sandaler og en solhatt blit fort godt over 1000kroner pr. barn selv fra HM. 

Anonymkode: 9ad3d...e78

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så mor skal bruke over 1000 kroner fordi far skal på ferie? Noen kjoler og t-skjorter, pluss sandaler og en solhatt blit fort godt over 1000kroner pr. barn selv fra HM. 

Jeg nekter å tro at en mor som kjøper dyre klær til barna, driver med seiling og rappellering, telt og kajakk ikke har råd til det. Barna må da være med å velge, far kan ikke kreve farger, snitt og pynt barna ikke vil gå med.
Men de er garantert ofte i bursdager, og noe nytt til sommeren er da ok. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jo, det har de. Ene går på barneskole og hu andre i barnehage. Det er en naturbarnehage hvor de er ute og klatrer i trær hele dagen. Så kjole og kjørt er helt ubrukelig. Kjøper en del polarn og pyre. De holder godt til røff bruk, og varer lenge. Hu på barneskolen liker best å gå i tennisskjørt, med shorts under fra hm om hun skal gå i noe pent. Det er vel det med "jentete"  jeg får på henne. Vi er ute-familie. Seiler, går fjellturer, sover i telt osv, tenner bål, padler kajak, rappeler osv. Så for min del er innkjøp av tøy basert på praktisk bruk. Tøyet er ikke stygt. Det er faktisk veldig dyrt og flott. Men ikke sånn "jentete pent" med perler og bling.. 

Ts

Far må jo også tenke på hva barna vil ha på seg? Man kan jo ikke tvinge barn over 4 år til å ha på tyllskjørt og perler hvis de ikke vil.. Og sko med hæl er de vel for små til synes jeg. Men selv om dere til vanlig er sporty og ikke kjempepyntet så er det jo vanlig å ha 1-2 fine kjoler eller noe til julaften og sånt.. Hvis det er noe som skal feires på ferien som er viktig å pynte seg til..

Solhatt er jo greit å ha da og kanskje noen solbriller barna synes er kule som de kan ha til vanlig også.

Men spesielle ting som trengs kun til denne ferien tenker jeg far skal kjøpe. Feks må han jo selv ordne med koffert hvis sekk ikke er bra nok. Han kan jo bare låne en eventuelt.

Anonymkode: 0ca89...fa0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke fordi FAR skal på ferie, men fordi barna skal på ferie. Hva om det hadde vært omvendt? At det var far som fikk bidrag fra mor. Hadde det vært rimelig at barna dukket opp i sommerkjoler og sandaler dersom de skulle på fjelltur? Det er naturlig å ha noe sommertøy som er ment for turbruk, og noe som er ment for mer strand/byliv. Om det er mer spesifikke ting må han vel kjøpe det selv, og det samme med koffert- men det er jo ikke urimelig å ønske noen sommerkjoler og klær man kan f.eks gå på restaurant i. 

Anonymkode: 9a757...465

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Koffert? Har aldri mine barn hatt. Jeg pakket i min koffert.

Og ellers ts, hvordan skal han egentlig kunne tvinge deg? Bare si nei, send med det du har.

Anonymkode: e9d20...4d4

Ja koffert, kjenner ingen som ikke har koffert til barn 

Anonymkode: e9077...011

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han høres ikke ut som om han er helt i vater 😬

Anonymkode: 6b9ac...4cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei virkelig ikke-same kjoler til under 100 kr der, man kan også kjøpe brukt 

Anonymkode: e9077...011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...