Gå til innhold

Far skal til utlandet med barna. Må jeg kjøpe inn det han trenger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Han betaler bidrag fastsatt og innkrevd av NAV. Han kommer med en innkjøpsliste til ungene, og mener jeg må kjøpe det han trenger til ferien. Alt fra koffert, spesifikke kjoler til fest, fine sandaler, solhatter, alt av klær (x antall shortser, t-skjorter etc) osv. 

Må jeg kjøpe inn alt dette til hans ferie? Selv ferierer jeg og ungene i telt i norge. Og da bærer jeg i stor ryggsekk og det holder med en shorts, et ekstra sett med klær og fleece, gummistøvler, fjellsko og ecco sandaler med stropp over hælen. Dette tøyet er ikke fint nok for utenlandsferie sier han. Det er jeg forsåvidt enig i, men synes det er mye hvis jeg skal stå for klær som brukes i hans ferie med grunnlag i "må være fint nok". 

Hvem har rett? Skal jeg stå for dette når han betaler bidrag, eller må han kjøpe det selv? 

Anonymkode: de823...dc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Du skal holde barna med klær, men han kan ikke kreve spesielle klær. Koffert må han skaffe selv. 

Anonymkode: d6586...48f

• Liker 29
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen meg mange helgepappaer som burde vært komikere. De får virkelig folk til å le! 

Anonymkode: 7c020...7d9

• Liker 32
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sende med passende sommerklær, men hva som er passende er det du som bestemmer og ikke far. Har far andre ønsker enn det du sender med, står han fritt til å kjøpe disse klærne selv. Koffert må han selvfølgelig selv holde. 

Endret av Ulven
  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturlig at du kjøper sommerklær, koffert er det vel naturlig at barn har er min tanke 

Anonymkode: e9077...011

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du ikke det. Du må holde barna med normale klær til normal tilværelse i Norge. Er ikke det bra nok for ham får han fikse resten selv.

Anonymkode: e9d20...4d4

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt naturlig at barna dine allerede har koffert og sommerklær.

Anonymkode: 48f48...b6a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Koffert? Har aldri mine barn hatt. Jeg pakket i min koffert.

Og ellers ts, hvordan skal han egentlig kunne tvinge deg? Bare si nei, send med det du har.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han betaler bidrag fastsatt og innkrevd av NAV. Han kommer med en innkjøpsliste til ungene, og mener jeg må kjøpe det han trenger til ferien. Alt fra koffert, spesifikke kjoler til fest, fine sandaler, solhatter, alt av klær (x antall shortser, t-skjorter etc) osv. 

Nei. Dette trenger du ikke å dekke. Bidrag skal dekke den daglige forsørgelsen av barnet. Det far trenger eller ønsker av ekstrautstyr som han vil ha til aktiviteter han planlegger med barna i hans samvær skal han ordne selv. 

Anonymkode: 9502e...6b8

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Jeg har aldri brukt koffert. Bruker sekk. Og sommerklær er jo et definisjonsspørsmål hvor jeg og barnefar har svært ulik oppfatning. Sportstøy (shorts, lang treningsbukse og t-skjorte), fjellsko og eccosandaler, fleeceklær og tynn ull er sommertøy hos meg. For ham er det kjoler med tyllkjørt, fansy solbriller, solhatt, sandaler med liten hæl og perler. 

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sørge for ungene dine har klær til alle årstider. Som du bare sender med. Som vanlig når de besøker sin far. Jeg var sammen med en mann for mange år siden. Han hadde en sønn som kom på besøk. Men stakkars de klærne var ikke mye pene. Det endte med at vi måtte kjøpe klær til han. Hun mente sønnen hadde klær han trengte. 

Anonymkode: e9b08...734

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det må han fikse selv. Du skal bare sende med de sommertøy. 

Anonymkode: ad01a...147

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Koffert? Har aldri mine barn hatt. Jeg pakket i min koffert.

Og ellers ts, hvordan skal han egentlig kunne tvinge deg? Bare si nei, send med det du har.

Helt sant, det kan jeg. Men jeg ønsker jo ikke stå på "min rett" om det faktisk viser seg at jeg tar feil. Jeg ønsket jo å gjøre det rette, men er likevel usikker på om dette er noe som er med i "bidragspakken". 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sportstøy (shorts, lang treningsbukse og t-skjorte), fjellsko og eccosandaler, fleeceklær og tynn ull er sommertøy hos meg

Går aldri ungene dine i shorts, t-skjorter, bader om sommeren etc.? Til og med mine unger, i Finnmark, og som er vant til fjellturer og telting om sommeren har dette.

Tyllkjoler, perler, fine sandaler etc. ordner far selv. Men noe ordinært sommertøy har de vel? De går neppe i fleece og ull hele sommeren, med mindre dere bor på Svalbard

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går aldri ungene dine i shorts, t-skjorter, bader om sommeren etc.? Til og med mine unger, i Finnmark, og som er vant til fjellturer og telting om sommeren har dette.

Tyllkjoler, perler, fine sandaler etc. ordner far selv. Men noe ordinært sommertøy har de vel? De går neppe i fleece og ull hele sommeren, med mindre dere bor på Svalbard

Jo. De går i shorts og t-skjorte. Det skrev jeg jo. Men de er ikke fine nok for far på utenlandsferie. Sportshorts er ikke helt jentete nok tror jeg.  De bader også. Så badetøy sender jeg med uten å betvile for det har de selvfølgelig. Jeg sender med det de har. Men usikker på om jeg faktisk må kjøpe det de ikke har, som far krever.. 

Ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo. De går i shorts og t-skjorte. Det skrev jeg jo. Men de er ikke fine nok for far på utenlandsferie. Sportshorts er ikke helt jentete nok tror jeg.  De bader også. Så badetøy sender jeg med uten å betvile for det har de selvfølgelig. Jeg sender med det de har. Men usikker på om jeg faktisk må kjøpe det de ikke har, som far krever.. 

Ts

Og det må du ikke. Se min kommentar #11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal de på ferie siden det trengs spesifikke klær til fest?

Anonymkode: c1a96...ad0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det må du ikke. Se min kommentar #11

Takk. Da slår jeg meg til ro med at jeg ikke må sørge for å kjøpe inn egne klær til hans ønske og bruk. Tror det er dette argumentet jeg må bruke. 

Ts

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...