Gå til innhold

Herregud! Kan dette stemme? Jeg er alenemor og skal ha boliglån

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 18.37):

For noe tøv. Uføre har enda vanskeligere for å få lån. 

Anonymkode: 41fd7...4e2

De gode grunnene jeg har til å få inntrykk av dette er av reelle sammenligninger.

Jeg er alene med barn, full jobb, egenkapital og får ikke lån.

Tre venner av meg som er ufør, alene med barn, ingen egenkapital fikk alle over 2 mill i lån.

Så at jeg har dette inntrykket er ikke tøv i det hele tatt.

Anonymkode: b6650...2e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De gode grunnene jeg har til å få inntrykk av dette er av reelle sammenligninger.

Tre venner av meg som er ufør, alene med barn, ingen egenkapital fikk alle over 2 mill i lån.

Man kan diskutere hvorvidt det å bli innvilget et større lån er en fordel eller ulempe så lenge man skal betale tilbake dette lånet.

Vi fikk et tilbud om å låne veldig mye penger. I dag er jeg overlykkelig over at vi lånte under halvparten av det.

Anonymkode: 3de68...7da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 4.53):

Men skal ikke eksen din ha halvparten når dere selger boligen deres? Du får vel ikke hele salgssummen alene, eier ikke han halvparten av boligen deres?

Anonymkode: 9c52c...bc3

Nei, han skal ikke ha halvparten. Han har krav på ca 200 000-300 000kr. Vi har særeieavtale eller ektepakt

Anonymkode: 2b6b5...ad6

AnonymBruker
Skrevet

3 mill i EK og 1 mill i lån er da nok det. De fleste enslige har ikke råd til enebolig. Du får nok belage deg på rekkehus eller leilighet hvis du bor midt i Oslo. Bor du utenfor oslo får du fint råd til noe større. 

Anonymkode: d334c...f36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 14.17):

Hør med forskjellige banker.

Vi fikk mer i lån enn det som egentlig var vanlig. Banken hadde noe sånt at de valgte ut et antall personer i løpet av en periode som kunne få det. Du må nesten bsre høre rundt hva de forskjellige bankene har å tilby. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 12.59):

Jeg bor 43 min med tog fra Oslo S (stasjonen her er i grei gangavstand) og har akkurat kjøpt en nybygd 3-roms selveierleilighet med en liten hageflekk og parkeringsplass inkludert til 4,7 mill

Anonymkode: 4a8a1...a53

Det har du rett i. Det er kjempebillig på Råholt f.eks hvis man skal bo i pendleravstand til Oslo. Litt dyrere på Jessheim og Kløfta, men kan fint få en leilighet til ok pris der og. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis "kjempebillig" er 4-5 millioner så ja.

Husk at det skal betales tilbake også - med masse renter. De første årene er avdragene nesten 10% og renter 90% om du ikke tar det på kort tid.

Vi kunne sikkert lett lånt 9 mill, men herregud vi skal leve også.

Anonymkode: d857b...205

Skrevet

Dette er deler av grunnen til at vanlige folk ikke kan få barn

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husk at det skal betales tilbake også - med masse renter. De første årene er avdragene nesten 10% og renter 90% om du ikke tar det på kort tid.

Bare hvis du tar det over 50 år (husbanklån for spesielle utsatte folk) , de fleste er huslån er 25 år og er fremdeles 30-40 % avdrag.

Så med mindre man kjører startlån eller andre offentlige sponsende lån (som TS ikke får) er det ikke i nærheten av 10% en gang

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fulgte rådet til flere her og snakket med banken. Nordea sa at jeg fikk 1,5-1,7 millioner, litt avhengig av hva huset selges for. Det er mer enn nok til en 4-roms eller lite rekkehus i området jeg bor i. Problemet er løst for min del, takk for engasjementet i denne tråden. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er snakk om 1,5 millioner i lån, ikke 4-5, slik du skriver. Jeg betaler alltid ekstra ned på lånet og har som vane og betale ca 50000-80000kr mer enn avdragene hvert år. Sparer mye renter på denne måten. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Lånekalkulatorer viser ofte feil 😅 Ber man om møte med banken så ordner det seg ofte. Man får lån som alenemamma med lav inntekt. Altså alenemamma, alene med barna. Vet ikke hva deltidsmammaer får (de som bare har barna halve året og ikke er alene om verken omsorgen, ansvaret eller utgiftene), men har hørt at de fleste deltidsforeldre også får lån 😅 i hvert fall gjennom husbanken. 

Anonymkode: 128b6...387

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal de bo for 2 mill med barn? 
det de muligens har fått er husbanklån om det bor i en billig kommune med stort budsjett. Bor du samme sted, og det er 2 mill du trenger og ikke får til med full jobb og ek? I så fall er jo det litt rart. 

Anonymkode: 04330...5e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 18.35):

Upopulær mening, men et inntrykk jeg har av gode grunner er at hvis du blir ufør så ville du fått 2 millioner.

Æh. Jeg er ufør. Og alt jeg kunne få var 350000 i lån.  Det trakk ned mye at jeg eier en ( gjeldsfri ) bil.

Til trådstarter: virker som at inntekt ikke teller så mye som før. Banker har blitt ekstremt restriktive de siste årene. Hvis man i tilegg eier bil og har barn,så trekker dette ned VELDIG mye. Mange hundre tusen, faktisk. 

Det hjelper ikke om man (som meg) holder meg langt under ett SIFO-budsjett, har formue og er flink til å spare.  SIFO budsjettet som i sin tid kun skulle være veiledende for banker blir fulgt slavisk. Og desto flere barn,desto mindre får du låne. 

Anonymkode: f2a1e...f87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (På 21.5.2025 den 19.15):

Der kan man vel ikke få lån dersom man har hatt boliglån tidligere? 

Jeg trenger også lån. Har 1,6 i ek og skal jeg bli boende i området så trenger jeg i hvertfall 4 mill for en liten men anstendig bolig. 

Jo, du kan absolutt få startlån selv om du har hatt boliglån tidligere. Selv de som eier bolig i dag kan søke om de står i fare for å miste boligen.

(Det er vanskelig å få startlån av samme kommune flere ganger. Altså om du har hatt startlån via husbanken tidligere)

Anonymkode: 0fda0...ce6

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Æh. Jeg er ufør. Og alt jeg kunne få var 350000 i lån.  Det trakk ned mye at jeg eier en ( gjeldsfri ) bil.

I alle kalkulatorer jeg prøver, trekker også min gjeldsfrie bil mye mer ned enn hva unge  min gjør. 

Anonymkode: b6070...ce8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

🤣🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

🤣🤣🤣

husbanken

Anonymkode: 1bd22...82c

AnonymBruker
Skrevet

Hva er en alenemor ? 

Anonymkode: 424fa...e54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Til trådstarter: virker som at inntekt ikke teller så mye som før. Banker har blitt ekstremt restriktive de siste årene. Hvis man i tilegg eier bil og har barn,så trekker dette ned VELDIG mye. Mange hundre tusen, faktisk. 

Det hjelper ikke om man (som meg) holder meg langt under ett SIFO-budsjett, har formue og er flink til å spare.  SIFO budsjettet som i sin tid kun skulle være veiledende for banker blir fulgt slavisk. Og desto flere barn,desto mindre får du låne. 

SIFO budsjettet er veldig rart. En ting er at hvis man ikke har bli, har man fortsatt 1000 kr i mnd til transportutgifter . Går ikke an og endre det til månedskort til 450 kr. 
synes matbudsjettet var altfor høyt, men med økte priser begynner det og stemme for meg. Jeg har fortsatt ikke råd til og bruke så mye på andre poster som sifo mener at jeg bør. 
synes og det er en morsom kontrast til livsopphold på nav sosial. Det koster dobbelt så mye og leve i « sifo « land som i « nav sosial « land. 
jeg skjønner at bankene er restriktive for at vi ikke skal gå på en ny 90- talls smell, men det er litt drøye budsjetter. Akkurat nå som renta er så høy greit - men om det normaliserer seg, og å eie koster det samme eller mindre enn og leie så burde de endre litt på sifo budsjettet, fordi nå er det jo mange i Norge som tydeligvis ikke har råd til og bo noe sted, fordi de bruker så mye på livsopphold. Merkelig. 

Anonymkode: 04330...5e0

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...