Gå til innhold

Herregud! Kan dette stemme? Jeg er alenemor og skal ha boliglån

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det går dessverre mot samlivsbrudd her og vi skal straks legge ut huset for salg. Jeg og mannen har tenkt å bli boende i område fordi barna går på skole og barnehage her. Jeg gikk inn på DNB og sjekket hvor mye jeg kunne låne og ble mildt sagt sjokkert. Jeg kunne bare låne 1 million til boligkjøp. Det er helt sykt 😭 Kan det stemme eller er dette feil? Jeg trodde jeg lå godt an med en årslønn på 650 000kr og egenkapital på 3,2-3,4 millioner kroner. Men så feil kan man ta?! Er dette sant? Hvordan får alenemødre flest kjøpt seg bolig der ute? Hvis man f.eks har lavere inntekt og ikke egenkapital kan man bare glemme å få kjøpt seg bolig eller eventuelt flytte til Troms? 

Nå kommer det til å ordne seg for meg, takket være mine foreldre. Men ikke alle har foreldre som kan hjelpe. 

Anonymkode: 2b6b5...ad6

Lang tråd, har ikke lest så mye av svar du har fått annet enn de merkelige påstandene om at du skal flytte, som du neppe trenger.

Avtal møte med banken. Kalkulatorene er unøyaktig. Du skal ha gode muligheter til å kjøpe bolig til rundt 6 millioner med disse forutsetningene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei TS (og alle andre som er eller kommer i liknende situasjoner). Jeg tjener 850.000 kr brutto, har to barn (50/50) i skolealder og bor i by (ikke Oslo). Jeg fikk etter mye forhandling og frarådning fra bankens side innvilget boliglån på 3.800.000 slik at jeg kunne beholde rekkehuset vi bodde i ved samlivsbrudd i fjor - og jeg angrer!!!

Det er knalltøft økonomisk å ha så mye gjeld. Jeg betaler godt over 20.000 kr i måneden kun i renter og avdrag, og med alle andre utgifter ligger bokostnadene mine på 25. - 30.000 kr i måneden. Så kommer alt annet i tillegg. Jeg er konstant blakk, og har ikke råd til noe utenom et minimum av mat, klær og fritidsaktiviteter til barna. Med 650.000 i inntekt ville jeg ikke lånt mer en 1.500.000 om jeg var deg. Du skal jo ha et liv også…

Anonymkode: 45b8d...0ee

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei TS (og alle andre som er eller kommer i liknende situasjoner). Jeg tjener 850.000 kr brutto, har to barn (50/50) i skolealder og bor i by (ikke Oslo). Jeg fikk etter mye forhandling og frarådning fra bankens side innvilget boliglån på 3.800.000 slik at jeg kunne beholde rekkehuset vi bodde i ved samlivsbrudd i fjor - og jeg angrer!!!

Det er knalltøft økonomisk å ha så mye gjeld. Jeg betaler godt over 20.000 kr i måneden kun i renter og avdrag, og med alle andre utgifter ligger bokostnadene mine på 25. - 30.000 kr i måneden. Så kommer alt annet i tillegg. Jeg er konstant blakk, og har ikke råd til noe utenom et minimum av mat, klær og fritidsaktiviteter til barna. Med 650.000 i inntekt ville jeg ikke lånt mer en 1.500.000 om jeg var deg. Du skal jo ha et liv også…

Selg da vel?

Anonymkode: 8d0bd...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selg da vel?

Anonymkode: 8d0bd...aff

Ja, det er jo det som er løsningen. Men det er ikke så lett å gjøre det heller, med store barn som er svært knyttet til skolen og nærmiljøet sitt - og en barnefar som også har kjøpt bolig i nærheten for at det skal være enklest mulig for barna. De lider nok over at familien gikk i knas, og det å påføre de ekstrabelastning med å måtte selge barndomshjemmet er å legge mer stein til byrden…. Nå må jeg ta den belastningen alene. Hadde vært enklere om det var en felles beslutning…. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

La meg gjette, det var for 5+ år siden? 

Anonymkode: 04330...5e0

Nei, det var i fjor. August 2024. 

Anonymkode: c6265...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men jeg hadde 174k i EK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ettersom TS har nesten 3,5 mill i EK så er det jo helt innafor med det hun ser for seg. 2,5 mill i lån om hun skal ha bolig til 6 mill. 

At du har fått finansiert en bolig til 3,8 med så relativt lite EK er jo voldsomt til goodwill fra banken og jeg forstår godt at det er trangt for deg.

Endret av Eric_B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne få type 1 kr på sånne automatiske utregninger, men i banken fikk jeg de millionene jeg trengte. Snakk med folk! Jeg føler at de der du legger inn tallene uten noen annen vurdering bare er tull. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric_B skrev (7 timer siden):

Ettersom TS har nesten 3,5 mill i EK så er det jo helt innafor med det hun ser for seg. 2,5 mill i lån om hun skal ha bolig til 6 mill. 

At du har fått finansiert en bolig til 3,8 med så relativt lite EK er jo voldsomt til goodwill fra banken og jeg forstår godt at det er trangt for deg.

Jeg har over 3 millioner i EK. Boligen er taksert til 7MNOK….. Boliglånet er 3.800.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 18.57):

Hvor? 

Anonymkode: 04330...5e0

Feks Bærum 

Anonymkode: f6b4c...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 19.01):

Det er ingen menneskerett å kjøpe seg hus. Og slett ingen menneskerett å bo i Oslo eller lignende byer. Stikk fingeren i jorda! 

Anonymkode: 5f223...d76

nå er det jo snakk om at de har barn og da, ikke bare å ta med seg dem og flytte hele livet sitt og barnas til en annen landsdel. handler ikke om hva som er en menneskerett eller ikke 🙄 ingen har hevdet det og skjønner ikke hvorfor det alltid må bli dratt frem når man snakker om at det er dyrt å bo i oslo. og nei, det er ikke bare i Oslo sentrum det er dyrt. dyrere ja, men i drabantbyene rundt bortsett fra dypest inn i groruddalen, er det insane kvadratmeterpris. 

TS, du får nok ikke en stor leilighet eller rekkehus, men med gode planløsninger så kan mindre leiligheter kanskje fungere likevel ? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har over 3 millioner i EK. Boligen er taksert til 7MNOK….. Boliglånet er 3.800.000.

Åja tenkte det var du som la til 174k EK under, men ser jo det ikke går med gjeldsgrad når du sier det.

Det blir enda trangere for deg så skjønner det er heftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men skal ikke eksen din ha halvparten når dere selger boligen deres? Du får vel ikke hele salgssummen alene, eier ikke han halvparten av boligen deres?

Anonymkode: 9c52c...bc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilken bank? 

Anonymkode: 321fc...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men skal ikke eksen din ha halvparten når dere selger boligen deres? Du får vel ikke hele salgssummen alene, eier ikke han halvparten av boligen deres?

Anonymkode: 9c52c...bc3

Den du siterer har allerede gjort opp med eksen.

Anonymkode: 93018...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 18.35):

Upopulær mening, men et inntrykk jeg har av gode grunner er at hvis du blir ufør så ville du fått 2 millioner.

Anonymkode: b6650...2e5

Bare tull selvsagt. Jeg fikk låne 100 000 til bolig 🤡 ingen andre lån å betale på. 

Anonymkode: 8c683...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Feks Bærum 

Anonymkode: f6b4c...6ed

Grei for hvem? På finn er det ca 20 boliger til 4.4 og under i Bærum i dag. To av dem har areal over 60 kvadratmeter.  En av disse har ordet «potensial» i annonsen, eiendomsmeglersk for rønne.

Anonymkode: 93018...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 20.41):

Det er krevende å bo sentralt med 3 barn og en middels lønn. Jeg vet ikke helt hva politikere kan/bør gjøre for å løse det.

Vi som har barn bør velge partner med omhu og tenke oss godt om før vi bryter opp. Dette sier jeg vel vitende om at ting ikke er rosenrødt i min egen heim.

Anonymkode: 3de68...7da

Man trenger ikke engang bo sentralt - med tre barn vil man rett og slett få ingen til eller altfor lite i lån til å kjøpe noe. Jeg tjener som sagt 870k, som er mer enn mange kvinner, spesielt kvinner med barn. Hva får man for 750k + 10% egenkapital? Da kan man kun kjøpe seg en rønne langt ute i gokk, med stort vedlikeholdsbehov som koster flesk, så det er heller ikke smart. Jeg bor ikke spesielt sentralt, men man må betale rundt 3,5-4 millioner for å få noe som ikke er falleferdig som har 3-4 soverom her. Det hadde vært utenfor min rekkevidde, hvis jeg ikke hadde hatt mye egenkapital. 
Jeg er enig i at man skal tenke  seg godt om før man bryter ut av et forhold når man har barn. Og det er ikke rosenrødt her hjemme heller. 

Anonymkode: f1dd1...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 7.58):

Hvor er dette? Jeg bor 50 minutter unna oslo med tog, bor ikke i by. Her får du 3 roms leiligheter til 5 og større boliger over dette. Min bolig har en verdig på nesten 7 mill. Når jeg leser inne på kg om priser på boliger lurer jeg på om vi bor i samme land? Eller ser dere på boliger som må totalrenoveres før man flytter inn? For nei man kan ikke bo i en bolig med mugg, uten vann, og fuktskader uten å gjøre noe. Du må ganske langt vekk fra oslo og andre storbyer for å få så lave priser på boliger. 

Anonymkode: e8e82...05d

Jeg bor 43 min med tog fra Oslo S (stasjonen her er i grei gangavstand) og har akkurat kjøpt en nybygd 3-roms selveierleilighet med en liten hageflekk og parkeringsplass inkludert til 4,7 mill

Anonymkode: 4a8a1...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...