Gå til innhold

Herregud! Kan dette stemme? Jeg er alenemor og skal ha boliglån

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ca 30 min utenfor Oslo har hun skrevet gjentatte ganger. Og ja… hun kan kanskje få 3-roms til 4-5 mill, men ikke 4-roms (virker som hun faktisk har sondert terrenget)

Anonymkode: 4228f...d4e

Jeg bor 30 minutter utenfor Oslo, man får en 4-roms enebolig/rekkehus her for under 4 millioner, men kanskje ikke med aller høyeste standard. Hun er i så fall svært dårlig til å sondere terreng. 

Anonymkode: c57e9...6fe

• Liker 2
Coachshinny skrev (8 timer siden):

Men med 3,2-3,4 mill i egenkapital, da vil dette med et lån på 1-1,5 mill gi en bolig til 4,5-5 mill, som

må sies bra, hvis hun ikke skal bli i Oslo sine sentrale strøk.Da vil hun komme langt med la si 1,5 mill, som bør være mulig å få bankene med på.

Jeg er selv i leting etter hus og jeg kan fortelle deg at mulighetene til å få en 3 roms til 5 mill er veldig lav, så valget er derfor å bo utenfor sentrale Oslo og da snakker vi Ammerud, Grorud, Høybråten og Alna etc.

En 42 kvm 2 roms i første etasje gikk for noen uker siden her jeg bor for 4 500 000, så for en middels 3 roms snakker vi 7 millioner pluss.

Jeg ser etter en med 3 soverom over 90 kvm og svært lite koster under 8 millioner uten store skavanker, til og med Lillestrøm er mer eller mindre Oslo priser så man må utover en del eller så må man akseptere mye brunt rundt seg.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg bor 30 minutter utenfor Oslo, man får en 4-roms enebolig/rekkehus her for under 4 millioner, men kanskje ikke med aller høyeste standard. Hun er i så fall svært dårlig til å sondere terreng. 

Hvor er dette? Jeg bor 50 minutter unna oslo med tog, bor ikke i by. Her får du 3 roms leiligheter til 5 og større boliger over dette. Min bolig har en verdig på nesten 7 mill. Når jeg leser inne på kg om priser på boliger lurer jeg på om vi bor i samme land? Eller ser dere på boliger som må totalrenoveres før man flytter inn? For nei man kan ikke bo i en bolig med mugg, uten vann, og fuktskader uten å gjøre noe. Du må ganske langt vekk fra oslo og andre storbyer for å få så lave priser på boliger. 

Anonymkode: e8e82...05d

• Liker 3
AnonymBruker

Mye negative kommentarer her med at det ikke er noen menneskerett å bo i Oslo, eller å eie bolig osv... 

Og det er greit nok det. Men TS har faktisk relativt gode forutsetninger for å bo i Oslo om hun ønsker.  Hun har god EK og en inntekt som i alle fall ikke er dårlig. Med noen lunde fornuftig økonomisk sans vil det være uproblematisk å betjene et lån på mer enn 1 mill. I alle fall når belåningsgraden er så lav og du når som helst kan ta en avdragsfri periode om du måtte ønske. 

Jeg tipper at kjøp for rundt 5 mill vil være helt realistisk. Og jeg tror du vil få napp om du tar en runde. hos bankene, ikke bare tester DNB sin lånekalkulator. Det er tross alt snakk om et lån med god sikkerhet, uten alt for stor risiko, og du vil fremdeles være langt under 5xinntekt. Nå vil du nok ikke få 5 gangen i noen banker, men du vil helt sikkert på mer enn 1 mill om du shopper litt rundt. 

Anonymkode: 0fd5a...1b3

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
NakenPanda skrev (1 time siden):

Jeg er selv i leting etter hus og jeg kan fortelle deg at mulighetene til å få en 3 roms til 5 mill er veldig lav, så valget er derfor å bo utenfor sentrale Oslo og da snakker vi Ammerud, Grorud, Høybråten og Alna etc

Jeg ser etter en med 3 soverom over 90 kvm og svært lite koster under 8 millioner uten store skavanker, til og med Lillestrøm er mer eller mindre Oslo priser så man må utover en del eller så må man akseptere mye brunt rundt seg.

Nå er vel egentlig Lillestrøm et dårlig eksempel da. Lillestrøm har raskere og bedre forbindelse til Oslo sentrum enn disse drabantbyene du ramser opp, og ligger derfor relativt høyt i pris. Toget bruker vel bare 10-12 min gjennom tunnelen, Og det tar i alle fall tre ganger så lang tid å komme seg til Høybråten. 

• Liker 2
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå er vel egentlig Lillestrøm et dårlig eksempel da. Lillestrøm har raskere og bedre forbindelse til Oslo sentrum enn disse drabantbyene du ramser opp, og ligger derfor relativt høyt i pris. Toget bruker vel bare 10-12 min gjennom tunnelen, Og det tar i alle fall tre ganger så lang tid å komme seg til Høybråten. 

Nja jeg vet ikke, har et par kollegaer her som pendler med tog fra Lillestrøm og ny tunnelen som tar 10-12 minutter har vært nede MYE, så de har endt opp med å kjøre inn og det tar tid.

Høybråten er stabilt med buss og T-bane i noen deler ihvertfall, men ikke spesielt sentralt

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor er dette? Jeg bor 50 minutter unna oslo med tog, bor ikke i by. Her får du 3 roms leiligheter til 5 og større boliger over dette. Min bolig har en verdig på nesten 7 mill. Når jeg leser inne på kg om priser på boliger lurer jeg på om vi bor i samme land? Eller ser dere på boliger som må totalrenoveres før man flytter inn? For nei man kan ikke bo i en bolig med mugg, uten vann, og fuktskader uten å gjøre noe. Du må ganske langt vekk fra oslo og andre storbyer for å få så lave priser på boliger. 

Det tar 32 minutter med tog fra Oslo S til Kambo stasjon i Moss kommune. Der får man mye for pengene:

3,1 mill, 3-roms leilighet, 66 m2:
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=407804596

4,2 mill, 3-roms leilighet, 78 m2:
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=389280147

5 mill, 5 roms rekkehus fra 2019, 116 m2:
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=398790283

Anonymkode: 7b08c...125

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bolig er hus. 

Anonymkode: 5f223...d76

Haha! Hva mener du egentlig? Bolig er hus, så leilighet eller rekkehus er ikke bolig? 

En bolig er en boenhet. Altså hus, rekkehus, tomannsbolig, leilighet, hybel og så videre.

• Liker 5
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tar 32 minutter med tog fra Oslo S til Kambo stasjon i Moss kommune. Der får man mye for pengene:

3 roms ja. Her har hun 2 barn og ønsker 4 roms. Da måtte du opp i 5 mill. 
Så nei det er ikke masse å velge i til 3 millioner som det fremstilles her. 

AnonymBruker
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Nja jeg vet ikke, har et par kollegaer her som pendler med tog fra Lillestrøm og ny tunnelen som tar 10-12 minutter har vært nede MYE, så de har endt opp med å kjøre inn og det tar tid.

Høybråten er stabilt med buss og T-bane i noen deler ihvertfall, men ikke spesielt sentralt

Det kan så være. Men i teorien så er i alle fall Lillestrøm meget pendlervennlig til Oslo, og det er grunnen til at prisene er som de er.  Og selv om tunnelen er stengt og toget må kjøre Groruddalen, så tar det nok ikke lenger tid enn bussen til Høybråten.  

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan så være. Men i teorien så er i alle fall Lillestrøm meget pendlervennlig til Oslo, og det er grunnen til at prisene er som de er.  Og selv om tunnelen er stengt og toget må kjøre Groruddalen, så tar det nok ikke lenger tid enn bussen til Høybråten.  

Det stemmer nok, men konseptet er var jo å ikke å betale prisen som sentralt i Oslo, og kommentaren var å da må man langt ut (ie ikke Lillestrøm)

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

32 min med tog til Oslo? Hvorfor skal jeg til Oslo? Jeg skjønner ikke hvordan boligene du lister opp er relevant for meg. Ja, jeg er klar over at man kan få rimeligere boliger andre steder. Men nå jobber jeg ikke i Oslo. Jeg har foreldre som bor i Oslo, men de besøker jeg kun en gang i måneden og har null problemer med å kjøre bil til. De besøker meg ukentlig og bruker 20 min med bil hit. 

Jeg tror jeg sier dette for tredje gang i tråden her: Jeg ønsker å bli boende i den skolekretsen jeg bor i nå. Jeg og barnas far har ønske om å ikke flytte ungene vekk fra deres nærmiljø og den gode skolen de sogner til. Derfor må vi se oss om etter bolig her i denne skolekretsen, ikke 15 min unna Lillehammer, ikke i utkanten av Moss eller Oslo. Og HER koster en 4-roms eller lite rekkehus rundt 5 millioner. Og jeg synes ikke det er så aller verst med tanke på at dette er ett strøk med gode skoler, er 20 min med bil fra Oslo. Og for å ikke snakke om at det er trygg skolevei, barna kan gå til og fra skolen. Jeg bruker maksimum 10-14 minutter til jobb og har mulighet til å følge opp ungene mine. Som alenemor er avstand til jobb og skole viktig. Og ja, jeg vil ha en 4-roms fordi jeg vil ha ett rom til hvert barn og meg. Jeg er klar over at det finnes mange der ute som deler rom, men det vil ikke jeg. Og jeg har faktisk råd til å kjøpe for den summen. 

Anonymkode: 2b6b5...ad6

• Liker 11
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fordi det fremstår som en Marie Antoniette holdning.

"Hvordan får alenemødre flest råd til bolig, jeg er helt sjokkert, kan bare kjøpe for 4,4 mill, hvordan klarer enslige seg uten å flytte til troms"...

Men hvordan alenemødre flest klarer seg? De godtar en 3-roms, flyttet lengre ut eller går ned i standard.

Anonymkode: 0407c...7d8

Wow Marie Antonietta faktisk 😅 Det er kjempemorsomt at du gjør den sammenligningen. Jeg er for øvrig verken monark eller adelig. Har vokst opp på Oslo øst, fikk min første jobb som 18 åring, det var som pleieassistent på ett aldershjem. Etter endt utdanning begynte jeg å jobbe heltid i en helt vanlig kommunal jobb med helt gjennomsnittlig lønn 😅 Giftet meg med en mann med lignende bakgrunn og jobb, fikk to barn med 4 års mellomrom. Og nå går det mot samlivsbrudd, og vi ser etter leiligheter i samme skolekrets fordi målet er 50/50 omsorg for barna på sikt. Livet mitt er så langt i fra Marie Antonietta som du kan komme 🙈 Jeg tar bussen til jobb, handler på tilbud og kjøper tøy til ungene som er en størrelse for stort slik at det skal passe lengre. Personen du referer til brukte statsbudsjettet på tøy til seg selv og luksus. Jeg handler i kjedebutikkene og kjøper tøy kun når jeg absolutt trenger. Selv brudekjolen min ble kjøpt på salg liksom 😅

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ingen menneskerett å kjøpe seg hus. Og slett ingen menneskerett å bo i Oslo eller lignende byer. Stikk fingeren i jorda! 

Anonymkode: 5f223...d76

Og selvsagt måtte den evinnelige, utrolig lite gjennomtenkte floskelen komme. Folk vil tydeligvis ha en hovedstad med et gated community for kakser og deres au-pairer i Oslo. Blir jo tipp topp om det kun er den rikeste 1% som kan ha råd å bo i Norges hovedstad. For vi trenger jo ikke lærere, sykepleiere, renholdspersonell, butikkansatte, politi eller ansatte i stat og kommune her i hovedstaden. De kan jo få lov å bosette seg på Jessheim og øke biltrafikken med 1000% fordi de må komme seg inn til byen, eller stappe seg inn i tog (på japansk vis) i tog som står mer enn de går.

Herregud, så tett man er i nepa når man lirer av seg slike banaliteter.

Anonymkode: 05b9f...832

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Annonse
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

32 min med tog til Oslo? Hvorfor skal jeg til Oslo? Jeg skjønner ikke hvordan boligene du lister opp er relevant for meg. Ja, jeg er klar over at man kan få rimeligere boliger andre steder. Men nå jobber jeg ikke i Oslo. Jeg har foreldre som bor i Oslo, men de besøker jeg kun en gang i måneden og har null problemer med å kjøre bil til. De besøker meg ukentlig og bruker 20 min med bil hit. 

Jeg tror jeg sier dette for tredje gang i tråden her: Jeg ønsker å bli boende i den skolekretsen jeg bor i nå. Jeg og barnas far har ønske om å ikke flytte ungene vekk fra deres nærmiljø og den gode skolen de sogner til. Derfor må vi se oss om etter bolig her i denne skolekretsen, ikke 15 min unna Lillehammer, ikke i utkanten av Moss eller Oslo. Og HER koster en 4-roms eller lite rekkehus rundt 5 millioner. Og jeg synes ikke det er så aller verst med tanke på at dette er ett strøk med gode skoler, er 20 min med bil fra Oslo. Og for å ikke snakke om at det er trygg skolevei, barna kan gå til og fra skolen. Jeg bruker maksimum 10-14 minutter til jobb og har mulighet til å følge opp ungene mine. Som alenemor er avstand til jobb og skole viktig. Og ja, jeg vil ha en 4-roms fordi jeg vil ha ett rom til hvert barn og meg. Jeg er klar over at det finnes mange der ute som deler rom, men det vil ikke jeg. Og jeg har faktisk råd til å kjøpe for den summen. 

Jeg er enig i alt du skriver frem til siste setning. Og det har jeg få forutsetning for å si noe om. Men banken som har vurdert det, er ikke enig med deg. I alle fall ikke når de legger inn sine forutsetninger.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg ønsker å bli boende i den skolekretsen jeg bor i nå. Jeg og barnas far har ønske om å ikke flytte ungene vekk fra deres nærmiljø og den gode skolen de sogner til.

Som enslig forsørger må man av og til faktisk flytte pga økonomi. Du kommer fra et sinnssykt priviligert sted som har foreldre som kan hoste opp 500k til deg i tillegg til dine flere millioner i egenkapital. Hvorfor du oppretter denne tråden når du er i den posisjonen du er i, er for meg en gåte. 

Som jeg skrev tidligere, hør med andre banker enn den udugelige dnb. 

Anonymkode: b6070...ce8

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, det har de ikke. Eller kanskje i vanlig bank, men man kan søke om startlån. 

Selv fikk jeg startlån på 2,5 millioner med 369k i inntekt på ung ufør.

Anonymkode: c6265...ad1

La meg gjette, det var for 5+ år siden? 

Anonymkode: 04330...5e0

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor? Kan du hjelpe oss litt med å sondere, du bor på et sted jeg ikke vet om. 

Anonymkode: 04330...5e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...