Gå til innhold

Herregud! Kan dette stemme? Jeg er alenemor og skal ha boliglån

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sant og så fikk hun en ny bil og gratis tur til Bahamas før de kjøpte en hytte til enn i Dubai.

Anonymkode: 40584...26f

Jeg vet ikke hva du fabler om. Hun fikk dette huslånet, ikke stort mer, det går akkurat rundt hver måned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Coachshinny skrev (19 minutter siden):

Hun har også 3,2-3,4 mill i egenkapital.

Og så? EK har ingen betydning for hvor mye du får låne, utover kravet om at man må ha minst 15% egenkapital for å i det hele tatt få lån. Egenkapital har kun noe å si for hvor mye man kan kjøpe for totalt sett, med egenkapital + lån. 

Anonymkode: 4eb4e...17d

• Liker 2
Skrevet
Coachshinny skrev (14 minutter siden):

Hun har også 3,2-3,4 mill i egenkapital.

Spiller ingen rolle, det er betjeningsevnen som vurderes, EK gir bare rente og tilfredstiller minstekrav.

Vi snakker om en inntekt på under 500 000 netto så i snitt 41 000 i måneden så 2 500 000 i låpn er allerede 15-16000 i måneden som er nesten 40% av inntekten og de sikrer seg opp til kanskje 20 000 i måneden som er 3% rente opp som bankene er nødt til å vurdere, da snakker vi 50% av inntekten til bolig alene.

Alle barn hun har setter ned mulighten til lån, alle kredittkort hun har setter ned lånegrensen, studielån og bil setter ned muligheten.

1 000 000 er kanskje litt vel lavt men hvem vet hva DNB fant i sjekkene sine.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en stilling meg gjennomsnittlig lønn, gode arbeidsforhold og supre kollegaer. Jeg stortrives i jobben. Jeg får som sagt kjøpt meg bolig, har foreldre som gjerne vil hjelpe meg med en halvmillion eller mer. 

Anonymkode: 2b6b5...ad6

Hvorfor har du opprettet denne tråden med den ordlyden du har laget da? 
Teksten både i emnetittel og hi er misvisende. 

Anonymkode: 3adbd...4d7

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har du opprettet denne tråden med den ordlyden du har laget da? 
Teksten både i emnetittel og hi er misvisende. 

Anonymkode: 3adbd...4d7

Hva i HI er misvisende mener du? Der skriver jeg om lønnen min, som er gjennomsnittlig. Innlegget du refererer til snakker jeg om at jeg har gjennomsnittlig lønn og en jobb jeg trives i. Hva er misvisende her?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

For noe tøv. Uføre har enda vanskeligere for å få lån. 

Anonymkode: 41fd7...4e2

Nei, det har de ikke. Eller kanskje i vanlig bank, men man kan søke om startlån. 

Selv fikk jeg startlån på 2,5 millioner med 369k i inntekt på ung ufør.

Anonymkode: c6265...ad1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn gjør det nesten håpløst. Jeg sjekket DNBs lånekalkulator nå. Med tre barn og én bil (nødt til å ha her) ville jeg fått 750 000 i lån. Jeg tjener 870k, så vesentlig mer enn deg, TS. Jeg må bare sørge for ikke å bli skilt, ser jeg!

Anonymkode: f1dd1...ba7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn gjør det nesten håpløst. Jeg sjekket DNBs lånekalkulator nå. Med tre barn og én bil (nødt til å ha her) ville jeg fått 750 000 i lån. Jeg tjener 870k, så vesentlig mer enn deg, TS. Jeg må bare sørge for ikke å bli skilt, ser jeg!

Jeg har ingen andre lån btw. Har heller ikke lagt inn kredittkort, som ville redusert summen enda mer (men de ville jeg jo da kvittet meg med). 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis dere lurer på hvorfor folk ikke får barn, politikere, så er dette årsaken! 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis dere lurer på hvorfor folk ikke får barn, politikere, så er dette årsaken! 

Det er krevende å bo sentralt med 3 barn og en middels lønn. Jeg vet ikke helt hva politikere kan/bør gjøre for å løse det.

Vi som har barn bør velge partner med omhu og tenke oss godt om før vi bryter opp. Dette sier jeg vel vitende om at ting ikke er rosenrødt i min egen heim.

Anonymkode: 3de68...7da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, det har de ikke. Eller kanskje i vanlig bank, men man kan søke om startlån. 

Selv fikk jeg startlån på 2,5 millioner med 369k i inntekt på ung ufør.

Anonymkode: c6265...ad1

Du fikk et sterkt subsidiert lån fordi det er bedre for staten enn å ha deg på supplerende sosialhjelp, de gav det på tross at du ikke er kredittverdig og du har lån nesten 7 x inntekten din, som ingen folk ville fått ellers.

Du betaler i 50 år og eier lite og ingen ting etter 25 år, da lånet ikke engang har blitt under 2 mill når du er 50.

Kun etter 35+ år begynner du å betale ned betydelig del hver måned.

TS vil aldri få et slikt lån da inntekt er for høy, for staten er det der billigere å la henne ordne selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bolig er hus. 

Anonymkode: 5f223...d76

Bolig er husvære, brukt som fast oppholdssted for mennesker. Det kan være hus (enebolig), leilighet, rekkehus, tomannsbolig osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er krevende å bo sentralt med 3 barn og en middels lønn. Jeg vet ikke helt hva politikere kan/bør gjøre for å løse det.

Vi som har barn bør velge partner med omhu og tenke oss godt om før vi bryter opp. Dette sier jeg vel vitende om at ting ikke er rosenrødt i min egen heim.

Anonymkode: 3de68...7da

3 barn? Bo sentralt? Nå begynner folk å tillegge meg meninger og barn (?!) jeg ikke har.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingen menneskerett å bo i Oslo.

Anonymkode: 4f161...228

Det har jeg da aldri sagt at det er heller. Men trist å måtte flytte fra barna sine da. Når faren deres vil bli boende der de bor og har mulighet til det.

Anonymkode: 93018...f41

• Liker 1
Skrevet (endret)

Denne diskusjonen fikk meg til å sjekke mitt finansierings bevis som er 7 måneder gammelt, de klarerte meg til 8 mill i lån.

Jeg ba om 4 mill i lån, tror bankene fremdeles låner ut plenty til bolig ja.

Endret av NakenPanda
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det så sjokkerende da? Du får utbetalt rundt 40k i måneden (+evt ekstra for barn), om du makser lånet for kjøper for 4,4 mill vil det koste deg rundt 20 000 i måneden.

Så har du kommunale kostnader / felleskostnader, strøm, forsikringer, bil/transport, studielån. Fort 10k per måned.

Så skal du gjerne spare noe til buffer, ferie, pensjonsordninger etc. Mat, husholdning, ting/aktiviteter++ til barna.

Da er det ikke veldig mye igjen. Har du satt opp et faktisk realistisk budsjett for å se hvor mye lån du har råd til å ha og fortsatt leve greit? 

Anonymkode: 65d06...99a

Jeg skjønner ikke hvor du får disse tallene fra? Gir ett lån på 1 million lånekostnader på 20000kr i måneden? Hvilken boliglånsrente operer du med nå, 20%? 

I følge lånekalkulatoren til DNB kan jeg låne 1 million, det gir meg lånekostnader på 5000-6000kr per måned. Med minst 40000kr utbetalt har jeg som du sikkert skjønner råd til å betale mer og likevel ha ett greit liv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mye pussige kommentarer 😅 Jeg har kanskje trigget noen der ute med de helt nøytrale opplysningene mine om gjennomsnittlig inntekt, egenkapital og ønske om å kjøpe bolig stor nok til meg og to barn, samtidig som jeg vil bevare nettverk og arbeidsplass. Blir fascinert over hvordan folk svarer :ironi:

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva i HI er misvisende mener du? Der skriver jeg om lønnen min, som er gjennomsnittlig. Innlegget du refererer til snakker jeg om at jeg har gjennomsnittlig lønn og en jobb jeg trives i. Hva er misvisende her?

Fordi det fremstår som en Marie Antoniette holdning.

"Hvordan får alenemødre flest råd til bolig, jeg er helt sjokkert, kan bare kjøpe for 4,4 mill, hvordan klarer enslige seg uten å flytte til troms"...

Men hvordan alenemødre flest klarer seg? De godtar en 3-roms, flyttet lengre ut eller går ned i standard.

Anonymkode: 0407c...7d8

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Så du har mening, men et godt inntrykk kan du umulig ha. Mener du at banker prioriterer og låne bort til syke med lav inntekt? Med renten som er nå? 

Anonymkode: 04330...5e0

Nei, jeg tror den du siterer sikter til kommentaren litt ovenfor om at ts bør prøve i Husbanken. Husbanken gir jo lån til "varig vanskeligstilte", som de selv skriver på sine nettsider. Som uføretrygdede jo da er.

De er også behjelpelige med å hjelpe barnefamilier til å få kjøpt et stabilt sted å bo, så ts bør egentlig prøve der. De prioriterer barnefamilier.

Skrevet

Og så? EK har ingen betydning for hvor mye du får låne, utover kravet om at man må ha minst 15% egenkapital for å i det hele tatt få lån. Egenkapital har kun noe å si for hvor mye man kan kjøpe for totalt sett, med egenkapital + lån. 

Anonymkode: 4eb4e...17d

Dette styres av summen av egenkapital, inntekt, gjeld og antall barn, samboer mm. Alt dette vektes samlet sett når str på lån skal vurderes.

• Liker 1
Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Spiller ingen rolle, det er betjeningsevnen som vurderes, EK gir bare rente og tilfredstiller minstekrav.

Vi snakker om en inntekt på under 500 000 netto så i snitt 41 000 i måneden så 2 500 000 i låpn er allerede 15-16000 i måneden som er nesten 40% av inntekten og de sikrer seg opp til kanskje 20 000 i måneden som er 3% rente opp som bankene er nødt til å vurdere, da snakker vi 50% av inntekten til bolig alene.

Alle barn hun har setter ned mulighten til lån, alle kredittkort hun har setter ned lånegrensen, studielån og bil setter ned muligheten.

1 000 000 er kanskje litt vel lavt men hvem vet hva DNB fant i sjekkene sine.

Men med 3,2-3,4 mill i egenkapital, da vil dette med et lån på 1-1,5 mill gi en bolig til 4,5-5 mill, som

må sies bra, hvis hun ikke skal bli i Oslo sine sentrale strøk.Da vil hun komme langt med la si 1,5 mill, som bør være mulig å få bankene med på.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...