Gå til innhold

Herregud! Kan dette stemme? Jeg er alenemor og skal ha boliglån

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det hørtes rart ut med så høyt ek. Siden det ordener seg for deg er jo det bra, men ellers hadde jeg sjekket andre banker. 

mye rare kommentarer her, husbanken er selvsagt ikke aktuelt med så høyt ek. Og være fornøyd med bolig til 4,4 mill er også pussig kommentar, jeg tror vi kan tippe at ts bor i en by, og at en 1- roms ikke vil holde. 

Anonymkode: 04330...5e0

Mye pussige kommentarer 😅 Jeg har kanskje trigget noen der ute med de helt nøytrale opplysningene mine om gjennomsnittlig inntekt, egenkapital og ønske om å kjøpe bolig stor nok til meg og to barn, samtidig som jeg vil bevare nettverk og arbeidsplass. Blir fascinert over hvordan folk svarer :ironi:

Anonymkode: 2b6b5...ad6

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts bor der ts bor. Ungene går på skole og i barnehage. Ts har jobb og eksmannen har jobb. Så sant de ikke bor 15 min kjøring ut av Lillehammer spiller det ingen rolle om det er billig 15 min kjøring unna Lillehammer. 

Det spiller stor rolle om TS ikke har råd til å bo i sentrum, da må hun tenke annerledes. De er ingen som vil sette ned prisen en million eller to bare for å hjelpe henne med å bo sentralt. 

Anonymkode: f4728...ee0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det går dessverre mot samlivsbrudd her og vi skal straks legge ut huset for salg. Jeg og mannen har tenkt å bli boende i område fordi barna går på skole og barnehage her. Jeg gikk inn på DNB og sjekket hvor mye jeg kunne låne og ble mildt sagt sjokkert. Jeg kunne bare låne 1 million til boligkjøp. Det er helt sykt 😭 Kan det stemme eller er dette feil? Jeg trodde jeg lå godt an med en årslønn på 650 000kr og egenkapital på 3,2-3,4 millioner kroner. Men så feil kan man ta?! Er dette sant? Hvordan får alenemødre flest kjøpt seg bolig der ute? Hvis man f.eks har lavere inntekt og ikke egenkapital kan man bare glemme å få kjøpt seg bolig eller eventuelt flytte til Troms? 

Nå kommer det til å ordne seg for meg, takket være mine foreldre. Men ikke alle har foreldre som kan hjelpe. 

Du får jo kjøpt bolig til 4-5 mill med den egenkapitalen du har.

Anonymkode: 5e6d5...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts bor der ts bor. Ungene går på skole og i barnehage. Ts har jobb og eksmannen har jobb. Så sant de ikke bor 15 min kjøring ut av Lillehammer spiller det ingen rolle om det er billig 15 min kjøring unna Lillehammer. 

Jeg snakket forøvrig ikke om Lillehammer spesielt, men om mulighetene som finnes ikke så langt unna det hun allerede bor. Disse mulighetene finnes overalt over hele landet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Husbanken er alternativet for de som ikke får lån i vanlige banker.

Anonymkode: 201db...f29

Husbanken er ikke et alternativ for de med EK på 3,2-3,4 mill og med en årsinntekt på 650.000. 

Må si jeg forstår TS godt da det ikke er banken, men henne selv som løper størst risiko når hun har såpass høy EK. Likevel skal lånet betjenes og det koster å ha barn også. Er du sikker på at du ønsker så mye mer enn en million i lån, TS? Kan du finne en bolig til ca 4-4,5 mill ligger du best an i.f.t fremtidige lååneutgifter.

Anonymkode: 1768b...6da

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det spiller stor rolle om TS ikke har råd til å bo i sentrum, da må hun tenke annerledes. De er ingen som vil sette ned prisen en million eller to bare for å hjelpe henne med å bo sentralt. 

Nå har hun jo fått hjelp av oppegående foreldre da. 

ellers hadde vel alternativt vært og leie. Om hun hadde vært barnløs og arbeidsledig hadde kommentarene her gitt bittelitt mening. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykken er å ha mange millioner i lån🤣

3mill+ i EK. 

Book et møte med rådgiver i en lokalbank, alternativt i den banken dere har nå (mulig lettere mellomfinansiering). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket forøvrig ikke om Lillehammer spesielt, men om mulighetene som finnes ikke så langt unna det hun allerede bor. Disse mulighetene finnes overalt over hele landet. 

Hvor er det hun allerede bor? 
det vet ikke jeg, men at mulighetene finnes overalt i hele landet er tull. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun jo fått hjelp av oppegående foreldre da. 

ellers hadde vel alternativt vært og leie. Om hun hadde vært barnløs og arbeidsledig hadde kommentarene her gitt bittelitt mening. 

Jeg fikk ikke med meg at hun var så privilegert at hun fikk hjelp, så det beklager jeg. 

Men poenget er fortsatt det at ingen kan kreve å bo der de vil når de ikke har råd til det, sånn er det jo bare. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror du barnas far er enig?

Anonymkode: 93018...f41

Har ikke foreldrene råd til to separate boliger innen skolekretsen og ikke klarer å bo sammen i en så er det sånn det er.

Hvis det blir brudd her i huset så kan vi få vesentlig billigere boliger bare 1km unna.

Anonymkode: 3de68...7da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får hvertfall lån da. Jeg står og i ett samlivsbrudd og her må jeg ut på leiemarkedet. Og det er generelt lite til leie her jeg bor. 

Anonymkode: a01a1...fdc

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke med meg at hun var så privilegert at hun fikk hjelp, så det beklager jeg. 

Men poenget er fortsatt det at ingen kan kreve å bo der de vil når de ikke har råd til det, sånn er det jo bare. 

Det står jo i hi .
Det er faktisk ikke sånn at hun kan ta med ungene og flytte hvor pokker hun vil. Nei, man ikke kreve og kjøpe bolig der en vil, så alternativet hadde vært og leie, ikke og flytte til « 15 min unna Lillehammer for der er det billig «. Så er mange som blir tvunget til og leie. Og det er litt sjukt og trist at det har blitt sånn at man må leie med normal inntekt og høyt ek. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hva ønsket du med tråden da ts? DU trenger jo ikke hjelp. Ble du så sjokkert av at fattige ikke kan kjøpe bolig ref spørsmålene dine i HI at du måtte ventilere? Må si du er veldig heldig som har levt så langt unna realiteten til andre. 

Anonymkode: 04e15...130

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke foreldrene råd til to separate boliger innen skolekretsen og ikke klarer å bo sammen i en så er det sånn det er.

Hvis det blir brudd her i huset så kan vi få vesentlig billigere boliger bare 1km unna.

Anonymkode: 3de68...7da

Så bra for dere der i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hva ønsket du med tråden da ts? DU trenger jo ikke hjelp. Ble du så sjokkert av at fattige ikke kan kjøpe bolig ref spørsmålene dine i HI at du måtte ventilere? Må si du er veldig heldig som har levt så langt unna realiteten til andre. 

Ta opp et generelt problem ? Lure på/ sjokkert over når  folk med flere millioner i ek og gjennomsnitt lønn ble « fattige « i Norge? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor er det hun allerede bor? 
det vet ikke jeg, men at mulighetene finnes overalt i hele landet er tull. 

Javel! Om du ikkje klarer å løfte blikket mer enn dette så kan ingen tvinge deg, men det er flust av boliger under 4 millioner å få kjøpt altså. Så må man fin-søke og vente litt kanskje, men sånn er det jo å lete etter bolig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har som sagt råd til å kjøpe boligene jeg ønsker med hjelp av foreldre her i område. Når sa jeg kjøpe hus? 

Bolig er hus. 

Anonymkode: 5f223...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står jo i hi .
Det er faktisk ikke sånn at hun kan ta med ungene og flytte hvor pokker hun vil. Nei, man ikke kreve og kjøpe bolig der en vil, så alternativet hadde vært og leie, ikke og flytte til « 15 min unna Lillehammer for der er det billig «. Så er mange som blir tvunget til og leie. Og det er litt sjukt og trist at det har blitt sånn at man må leie med normal inntekt og høyt ek. 

Jeg vokste opp med 30min kjøring inn til byen, og mine foreldre flyttet definitivt fordi det var mye billigere med hus med hage på landet istedenfor leilighet i byen. Gikk helt fint det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta opp et generelt problem ? Lure på/ sjokkert over når  folk med flere millioner i ek og gjennomsnitt lønn ble « fattige « i Norge? 

Jeg refererte til HI, så fint hvis du også eller HI før du kommenterer. Ts skrev "Hvordan får alenemødre flest kjøpt seg bolig der ute? Hvis man f.eks har lavere inntekt og ikke egenkapital kan man bare glemme å få kjøpt seg bolig eller eventuelt flytte til Troms?". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ikke i Oslo.

Anonymkode: 93018...f41

Joda, vi bor i Oslo. I vår bydel går 100 km2 for under 4 millioner. 

Anonymkode: 7991c...994

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...