AnonymBruker Skrevet 21. mai #1 Skrevet 21. mai Vi skal leie ut mamma sin leilighet. Det er en 4 roms leilighet. Mange var interessert og vi plukket ut noen som kom på visning. Det var noen studenter. Og ett par I slutten av 40 årene med 2 tenåringer. Fikk bra inntrykk av alle. Det paret virket litt desperat. Hun sa at hun har stresset mye i det siste pga det å finne leilighet. Og at hun har sovet dårlig pga det. Er det ett rødt flagg at hun er så åpen om dette på visning? Er vanskelig å plukke ut noen Anonymkode: 1a870...68b
AnonymBruker Skrevet 21. mai #2 Skrevet 21. mai Jeg synes ikke at det er et rødt flagg at hun sier at hun har stresset for å finne bolig. Vi er alle ulike, og noen plumper ut med ting som andre holder for seg selv. Anonymkode: 38441...2a9 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #3 Skrevet 21. mai Det er mye vanskeligere å kaste ut folk med barn, så styr unna. Dropp også folk med navgaranti, og folk du ikke kan kommunisere med på norsk. Når et par i 40-årene medbarn har så dårlig kontroll på økonomien at de er desperat på leiemarkedet så er det helt klart et faretegn. Anonymkode: e1c56...d3a 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #4 Skrevet 22. mai Studenter har en naturlig syklus så du risikerer ikke å sitte med en dårlig familie i årevis. Men ser også på hva studentene studerer, visse studier er nesten garantert fest og bråk, mens andre er det motsatte. Anonymkode: 2b660...920 1
Amys Skrevet 22. mai #5 Skrevet 22. mai Jeg syntes det er et rødt flagg iallfall, jeg syntes det vitner om dårlig selvinnsikt å si noe sånt på visning. Det kan fort gjelde økonomi++ også (sier ikke at det er nødvendigvis er sånn, men det er en risiko). Fordelen er at de kanskje blir boende lengre enn studentene, hvis du er på jakt etter noen som kan bo der lenge. Og i teorien burde voksne folk ta bedre vare på leiligheten enn studentene. 1
bunny_94 Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai Skal du kun leie ut i noen få år før dere selger så velg studenter. Skal dere leie ut i mange år så velger du det voksne paret. De blir boende lenge og så lenge de har fast jobb og ellers alt på stell vil de være mer stabile leietakere som også mest sannsynligvis er flinkere å ta være på leiligheten. Det at godt voksne folk leier er ikke et rødt flagg i seg selv.. Vi leier og over oss har det flyttet inn studenter nå.. og la meg bare si at de som bodde der før (godt voksne) var så utrolig mye bedre å ha som naboer. Nå er det mye mer bråk, plutselig spontan fest eller bråke når de kommer inn fra byen midt på natten. De som bodde der før hørte vi omtrent ikke at de bodde der, så det var mye mer behagelig. 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 19.22): Det er mye vanskeligere å kaste ut folk med barn, så styr unna. Dropp også folk med navgaranti, og folk du ikke kan kommunisere med på norsk. Når et par i 40-årene medbarn har så dårlig kontroll på økonomien at de er desperat på leiemarkedet så er det helt klart et faretegn. Anonymkode: e1c56...d3a Du kan ikke vite om folk bruker navgaranti nå, de søker og får faktiske penger inn på konto som går videre til depositumskonto. Anonymkode: 08930...c37
AnonymBruker Skrevet 23. mai #8 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Studenter har en naturlig syklus så du risikerer ikke å sitte med en dårlig familie i årevis. Men ser også på hva studentene studerer, visse studier er nesten garantert fest og bråk, mens andre er det motsatte. Anonymkode: 2b660...920 Studenter kan være skikkelig dårlig på renhold. Du kan risikere å måtte Leie inn byrå og oppleve ødelagte områder pga møkk. Jeg har personlig erfaring med å vaske ut av studentboliger. Ofte var det 20 stk som vistnok hadde vasket selv, men kun 1 ble godkjent. Og noen av de så hadde det kommet noe væske med farge på gulvet så hele gulvet måtte byttes. Studenter kan være det mest grisete du leier ut til. Anonymkode: 08930...c37 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #9 Skrevet 23. mai Jeg hadde valgt studentene. Basert på 100 % veldig gode erfaringer med studenter. Og 0 % god erfaring med vokse leiere, hvor siste voksne leietakere (med barn) sistnevnte var den stereotypiske mareritt leietaker, og førstnevnte bare brøt kontrakten og flyttet over natten uten å gi beskjed. mye bedre renhold og ansvarsfølelse fra studentene også. Anonymkode: 09786...5cd
AnonymBruker Skrevet 23. mai #10 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Studenter kan være skikkelig dårlig på renhold. Du kan risikere å måtte Leie inn byrå og oppleve ødelagte områder pga møkk. Jeg har personlig erfaring med å vaske ut av studentboliger. Ofte var det 20 stk som vistnok hadde vasket selv, men kun 1 ble godkjent. Og noen av de så hadde det kommet noe væske med farge på gulvet så hele gulvet måtte byttes. Studenter kan være det mest grisete du leier ut til. Anonymkode: 08930...c37 Jeg jobbet 2 sommere som renholder av studentboliger. Var maaaange leiligheter vi måtte vaske etter de hadde flyttet og de hadde prøvd å vaske Anonymkode: 1a870...68b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #11 Skrevet 23. mai Studenter er heller ikke noe flinke på å åpne vinduer for lufting, så mugg kan fort oppstå i vinduskarmer.. Jeg ville valgt familien, det kan hende de stresser fordi leiligheten de bor i skal selges eller noe sånt. Hvis det er langtidsleie du ser for deg, så ville jeg valgt familien. Studentene flytter jo på seg omtrent hver sommer.. Anonymkode: a321b...20c 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #12 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 19.22): Det er mye vanskeligere å kaste ut folk med barn, så styr unna. Dropp også folk med navgaranti, og folk du ikke kan kommunisere med på norsk. Når et par i 40-årene medbarn har så dårlig kontroll på økonomien at de er desperat på leiemarkedet så er det helt klart et faretegn. Anonymkode: e1c56...d3a For all del. La oss holde oss unna de som trenger det mest 🤯 Anonymkode: 41c51...b85 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #13 Skrevet 23. mai Ville valgt familien, så lenge begge foreldrene har faste jobber og referanser Anonymkode: 3a388...16a 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #14 Skrevet 23. mai Mannlige studenter har ofte et ufortjent dårlig rykte, men vi har alltid hatt gode erfaringer her. Første vi leide ut til var en ung gutt som var helt eksemplarisk. Før han flyttet spurte jeg om han hadde kompiser eller kjente noen som kunne være interessert i å leie. Han nye har oftere besøk, men mye støy er det ikke. Anonymkode: 66639...6b3 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #15 Skrevet 23. mai Jeg skjønner ikke hva som er rødt flagg? Er det virkelig så stort leiemarked med 4-roms leiligheter i området i samme prisklasse, at dere ikke klarer skjønne hvorfor noen stresser med å finne plass til hele familien? Anonymkode: 8274d...8eb 2 1
Merlin Skrevet 23. mai #16 Skrevet 23. mai Det er stor mangel på leie objekter og folk er så desperate at de byr opp prisen. Å finne gode leietagere kan være vanskelig og så lenge man selv bor i huset er det superviktig å finne gode folk. Sett leien høyt, da siler du ut mange, sett leien ned til et akseptabelt nivå når du finner gode leietagere. Som utleier skal du tenke på deg selv ! NAV garanti , uføretrygdede eller arbeidsløse kan by på store problemer. Det samme kan leieboere fra tidligere østblokkland. Lei ut til folk som har arbeid. Mennesker fra Asiatiske og Afrikanske land, vær veldig skeptisk. Å leie ut til en eller to personer gir mindre slitasje enn en stor familie. Noen er eksperter i å markedsføre seg selv så førsteinntrykket kan være feil. Derfor er referanser veldig viktig. Når du har funnet den perfekte leietager, hold leien godt under det markedet vil betale, det vil du garantert tjene på i lengden.
AnonymBruker Skrevet 23. mai #17 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 16.37): Vi skal leie ut mamma sin leilighet. Det er en 4 roms leilighet. Mange var interessert og vi plukket ut noen som kom på visning. Det var noen studenter. Og ett par I slutten av 40 årene med 2 tenåringer. Fikk bra inntrykk av alle. Det paret virket litt desperat. Hun sa at hun har stresset mye i det siste pga det å finne leilighet. Og at hun har sovet dårlig pga det. Er det ett rødt flagg at hun er så åpen om dette på visning? Er vanskelig å plukke ut noen Anonymkode: 1a870...68b Helt generelt: Velg en som ikke er over-sensitiv til lyder, en som er tilbakeholden med å klage uten bevis, en som ikke er for sosialt påtrengende, en som er åpen for andre sosialt - en såkalt nice guy/girl. Anonymkode: 98f77...ce8
AnonymBruker Skrevet 25. mai #18 Skrevet 25. mai Av erfaring er sånne som det 'haster med å flytte inn', 'det er helt krise' osv et rødt flagg. Vet ikke alltid grunnen til dette. Det kan være at de har blitt kastet ut e.l. Det er best å velge de som faktisk leier et annet sted nå. De har referanse. Velg de som kommet med depositum. Velg gjerne en høyere depositumsum. De som klarer å stille med det, har ofte resten på stell. Anonymkode: cccd5...943 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå