Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
jabx skrev (På 29.5.2025 den 0.57):

Det kan godt være, men det er i så fall gjort av russervennlige propagandister som angriper Norge og sprer feilinformasjon og forvirring.

Russisk propaganda i Norge? Nærmest ikke-eksisterende. Det vi bør frykte er NATO- og vestlig propaganda som vi daglig får servert gjennom våre medier og myndigheter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Perfume skrev (På 3.6.2025 den 9.29):

Norge er på vei et rart sted.. Ubehagelig! 

Og apropos krigen.. 

Det jeg ikke skjønner er dobbelt-pratet... 

~Putin vil komme til å gå etter flere europeiske land hvis vi ikke gir Ukraina mer våpen. 

~Putin $ Co er snart tomme for både materiell og mannskap, så vi gir mer våpen så Ukraina kan vinne... 

Tviler sterkt på at Putin har noe ønske om å gå etter oss andre, eller at han /de har kapasitet til det. Siden han ikke klarte ta Ukraina heller, hvorfor skulle han klare d? 

Neida, bare fortsett å gi litt og litt og forlenge denne lidelsen for dem alle.. 🙄

Nettopp - det er så mye som ikke henger på greip. Likevel er så mange så fullstendig blendet av vår egen propaganda at de ikke evner å se selvmotsigelsene

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
amit skrev (På 31.5.2025 den 16.23):

Et eksempel på hvor trangt ytringsrommet er i Norge, er Sigrid Bratlie og koronaviruset.

Sigrid Bratlie, molekylærbiolog og forfatter, utfordrer den rådende teorien om koronavirusets opprinnelse, og mener det skyldes et smitteuhell ved Wuhan Institute of Virology.

I boka «Mysteriet i Wuhan», hevder hun blant annet at pandemien var en varslet katastrofe grunnet dårlig sikkerhet ved laboratoriet.

Preben Aavitsland fra FHI støtter Bratlies innsats for å reise debatten, og anser lablekkasjeteorien som plausibel.

Bratlie mener håndteringen av virusets opprinnelse har vært kritikkverdig, og uttrykker bekymring for tap av tillit til myndighetene.

Bratlie har blitt utsatt for sterk kritikk fra forskermiljøet. Hun er blitt fremstilt som inkompetent, uetisk, konspirasjonsteoretiker og klimafornekter. Det er ikke måte på hva hun har fått slengt etter seg. I USA er det nå mulig å diskutere corona-virusets opphav, men dette er ikke mulig i Norge.

Men hun får altså ytre seg, skriver en bok som blir omtalt bredt i riksmedia og mottar støtte fra en av nestorene på FHI.

Vet du hva ytringsfrihet IKKE er?

Ytringsfrihet er IKKE fritak fra kritikk. 
Bratlie uttaler seg bramfritt, og mottar kritikk fra de som er uenige. Slik er den offentlige diskursen i et liberalt demokrati.

• Liker 1
Skrevet

Ja, hvis Islam vokser like fort i årene fremover kan det fort bli et annet styresett innen få tiår. 

• Nyttig 1
Skrevet
Snok1 skrev (33 minutter siden):

Men hun får altså ytre seg, skriver en bok som blir omtalt bredt i riksmedia og mottar støtte fra en av nestorene på FHI.

Vet du hva ytringsfrihet IKKE er?

Ytringsfrihet er IKKE fritak fra kritikk. 
Bratlie uttaler seg bramfritt, og mottar kritikk fra de som er uenige. Slik er den offentlige diskursen i et liberalt demokrati.

Det bør jo være saklig kritikk da. Ord som inkompetent, uetisk, konspirasjonsteoretiker og klimafornekter er IKKE saklig kritikk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Rick skrev (24 minutter siden):

Det bør jo være saklig kritikk da. Ord som inkompetent, uetisk, konspirasjonsteoretiker og klimafornekter er IKKE saklig kritikk. 

Hun blir sikkert kalt det også, men både hennes medieinnspill pg bok får bred og saklig omtale.

For å avklare:

Jeg har ikke et personlig syn på smittekilden, men mener Bratlie kommer med forfriskende perspektiver.

Skrevet
Sjokoladepenge skrev (6 timer siden):

Russisk propaganda i Norge? Nærmest ikke-eksisterende. Det vi bør frykte er NATO- og vestlig propaganda som vi daglig får servert gjennom våre medier og myndigheter.

Å påstå at russisk propaganda i Norge er «nærmest ikke-eksisterende» er enten naivt eller direkte feilinformert. Russland har i årevis målrettet forsøkt å manipulere vestlig opinion gjennom sosiale medier, trollfabrikker og desinformasjon.

At vi bør "frykte" vestlige medier og myndigheter mer enn en autoritær stat med dokumentert bruk av løgner, krigspropaganda og undertrykkelse av pressefrihet, er en klassisk relativisering som spiller rett inn i Kremls strategi: å svekke tilliten til liberale demokratier og deres institusjoner.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Supernaut skrev (På 24.7.2025 den 4.17):

Å påstå at russisk propaganda i Norge er «nærmest ikke-eksisterende» er enten naivt eller direkte feilinformert. Russland har i årevis målrettet forsøkt å manipulere vestlig opinion gjennom sosiale medier, trollfabrikker og desinformasjon.

At vi bør "frykte" vestlige medier og myndigheter mer enn en autoritær stat med dokumentert bruk av løgner, krigspropaganda og undertrykkelse av pressefrihet, er en klassisk relativisering som spiller rett inn i Kremls strategi: å svekke tilliten til liberale demokratier og deres institusjoner.

Russisk propaganda er det mennesker i Russland som bør bekymre seg for, ikke vi her i Norge hvor vi i hovedsak utsettes for propaganda av våre egne myndigheter og deres overherrer. Men det er jo tydeligvis effektiv skremselspropaganda av våre myndigheter å innbille oss om at all kritikk av deres versjon av virkeligheten er utenlandsk påvirkning. 

Morsomt også at du nevner krigspropaganda når dette er en hyppig gjenganger her i Norge. Vi har vært veldig flinke gutter og jenter og lydig fulgt ordre fra USA uten å stille særlig mange spørsmål. 

Selv om det heldigvis fremdeles er langt ifra så ille som i f.eks. Russland eller Ukraina, for å nevne noen land, er jeg ikke overbevist om at pressefriheten i Norge er så robust og uavhengig som vi ønsker å tro.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (1 time siden):

Russisk propaganda er det mennesker i Russland som bør bekymre seg for, ikke vi her i Norge hvor vi i hovedsak utsettes for propaganda av våre egne myndigheter og deres overherrer. Men det er jo tydeligvis effektiv skremselspropaganda av våre myndigheter å innbille oss om at all kritikk av deres versjon av virkeligheten er utenlandsk påvirkning. 

Morsomt også at du nevner krigspropaganda når dette er en hyppig gjenganger her i Norge. Vi har vært veldig flinke gutter og jenter og lydig fulgt ordre fra USA uten å stille særlig mange spørsmål. 

Selv om det heldigvis fremdeles er langt ifra så ille som i f.eks. Russland eller Ukraina, for å nevne noen land, er jeg ikke overbevist om at pressefriheten i Norge er så robust og uavhengig som vi ønsker å tro.

Å hevde at russisk propaganda ikke angår oss, er en farlig forenkling. Russiske påvirkningsoperasjoner er reelle, dokumenterte og målrettet nettopp mot land som Norge. De spiller på vestlig selvtvil og gir seg ut for å være “kritikk av systemet” – akkurat slik som i innlegget over.

Kritikk av vestlig politikk og presse er viktig, men det krever presisjon. Det finnes en vesentlig forskjell mellom en fri presse med mulighet for debatt og et autoritært regime der informasjon er kontrollert og dissidenter blir fengslet eller drept. Å sette disse sidestilt er ikke systemkritikk, det er relativisme – og det gagner nettopp de aktørene som ønsker å så tvil, ikke fremme sannhet. Det du skriver er som tatt direkte fra dreieboken til partiet FOR og Steigan-fløyen i Rødt. Folk som virkelig hater det liberale vestlige demokratiet.

• Liker 1
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (1 time siden):

Vi har vært veldig flinke gutter og jenter og lydig fulgt ordre fra USA uten å stille særlig mange spørsmål. 

Hvilke ordrer fra USA er det vi spesifikt har fulgt uten å stille spørsmål?

• Liker 1
Skrevet
Supernaut skrev (På 24.7.2025 den 4.17):

Nøyaktig hva er det du mener denne russiske propagandaen består i, for jeg kan ikke si jeg har sett så mye til den. Ingen russere som spammer meg med hvor bra det går for dem i krigen. 

At du derimot muligens antar at alle synspunkter du er uenig i stammer fra russiske trollfabrikker er en annen sak. Du bør jo kunne sannsynliggjøre denne koblingen før du kommer med slike påstander.
Jeg trenger ikke russere til å fortelle meg at vestlige medier ikke alltid er så oppriktige. I mange tilfeller holder det med egne øyne og originalkilder for å se at det som skrives i beste fall er misvisende, om ikke direkte feil.

For ordens skyld, jeg anser ikke tilfeldige enkeltpersoners meninger som propaganda. For at det skal kalles propaganda bør det ha en viss gjennomslagskraft ved at kilden har en viss autoritet og oppfattes som troverdig av det store flertallet. Samt at det brukes teknikker fra markedsføring heller enn det som før ble ansett som journalistikk eller akademisk tekst.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Supernaut skrev (På 25.7.2025 den 11.35):

Å hevde at russisk propaganda ikke angår oss, er en farlig forenkling. Russiske påvirkningsoperasjoner er reelle, dokumenterte og målrettet nettopp mot land som Norge. De spiller på vestlig selvtvil og gir seg ut for å være “kritikk av systemet” – akkurat slik som i innlegget over.

Kritikk av vestlig politikk og presse er viktig, men det krever presisjon. Det finnes en vesentlig forskjell mellom en fri presse med mulighet for debatt og et autoritært regime der informasjon er kontrollert og dissidenter blir fengslet eller drept. Å sette disse sidestilt er ikke systemkritikk, det er relativisme – og det gagner nettopp de aktørene som ønsker å så tvil, ikke fremme sannhet. Det du skriver er som tatt direkte fra dreieboken til partiet FOR og Steigan-fløyen i Rødt. Folk som virkelig hater det liberale vestlige demokratiet.

Unnskyld meg, men mener du virkelig at det å være kritisk til vestlig politikk og medievirkelighet er det samme som å “hate demokrati”? Det er jo nettopp fordi jeg verdsetter demokrati og pressefrihet at jeg reagerer når kritiske stemmer avfeies som "russisk propaganda".

Kritikk av norsk (og vestlig) presse er helt på sin plass når det er åpenbart at den i økende grad er styrt, snarere enn fri, slik vi gjerne blir fortalt. At jeg uttrykker bekymring for utviklingen, betyr selvsagt ikke at jeg mener nordmenn blir fengslet eller drept for meningene sine. Hvor i det jeg skrev hevder jeg at Norge er på linje med et autoritært regime?

I et ekte demokrati må det selvsagt være rom for å diskutere maktforhold og systemfeil uten å bli stemplet som russisk propagandist eller mistenkeliggjort.

Endret av Sjokoladepenge
  • Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (På 25.7.2025 den 11.40):

Hvilke ordrer fra USA er det vi spesifikt har fulgt uten å stille spørsmål?

Ja, for å nevne noen: Deltakelsen i invasjonen av Afghanistan og bombingen av Libya ble jo i stor grad støttet uten noen særlig offentlig debatt. Begge er operasjoner ledet av USA. Narrativet rundt Irak-krigen ble også i stor grad gjengitt ukritisk i norsk presse i starten, selv om det senere ble klart at krigsgrunnlaget (altså de påståtte masseødeleggelsesvåpnene) var feil. Og mer nylig ser vi hvordan norske medier ukritisk videreformidler USAs narrativer i konflikter som Ukraina og Gaza.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...