AnonymBruker Skrevet 21. mai #1 Skrevet 21. mai Jeg har hatt rusmisbrukere tett på, alt fra en god venn, perifer venn og familiemedlem. De har vært hektet på heroin/ amfetamin/piller, og har konsumert alkohol i tillegg. Innerst inne så har én av de ønsket å bli rusfri, men det at han må legge helt om livet sitt og kutte alle bånd til rusmiljöet, har gjort at han ikke har klart det, selv om han har ønsket å bli kjent med barna sine han har mistet kontakten med. De to andre har faktisk ikke hatt lyst å kutte ut alt, fordi de er avhengige av å ha folk rundt seg og er redd for å bli ensom hvis de klarer å bli nykter. Min gode venn som var hektet på både heroin og amfetamin, har vært på de fleste avrusningsinstitusjoner på Vestlandet og faktisk helt opp til Nord Norge. Staten har brukt masse penger på han, og når han har reist til avrusning har han sagt at han har vært veldig sliten, og at det skal bli godt med omsorg og pleie en stund. Når han har vært på avrusning har han vært så positiv og sagt at han aldri mer skal tilbake til det gamle livet, men så har han ofte stukket av med en dame han har møtt dere inne. Han sier selv at han alltid roter seg borti en bipolar dame på avrusningsopphold, som lokker han med seg utpå igjen før oppholdet har vært over, eller han har klart seg bra en uke eller tre etter at han kom ut, men så er det på kjøret igjen. De to andre går ut og inn av avrusningsinstitusjoner i perioder, og i det sekundet de kommer ut, er det pån igjen. Alle tre sier det har vært godt med mat, stell, seng og ro mens de har vært der, slik at de kan chille litt. Anonymkode: 2414a...782 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #2 Skrevet 21. mai Det er alltid sånn at det er hovedsakelig ikke noe problem å avruses/ bli rusfri, men problemet for de aller fleste er å holde seg rusfri. Det er etter avrusning jobben virkelig begynner. Anonymkode: 5439f...529 10 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #3 Skrevet 21. mai For det første viser mye forskning til at behandling med rein kvinne eller reine menn i behandling fungerer oftest best, da det blir fokus på det en skal ha fokus på og ikke sex/flørting. Dernest. Som personen ovenfor sier, den dagen en reiser fra behandling er dag nr 1 i det rusfrie livet. Alle kan bli rusfri på institusjon men å holde seg rusfri ute er jobben en må gjøre selv. Og alle har rett til behandling. Det verste jeg vet er når helsepersonell sier noen er en tapt sak. Da har en gitt opp før en har prøvd. Og så fett er det ikke å være i rusbehandling! En må si ifra hvor en går, en må søke treningsturer i helgene, det er innetider en må forholde seg til, det er tidlig opp, rutiner, urinprøver, det er et mye strengere liv og regler enn hva rusmisbrukere er vandt til å forholde seg til. En kan slenge med leppa og si at det er så fett og bra men det tror jeg handler vel så mye om at en ikke ønsker å miste ansikt til utenforstående. Og maten er ikke all verden å skryte av heller for å si det mildt. Anonymkode: 17bd3...2bd 4 4
Maleficenta Skrevet 21. mai #4 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har hatt rusmisbrukere tett på, alt fra en god venn, perifer venn og familiemedlem. De har vært hektet på heroin/ amfetamin/piller, og har konsumert alkohol i tillegg. Innerst inne så har én av de ønsket å bli rusfri, men det at han må legge helt om livet sitt og kutte alle bånd til rusmiljöet, har gjort at han ikke har klart det, selv om han har ønsket å bli kjent med barna sine han har mistet kontakten med. De to andre har faktisk ikke hatt lyst å kutte ut alt, fordi de er avhengige av å ha folk rundt seg og er redd for å bli ensom hvis de klarer å bli nykter. Min gode venn som var hektet på både heroin og amfetamin, har vært på de fleste avrusningsinstitusjoner på Vestlandet og faktisk helt opp til Nord Norge. Staten har brukt masse penger på han, og når han har reist til avrusning har han sagt at han har vært veldig sliten, og at det skal bli godt med omsorg og pleie en stund. Når han har vært på avrusning har han vært så positiv og sagt at han aldri mer skal tilbake til det gamle livet, men så har han ofte stukket av med en dame han har møtt dere inne. Han sier selv at han alltid roter seg borti en bipolar dame på avrusningsopphold, som lokker han med seg utpå igjen før oppholdet har vært over, eller han har klart seg bra en uke eller tre etter at han kom ut, men så er det på kjøret igjen. De to andre går ut og inn av avrusningsinstitusjoner i perioder, og i det sekundet de kommer ut, er det pån igjen. Alle tre sier det har vært godt med mat, stell, seng og ro mens de har vært der, slik at de kan chille litt. Anonymkode: 2414a...782 Tror ikke de starter på igjen fordi de har lyst. De klarer ikke å stoppe. Vet ikke om de får feil behandling på slike institusjoner? Evt er det sykt vanskelig å kutte ut det miljøet de er vant med og trygge på antar jeg 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #5 Skrevet 21. mai Maleficenta skrev (7 minutter siden): Tror ikke de starter på igjen fordi de har lyst. De klarer ikke å stoppe. Vet ikke om de får feil behandling på slike institusjoner? Evt er det sykt vanskelig å kutte ut det miljøet de er vant med og trygge på antar jeg En blanding tror jeg. Min gode venn som har vært på avrusing over hele landet, kommer alltid tilbake til byen positiv og er klar for å start et nytt liv . Han får ny leilighet av sosialen, gir beskjed om at ingen fra rusmiljøet skal vite hvor han bor. Han ønsker kun kontakt med de han kjenner som Ikke har rusproblemer, men etter en stund sprekker han eller så finner folk fra rusmiljøet ut hvor han bor hen, og kommer på besøk og lager et spektakkel, slik at han blir kastet ut eller rundstjålet slik at han havner utpå igjen. En evig runddans. Ts Anonymkode: 2414a...782 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #6 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For det første viser mye forskning til at behandling med rein kvinne eller reine menn i behandling fungerer oftest best, da det blir fokus på det en skal ha fokus på og ikke sex/flørting. Dernest. Som personen ovenfor sier, den dagen en reiser fra behandling er dag nr 1 i det rusfrie livet. Alle kan bli rusfri på institusjon men å holde seg rusfri ute er jobben en må gjøre selv. Og alle har rett til behandling. Det verste jeg vet er når helsepersonell sier noen er en tapt sak. Da har en gitt opp før en har prøvd. Og så fett er det ikke å være i rusbehandling! En må si ifra hvor en går, en må søke treningsturer i helgene, det er innetider en må forholde seg til, det er tidlig opp, rutiner, urinprøver, det er et mye strengere liv og regler enn hva rusmisbrukere er vandt til å forholde seg til. En kan slenge med leppa og si at det er så fett og bra men det tror jeg handler vel så mye om at en ikke ønsker å miste ansikt til utenforstående. Og maten er ikke all verden å skryte av heller for å si det mildt. Anonymkode: 17bd3...2bd Utifra hva jeg har blitt fortalt er det stor forskjell på de ulike institusjonene, men jevnt over er maten god, de får god oppfølgning av psykolog og sosionom og de har det bra. Min gode venn har sittet inne i perioder og sier ikke mye negativt om fengselet heller, men nå har han sonet på åpen anstalt Ts Anonymkode: 2414a...782
Maleficenta Skrevet 21. mai #7 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En blanding tror jeg. Min gode venn som har vært på avrusing over hele landet, kommer alltid tilbake til byen positiv og er klar for å start et nytt liv . Han får ny leilighet av sosialen, gir beskjed om at ingen fra rusmiljøet skal vite hvor han bor. Han ønsker kun kontakt med de han kjenner som Ikke har rusproblemer, men etter en stund sprekker han eller så finner folk fra rusmiljøet ut hvor han bor hen, og kommer på besøk og lager et spektakkel, slik at han blir kastet ut eller rundstjålet slik at han havner utpå igjen. En evig runddans. Ts Anonymkode: 2414a...782 Tenker de burde fått tettere oppfølging når de skal ut av avrusnings institusjonen og hjem, men det var vel helsevesenet i Norge ikke nok midler til sikkert. Og psykiatri behandlingen er jo en vits. Tenker det er mye psykiatri blant rusmisbrukere. De får ikke god nok hjelp til å bekjempe årsaken til misbruket. 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #8 Skrevet 21. mai Helt vanlig at rusmisbrukere tar seg en "time-out" på avrusning for å slappe av, spise seg litt opp, få nedtrapping med medikamenter etc. slik at kroppen tåler flere runder når de vandrer ut derfra Anonymkode: 99bb7...a7e 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #9 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Utifra hva jeg har blitt fortalt er det stor forskjell på de ulike institusjonene, men jevnt over er maten god, de får god oppfølgning av psykolog og sosionom og de har det bra. Min gode venn har sittet inne i perioder og sier ikke mye negativt om fengselet heller, men nå har han sonet på åpen anstalt Ts Anonymkode: 2414a...782 Ja sant, de fleste mennesker ville ikke sett på livet i fengsel som godt, selv ikke på åpen anstalt. For de fleste så ønsker en mer frihet enn som så, så hva din kompis legger i definisjonen "ha det bra og et verdig liv" og det resten av oss mener er et godt å verdig liv vil nok være ulikt. Anonymkode: 17bd3...2bd
AnonymBruker Skrevet 21. mai #10 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har hatt rusmisbrukere tett på, alt fra en god venn, perifer venn og familiemedlem. De har vært hektet på heroin/ amfetamin/piller, og har konsumert alkohol i tillegg. Innerst inne så har én av de ønsket å bli rusfri, men det at han må legge helt om livet sitt og kutte alle bånd til rusmiljöet, har gjort at han ikke har klart det, selv om han har ønsket å bli kjent med barna sine han har mistet kontakten med. De to andre har faktisk ikke hatt lyst å kutte ut alt, fordi de er avhengige av å ha folk rundt seg og er redd for å bli ensom hvis de klarer å bli nykter. Min gode venn som var hektet på både heroin og amfetamin, har vært på de fleste avrusningsinstitusjoner på Vestlandet og faktisk helt opp til Nord Norge. Staten har brukt masse penger på han, og når han har reist til avrusning har han sagt at han har vært veldig sliten, og at det skal bli godt med omsorg og pleie en stund. Når han har vært på avrusning har han vært så positiv og sagt at han aldri mer skal tilbake til det gamle livet, men så har han ofte stukket av med en dame han har møtt dere inne. Han sier selv at han alltid roter seg borti en bipolar dame på avrusningsopphold, som lokker han med seg utpå igjen før oppholdet har vært over, eller han har klart seg bra en uke eller tre etter at han kom ut, men så er det på kjøret igjen. De to andre går ut og inn av avrusningsinstitusjoner i perioder, og i det sekundet de kommer ut, er det pån igjen. Alle tre sier det har vært godt med mat, stell, seng og ro mens de har vært der, slik at de kan chille litt. Anonymkode: 2414a...782 Her uttaler du deg som du har vett til. Lever tett på personer på avrusning, og vet godt at livet på avrusning ikke er slik du tror. Anonymkode: 208b0...e6a 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #11 Skrevet 21. mai Rusavhengige er som "bikkjer", alt handler om stimuli. Akkurat som når du gir en pølsebit til hunden din og sier rull rundt eller gi labb så gjør rusavhengige hva som helst for mer stimuli. De ofrer gode venner, barn, familie, blir kriminelle eller selger kroppen sin for mer stimuli. Må være trist å redusere seg til et "dyr" med kun motivasjon til neste stimuli. Anonymkode: 75e18...eff 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #12 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Helt vanlig at rusmisbrukere tar seg en "time-out" på avrusning for å slappe av, spise seg litt opp, få nedtrapping med medikamenter etc. slik at kroppen tåler flere runder når de vandrer ut derfra Anonymkode: 99bb7...a7e Og ikke minst, skape nye kontakter. Har dessverre opplevd det selv. Anonymkode: c4510...168
AnonymBruker Skrevet 21. mai #13 Skrevet 21. mai Jeg lurer av og til på om det egentlig er vits å sende de på avrusing, når så få ender opp som nyktre resten av livet? Staten bruker mye ressurser.... ts Anonymkode: 2414a...782 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #14 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lurer av og til på om det egentlig er vits å sende de på avrusing, når så få ender opp som nyktre resten av livet? Staten bruker mye ressurser.... ts Anonymkode: 2414a...782 Hvorfor behandle folk med kreft, de dør jo uansett etter hvert? Hvorfor operere 75-åringer, de skal jo snart dø? Hvorfor hjelpe gravide med syke barn… hvorfor gi kreftbehandling til røykere… hvorfor operere feite med hjerteinfarkt… hva slags samfunn vil du leve i egentlig? Syns det er helt vilt at du sier det ikke er noe poeng i å hjelpe folk ut av rus… Anonymkode: 32460...674 3 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai #15 Skrevet 21. mai Mange har en historie/ oppvekst med omfattende vold og misbruk bak seg. Noen psykologtimer mens de er på avrusning, er som å pirke i et åpent sår. Når de kommer ut, har de lite hjelp og må takle traumene alene og edru. Det kan lett gå galt når gamle " kompiser" tar kontakt og tilbyr piller/ annet som gir fred fra tankekjøret en liten stund. Anonymkode: 27b82...801 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #16 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg lurer av og til på om det egentlig er vits å sende de på avrusing, når så få ender opp som nyktre resten av livet? Staten bruker mye ressurser.... ts Anonymkode: 2414a...782 Dette bestemmer heldigvis ikke du. Vi har lover og regler å forholde oss til her I Norge og selv om du har et skakkjørt syn på hvem som fortjener hjelp og hvem som ikke gjør det så er det heldigvis ikke slik rettstaten Norge fungerer. Ingen kan glo inn i spåkulen og si hvem av de rusmisbrukere som klarer seg og hvem som ikke gjør det. Alle fortjener hjelp, den blinde, den halte, den kreftrammede, den bipolare og rusmisbrukere. At du skal sitte som en slags kong Salomo på din hvite hest og utøve dom over de som i dine øyne fortjener hjelp og de som ikke gjør det er bare rett ut skammelig! Ja vi bor i en velferdsstat. Det er ikke slik at den velferdsstaten bare fungerer for din priviligerte ræv når du har behov for det. Velferdsstaten gjelder alle uavhengig av behov, ikke bare for kong Salemo. Anonymkode: 17bd3...2bd 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #17 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor behandle folk med kreft, de dør jo uansett etter hvert? Hvorfor operere 75-åringer, de skal jo snart dø? Hvorfor hjelpe gravide med syke barn… hvorfor gi kreftbehandling til røykere… hvorfor operere feite med hjerteinfarkt… hva slags samfunn vil du leve i egentlig? Syns det er helt vilt at du sier det ikke er noe poeng i å hjelpe folk ut av rus… Anonymkode: 32460...674 Jeg sier at jeg lurer av og til, ikke at staten ikke skal hjelpe de. ts Anonymkode: 2414a...782
AnonymBruker Skrevet 21. mai #18 Skrevet 21. mai Det er dessverre utopisk å tro at de skal bli rusfrie av et opphold etter fem. Det er innbarka avhengighet vi snakker om. Og det er langt mellom suksesshistoriene. Men folk fortjener behandling. Anonymkode: c42ef...08a
Maleficenta Skrevet 21. mai #19 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg lurer av og til på om det egentlig er vits å sende de på avrusing, når så få ender opp som nyktre resten av livet? Staten bruker mye ressurser.... ts Anonymkode: 2414a...782 På helse bruker de ikke mye ressurser. Er det et sted de sparer inn så er det der
AnonymBruker Skrevet 21. mai #20 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): For det første viser mye forskning til at behandling med rein kvinne eller reine menn i behandling fungerer oftest best, da det blir fokus på det en skal ha fokus på og ikke sex/flørting. Dernest. Som personen ovenfor sier, den dagen en reiser fra behandling er dag nr 1 i det rusfrie livet. Alle kan bli rusfri på institusjon men å holde seg rusfri ute er jobben en må gjøre selv. Og alle har rett til behandling. Det verste jeg vet er når helsepersonell sier noen er en tapt sak. Da har en gitt opp før en har prøvd. Og så fett er det ikke å være i rusbehandling! En må si ifra hvor en går, en må søke treningsturer i helgene, det er innetider en må forholde seg til, det er tidlig opp, rutiner, urinprøver, det er et mye strengere liv og regler enn hva rusmisbrukere er vandt til å forholde seg til. En kan slenge med leppa og si at det er så fett og bra men det tror jeg handler vel så mye om at en ikke ønsker å miste ansikt til utenforstående. Og maten er ikke all verden å skryte av heller for å si det mildt. Anonymkode: 17bd3...2bd stemmer. det husker jeg. husker at de bannet så syyyykt mye. orket ikke. Anonymkode: bb50d...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå