Gå til innhold

Hva skal jeg betale av ferien?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet ikke om jeg hadde giddet en så kiip mann.

Anonymkode: edc3c...419

Ts var vel ikke kjip i utgangspunktet? Han hadde tenkt å betale sin del. Mor hans mener han skal betale mindre, så han spør KG om hva vi mener er "riktig".

TS: Kjærester er rause mot hverandre. Betal din del som du tenkte i opprinnelig!

Hvis du heller vil spare penger så blir du hjemme, men da bør du også tenke over om du er "moden" for en samboer med barn.

Skrevet (endret)

Smarteste her er at du og sambo betaler 50/50 på selve turen(hotell, transport, måltider) men at hun betaler for alle innganger/aktiviteter/utgifter dere tre gjør sammen med datteren. 

Det er en løsning som ikke blir sånn klein diskusjon om pengebruk

Endret av test1e
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 16.49):

Hei.

Dama og jeg har bestemt oss for å spare penger i år, men vi vil sørge for at datteren hennes på 7 år får en liten ferie likevel. Vi skal derfor på tur til Hunderfossen og Barnas gård med 2 hotellovernattinger. Vi har bare bodd sammen i 2 mnd. Hva mener dere at jeg burde betale for på den ferien som egentlig bare er til datteren hennes? Blir kostnader til hotell, lang reisevei, inngang til Hunderfossen og barnas gård, mat og sikkert andre ting som vi finner på.

Anonymkode: d0b70...cf9

Du betaler vel for din del. 50/50 eller no? Hvis ikke kan hun dra uten deg da😊

Anonymkode: 4acfa...21c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Dama og jeg har bestemt oss for å spare penger i år, men vi vil sørge for at datteren hennes på 7 år får en liten ferie likevel. Vi skal derfor på tur til Hunderfossen og Barnas gård med 2 hotellovernattinger. Vi har bare bodd sammen i 2 mnd. Hva mener dere at jeg burde betale for på den ferien som egentlig bare er til datteren hennes? Blir kostnader til hotell, lang reisevei, inngang til Hunderfossen og barnas gård, mat og sikkert andre ting som vi finner på.

sjokoladeelskeren skrev (På 21.5.2025 den 17.34):

Reisen blir akkurat det samme, hotellet blir et par hundrelapper dyrere.

ts

Du har jo bare trolletråder

Anonymkode: f2f4a...187

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man spleiser på alt, blir man sammen med en med barn inkluderer man alle uansett hva det koster. 

Anonymkode: cbd02...479

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det i et forhold er helt naturlig å dele utgiftene 50/50, med mindre man har felles økonomi. Dere skal på tur som en liten familie, du skal ikke bare «bli med dama og datteren hennes».

Anonymkode: 40ff0...7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 17.18):

Det var i utgangspunktet det jeg også tenkte, før jeg fikk tenkt meg om og snakket med min mor. Det var jeg som i hovedsak trengte å spare penger denne sommeren, og dama og datteren hadde dratt på denne «ferien» uansett om jeg hadde blitt med eller ikke. Hunderfossen er jo ikke min drømmeferie akkurat så jeg blir jo bare med for å hjelpe til, og holde de med selskap. Min mor mener derfor at hun kan spandere reise og hotell som hun uansett hadde betalt for om jeg ikke var der, så kan jeg betale min egen billett, mat osv.

ts

Da hadde jeg heller blitt hjemme. Det er ikke en god start på samlivet at hun skal betale for deg. Barnet er ofte gratis i overnatting ved to betalende voksne. Siden det ikke akkurat er din drømmeferie, blir du nok ikke et drømmeselskap heller. Fint å la de to ha de opplevelsen alene. 

Anonymkode: 224ff...01c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Dere dropper det. Blir veldig dyrt. Hvor bor dere? Folk kan sikkert gi forslag i nærheten. 

Hotell 2 netter, si kr 2000

Inngang hunderfossen 1 dag for alle ca 2000 for begge parker

Lang reisevei, pluss mat sikker kr 2000 også.

Så det kommer til å koste 6000 kr for dere minst...

Angående fordeling, hadde sagt 50/50. Dere er familie nå

Anonymkode: 3c0d6...919

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært stefar i 16 år nå. Jeg har på ingen måte gjort en perfekt jobb. Men jeg har lært en del.

Dette tror jeg ikke ender lykkelig med en slik innstilling. Dama og ungen er en pakke, hvis dere skal være sammen som en familie, så krever nok det at du ikke holder så hardt på hva som er "rettferdig andel" mv. Dere kan ikke ha felles økonomi og du vil konstant virke gnien og smålig med masse delingsmodeller for alt mulig. Med felles barn i tillegg, så blir det enda mer komplisert. Du skal ikke bli en paypig heller da. 

Tenk deg godt om før det blir veldig seriøst. Hvis det økonomiske gnager deg så mye, så vil du aldri få noe godt forhold til ungen. Ungen vil føle seg som en byrde og moren vil gå for å beskytte ungen fra det. Det er foreldrene som etter loven skal betale for barnet, men det blir ikke helt slik uansett. Enten bidrar du litt direkte eller så må du ta mer av felleskostnadene.

Du må nok regne med å måtte være raus både i relasjonen til barnet og når det gjelder det økonomiske. 

Men nå er jo dette i startfasen. Betal din del og kanskje spander noe på alle tre utover det?

Anonymkode: 14962...93c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 20.46):

Og der sprakk trollet.

Anonymkode: c266f...093

Hva mener du her? 

Anonymkode: 108ca...a43

AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av reisen. Du betaler mat og billett for deg, hun for seg og sin datter. Ellers kan du jo vere hjemme siden du trenger å spare. 

Absolutt ikke bland din mor inn i dette. 

Anonymkode: 44fc0...9ec

AnonymBruker
Skrevet

Enten betaler du for halve oppholdet og ditt eget forbruk eller så blir du hjemme. 

Anonymkode: e4ad3...1d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 17.18):

Det var i utgangspunktet det jeg også tenkte, før jeg fikk tenkt meg om og snakket med min mor. Det var jeg som i hovedsak trengte å spare penger denne sommeren, og dama og datteren hadde dratt på denne «ferien» uansett om jeg hadde blitt med eller ikke. Hunderfossen er jo ikke min drømmeferie akkurat så jeg blir jo bare med for å hjelpe til, og holde de med selskap. Min mor mener derfor at hun kan spandere reise og hotell som hun uansett hadde betalt for om jeg ikke var der, så kan jeg betale min egen billett, mat osv.

ts

Så du hadde en fornuftig tanke helt til din mor mente du burde får alt servert på sølvfat og derfor tviler du på din egen vurderingsevne? Mammas lille gutt altså.. kanskje ikke helt klar for familie og ansvar ennå?? 

Anonymkode: 3cae4...436

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er glad i barnet og moren og ønsker å dra på ferie med dem, så betaler du din del. 

Hvis du kun er med fordi mor blir sur hvis du ikke gidder, så betaler du for det du spiser + ekstrautgift for oppgradering av rom. Evt. kommer med en unnskyldning om at du dessverre ikke fikk fri fra jobb.

Anonymkode: 24586...f29

AnonymBruker
Skrevet
sjokoladeelskeren skrev (På 21.5.2025 den 17.34):

Reisen blir akkurat det samme, hotellet blir et par hundrelapper dyrere.

ts

Du betaler selvsagt halvparten av overnatting, reise og din billett og mat. Dersom du ikke tar det som en selvfølge tenker jeg at du heller bør bli singel. Hold din mor utelatt fra alt som har med din økonomi og familie å gjøre. 

Anonymkode: d2258...ca5

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke stift familie hvis du setter penger som høyeste verdi. 

Anonymkode: a6003...c56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke stift familie hvis du setter penger som høyeste verdi. 

Anonymkode: a6003...c56

Enig! Stift heller ikke familie om

du må involvere mamma i avgjørelsene deres. Da er du ikke moden nok. 

Anonymkode: 84713...304

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...