Gå til innhold

Aldersforskjeller over 30 år burde vært straffbart!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker at om folk er voksne, så kan de gjøre akkurat som de vil.

Vil du virkelig at staten skal bestemme hvem voksne mennesker kan og ikke kan være sammen med? De holdningene er du nok veldig alene om 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det burde bli ekstra høy straff jo större aldersforskjellen er. 

Aldersforskjell på 60 år burde gi livstid i fengsel.

En 98-åring får ikke misbruke en 38-åring eller omvendt. 

Anonymkode: 8c8d1...f01

Skrevet

Å ville kriminalisere forhold mellom voksne mennesker fordi du personlig reagerer på aldersforskjellen, er en farlig blanding av moralisme og kontrollbehov.

Det er ikke alderen i seg selv som avgjør om et forhold er usunt. Men dynamikken, makten og samtykket. Å foreslå en 30-års grense som juridisk tak er ikke vern – det er moralsk panikk forkledd som lovforslag.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Aldersforskjeller kan være bra, men blir de for store blir det misbruk og utnyttelse av den yngre. 

Jeg synes en aldersgrense på 30 års forskjell burde være rimelig. Alt over det burde være straffbart. 

Det betyr at høyeste alder på partneren til en 30-åring er 60 år. For en 20-åring er det 50. For en 50-åring blir det 80. 

Hva synes dere? 

M65: Du må gjerne synes dette, og du må gjerne arbeide for det politisk også, la deg velge til Stortinget og få det fremmet som lovforslag. Det er din demokratisk rett å forsøke. 
Men enig med deg er jeg ikke, det er min demokratiske rett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Aldersforskjeller kan være bra, men blir de for store blir det misbruk og utnyttelse av den yngre. 

Jeg synes en aldersgrense på 30 års forskjell burde være rimelig. Alt over det burde være straffbart. 

Det betyr at høyeste alder på partneren til en 30-åring er 60 år. For en 20-åring er det 50. For en 50-åring blir det 80. 

Hva synes dere? 

Wow. Du er virkelig smart. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med de eldre som blir misbrukt av de yngre? Er det riktig at en 60-åring skal misbruke en dement gamling over 90? 

Er det riktig at jeg på 32 skal få misbruke en gamling på 63? 

Hvis gamlingen er dement så vil det rette være at han/hun blir satt under verge og får redusert rett til å disponere penger og kropp. Litt som et barn eller psykisk utviklingshemmet.

Men det er ingen naturlov som sier at alle på 63 eller 92 er dement.

Anonymkode: 26d65...313

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og at eldre kan misbruke folk som kunne vært barna og til og med barnebarna deres. Synes ikke en mann på 65 burde være sammen med noen under 35. 

Men da blir du ikke sammen med noen med en slik aldersforskjell da, problemet løst. Men du vil i tillegg leke diktator og bestemme over andre. Det blir for dumt 

Anonymkode: 4a9ac...696

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om aldersforskjell på 60 år? En 30-åring og en 90-åring? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken staff skal det være for å bryte dette? Dødstraff, steining, 30 års fengsel eller gapestokk med piskeslag? 

Anonymkode: 47fb5...4e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så en høyt utdannet person, dommer, kirurg, leder som tar svært store beslutninger hver eneste dag har vi ikke tillit til at klarer å beslutte hvem han eller hun skal ha sex med? 

En person som kan velge hvor mange barn hun skal få, om hun skal sterilisere seg, om hun skal gjøre kosmetiske inngrep, hoppe ut av fallskjerm, klatre på fjelltopper, men ike hvem hen skal få ligge med?

Anonymkode: 23ed4...c56

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Synes det er latterlig å tro at man skal kunne bestemme over andre menneskers liv. Tenker mitt om de som går etter veldig mye yngre selv, men hadde i første rekke villet hevet seksuell lavalder fra 16 til 18.. evt. 21.

Anonymkode: 18451...1aa

Ingrn sex før 21 år?

Hva er samfunnsnytten?

Skrevet

Jeg er litt enig i grunntanken. 16 + 18 må åpenbart være lov. 16 + 40 bør være forbudt. Jeg tenker det er mye skjevere enn et frivillig forhold mellom en lege og en voksen pasient.

Jeg tenker at hvis den ene er 20 så bør det være lovlig uansett. Det betyr ikke at jeg synes det er OK med 20 + 50, men voksne må få lov til å ta egne valg selv om jeg synes det er dårligere valg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med de eldre som blir misbrukt av de yngre? Er det riktig at en 60-åring skal misbruke en dement gamling over 90? 

Er det riktig at jeg på 32 skal få misbruke en gamling på 63? 

Så at det er kjærlighet er helt utenkelig? 

Anonymkode: 2d1c9...388

AnonymBruker
Skrevet

Hva med kvinner som blir gravid med en mann som er 30 år eldre enn dem?

Hva er straffen? Abort?

Anonymkode: cd3e9...004

Skrevet

Da jeg var 28 så var jeg sammen med en på 48. Hadde han vært 10-11 år eldre så lenge han ennå var sprek hadde ikke det hatt noen betydning for meg. Jeg var voksen og kunne gi mitt samtykke. Og det var ikke for å få penger for å si det slik. Vi var rusmisbrukere begge to og levde av å selge dop samt ruse oss selv nesten hver dag. 

Men om min sønn som 16-åring hadde blitt sammen med ei dame på 46 år så hadde jeg vært svært skeptisk og tenkt at hun utnyttet han. Spesielt fordi han har ADHD samt litt annet og skjønner ikke alltid konsekvenser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 16.21):

Hva synes dere? 

Det må være opp til hver enkelt om de vil gå inn i et forhold der aldersforskjellen er høy.  Det er ikke opp til andre å dømme her.  Jeg reagerer mer på de som springer etter penger og status og setter alt annet til side for å oppnå dette i et forhold.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Altså statistikken er tydelig på at 2,5 års aldersforskjell er det ideelle dersom man vil gifte seg. Basert på partnerdrap vi har sett kan der se ut som aldersforskjell er uheldig. Men problemet i dag er at vi ikke har tydelige grenser for hva som skal være lov og ikke. Kjente amerikanske skuespillere har mye yngre kjærester uten at folk bryr seg, mens på min skole ble man mobbet om det var ett års aldersforskjell. Vi må ha tydelige regler eller så må alt over lovlig alder være greit. Det er de to valgene vi har. Moralsk dømming er tull

Personlig tenker jeg alder/2+7   +1 for hvert tiende år man har levd. Så er man 30 blir nedre grense 25. Er man 20 blir nedre grense 19, og er man 50 blir nedre grense 30.

Endret av Majer
Skriveleif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...