Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er startfasen av å bli utreda for infertilitet, og finner ikke så mye info om hva som er typisk prosess annet enn "gå til legen". 

Hvor lang tid tok henvisninger? 

Er det fordeler/ulemper med privat vs offentlig? 

Er det noe vits i å bli undersøkt i det hele tatt?

Andre tips til de som er ny på navigeringen av dette?

Anonymkode: cbff3...2ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en fertilitetsjekk privat, hos Medicus. Skal sies at jeg viste ikke bedre, men i retrospekt var det definitivt verdt det. Kort ventetid, og ordentlig sjekk. Testet både mannen og meg. De fant en muskelknute hos meg, og svært lave eggreserver. Ble henvist til offentlig IVF samme dag. Så alt gikk veldig kjapt for seg, de var proffe og jeg følte meg i trygge hender. 

Jeg tenker at det definitivt er verdt å få tatt en fertilitetsjekk om dere ikke klarer å bli gravide. Det kan være bagateller som lett kan rettes opp i med medisiner. Eller så kan de finne ting som tette eggledere og annet grums som ville gjort det umulig å bli gravid på egenhånd. 

Anonymkode: 7f363...fcd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt valgt privat om jeg hadde en klinikk i nærheten. For vår del ble det 6 mnd venting for å dra til offentlig gynekolog for å så bli henvist videre til offentlig ivf klinikk. I alt tok det 11 mnd før vi var i gang med ivf fra jeg var hos fastlegen. Forferdelig lenge å vente når det til slutt viste seg at ikke alt var ok.

Anonymkode: 2d96a...44b

AnonymBruker
Skrevet

Vi startet med mannen, privat. Er den rimeligste og raskeste måten, om det først er noe feil der. Tok vel ca 4 dager fra vi bestemte oss, til henvisningen til klinikk/ICSI ble sendt. 

Anonymkode: de211...556

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Mannen har fått henvisning fra fastlegen og må bare vente 2-3 uker på time. Tenkte det var enklest å starte der. Men for sjeleroens skyld blir det nok privat gynekolog på meg (selv om det føles dyrt), da slipper jeg og gå og lure på om det er noe alvorlig galt eller om vi må bare øve oss på tolmodighet. Vil heller vente på barn enn på gynekologtime, iallfall. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde motsatt erfaring med offentlig vs privat. Jo, det tok 5 måneder før vi fikk utredning offentlig kontra 2 uker privat, men måten vi ble behandlet på var helt ulik.

Privat ble vi nesten presset til å gå for IVF med en gang, kjøre flere runder fordi "det står veldig dårlig til med eggkvaliteten". I det offentlige vurderte de i tillegg stoffskifte og vitamin nivå. Fant ut at jeg var utrolig lav på Vitamin D til tross for at jeg allerede tok anbefalt kosttilskudd, og stoffskifte var også for lavt. De satte meg på høydose VitD og Levaxin og etter kun 2 måneder var AMH verdien 3 gangen høyere enn ved første måling. Vi endte likevel opp med IVF, men uten så mye stress og tidspress som han første gynekologen prøvde å selge oss. 

Følte generelt at de private var mer opptatt av å selge oss mange pakker med uttak før de i det hele tatt vurdere oss. 

Mens i det offentlige var det litt mer tid og mindre "salgsaspekt" - de bryr seg jo egentlig ikke hva man selv velger, som jeg opplevde som en lettelse i denne prosessen.

(Trondheim, Medicus vs St Olavs)

Anonymkode: b02b4...a0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde motsatt erfaring med offentlig vs privat. Jo, det tok 5 måneder før vi fikk utredning offentlig kontra 2 uker privat, men måten vi ble behandlet på var helt ulik.

Privat ble vi nesten presset til å gå for IVF med en gang, kjøre flere runder fordi "det står veldig dårlig til med eggkvaliteten". I det offentlige vurderte de i tillegg stoffskifte og vitamin nivå. Fant ut at jeg var utrolig lav på Vitamin D til tross for at jeg allerede tok anbefalt kosttilskudd, og stoffskifte var også for lavt. De satte meg på høydose VitD og Levaxin og etter kun 2 måneder var AMH verdien 3 gangen høyere enn ved første måling. Vi endte likevel opp med IVF, men uten så mye stress og tidspress som han første gynekologen prøvde å selge oss. 

Følte generelt at de private var mer opptatt av å selge oss mange pakker med uttak før de i det hele tatt vurdere oss. 

Mens i det offentlige var det litt mer tid og mindre "salgsaspekt" - de bryr seg jo egentlig ikke hva man selv velger, som jeg opplevde som en lettelse i denne prosessen.

(Trondheim, Medicus vs St Olavs)

Interessant at du hadde den opplevelsen. Jeg var også i Trondheim ved Medicus og St.Olavs. Det første Medicus gjorde var å ta en hel drøss med blodprøver hvor de sjekket vitamin D, stoffskifte og masse andre ting. Medicus var rolige og betryggende, men oppfordret sterkt til IVF. De henviste meg derimot til offentlig IVF så sånn sett tjente de ikke noe på meg på den måten. Medicus forsøkte ikke å selge oss noenting da jeg var der. Annet enn å ønske oss velkommen tilbake om det ikke ble barn via offentlig IVF.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De henviste meg derimot til offentlig IVF så sånn sett tjente de ikke noe på meg på den måten. Medicus forsøkte ikke å selge oss noenting da jeg var der. Annet enn å ønske oss velkommen tilbake om det ikke ble barn via offentlig IVF.

Så fint at du hadde en bra opplevelse med de. Må presisere at de tok blodprøver, men ikke ga noe anbefalinger annet enn å mase om flere runder med egguttak "før det er for sent". Ble også litt forvirret fordi de hang seg så veldig opp i lav amh, selv om UL viste helt vanlig antall til god antall follikler.

Er kanskje veldig avhengig av hvem man møter sånn nøyaktig? 

- anonym #6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så fint at du hadde en bra opplevelse med de. Må presisere at de tok blodprøver, men ikke ga noe anbefalinger annet enn å mase om flere runder med egguttak "før det er for sent". Ble også litt forvirret fordi de hang seg så veldig opp i lav amh, selv om UL viste helt vanlig antall til god antall follikler.

Er kanskje veldig avhengig av hvem man møter sånn nøyaktig? 

- anonym #6

Kan jeg spørre hva amh'en din var? Hos Medicus fikk jeg vite at min amh var på 3,3, og jeg hadde 6 follikler, som 36åring. Ble henvist til st. Olavs for fertilitetsbevaring med en eneste gang. Sjokkopplevelse, men verdt det fordi jeg har ikke klart å få barn på egenhånd i ettertid, selv etter ett års prøving. Har 5 embryo på frys heldigvis.

Men ja, stor forskjell på legene! Hvem man møter har mye å si. Hvordan gikk det med IVF?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 15.45):

Vi er startfasen av å bli utreda for infertilitet, og finner ikke så mye info om hva som er typisk prosess annet enn "gå til legen". 

Hvor lang tid tok henvisninger? 

Er det fordeler/ulemper med privat vs offentlig? 

Er det noe vits i å bli undersøkt i det hele tatt?

Andre tips til de som er ny på navigeringen av dette?

Jeg gjorde det privat etter 6 måneders prøving, fordi jeg kjøpte meg CB monitor som viste "høy" hele tiden uansett hvor jeg var i syklus og jeg derfor mistenkte at det var noe galt med hormonene mine. Fikk påvist PCOS med en gang med ultralyd og blodprøver, så absolutt vits å bli undersøkt ja. Hadde ikke engang eggløsning selv, til tross for relativt jevnlig menstruasjon. Og jeg er normalvektig, alltid vært godt trent (men det er jo mange PCOS kvinner faktisk, veldig mange av den gruppen blant idrettsutøvere fordi testosteronnivåene gjør jo at man har en fordel) og ingen fysiske tegn på PCOS liksom. 

Ulempen med privat er selvsagt at det koster penger. Brukte jo sikkert 30 flis på utredning og behandling med letrozol. Men så ble jeg gravid da etter 8 runder letrozol og bare uker før IVF-timen. Fordelen med å gå privat er naturligvis at man slipper å ha prøvd 1 år og man slipper den evig lange ventetiden.

Anonymkode: 81bfb...031

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan jeg spørre hva amh'en din var? Hos Medicus fikk jeg vite at min amh var på 3,3, og jeg hadde 6 follikler, som 36åring. Ble henvist til st. Olavs for fertilitetsbevaring med en eneste gang. Sjokkopplevelse, men verdt det fordi jeg har ikke klart å få barn på egenhånd i ettertid, selv etter ett års prøving. Har 5 embryo på frys heldigvis.

Men ja, stor forskjell på legene! Hvem man møter har mye å si. Hvordan gikk det med IVF?

Jeg husker ikke nøyaktig, men var under 3 i en alder av 32, men den hoppet jo opp etter at jeg begynt på Levaxin og Vitamin Du. Fikk også ut veldig få egg hver gang, men hadde over gjennomsnittlig flaks med kvaliteten, fikk 9 egg og 6 5-dagers på frys etter 2 runder. Gravid med første embryoet nå.

Vi begynte først med utredning etter 3 spontanaborter og to år med prøving, så hadde sikkert vært lurt å ta sjekken etter det første året (men da trodde vi fortsatt at det "kun" var habituelle abort vi slet med).

Skrevet

Blodprøver, ultralyd og spermprøve.

Alt så perfekt ut hos oss på prøvene.

Men det var det på ingen måte innvendig i min kropp. Det fant vi først ut etter lapraskopi og underveis på hvert uttak.

Fortsatt 6 år etter mener gynekologer utfra UL at «.jeg har bra fertilitetsscore til alder å være» basert på eggposene osv når jeg er på sjekk for andre ting. 

Det vet jeg er feil, men. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (På 22.5.2025 den 19.47):

Blodprøver, ultralyd og spermprøve.

Alt så perfekt ut hos oss på prøvene.

Men det var det på ingen måte innvendig i min kropp. Det fant vi først ut etter lapraskopi og underveis på hvert uttak.

Fortsatt 6 år etter mener gynekologer utfra UL at «.jeg har bra fertilitetsscore til alder å være» basert på eggposene osv når jeg er på sjekk for andre ting. 

Det vet jeg er feil, men. 

Hei :) Kan jeg spørre hvorfor ble det laparoskopi? Har hatt 7 mislykket ivf runder og 1 spontantabort, 2 kjemisk. Spurte legen om laparoskopi kan være aktuelt for å i hvert fall utelukke endometriose som kan være årsak at jeg mister og at embryo ikke fester. Men sa at det er unødvendig. Er dette ikke nok grunn for endometriose utredning, tenker jeg. 

Anonymkode: 5df9b...fe4

Skrevet

Vi går privat hos Spiren i Trondheim🌱 Man får det man betaler for! Vi fikk utredning fort som bare det, jeg ble anbefalt å gå litt ned i vekt etter sjekken da jeg har lav eggreservoar og samboer har litt treige svømmere. Etter jeg hadde gått ned litt fikk vi starte uttak med en gang og nå har vi akkurat gjort innsett. Betaler mye, men de svarer med en gang på tlf og meldinger og det er veldig greit! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...