Gå til innhold

Samboer er dårlig på gaver, er det bare sånn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har vært sammen i en del år, og hvert år kjenner jeg det kniper litt i magen rundt bursdagen min. Vi gjør som regel noe fint sammen om jeg planlegger det, og egentlig er det bare en fin tid sammen jeg trenger sånn sett. Problemet er at jeg elsker å gi gaver og legger mye tanke bak gavene, noe min samboer ikke nødvendigvis gjør.

Veldig ofte, både til jul og bursdag, løper han rundt på en eller annen butikk og slenger litt forskjellig i en pose (noen ganger har han faktisk også pakket det inn, i værste fall en gavepose). Til info så blir jeg alltid glad for det jeg får, da det rent teknisk er ting som blir brukt/spist/drukket etc, og jeg er takknemlig. Samtidig synes jeg det er litt.. latskap? På en måte?

Det er under en måned til bursdagen min og jeg har, som alltid, gitt han en «ønskeliste», med forskjellig som koster alt fra under 50 lappen og opp til noen tusenlapper. Jeg har også sagt at jeg ikke trenger gave, men gjerne finner på noe istedet. Likevel er det samme styret hvert år…

Er det bare slik det er med enkelte menn? Har prøvd å ta opp dette med gaver innimellom, at jeg skulle gjerne ønske meg litt mer baktanke i dem, men jeg synes det er så vanskelig da jeg ikke vil være utakknemlig heller..

Anonymkode: 0e428...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke dette er noe å bruke tiden din på å tenke på. Slutt å lag ønskeliste. Planlegg det du ønsker for din dag og vær glad for det du får. 

Gleden er ved å gi, sies det, så blinglad når du kan gi gaver som betyr noe og  la resten gå. 

Anonymkode: 9ed5d...f39

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er flinke på sånt rett og slett…

Anonymkode: 165de...ea4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo noe du blir glad for, hvorfor er det så viktig for deg at han må legge ned så mye tid og innsats? Du elsker å gi gaver og bruke tid på det, men han er ikke deg. Han gjør sikkert andre ting du setter pris på, som ikke faller like naturlig for deg å gjøre? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh du har gitt han en ønskeliste og samtidig sagt at du ikke trenger gave? Tror du skal slutte med forventningene , du vet jo hvordan han er. Ikke alle er flink på sånt. Jeg ( som kvinne) er lik din mann der, men det er kanskje fordi bursdager ikke er noe veldig stort i mine øyne. Det betyr ikke at jeg elsker mannen min mindre av den grunn. 

Anonymkode: ddda1...428

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren kjøper ikke gaver til hverandre siden vi deler økonomi (felles konto som begge setter lønnen inn på). Hvis jeg ønsker meg noe så bare kjøper jeg det selv, rett og slett. Så slipper man å gå rundt og vente på at andre skal gi deg det du vil ha ;) 

Anonymkode: ef716...129

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makan for noen svar du får...

Selvfølgelig er det dritt å ikke få samme omtanke tilbake! Hele poenget med boken om kjærlighetsspråk handler om å finne sin partners eller venns kjærlighetsspråk. Men han gidder ikke å tilpasse seg deg. Jeg antar at det ikke kun gjelder gaver?

Nei, det høres ut som at dere har et forhold som går i hans favør. Og det går sjeldent bra. Det var en samlivspsykolog som sa at hun kunne se på hvilke forhold som kom til å gå bra ved å se på hvem som elsket den andre høyest. Hvis kvinnen elsket mannen høyest kom forholdet til å ryke. Hvis de elsket hverandre ganske likt hadde de en grei sjanse til et godt forhold. Men hvis mannen elsket kvinnen høyest var det så godt som bankers. Fordi da gjør mannen en INNSATS. Kvinnen gjør sin del uansett fordi de tar naturlig ansvar for relasjoner i livet sitt. Det gjør ikke menn med mindre de er ordentlig motivert. 

Anonymkode: 60921...9d2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff stakkars mann. Jeg er kjempedårlig på gaver selv og utbasunerer til alle at jeg ikke ønsker at voksne skal gi gaver til hverandre. Ikke gi til meg for jeg gir ikke til noen. (har bommet for mange ganger og vil fri meg fra press fra slike som ta.) La oss heller møtes og ha det hyggelig. Med min kjære går vi ut og spiser på en ekstra bra restaurant. 

Anonymkode: bb585...c2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Makan for noen svar du får...

Selvfølgelig er det dritt å ikke få samme omtanke tilbake! Hele poenget med boken om kjærlighetsspråk handler om å finne sin partners eller venns kjærlighetsspråk. Men han gidder ikke å tilpasse seg deg. Jeg antar at det ikke kun gjelder gaver?

Nei, det høres ut som at dere har et forhold som går i hans favør. Og det går sjeldent bra. Det var en samlivspsykolog som sa at hun kunne se på hvilke forhold som kom til å gå bra ved å se på hvem som elsket den andre høyest. Hvis kvinnen elsket mannen høyest kom forholdet til å ryke. Hvis de elsket hverandre ganske likt hadde de en grei sjanse til et godt forhold. Men hvis mannen elsket kvinnen høyest var det så godt som bankers. Fordi da gjør mannen en INNSATS. Kvinnen gjør sin del uansett fordi de tar naturlig ansvar for relasjoner i livet sitt. Det gjør ikke menn med mindre de er ordentlig motivert. 

Anonymkode: 60921...9d2

Han viser da omtanke vel. Om ikke hadde han vel gitt faen i å gi noe hun ønsker seg. Jeg syns ts er stor forlangende. Han gir det hun ønsker seg men det er faen ikke bra nok for han har ikke pakket det inn og skrevet kort med romantisk kliss klass ?

Endret av Maleficenta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne har en gavetafatt mann, hun sender han linker til ting hun vil ha til slike dager så kjøper han det han vil, men det er ALLTID noe han har fått beskjed om for han synes det er stress og får prestasjonsangst og han vil så gjerne gjøre henne lykkelig.. :D Kanskje noe slikt kan vurderes? Hvis mannen ellers er strålende så tenker jeg at om han ikke er den beste til å finne gaver så er ikke det krise, det er mer hverdager enn gavedager uansett.

Anonymkode: 521ec...ee4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere skal ta dere en prat om kjærlighetsspråk, for det kan høres ut som om dere har ulikt språk eller en forventning om at dere skal ha likt språk. Det høres ikke ut som dere har det

For min egen del, så liker jeg å gi gaver, men liker ikke å få gaver(og hater gaver som er kjøpt bare for å kjøpe noe, gi meg da noe tull). Hadde jeg fått beskjed om at du ikke ønsker gaver eller at det ikke er viktig, også fått en ønskeliste, så hadde jeg begynt å lure, og kjøpt noe som ikke var på lista eller noe som er fint å kose seg med, eller bare en bukett roser. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg trodde poenget var det motsatte - at man skulle lære å gjenkjenne og sette pris på den andres måter å gi uttrykk for kjærlighet på, selv om de ikke samsvarer med ens egen. Ikke å kreve at andre skal tilpasse seg sitt. At hvis hans kjærlighetsspråk er tjenester og mitt er ord, skal jeg innse at når han måker oppkjørselen eller lager te til meg er det hans måte å si "jeg elsker deg" på, heller enn å være snurt fordi han ikke sier det med de ordene jeg ville brukt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener voksne mennesker som er opptatt av gaver er verre enn voksne mennesker som er dårlige på å gi gaver. 

Anonymkode: 4dd0b...953

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen er flinke med gaver, andre er flinke til å skru på bil. Hvis han ikke er god på gaver, så ikke forvent at han er det. Og ikke si at du ikke vil ha gave, når du vil ha gave - en med masse omtanke bak og som han har brukt et halvt år på å planlegge. Hvis han elsker deg og viser det på andre måter, så godta at han ikke er god på gaver! Jeg og eksen var dårlige på gaver, så vi brukte jul og bursdag på å kjøpe oss noe dyrt til oss selv som vi ønsket oss, og så var det liksom "fra den andre". Fungerte helt supert! Da fikk jeg det pulsbeltet jeg ønsket meg i stedet for en brødbakemaskin som aldri ville blitt brukt.

Anonymkode: 75404...f4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg, Ts, og synes det er latskap av han.

Jeg har en venninne som er glad i å få gaver, og flink til å finne på gaver. Mannen hennes gir henne penger i jule- og bursdagsgave 🙄 Stakkars henne. Det er noe kun en onkel kan komme unna med... 😆

Anonymkode: b4e68...87e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig for menn, ja. Min er også sånn. Og veldig kjipt når man da har bursdag et par dager før lønningsdagen, sånn at det er lite penger på konto til å kjøpe gave for også. Skulle ønske han la litt mer arbeid i det jeg også. Det handler jo om at man tenker på den man er glad i og ønsker å glede dem? Og ikke at man kommer på det et par dager i forveien og løper ut og kjøper «et eller annet»

Anonymkode: 88bb9...79d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig at damer ikke legger lista høyere for menn!! Det er jo latskap og ikke gidde å legge energi i en gave som vil bli satt pris på. Alle er ikke så tafatte. Min mann planlegger i lang tid i forveien alt ifra blomster,gaver og kaker.

Anonymkode: aec97...56d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Han viser da omtanke vel. Om ikke hadde han vel gitt faen i å gi noe hun ønsker seg. Jeg syns ts er stor forlangende. Han gir det hun ønsker seg men det er faen ikke bra nok for han har ikke pakket det inn og skrevet kort med romantisk kliss klass ?

Det du skriver ville jeg vært enig i at var å sutre, men det stemmer jo ikke med det som skrives. Slik jeg tolker ts hvertfall så ignorerer han lista han har fått i god tid, går på handletur i en tilfeldig butikk rett før, og rasker sammen det han finner til han føler han får nok til en gave. 

Så da ser jeg for meg at ts får en bærepose full fra kremmerhuset, uten gaveinnpaknining, med litt sjokolade, kaffe, servietter og kanskje en ny såpe til kjøkkenet. Altså at han kjøper ting andre kunne kjøpt til en bekjent eller til huset som en gave, utfra hva de har i butikken han rekker innom og hva han tenker de trenger, istedenfor å finne noe mer personlig (inkl ting fra ønskelista).

Det tror jeg de fleste som bryr seg om gaver ville blitt lei seg av - når det verken er noe som han tenker du ville blitt glad for eller noe du har ønsket deg, men en gave bare for å gi det. Men han er heller ikke med på å gå ut å spise middag istedet eller konsert etc istedenfor. 

Anonymkode: 9b32a...b7e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen er flinke med gaver, andre er flinke til å skru på bil. Hvis han ikke er god på gaver, så ikke forvent at han er det. Og ikke si at du ikke vil ha gave, når du vil ha gave - en med masse omtanke bak og som han har brukt et halvt år på å planlegge. Hvis han elsker deg og viser det på andre måter, så godta at han ikke er god på gaver! Jeg og eksen var dårlige på gaver, så vi brukte jul og bursdag på å kjøpe oss noe dyrt til oss selv som vi ønsket oss, og så var det liksom "fra den andre". Fungerte helt supert! Da fikk jeg det pulsbeltet jeg ønsket meg i stedet for en brødbakemaskin som aldri ville blitt brukt.

Anonymkode: 75404...f4b

Men hun mener jo oppriktig det, at hun heller vil de skal gjøre noe sammen istedenfor å få sjokolade og servietter (eller hva hun enn får) i gave. Så hun har jo kommet med et alternativ. Hun ønsker bare ikke meningsløse gaver.

Anonymkode: 9b32a...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her!

Ser det kan være litt vanskelig å forstå fra HI.

- Mannen spør om en ønskeliste, fordi han er dårlig på å finne gaver.

- Mannen går på butikken dagen før (dagligvarebutikk/normal som regel) og kjøper diverse snop og drikke. Ikke nødvendigvis ting jeg spiser eller drikker alltid, og vi bor sammen, så rart han ikke har fått med seg hva jeg liker/ikke liker.

- Jeg har fortalt at han ikke trenger å gi meg noen gave, siden han synes det er vanskelig/stressende, og at vi kan heller gjøre noe sammen, men han insisterer på å kjøpe gave.

- Gavene ligger som oftest i posen hvor det ble kjøpt.

- Jeg er takkemlig og glad for det jeg får, men jeg vil heller ha ingenting enn mye tilfeldig som bare er røsket med fordi han absolutt vil gi noe.

Jeg føler flere her misforstår og hopper rett på at enten jeg eller han er kjip. Poenget er vel at jeg synes det er rart at det ikke er noe baktanke med gavene. Hvorfor er det å «overdrive» at man ønsker at ma skal ta litt hensyn til partneren og hva den måtte ønske? Når jeg skal gjøre noe fint for eller med partneren min, må jeg jo selvfølgelig ha han i tankene? Jeg kjøper ikke fallskjermtur om han er livredd for høyder, og krever at han skal være forbøyd fordi jeg ga han jo teknisk sett noe. Sånn for å ta et teit eksempel.

Anonymkode: 0e428...3bb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...