AnonymBruker Skrevet i går, 11:58 #1 Del Skrevet i går, 11:58 Har nylig vært til utredning på sykehuset og ble diagnostisert med en sykdom. Fra før har jeg en annen kronisk sykdom. Spesialisten på sykehuset sa at jeg ikke lenger kan bruke en av mine gamle, faste medisiner på grunn av den nye sykdommen. Han sa at det er viktig at jeg snakker med fastlegen og får byttet til en annen medisin. I epikrisen skrev han bare kort at jeg må bytte fra medisin A til medisin B, men det sto ikke mer om hvorfor. I dag har jeg vært hos fastlegen for å snakke om dette medisinbyttet. Fastlegen virket irritert og forsto ikke hvorfor jeg skulle bytte. Jeg prøvde så god jeg kunne å forklare hva spesialisten hadde sagt til meg, men fastlegen ble bare mer irritert og mente at dette bare var noe tull jeg hadde googlet meg frem til. Vanligvis er jeg veldig fornøyd med fastlegen. Men i dag ble jeg bare forvirret. Hva gjør jeg nå? Skal jeg bestille ny time hos fastlegen for å ta det opp igjen? Spesialisten sa at det er viktig, men fastlegen er uenig. Hvem skal jeg lytte til? Anonymkode: 075b2...5a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:03 #2 Del Skrevet i går, 12:03 Kontakt spesialisten som sa det og si at fastlegen din nekter. Spør om spesialisten enten kan a) skrive ut den nye medisinen til deg selv (men hva da med fornyelser av medisinen senere?) b) kontakte fastlegen din enten skriftlig (og bedre denne gangen) eller ringe og gi beskjed om medisinbyttet og oppgi grunn på en slik måte at fastlegen forstår og skjønner at det ikke var "noe du googlet deg til". Anonymkode: 502de...128 4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:04 #3 Del Skrevet i går, 12:04 Du skal lytte til spesialisten hvis spesialisten er spesialist på det den medisinen du må bytte er for. Be fastlegen din snakke direkte med spesialisten. Føler du deg usikker er det lov til å be om en second opinion fra en tredje lege. Anonymkode: d8fd5...f25 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:06 #4 Del Skrevet i går, 12:06 Hør på spesialisten. Ta kontakt med spesialisten og fortell hva fastlegen har sagt. Du må enten få resept direkte fra spesialisten, eller spesialisten må sende nærmere beskjeder/begrunnelse til fastlegen. Anonymkode: 3414c...175 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:10 #5 Del Skrevet i går, 12:10 Jeg har opplevd at spesialisten tok feil og fastlegen hadde rett, så jeg hadde fått legene i prat med HVERANDRE. Ikke KG ihvertfall, folk har alltid så blind tillit til spesialister. Anonymkode: 758e5...a33 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:55 #6 Del Skrevet i går, 13:55 Hvis spesialisten endrer resepten er den han som skal skrive ut nye medisiner og ordne med alt det, ikke fastlegen. Min erfaring er at fastleger har et bedre helheltsbilde enn en spesialist som knapt har sett deg, og derfor kan ha rett. Få de to til å snakke med hverandre. Anonymkode: 904c7...483 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet i går, 14:01 #7 Del Skrevet i går, 14:01 Du ringer bare til der du var og forklarer problemstillingen. Be om å få sendt papirene. Og du kan jo være ærlig med fastlegen om at kommentaren vedrørende «noe man har googlet seg til» ikke er noe du ønsker gjentatt. Det virker underlig at fastlegen krangler med DEG og ikke kontakter spesialist selv. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:02 #8 Del Skrevet i går, 14:02 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har nylig vært til utredning på sykehuset og ble diagnostisert med en sykdom. Fra før har jeg en annen kronisk sykdom. Spesialisten på sykehuset sa at jeg ikke lenger kan bruke en av mine gamle, faste medisiner på grunn av den nye sykdommen. Han sa at det er viktig at jeg snakker med fastlegen og får byttet til en annen medisin. I epikrisen skrev han bare kort at jeg må bytte fra medisin A til medisin B, men det sto ikke mer om hvorfor. I dag har jeg vært hos fastlegen for å snakke om dette medisinbyttet. Fastlegen virket irritert og forsto ikke hvorfor jeg skulle bytte. Jeg prøvde så god jeg kunne å forklare hva spesialisten hadde sagt til meg, men fastlegen ble bare mer irritert og mente at dette bare var noe tull jeg hadde googlet meg frem til. Vanligvis er jeg veldig fornøyd med fastlegen. Men i dag ble jeg bare forvirret. Hva gjør jeg nå? Skal jeg bestille ny time hos fastlegen for å ta det opp igjen? Spesialisten sa at det er viktig, men fastlegen er uenig. Hvem skal jeg lytte til? Anonymkode: 075b2...5a9 Du skal i slike tilfeller ikke være den som står mellom to stoler, fastlegen og spesialisten sitter i. Detter noe fastlegen skal ta med spesialisten, uten ditt mellomværende. Særlig når fastlegen ikke forstår. Her får du melde tilbake til enten fastlegen via edialog på Helsenorge, eller ringe sykehuset og forklare fastlegens versjon av saken. Anonymkode: 63c8f...b8d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:13 #9 Del Skrevet i går, 14:13 Har ingen råd å gi. Men har vært i samme situasjon selv. For meg var også problemet at fastlegen mente det var enklest at jeg kontaktet spesialisten i stedet for at hun tok den dialogen selv. Så ble ekstra stress av at jeg måtte være mellommann i stedet for at spesialisten og fastlegen tok den dialogen sammen. Det tok også mye lenger tid siden spesialisten på sykehuset var en som ikke var flink til å ringe tilbake til pasienter, jeg måtte ha lang ventetid for ny time hos fastlegen og fastlegen var dårlig på å svare på slike elektroniske meldinger. Så enig med de som anbefaler deg å få fastlegen og spesialisten til å prate sammen. Da slipper du i hvert fall stresset med å være mellommann. Anonymkode: e2222...a7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:16 #10 Del Skrevet i går, 14:16 AprilLudgate skrev (12 minutter siden): Du ringer bare til der du var og forklarer problemstillingen. Be om å få sendt papirene. Og du kan jo være ærlig med fastlegen om at kommentaren vedrørende «noe man har googlet seg til» ikke er noe du ønsker gjentatt. Det virker underlig at fastlegen krangler med DEG og ikke kontakter spesialist selv. Jeg er brukeren som har innlegget over og jeg har opplevd akkurat det samme. Jeg er enig i at det er en dårlig løsning. Men jeg tror det er en del både fastleger og spesialister som gjør dette. Anonymkode: e2222...a7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:19 #11 Del Skrevet i går, 14:19 Fastlegen din burde jo kontakte spesialisten og høre hvorfor. Du skulle ikke måtte dras mellom de to. Anonymkode: 9fdc6...d27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet i går, 14:48 #12 Del Skrevet i går, 14:48 Spesialisten har ikke fulgt retningslinjene i samarbeid mellom spesialist og fastlege.. - "Å gi korrekt LiB-liste i epikriser, med begrunnelse for endringer i LiB." Legemidler i Bruk (LiB) Å gi begrunnelse for endring i brukte legemidler er nettopp for å forhindre misforståelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Del Skrevet 23 timer siden TS her. Prøver å svare alle samlet. Da jeg var på sykehuset og spesialisten snakket om at jeg må bytte medisin sa han at det er fastlegens oppgave, fordi det er fastlegen som kjenner min historikk og som kan velge den beste medisinen. Jeg fikk inntrykk av at det finnes flere varianter av medisin B, og at det er fastlegen som er best til å vurdere hvilken som er riktig for meg. Så spesialisten skrev ikke ut ny resept for det. Da jeg var inne hos fastlegen spurte jeg om hun kunne sende melding til spesialisten, men fikk bare et surt nei. Etter timen hos fastlegen ringte jeg sykehuset og spurte om spesialisten kunne skrive et brev eller melding til fastlegen, men fikk beskjed om at jeg er avsluttet der og at det er fastlegen som skal følge meg opp. I ettermiddag har pappa googlet og har funnet en nettside som heter Relis hvor det står råd til leger, og der står det akkurat det spesialisten sa. Pappa sier jeg må sende linken til fastlegen, men jeg tør ikke. Jeg orker ikke få enda en skyllebøtte om pasienter som googler. Anonymkode: 075b2...5a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Del Skrevet 23 timer siden Jeg opplevde noe lignende, fikk en fastlege som var uenig i alle spesialisters konklusjoner, uten å spesifisere hvorfor. Ender jo opp med å bli feilmedisinert, feilbehandlet og blir rett og slett ganske syk, samtidig som att jeg har en fastlege som ber meg "ta meg sammen. Tror rett og slett du må slå i bordet her. Du tar med din far til legen neste gang som støtte, du fortjener iallefall en veldig god grunngivelse til hvorfor ho mener spesialister tar feil. Anonymkode: 299ee...bb9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Del Skrevet 22 timer siden Sa spesialisten hvorfor til deg? Er det direkte skadelig/farlig for deg å fortsette på samme medisin? Du kan vel helst ikke verken ta feil medisin eller la være å ta medisin, så her tror jeg du må bite i deg skammen og oppgittheten og fortelle legen hva spesialisten faktisk sa, og si at du krever at fastlegen tar seg bryet med å sjekke med spesialisten istedet for å avfeie deg med at du bare er en pasient som googler. Hvis ikke legen vil sjekke med spesialisten, kan hen i det minste sjekke den gamle medisinen opp mot den nye diagnosen din og begrunne hvorfor du skal fortsette med en medisin som spesialisten fraråder. Si at du vil ha det skriftlig og tilsendt på Helsenorge. Dersom du blir tvunget til å fortsette på feil medisin, bør du i hvertfall ha skriftlig bevis på at fastlegen har bestemt at du skal stå på den. Da kan du klage inn legen om du blir syk. Anonymkode: f9906...9ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Prøver å svare alle samlet. Da jeg var på sykehuset og spesialisten snakket om at jeg må bytte medisin sa han at det er fastlegens oppgave, fordi det er fastlegen som kjenner min historikk og som kan velge den beste medisinen. Jeg fikk inntrykk av at det finnes flere varianter av medisin B, og at det er fastlegen som er best til å vurdere hvilken som er riktig for meg. Så spesialisten skrev ikke ut ny resept for det. Da jeg var inne hos fastlegen spurte jeg om hun kunne sende melding til spesialisten, men fikk bare et surt nei. Etter timen hos fastlegen ringte jeg sykehuset og spurte om spesialisten kunne skrive et brev eller melding til fastlegen, men fikk beskjed om at jeg er avsluttet der og at det er fastlegen som skal følge meg opp. I ettermiddag har pappa googlet og har funnet en nettside som heter Relis hvor det står råd til leger, og der står det akkurat det spesialisten sa. Pappa sier jeg må sende linken til fastlegen, men jeg tør ikke. Jeg orker ikke få enda en skyllebøtte om pasienter som googler. Anonymkode: 075b2...5a9 Dette hemmelighetskremmeriet om hvilken medisin det gjelder er helt unødvendig og gjør det umulig å diskutere. Skriv navnet på medisinen så vi kan slå den opp. Eller da diskusjonen med legen. Anonymkode: 63c8f...b8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Prøver å svare alle samlet. Da jeg var på sykehuset og spesialisten snakket om at jeg må bytte medisin sa han at det er fastlegens oppgave, fordi det er fastlegen som kjenner min historikk og som kan velge den beste medisinen. Jeg fikk inntrykk av at det finnes flere varianter av medisin B, og at det er fastlegen som er best til å vurdere hvilken som er riktig for meg. Så spesialisten skrev ikke ut ny resept for det. Da jeg var inne hos fastlegen spurte jeg om hun kunne sende melding til spesialisten, men fikk bare et surt nei. Etter timen hos fastlegen ringte jeg sykehuset og spurte om spesialisten kunne skrive et brev eller melding til fastlegen, men fikk beskjed om at jeg er avsluttet der og at det er fastlegen som skal følge meg opp. I ettermiddag har pappa googlet og har funnet en nettside som heter Relis hvor det står råd til leger, og der står det akkurat det spesialisten sa. Pappa sier jeg må sende linken til fastlegen, men jeg tør ikke. Jeg orker ikke få enda en skyllebøtte om pasienter som googler. Anonymkode: 075b2...5a9 Vel her viser du bare at det er spesialisten som har gjort feil. Når vedkommende setter en ny diagnose og ender medisiner pga det, er det SPESIALISTEN sitt ansvar å ordne med resept, og ikke minst skrive til fastlege om hvilken utredning som er gjort, konklusjonen av denne, begrunne behandling og veien videre. Å si «du må ha en annen medisin, fastlege må fikse» er ikke måten å gjøre det på, og selvfølgelig ikke noe fastlegen kan ordne bare på pasientens vage viderefortelling. Det er umulig å si noe mer for oss om saken når ikke vi vet hverken diagnose eller medisin, men det er ikke fastlegen du skal skylde på her. Men «pappa sier», hvor gammel er du egentlig? Er du myndig i det hele tatt? Hvis ikke bør du kanskje får en av dine foreldre til å ringe sykehuset. Anonymkode: 904c7...483 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå