Gå til innhold

Tarmscreening-programmet. Det ble funnet blod i prøven min. Erfaringer? :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk brev fra Tarmscreeningprogrammet i dag. Prøven jeg sendte inn for noen dager siden er undersøkt, og det ble funnet blod. De vil henvise meg videre for koloskopi. Blod i avføringen KAN være kreft. Men det kan også være noe ufarlig. Kanskje en rift?

Nå skal jeg i et viktig møte senere i dag, men kjenner jeg er helt skjelven og redd. Tenk om det er tarmkreft? Klarer ikke tenke på noe annet.

Har noen andre her fått blod i sin tarmscreeningprøve og det viste seg å være noe helt ufarlig? Andre med verre resultater? :(

Anonymkode: 62782...945

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jada, masse blod i avføringen, på koloskopi fant de en indre hemorroide jeg ikke ante eksisterte. Ellers fin og frisk, ingen kreft eller polypper eller noe.

Antar det er litt som med brystkreft, de aller fleste henvisninger er ikke kreft. Ikke bekymre deg på forskudd!

Anonymkode: 50cc5...e82

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jada, masse blod i avføringen, på koloskopi fant de en indre hemorroide jeg ikke ante eksisterte. Ellers fin og frisk, ingen kreft eller polypper eller noe.

Antar det er litt som med brystkreft, de aller fleste henvisninger er ikke kreft. Ikke bekymre deg på forskudd!

Hvordan var koloskopi-undersøkelsen? Ubehagelig? Har hørt at man må faste en god stund før undersøkelsen og kun får drikke vann? Stemmer det? Så man må møte utsultet og med rumlende mage på undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan var koloskopi-undersøkelsen? Ubehagelig? Har hørt at man må faste en god stund før undersøkelsen og kun får drikke vann? Stemmer det? Så man må møte utsultet og med rumlende mage på undersøkelsen.

Det stemmer. Møte fastende. Ubehagelig ja, men ikke vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tarmen skal tømmes flere timer før undersøkelsen, så det er det verste syntes jeg. Hadde ikke spist på nærmere 40 timer da jeg var ferdig med undersøkelsen. Vondt var det også, men jeg tok ikke imot bedøvelse da. 

Anonymkode: cda7a...0ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må faste og man må tømme seg. Anbefaler deg og ta Paracet og Ibux før undersøkelsen. (D går helt fint og svelge det,selv om du faster)For min del var det en grusom opplevelse. Men jeg hadde heller ikke noe smertestillende i kroppen. 

Anonymkode: 12574...61d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har tatt Koloskopi 3 ganger og du må følge ett tømmeregime, samt faste en del timer før undersøkelsen. Det er viktig å følge rutinen du vil få info om slik at undersøkelsen blir så god som mulig. Jeg ser flere sier undersøkelsen var vond, men det har jeg ikke opplevd (jeg tok ingen smertestillende mm). Det var litt ubehagelig på ett sted, men kun ett lite ubehag. Vanlige menssmerter er mye vondere. Jeg har tatt avføringsprøve en gang og svaret som kom tilbake at det ble funnet blod i avføringen. De fant ingenting i tarmen min, men valgte også å ta gastroskopi og der fant de blødende magesår som ble til helet ved behandling.

Anonymkode: be4e1...313

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det værste med koloskopien var det middelet man må helle i seg for å tømme tarmen, det smakte fælt.

Ellers gikk det veldig greit. Trengte ingen bedøvelse og det gjorde ikke vondt, bare føltes rart. Er overhodet ikke engstelig for å gjøre det på nytt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man må faste og man må tømme seg. Anbefaler deg og ta Paracet og Ibux før undersøkelsen. (D går helt fint og svelge det,selv om du faster)For min del var det en grusom opplevelse. Men jeg hadde heller ikke noe smertestillende i kroppen. 

Svelge? Det er opp i rumpa😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hun eller han snakker om å svelge smertestillende tabletter før undersøkelsen, da en del mennesker synes den er smertefull, den koloskopiundersøkelsen. Det varierer tydeligvis fra person til person, etter svarene jeg fikk i tråden her.

Man kan nok ikke dytte smertestillende stikkpiller opp i rumpa før en koloskopi. Det vil de nok ikke like, de som skal foreta undersøkelsen, siden man må tømme tarmene 100% med medikamenter timene før undersøkelsen.

Jeg hører gjerne fra flere som har erfaringer med dette, etter å ha fått svar på at det var blod i avføringsprøven. Hva skjedde etterpå? Hva forårsaket det?

ts

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk brev fra Tarmscreeningprogrammet i dag. Prøven jeg sendte inn for noen dager siden er undersøkt, og det ble funnet blod. De vil henvise meg videre for koloskopi. Blod i avføringen KAN være kreft. Men det kan også være noe ufarlig. Kanskje en rift?

Nå skal jeg i et viktig møte senere i dag, men kjenner jeg er helt skjelven og redd. Tenk om det er tarmkreft? Klarer ikke tenke på noe annet.

Har noen andre her fått blod i sin tarmscreeningprøve og det viste seg å være noe helt ufarlig? Andre med verre resultater? :(

Har man kreft så må man ta kreftdiagnosen når den kommer, eventuelt. Du kan ikke ta sorgene på forskudd. 
Du er frisk til det motsatte blir bevist. Tarmkreft har i tillegg en høy overlevelsesraten. 
Du har ikke fått et dødsbudskap med svaret du har fått i dag. 
Det går og fint å leve med en livstruende sykdom. 

Anonymkode: 65315...5d0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må faste og man må tømme seg. Anbefaler deg og ta Paracet og Ibux før undersøkelsen. 

Øker ikke ibux risiko for blødninger?

Anonymkode: ec817...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Øker ikke ibux risiko for blødninger?

Anonymkode: ec817...f98

Jo. Og skal man faste så skal man helle rikke dytte i seg Ibux og Paracet. 
Trenger du medisiner så får du det du trenger på sykehuset. 
Noen ganger er rådene på dette forumet dirkete helseskadelige. 

Anonymkode: 65315...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tar du smertestillende i rumpa?

Anonymkode: abf30...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar du smertestillende i rumpa?

Anonymkode: abf30...d42

Hørt om stikkpiller?

Anonymkode: 54fa0...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...