AnonymBruker Skrevet 21. mai #21 Skrevet 21. mai Som femtiåring har du vunnet i lotto hvis du er ansatt i stat/fylke/kommune. Det siste jeg ville gjort var å gå over til privat næringsliv i den alderen. Det aller aller siste faktisk. Anonymkode: 3f17b...4bb 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #22 Skrevet 21. mai Du kan sjekke hos nav hva pensjonsbeholdningen din vil være ved 62 år. Del tallet på 18,1%, multipliser det med 4.21% og del på estimert delingstall for årskullet ditt. Da har du den årlige AFP'en du går glipp av hvis du bytter til privat. Anonymkode: c09ab...db2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #23 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det offentlige har begynt å bli en flopp. Man får mindre og mindre goder, på enkelte arbeidsplasser må man kjøpe sin egen kaffe til og med, karriereutvikling er en vits, lønnsøkning på 10 000 per år annethvert år og kjedelige oppgaver. Det er ikke lenger slik at statlige og kommunale jobber er trygge heller, man kan bli nedbemannet som følge av innsparingsprosess. Så jeg hadde byttet glatt. Anonymkode: a2bdf...4c0 Kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Jeg jobber i statlig bedrift. Anonymkode: df929...8f0
AnonymBruker Skrevet 22. mai #24 Skrevet 22. mai En annen ting en kan tenke på ved bytte til privat er at mange offentlige tjenestepensjoner bare har ti års utbetalingstid mens SPK er livsvarig. Si at en begynner å ta ut en privat tjenestepensjon som 65-åring, da slutter den når en blir 75. Da har en forhåpentligvis mange gode år igjen, hvor det hadde vært kjekt med litt mer enn grunnpensjon fra NAV. Anonymkode: f2658...7da
AnonymBruker Skrevet 22. mai #25 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En annen ting en kan tenke på ved bytte til privat er at mange offentlige tjenestepensjoner bare har ti års utbetalingstid mens SPK er livsvarig. Si at en begynner å ta ut en privat tjenestepensjon som 65-åring, da slutter den når en blir 75. Da har en forhåpentligvis mange gode år igjen, hvor det hadde vært kjekt med litt mer enn grunnpensjon fra NAV. Anonymkode: f2658...7da Jeg tror den jeg har er en son som varer livet ut. Jeg har lyst til å pensjonere meg litt tidlig, siden mannen er en del år eldre og jeg har lyst til å ha den tiden dagen med han. Men jeg har også utrolig lyst på den nye jobben. Det handler jo om å trives i hverdagen og føle at man gjør noe givende. Og med bedre lønn i de årene jeg faktisk jobbet. Anonymkode: 7f127...e70
Hareena Skrevet 22. mai #26 Skrevet 22. mai Illuminatum skrev (16 timer siden): Forskjellen i forhold til privat er at i det offentlige varer AFP livet ut. Dette er feil, privat AFP varer også livet ut. "Privat AFP Privat avtalefestet pensjon (AFP) er en tariffbasert pensjonsordning for ansatte i privat sektor. Ytelsen er livsvarig, men har visse vilkår." https://www.afp.no/soker/hva-er-afp/
AnonymBruker Skrevet 22. mai #27 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor skulle man ikke måtte betale kaffen selv?? Jeg drikker ikke kaffe. Drikker brus. Skal jeg få det gratis på jobb da?? Anonymkode: bcab7...13e Enkelte tiltak må gjøres for at arbeidstakere skal ha det trivelig på jobb. Vi har verken julegave, julebord, bursdagsmarkering, parkeringsrabatt osv. Anonymkode: a2bdf...4c0
NakenPanda Skrevet 22. mai #28 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du kan sjekke hos nav hva pensjonsbeholdningen din vil være ved 62 år. Del tallet på 18,1%, multipliser det med 4.21% og del på estimert delingstall for årskullet ditt. Da har du den årlige AFP'en du går glipp av hvis du bytter til privat. Anonymkode: c09ab...db2 Offentlig pensjon er såpass lav og med mindre du har 40 års fartstid blir du hardt avkortet på toppen av det hele. Folk med høyere utdanning startet ikke å jobbe når de var 22 så AFP er bare kompensasjon for det folketrygden din blir avkortet stort sett. Ikke spesielt lukrativ med mindre du startet å jobbe tidlig.
NakenPanda Skrevet 22. mai #29 Skrevet 22. mai (endret) Det viktigste når man går over i privat er å sjekke hvilken pensjon du får tilført når lønna er over 6G som kan være null, som gjør at en høy lønn ikke gir mer pensjon egentlig. 7.1% pensjon opp til 6 G inntekt er relativt normalt, men sjekk om du har tilleggs prosenter opp til 12 G inntekt der de fleste pensjoner stopper. Endret 22. mai av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 22. mai #30 Skrevet 22. mai NakenPanda skrev (34 minutter siden): Det viktigste når man går over i privat er å sjekke hvilken pensjon du får tilført når lønna er over 6G som kan være null, som gjør at en høy lønn ikke gir mer pensjon egentlig. 7.1% pensjon opp til 6 G inntekt er relativt normalt, men sjekk om du har tilleggs prosenter opp til 12 G inntekt der de fleste pensjoner stopper. Hmm, jeg syns sånt er så vanskelig å forstå … Hvem kan man snakke med for å få vite sånt? Den lokale fagforeningsrepresentanten er ikke så veldig god på sånt tror jeg. Anonymkode: 7f127...e70
NakenPanda Skrevet 22. mai #31 Skrevet 22. mai (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmm, jeg syns sånt er så vanskelig å forstå … Hvem kan man snakke med for å få vite sånt? Den lokale fagforeningsrepresentanten er ikke så veldig god på sånt tror jeg. Anonymkode: 7f127...e70 Dere skal få tilsendt avtalen med status per år fra den som holder pensjonen din, jeg finner min pensjonsavtale hos DNB som har vår innskuddspensjon. Jeg vil si at du akkurat nå på tidlig sommer antagelig fikk årets sammendrag, enten hos tilbyderen eller via digipost av og til. www.klp.no for kommuner eller www.SPK.no for staten. Ellers banken/forsikringsselskapet som holder pensjonen din. Min erfaring er faktisk at www.NAV.no har god oversikt på din fremtidige pensjon på det meste med unntak av statens pensjonskasse som av en eller annen grunn ikke samarbeider bra. Endret 22. mai av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 22. mai #32 Skrevet 22. mai NakenPanda skrev (24 minutter siden): Dere skal få tilsendt avtalen med status per år fra den som holder pensjonen din, jeg finner min pensjonsavtale hos DNB som har vår innskuddspensjon. Jeg vil si at du akkurat nå på tidlig sommer antagelig fikk årets sammendrag, enten hos tilbyderen eller via digipost av og til. www.klp.no for kommuner eller www.SPK.no for staten. Ellers banken/forsikringsselskapet som holder pensjonen din. Min erfaring er faktisk at www.NAV.no har god oversikt på din fremtidige pensjon på det meste med unntak av statens pensjonskasse som av en eller annen grunn ikke samarbeider bra. Tusen takk! Anonymkode: 7f127...e70 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #33 Skrevet 28. mai Flere synspunkter på dette? Noen som mener det IKKE er dumt å bytte? Anonymkode: 7f127...e70
AnonymBruker Skrevet 28. mai #34 Skrevet 28. mai Jeg hadde byttet jobb. Pensjon kan du uansett spare om du tjener mer. Så er det å ha en jobb som gir mening/inspirasjon/utvikling selv i godt voksen alder veldig viktig! Anonymkode: 8f8d3...803
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå