AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:23 #1 Del Skrevet onsdag kl 11:23 Jeg tenker da på pensjon. Jeg har ikke alltid jobbet fulltid, men har alltid jobbet i staten, så jeg får en grei opptjening. Men lønnen er lav, og nå kan det hende jeg får en mye bedre betalt jobb, men i det private. Jeg har ikke lyst til å jobbe til jeg blir 67, men vil ta tidlig pensjon fordi min kjære er en del eldre enn meg, så jeg vil at vi skal ha noen år sammen som pensjonister. Er det da dumt å bytte jobb? Får jeg da veldig nye dårligere pensjon? Anonymkode: 7f127...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:28 #2 Del Skrevet onsdag kl 11:28 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker da på pensjon. Jeg har ikke alltid jobbet fulltid, men har alltid jobbet i staten, så jeg får en grei opptjening. Men lønnen er lav, og nå kan det hende jeg får en mye bedre betalt jobb, men i det private. Jeg har ikke lyst til å jobbe til jeg blir 67, men vil ta tidlig pensjon fordi min kjære er en del eldre enn meg, så jeg vil at vi skal ha noen år sammen som pensjonister. Er det da dumt å bytte jobb? Får jeg da veldig nye dårligere pensjon? Anonymkode: 7f127...e70 Det offentlige har begynt å bli en flopp. Man får mindre og mindre goder, på enkelte arbeidsplasser må man kjøpe sin egen kaffe til og med, karriereutvikling er en vits, lønnsøkning på 10 000 per år annethvert år og kjedelige oppgaver. Det er ikke lenger slik at statlige og kommunale jobber er trygge heller, man kan bli nedbemannet som følge av innsparingsprosess. Så jeg hadde byttet glatt. Anonymkode: a2bdf...4c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:31 #3 Del Skrevet onsdag kl 11:31 Ja, det er dessverre veldig dumt. Sjekk med fagforeninga di eller SPK. Men jeg har hørt om tap på over 2 millioner Anonymkode: f2658...7da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:38 #4 Del Skrevet onsdag kl 11:38 Ja,det er dumt. Du har Klp rettigheter du ikke vil miste. Anonymkode: d0f7c...e12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet onsdag kl 13:35 #5 Del Skrevet onsdag kl 13:35 (endret) Sjekk afp ordningen. Jeg vil tro du ikke rekker å opparbeide deg rettigheter hos ny arbeidsgiver mtp alder dersom de har privat afp og du er over aldersgrensen deres Endret i går, 14:55 av Summeer 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:35 #6 Del Skrevet onsdag kl 13:35 Men de har jo pensjonsordninger i det private også? I annonsen liker de med «gode pensjonsordninger»…? Hvis jeg blir her jeg er nå, har jeg små utsikter til noe særlig lønnsøkning, så da vil jo pensjonen uansett bli lav, siden den bare ser på hvilken lønn jeg har nå mens jeg jobber? Anonymkode: 7f127...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:40 #7 Del Skrevet onsdag kl 13:40 Summeer skrev (5 minutter siden): Sjekk aap ordningen. Jeg vil tro du ikke rekker å opparbeide deg rettigheter hos ny arbeidsgiver mtp alder dersom de har privat aap og du er over aldersgrensen deres AFP Anonymkode: 7f193...53c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:40 #8 Del Skrevet onsdag kl 13:40 Hør med proffe folk, og ikke KG eller naboen. Sto nettopp en slik advarsel i avisen. Anonymkode: c46d6...76b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:41 #9 Del Skrevet onsdag kl 13:41 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men de har jo pensjonsordninger i det private også? I annonsen liker de med «gode pensjonsordninger»…? Hvis jeg blir her jeg er nå, har jeg små utsikter til noe særlig lønnsøkning, så da vil jo pensjonen uansett bli lav, siden den bare ser på hvilken lønn jeg har nå mens jeg jobber? Anonymkode: 7f127...e70 Du må jo spørre om hva det innebærer da. Anonymkode: d1b11...d54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:46 #10 Del Skrevet onsdag kl 13:46 Altså, det er mye effektivisering i det private og last in = first out. Du risikerer lett å bli nedbemannet. Anonymkode: 65e41...9f7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet onsdag kl 13:47 #11 Del Skrevet onsdag kl 13:47 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): AFP Anonymkode: 7f193...53c Takk. Autocorrect 🫠 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:47 #12 Del Skrevet onsdag kl 13:47 Jeg har en venninne som i femtiårene ble arbeidsledig fordi arb.pl. hennes ble nedlagt. Det var et lite mareritt å få ny jobb som kvinne i femtiårene, så lenge det ikke er en lederjobb man kan steppe rett inn i. Der har de visst ikke noe i mot eldre folk, men i vanlige stillinger er det visst ikke akkurat femtiåringene som stiller øverst på lista over aktuelle søkere. De foretrekker yngre folk, gjerne med ferskere utdannelse, nye ideer og mer energi.... som kanskje ikke har pensjonen i sikte riktig ennå. I tillegg har jeg en bror som er uten utdannelse, eller VAR uten, og han var i femtiårene da han mistet siste jobben. Det var helt umulig å få se en ny jobb, alle ville helst ha yngre ansatte, og han gikk i to-tre år uten jobb, før NAV tilbød seg å betale et opplæringsopplegg for han som ville gi han jobb etterpå. Det gikk han selvfølgelig med på, og er nå lovet jobb allerede - endelig! Les litt rundt på nett ang. dette med pensjon og fellene man kan gå i ved jobb-bytte. Som denne artikkelen hos Storebrand f.eks. Anonymkode: 0ac4d...04f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet onsdag kl 13:51 #13 Del Skrevet onsdag kl 13:51 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men de har jo pensjonsordninger i det private også? I annonsen liker de med «gode pensjonsordninger»…? Hvis jeg blir her jeg er nå, har jeg små utsikter til noe særlig lønnsøkning, så da vil jo pensjonen uansett bli lav, siden den bare ser på hvilken lønn jeg har nå mens jeg jobber? Anonymkode: 7f127...e70 Det er aldersgrenser og krav til opptjeningstid som du kan eller ikke kan oppfylle mtp din alder. Offentlig pensjon har ofte sluttlønn som utgangspunkt, mens privat næringsliv har ren innskuddspensjon der det settes av prosent av lønna i fond. I tillegg kan det være forsikringsordninger du ikke innlemmes i pga alder/karens. Er du 50+ er det mye mer fallgruver enn for andre, siden du sier fra deg noe du har, men ofte ikke får godene hos ny arbeidsgiver. Hovedregel for privat afp: Ansiennitetsperioden løper fra du fyller 53 og frem til og med dagen før 62-årsdagen din. For å kvalifisere til privat AFP må du i løpet av denne perioden ha arbeidet minst 7 av 9 år i en bedrift tilsluttet AFP-ordningen. Endret onsdag kl 13:53 av Summeer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet onsdag kl 14:05 #14 Del Skrevet onsdag kl 14:05 Summeer skrev (9 minutter siden): Det er aldersgrenser og krav til opptjeningstid som du kan eller ikke kan oppfylle mtp din alder. Offentlig pensjon har ofte sluttlønn som utgangspunkt, mens privat næringsliv har ren innskuddspensjon der det settes av prosent av lønna i fond. I tillegg kan det være forsikringsordninger du ikke innlemmes i pga alder/karens. Er du 50+ er det mye mer fallgruver enn for andre, siden du sier fra deg noe du har, men ofte ikke får godene hos ny arbeidsgiver. Hovedregel for privat afp: Ansiennitetsperioden løper fra du fyller 53 og frem til og med dagen før 62-årsdagen din. For å kvalifisere til privat AFP må du i løpet av denne perioden ha arbeidet minst 7 av 9 år i en bedrift tilsluttet AFP-ordningen. Offentlig tjenestepensjon hadde sluttlønn som utgangspunkt. For de som er født etter 1963 er situasjonen en helt annen. For samme personer er AFP også endret. Forskjellen i forhold til privat er at i det offentlige varer AFP livet ut. Sjekk med noen som kan pensjon før du gjør valg. Skal du gå av tidligere kan det være direkte dumt å gå av tidligere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:12 #15 Del Skrevet onsdag kl 14:12 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker da på pensjon. Jeg har ikke alltid jobbet fulltid, men har alltid jobbet i staten, så jeg får en grei opptjening. Men lønnen er lav, og nå kan det hende jeg får en mye bedre betalt jobb, men i det private. Jeg har ikke lyst til å jobbe til jeg blir 67, men vil ta tidlig pensjon fordi min kjære er en del eldre enn meg, så jeg vil at vi skal ha noen år sammen som pensjonister. Er det da dumt å bytte jobb? Får jeg da veldig nye dårligere pensjon? Anonymkode: 7f127...e70 Da må du sette opp regnestykket og se hva som endrer seg om du endrer jobb. Du bør jo og ta høyde for at du kan bli sykemeldt/ufør før tiden til å gå ut av arbeidslivet kommer. Anonymkode: 32661...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:40 #16 Del Skrevet onsdag kl 14:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de har jo pensjonsordninger i det private også? I annonsen liker de med «gode pensjonsordninger»…? Hvis jeg blir her jeg er nå, har jeg små utsikter til noe særlig lønnsøkning, så da vil jo pensjonen uansett bli lav, siden den bare ser på hvilken lønn jeg har nå mens jeg jobber? Anonymkode: 7f127...e70 Du MÅ sjekke AFP. Hvis du mister AFP, har det ikke noe å si hvor god pensjonsordningen du går til i det private er, du vil tape store summer på det. «Gode pensjonsordninger» betyr ofte bare at de har mer enn det absolutte minimum, som er 2%. Men de trenger ikke ha mer enn 4-5%, dvs mye lavere enn maks. Du har få år igjen å jobbe. Pensjonsopptjeningen i de siste årene vil ikke ha så mye å si, for opptjeningen blir uansett ikke så stor pga lavt antall år, og pengene vil heller ikke rekke å jobbe så lenge i fond - igjen pga kort tid til du går av med pensjon. Anonymkode: 8a75f...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:43 #17 Del Skrevet onsdag kl 14:43 Illuminatum skrev (35 minutter siden): Offentlig tjenestepensjon hadde sluttlønn som utgangspunkt. For de som er født etter 1963 er situasjonen en helt annen. For samme personer er AFP også endret. Forskjellen i forhold til privat er at i det offentlige varer AFP livet ut. Sjekk med noen som kan pensjon før du gjør valg. Skal du gå av tidligere kan det være direkte dumt å gå av tidligere. Ja, pensjonsordningen i det offentlige er mye, mye dårligere for alle som er født etter 1963. Før betydde år med dårlig lønn i starten av karrieren ingen ting, man fikk 2/3 av sluttlønna. En skikkelig gullkantet avtale. Nå teller alle årene, inkludert år med deltid pga barnepass, og underbetalte år tidlig i karrieren. Hvis man vurderer å bytte jobb når man er 50+, er det veldig viktig å sjekke konsekvensene for AFP nøye. Ta det direkte med KLP/SPK. Det er utrolig fort å trå feil her. Bare noen få dager med opptjeningstid som mangler kan føre til at man mister millioner. Anonymkode: 8a75f...509 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:43 #18 Del Skrevet onsdag kl 14:43 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det offentlige har begynt å bli en flopp. Man får mindre og mindre goder, på enkelte arbeidsplasser må man kjøpe sin egen kaffe til og med, karriereutvikling er en vits, lønnsøkning på 10 000 per år annethvert år og kjedelige oppgaver. Det er ikke lenger slik at statlige og kommunale jobber er trygge heller, man kan bli nedbemannet som følge av innsparingsprosess. Så jeg hadde byttet glatt. Anonymkode: a2bdf...4c0 Hvorfor skulle man ikke måtte betale kaffen selv?? Jeg drikker ikke kaffe. Drikker brus. Skal jeg få det gratis på jobb da?? Anonymkode: bcab7...13e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet onsdag kl 14:53 #19 Del Skrevet onsdag kl 14:53 Illuminatum skrev (47 minutter siden): Offentlig tjenestepensjon hadde sluttlønn som utgangspunkt. Offentlig er ikke kliss likt over alt. Noen kommuner har egne pensjonskasser og egne regler 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:17 #20 Del Skrevet onsdag kl 17:17 Takk for mange gode svar! Det er utrolig vanskelig! Jeg har virkelig lyst til å bytte jobb. Føler meg underbetalt , uinspirert og lite verdsatt her jeg er nå. Har veldig lyst på denne nye jobben, som er en lederstilling. Søren og! Anonymkode: 7f127...e70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå