Gå til innhold

Hvorfor blir damer i 50 åra så sure hvis man nevner overgangsalder'n?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et av de vanligste tegnene for overgangsalder er jo tørr og sår skjede og nedsatt sexlyst.

Min nabo på 61 år er like våt i underlivet som da hun var 30 år forteller hun, mens jeg er knusktørr og er 54 år.

Ts

Anonymkode: a1c2b...456

...tja, vi merker vi er litt mer slitne og har litt større behov for å hvile oss før vi drar til med den heftigste sexen, men det er likt for mannen min og meg, og jeg har nå tilskrevet det alder...Må si skjeden min er mindre påvirka av alder enn øyne og knær.

Anonymkode: 3a048...999

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Et av de vanligste tegnene for overgangsalder er jo tørr og sår skjede og nedsatt sexlyst.

Min nabo på 61 år er like våt i underlivet som da hun var 30 år forteller hun, mens jeg er knusktørr og er 54 år.

Ts

Kanskje gubben hennes er bedre i senga?

Anonymkode: f9265...09a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 12.46):

Det blir vel irritert fordi alt liksom skyldes overgangsalderen når man når en viss alder. Hadde jeg blitt avspist med "det er nok overgangsalderen" uansett hvilke helseplager jeg har, hadde jeg og blitt passelig forbanna. Det kan jo være tusen andre ting, som man kanskje kan få behandling for hvis man får riktig diagnose. Litt som med overvektige som får beskjed om å slanke seg hvis de har vondt i øyet liksom.

Anonymkode: 72f76...186

Dette.

Anonymkode: e978e...665

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ts

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ts

Du er ikke Ts da for å minne deg på det. Det er jeg. Dette er ikke skrevet av meg som startet tråden. 

Anonymkode: 5a0a9...ef1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 12.38):

Jeg er en dame i slutten av 50 åra og har overgangsalder så det holder, med svette tokter osv. Har lest litt om ting man kan oppleve da. Det kom som kasta over meg og har vel hatt det snart 1 år. Lite hjelp å få egentlig. Så lever nå med det. 

Men har jo kolleger i 50 åra på jobb som klager over at de har blitt glemske, at de sover dårlig, at det er ditt og datt og alt er for meg symptomer jeg har lest om man kan få i overgangsalder'n. Så når de snakker om sånt til meg og jeg sier forsiktig, du er ikke i overgangsalder'n da? Da kan du få alt det der. Da blir de piss sure og benekter det selvsagt. 

Det er jo en naturlig prossess vi alle damer skal igjennom før eller senere. Jeg håpet på at jeg skulle surfe igjennom uten å merke så mye, men tok feil der gitt. Men blir ikke sur om noen spør om jeg er i overgangsalder'n det er jo helt naturlig ting.  

Anonymkode: 5a0a9...ef1

Det forstår ikke jeg heller og 50 er jo ikke så ungt at man kan si det er tidlig overgangsalder heller. Nei det var rart å bli fornærmet over det. Trodde damer på den alderen snakket om sånt jeg og var forberedt på at om det ikke har startet ennå så er det like om hjørnet liksom 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 12.45):

Jeg var 36 når det begynte, og alle som får høre litt om alle rare symptomer jeg fikk (det var MYE, og jeg visste ikke de første 4 årene at det skyldtes overgangen) ser ut til å bli ukomfortable og tenke "glad det ikke er meg", men det kan jo bli sånn for mange av dem. Jeg tilhører nok den 1/3 som får mest plager, så ikke alle får det likt, men mye kan skje. Det er nok mye tabu å snakke om enda. Jeg er egentlig bare glad det er i gang, håper det går over om noen år og gleder meg til å ikke ha mensen 😅

Men jeg begynte på hormonbehandling etter time hos gynekolog da jeg var 40 og det er som å bli seg selv igjen altså! Det finnes hjelp, du må bare gå til de rette for å få det :)

Anonymkode: 32240...977

Oj du var ung. Hvordan syns du det var at det startet såpass tidlig?

• Nyttig 1
Skrevet
Hannabanna skrev (På 21.5.2025 den 12.50):

Nå er jeg ikke og har ikke vært i overgangsalderen. Men først og fremst er humørsvingninger en del av overgangsalderen, så litt rart at du ikke vet dette om du står midt i det? I tillegg er plager som manglende søvn vondt uansett overgangsalder eller ikke, så ett spørsmål om det bringer ikke noe godt med seg. Hvorfor stille spørsmålet i utgangspunktet? Det kan være ett sårt punkt, det kan være at det ikke er tilfellet. Men det er ingen trøst eller støtte i det spørsmålet og folk må jo kunne få si det selv.

Det burde ikke være et sårt punkt. Om alle var åpne om det og det ikke var tabu så hadde det ikke vært så sårt

AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalderen er helt normalt på papiret, men det er plaget og en periode som man ikke skulle snakke om. Jeg vil tro at de som kommer i overgangsalderen fremover vil oppleve det mer "stuerent" å snakke om, for det er først i de siste årene denne delen av kvinnehelse er snakket om i bl.a. media. Så om noen blir bekvemt av at andre påket det er kanskje ikke så rart, og det betyr ikke at man blir sure. Mest sannsynlig et tydelig tegn på at det for vedkommende ikke er noe man ønsker å diskutere. Det må også være lov å si ting som "at jeg er så glemsk" og lignende bare er en kommentar som ikke trengs å diagnoseres av andre. Da er det bedre å være nysgjerrig og heller spørre i hvilke sammenhenger, om man har behov for å grave seg ned i en kommentar som blir sleng ut.

Anonymkode: 3d07d...a65

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det betyr at man begynner å dra på åra og ikke er fruktbar lenger, og det er kjipt

Er det kjipt som femtiøring å innse at man er ufruktbar? Jeg gleder meg til den dagen jeg. Hurra endelig trenger man ikke bekymre seg for evt uønsket graviditet og endelig jeg slipper mensen! Jeg skal faen meg feire den dagen det skjer

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lavere sexlyst, tørr og sår skjede, mister muskelmasse, rynker, grått hår, ting begynner å sagge på kroppen...

Hvem faen synes det er noe å snakke om, hvis man ikke snakker om det fordi man trenger hjelp når det kommer til hormonterapi

De symptomene du nevner fikses fint med hormonbehandling. Ting har strengt tatt allerede begynt å skaffe før 50. Og noen har tom allerede fått grålig hår og rynker 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

De symptomene du nevner fikses fint med hormonbehandling. Ting har strengt tatt allerede begynt å skaffe før 50. Og noen har tom allerede fått grålig hår og rynker 

Ikke alle tåler hormonbehandling inkludert meg selv.

Får migrene, kvalme , brystsmerter osv

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke sur? Nevner det masse selv. Hilsen dame 53, i overgangsalder

Anonymkode: 342bc...87f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 16.54):

Jeg synes det er en kommentar som havner i samme kategori som "du er ikke gravid da?" eller "jøss, har du mensen?"

Anonymkode: 0ecb0...b52

Enig. Det brukes som regel frekt.

Anonymkode: 67c49...f81

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enig. Det brukes som regel frekt.

Anonymkode: 67c49...f81

Hvorfor skulle det brukes frekt av en dame som selv er i overgangsalderen?

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...