Gå til innhold

Eid feiring i barnehagen og en annen religion hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Enig... Ekstremt mye jul fra november egentlig. Veit at mange muslimske barn begynner å mase hjemme om rampenissen, sjokoladekalender, pakke kalender og juletre og pakker fordi det snakkes ekstremt mye om i desember. "Kommer nissen til deg da?", "hva fikk du i kalenderen idag ", "skal dere bake pepperkaker", "du får gi sutten til nissen", "skal det bli julegave til mamma og pappa?"..Null pauser., selvom det er godt ment...  Jeg er selv muslim, har barn som også er det (foreløpig), og jobber i barnehage, og yngste går i barnehage. Man kan jo ikke holde barna hjemme i en måned heller, men man kunne jo kanskje dempet det litt og heller tilpasset seg barnegruppen så skillene ikke blir så store eller utenforskapet.. 

Anonymkode: 2a6d0...729

Ser den ja. Jeg elsker jul, men sikkert ikke morsomt å ha barn som holder på med jul hver dag fra november når man ikke feirer dette.

Anonymkode: 768ea...6bf

Skrevet
mommyaka skrev (20 timer siden):

Man feirer ikke.. man markerer og viser barna hva andre barn feire hjemme. Er jo ikke noe farlig det, der er muslimske barn som er i barnehagen når vi feirer jul og påske 

Når vi feirer jul og påske feirer vi en profet som visstnok muslimene også anerkjenner i sin religion. Hvorfor muslimer mener det er problematisk har nok litt med en mer radikal tolkning av islam å gjøre enn det den gjengse nordmann er istand til å forstå kan det virke som. 

Anonymkode: ca19d...a7d

• Liker 1
Skrevet

Hva blir det neste?

"Mine barn skal ikke gå i barnehage med muslimske unger!" 

Lykke til med å finne en garantert muslimfri barnehage. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2025 den 16.01):

Men mange steder blir det jo vinter/vårfest og ikke jul/påske i misforstått forsøk på å være inkluderende og så overdrives det og de får Eidfeiring.

Det finnes masse artikler ute om jul/påsketilpasning så å stille spørsmål ved det er å være uvitende.   

Anonymkode: 7aca6...70c

Tja i de aller fleste tilfellene viste det seg at det ikke var som det fremsto i avisene 

Anonymkode: 5da88...ca4

Skrevet
Maleficenta skrev (På 22.5.2025 den 21.47):

Kjenner meg glad for at jeg ikke bor i oslo

Merkelig uttalelse 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 0.18):

Man kan vell unngå å la barna feire en religion like lett som innvandrerne kan si nei takk til å gå i kirken til jul etc med skolen? Skal de få slippe unna så må vi andre også som ikke ønsker å feire visse ting.
Jeg er ikke interessert i at mine barn skal feire en religion. De kan lære om den når de er gamle nok, ja. Men ikke feire noe vi ikke tror på.

Anonymkode: 72a97...3d1

Norske kan også si nei til kirke til jul altså 

Skrevet
Chiubi skrev (8 minutter siden):

Hva blir det neste?

"Mine barn skal ikke gå i barnehage med muslimske unger!" 

Lykke til med å finne en garantert muslimfri barnehage. 

Er nok flere av de i tråden her som helst skulle sett det ikke var muslimer i bhg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 12.07):

Vi tilhører en annen religion og er ikke interessert i at barnet skal feire Eid i barnehagen, på samme måte som vi ikke forventer at andre med en annen tro skal feire våre tradisjoner og høytider.

Men er veldig i tvil om vi skal ta opp dette i barnehagen da vi ikke ønsker konflikter eller at vi skal bli framstilt som kjipe og lite tolerante foreldre.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 544fc...5f9

Barnehagen feirer ikke eid og andre høytider, men markerer dem. Barnehagen er forpliktet gjennom Rammeplanen for barnehager til å lære om og markere høytider fra religioner og livssyn representert i barnehagen. Så nei, du kan ikke klage på at bhg markerer eid hvis de har muslimske barn i bhg. Hvis det er så problematisk for deg, får du heller holde barnet ditt hjemme sånne dager.

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for diskriminerende innlegg, avsporinger, brukerangrep og brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når vi feirer jul og påske feirer vi en profet som visstnok muslimene også anerkjenner i sin religion. Hvorfor muslimer mener det er problematisk har nok litt med en mer radikal tolkning av islam å gjøre enn det den gjengse nordmann er istand til å forstå kan det virke som. 

Anonymkode: ca19d...a7d

Er ikke mer radikalt enn at kristne ikke feirer eid. 

Anonymkode: 2a6d0...729

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...