Gå til innhold

Eid feiring i barnehagen og en annen religion hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er vel en markering, ikke feiring? Går de i moskeen, eller er det snakk om at de får et par biter godteri og ser en film om eid i barnehagen? 

Min er ikke med og tilber Gud i kirka før jul, for jeg er ikke med på at små barn og forkynnelse har noe med hverandre å gjøre. Men jeg har null problem med at de lærer om islam, kristendom og andre religioner i barnehage og skole. 

Har ikke finlest tråden, men det går vel an å spørre de hva denne feiringen går ut på. 

Anonymkode: 768ea...6bf

• Liker 3

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barnehagene introduserer pride og eid samtidig som de forkaster påske og annet... Ikke rart den yngre generasjonen er fullstendig bortreist. Barnehage skal handle om å slutte med smukk og omgås andre mennesker, dets formål er ikke å være en indoktrineringsinstitusjon eller ta over oppdragelse fra foreldre. Men det er mange foreldre som selv ble overlatt til tantene med piercing og farget hår, og dermed ikke forstår bedre når de nå har egne barn. 

Anonymkode: 5835a...88a

• Nyttig 5
AnonymBruker
sicario skrev (2 timer siden):

Jeg ville latt det være, for å slippe å være de kjipe og lite tolerante foreldrene.

Dette er litt dobbeltmoralsk. For de samme folkene som svarer dette, er nøyaktig de samme folkene som har FULL forståelse for at den utenlandske skal slippe å feire kristne høytider. Det har de plutselig all forståelse for, uten å kalle foreldrene kjipe og lite tolerante. 

Anonymkode: 16914...007

• Liker 4
AnonymBruker
K.B. skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om at religion har en plass i barnehagen i det hele tatt.
Siden de feirer Eid, feirer de også andre religioners helligdager? 13 mars er jo L. Ron Hubbard day, feirer barnehagen den?

Det er vel naturlig at de markerer de religionene som er representert på avdelingen/  i barnehagen. De markerte ikke eid her, og jeg synes det er litt dumt for det barnet med muslimske foreldre som må finne seg i en måned med jul, og så påske i tillegg.. Men mulig at de har spurt foreldrene, og at de ikke bryr seg om sånt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnehagene introduserer pride og eid samtidig som de forkaster påske og annet... Ikke rart den yngre generasjonen er fullstendig bortreist. Barnehage skal handle om å slutte med smukk og omgås andre mennesker, dets formål er ikke å være en indoktrineringsinstitusjon eller ta over oppdragelse fra foreldre. Men det er mange foreldre som selv ble overlatt til tantene med piercing og farget hår, og dermed ikke forstår bedre når de nå har egne barn. 

Har du hørt om rammeplanen..? Barnehagen et blitt en del av utdanningsforløpet nå vet du. Selvfølgelig er sosial kompetanse viktig, det samme med danning. Barnehagen er starten på et langt forløp hvor små barn skal lære seg å blir mennesker som er en del av et samfunn -i samarbeid med hjemmet selvsagt. En del av dette er å vite at det finnes forskjellige religioner og trosretninger.  For en ignorant holdning på enkelte🙄. Dere burde heller være bekymret for mangelen mange barn har for respekt for andre nå for tiden. Det er urovekkende. 

Anonymkode: 9ed99...56c

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står svart på hvitt i koranen at muslimer skal drepe de "vanntro". Men det er kanskje ikke så farlig? Lurer på om Salman Rushdie føler det på samme måte?

Anonymkode: 19b4a...b71

Det er da nok av bibelsitater som beskriver at den kristne guden bedriver folkemord eller oppfordrer til dette. Knus de vantro's barn mot berget og alt det der. Så har man også den "koselige" historien om Noa, der guden drukna hele verden unntatt noen få av Noa's familiemedlemmer. Drap på alle førstefødte i Egypt osv osv. Har ikke lest koranen men tviler på at det finnes en verre gærning enn den kristne guden. 

Det jeg ikke liker ved islam, sett bort fra de klin gærne fundamentalistene da, som er i mindretall, er at de lærer jenter at de må dekke til håret sitt. De bader også med heldekkende badedrakter her, og nekter å følge hygienekrav ved å dusje naken før svømming.  Det er jo ikke greit i det hele tatt. Men de sier det har med (u)kultur å gjøre,  og ikke religion direkte. 

De muslimene jeg kjenner, er greie folk, men jeg synes ikke det er greit at de går inn for at barna deres (jentene!) skal skille seg ut. 

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel naturlig at de markerer de religionene som er representert på avdelingen/  i barnehagen. De markerte ikke eid her, og jeg synes det er litt dumt for det barnet med muslimske foreldre som må finne seg i en måned med jul, og så påske i tillegg.. Men mulig at de har spurt foreldrene, og at de ikke bryr seg om sånt. 

Jeg prøver egentlig bare å tulle litt. At brukere her snakker om jul eller påske som noe kristent er spesielt, jeg kjenner ingen som kobler sammen jul eller påske med kristendom, det er offentlige helligdager der folk bruker tid med familien og hvis du vil bruke en religiøs vinkling, så har disse merkedagene en mye lengre historie en kristendommen. Jol og overgangen fra vinter til vår går langt tilbake. 
Men hvis argumentet er at man skal lære om religioner, så synes jeg det skal forbeholdes skolebarn. Skal man absolutt lære om religiøse skikker i barnehagen så lurer jeg litt på hvorfor Eid er så mye viktigere en alle de andre religionene der ute? Og bare for å nevne det, hvis det er en free for all og alle skal tas alvorlig, tenk hvor krenkende dette er for Jehovas vitne, som ikke feirer jul.. 
Jeg mener barnehagen burde være livssynsnøytral. God mat fra alle verdens hjørner er absolutt et pluss, så det kan man jo beholde uten et religiøst element.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du hørt om rammeplanen..? Barnehagen et blitt en del av utdanningsforløpet nå vet du. Selvfølgelig er sosial kompetanse viktig, det samme med danning. Barnehagen er starten på et langt forløp hvor små barn skal lære seg å blir mennesker som er en del av et samfunn -i samarbeid med hjemmet selvsagt. En del av dette er å vite at det finnes forskjellige religioner og trosretninger.  For en ignorant holdning på enkelte🙄. Dere burde heller være bekymret for mangelen mange barn har for respekt for andre nå for tiden. Det er urovekkende. 

Og generalisering av personal eller "tanter" som du så fint kaller det, i barnehagen er bare patetisk. Det jobber utrolig mange fine, kunnskapsrike og omsorgsfulle mennesker i barnehager, med utdannelse på både fag, bachelor og master nivå. Maken til ignoranse. Håper ikke du overfører de holdningene til egne barn om du har noen!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Skjønner her mange ikke kunne latt ungene gå i bhg eller skole der mine gikk. De var i kirka, de var innom andre religioner og besøkte, jødedommen,  hinduismen , islam, budisme osv. Hadde forskjellige temaer løpet av året. Som om troen samer har hatt osv

Anonymkode: 55a51...461

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette er litt dobbeltmoralsk. For de samme folkene som svarer dette, er nøyaktig de samme folkene som har FULL forståelse for at den utenlandske skal slippe å feire kristne høytider. Det har de plutselig all forståelse for, uten å kalle foreldrene kjipe og lite tolerante. 

Anonymkode: 16914...007

Som muslim så får barnet mitt feire påske jul eller hva enn det måtte være. Viser det seg at den skal i kirken, så vil han få lov til det. Kirken e bare vakkert det og det er guds hus 🙂🙂

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du vet at vi bor i Norge? Det er kristendommen som er vår religion, vi er ikke muslimer. Synes det er litt merkelig at når det gjelder muslimsk feiring av noe slag og religion, skal det tas hensyn til, men er vi så vanskelige at vi vil at kristendom og Pride skal feires, fy så stygge og nedlatende vi da er. Alle skal respektere hverandre, er det uenigheter om hva som skal feires i en barnehage, dropp det.

Anonymkode: 251eb...680

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi dette er Norge og jeg vil ha norsk religion og norske verdier.

Anonymkode: 1136d...237

Så, bort med kristen jul og påske, ikke sant? Kristendom er jo heller ikke en norsk religion.

• Liker 4
AnonymBruker

Hekt uaktuelt, når gamle tradisjoner knapt skal feires er Eid så minoritet at det ikke har noe i bhg og skole å gjøre.  Generelt motstander av alt religiøst i skolem.

Anonymkode: 7aca6...70c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker

Fullstendig motstander av pride i bhg også!!!

AnonymBruker
mommyaka skrev (3 timer siden):

For dette...for å ta vekk din tanke gang 

Ofte er det muslimske barn i barnehagen og vi tar en del av deres feiring...som at de faktisk blir med i kirken og feirer jul som oss.

Det er ingen forkynning...det å å vise barn andre måte å feire på

Svært få muslimske barn blir med i kirken...

Anonymkode: 8ad7d...282

AnonymBruker

Jeg er fascinert over hvor mye mistro det kan være mellom to trosretninger som for utenforstående kan fremstå som skremmende like.

Anonymkode: e51d4...206

Protestantisme og islam fremstår på ingen måte som like. Da er man kunnskapsløs, hvis man syns det. 

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hekt uaktuelt, når gamle tradisjoner knapt skal feires er Eid så minoritet at det ikke har noe i bhg og skole å gjøre.  Generelt motstander av alt religiøst i skolem.

Det er sikkert snart flere som feirer eid fordi de er muslimer enn som feirer jul fordi de er kristne. Nordmenn er ikke særlig religiøse. 

Jeg synes det er greit at barna lærer om religioner. Da kan de ta egne valg. Spesielt barn av religiøse bør få opplæring i andre religioner.

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde vært uaktuelt for mitt barn å delta på feiring for noe som har med muslimer å gjøre. Det er helt sykt om barnehager begynner med dette.

Anonymkode: 1136d...237

Som kristen hadde jeg ikke nektet mitt barn å delta på Eid feiring,men jeg bryr meg ikke om hvilken religion folk har. Så jeg hadde sett på det som intressant at hun fikk delta på dette.

Anonymkode: 2f16f...5e9

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Svært få muslimske barn blir med i kirken...

Mange blir faktisk med...har flere i klassen til sønnen min og de er med i kirken til jul og konfirmasjon. 

Er jo samme som at ingen av oss er kristne..men sønnen min går i kirken med kompiser på jul og skal konfirmeres.  Det handler om hvor sterk troen er og hvordan de tolker ting

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
mommyaka skrev (14 minutter siden):

Mange blir faktisk med...har flere i klassen til sønnen min og de er med i kirken til jul og konfirmasjon. 

Er jo samme som at ingen av oss er kristne..men sønnen min går i kirken med kompiser på jul og skal konfirmeres.  Det handler om hvor sterk troen er og hvordan de tolker ting

Og jeg er lærer som jobber i barneskolen. Svært få muslimske barn er med i kirka. Og det er både her og på andre skoler jeg har jobbet på i Oslo og omegn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...