Gå til innhold

Eid feiring i barnehagen og en annen religion hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 12.07):

Vi tilhører en annen religion og er ikke interessert i at barnet skal feire Eid i barnehagen, på samme måte som vi ikke forventer at andre med en annen tro skal feire våre tradisjoner og høytider.

Men er veldig i tvil om vi skal ta opp dette i barnehagen da vi ikke ønsker konflikter eller at vi skal bli framstilt som kjipe og lite tolerante foreldre.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 544fc...5f9

Ville gjort ingenting. Og OM jeg skulle gjort noe ville jeg bedt dem droppe Lucia, advent, nisser, julesanger, Halloween, Fastelavn og sikkert en drøss med andre ting.

Anonymkode: adaf0...b6b

• Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi tilhører en annen religion og er ikke interessert i at barnet skal feire Eid i barnehagen, på samme måte som vi ikke forventer at andre med en annen tro skal feire våre tradisjoner og høytider.

Men er veldig i tvil om vi skal ta opp dette i barnehagen da vi ikke ønsker konflikter eller at vi skal bli framstilt som kjipe og lite tolerante foreldre.

Hva ville dere gjort?

Kul trolletråd.

Anonymkode: 8c85e...643

Er personlig i mot all religion,  på bakgrunn av at det er roten til mye vondt og mange konflikter. Men vi kommer ikke bort fra det, og da kan vi like godt lære av hverandre. Jeg synes Eid virker som en skikkelig koselig tradisjon, på lik linje med vår juleaften. Samling av venner og familie med gaver og mat. 

Jeg oppdrar mine barn ut i fra humanetiske verdier. Men vi feirer juleaften, og vi prater litt om andre religioner og kulturer fordi om. Jeg ønsker at mine barn skal vokse opp til å bli tolerante barn. Og for å bli tolerant, må man ha kunnskap. Mener jeg.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jul og påske blir vinterfest og vårfest av hensyn og Eid blir konkret religiøs feiring i bhg så blir Eid utøvelse av religion som går utenfor rammeplanen.

Anonymkode: 7aca6...70c

Men det gjør de jo ikke? Jul er jul og påske er påske og eid er eid og fn-dagen er fn-dagen og damens nasjonaldag er samens nasjonaldag. Det er ingenting som gjøres om.

Anonymkode: 74ffa...9c3

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men det gjør de jo ikke? Jul er jul og påske er påske og eid er eid og fn-dagen er fn-dagen og damens nasjonaldag er samens nasjonaldag. Det er ingenting som gjøres om.

Men mange steder blir det jo vinter/vårfest og ikke jul/påske i misforstått forsøk på å være inkluderende og så overdrives det og de får Eidfeiring.

Det finnes masse artikler ute om jul/påsketilpasning så å stille spørsmål ved det er å være uvitende.   

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men mange steder blir det jo vinter/vårfest og ikke jul/påske i misforstått forsøk på å være inkluderende og så overdrives det og de får Eidfeiring.

Det finnes masse artikler ute om jul/påsketilpasning så å stille spørsmål ved det er å være uvitende.   

Kall meg gjerne uvitende. Jeg har aldri hørt om det. I vår barnehage har de alle tre. 

• Liker 3
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når jul og påske blir vinterfest og vårfest av hensyn og Eid blir konkret religiøs feiring i bhg så blir Eid utøvelse av religion som går utenfor rammeplanen.

Fra rammeplanen:

«Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier, normer og holdninger. Fagområdet retter særlig oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag i et samfunn preget av livssynsmangfold.

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft.»

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/fagomrader/etikk-religion-filosofi/

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 21.17):

Fordi det ikke er tradisjonelle høytider, det er lite mindretalls religiøse tradisjoner påtvunget.

Påske blir påskekyllinger, jul nisser, Eid blir noe religiøst. Jeg ønsker 0 religiøst inn i skole og barnehagen.

Tror ikke eid er så religiøst i barnehagen. Tipper det handler om litt eksotisk mat jeg

AnonymBruker

Det er alltid kjedelig å være den som ikke fikk bli med på det resten av gruppa ble med på. Folk går jo rundt og snakker om hvor trist det er at barn av Jehovas Vitne ikke får delta i julefeiring på skolen osv. Det er litt det samme med Eid feiring og andre markeringer; barnet som holdes unna vil gjerne kjenne på at det gikk glipp av noe kult/spesielt.

Det er også ekstremt lite sannsynlig at barnet konverterer ved å ha spist litt av maten "deres", sunget med på noen sanger/lært noen dansetrinn eller annet de gjør. 

Når jeg skrev det forrige avsnittet då kjente jeg på manglende kunnskap om Eid og deres feiring. Hadde vi hatt sånt på skolen hadde jeg sittet på mer kulturell kompetanse. Det er "aldri" feil med kunnskap.

Anonymkode: 404d7...e2a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Tuppeluri skrev (7 minutter siden):

Jeg er ateist og bryr meg ikke om ungene lærer om religioner og det som er. 

Syns det er værre med de barnehagene som snakker om gud og jesus og synger bibelsanger til alt. 

Om barna mine skulle kommet hjem å spurt om gud eksisterer derimot så vil jeg si min egen mening.

Ja, jeg er like skeptisk til Bibelbeltet hvor dette er vanlig.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nettopp når man både har hijab og lager til seid, det blir en ubalanse, for ansatte når det er snakk om jul/påske viser ikke sin religion med klær og ritualer. Det  blir den dualiteten med hijab som gjør at Eid blir mer enn der og da og når barna blir indoktrinert med mer av islam så blir det problem. Ja, barn skal få lære om religioner, men Norge er et sekulært land og det blir ikke sekulærtmed hijab og Eid, 

Må de ha på hijab og? Det må de norske barna slippe da

AnonymBruker
Tuppeluri skrev (9 minutter siden):

Syns det er værre med de barnehagene som snakker om gud og jesus og synger bibelsanger til alt. 

Om barna mine skulle kommet hjem å spurt om gud eksisterer derimot så vil jeg si min egen mening.

Enig!

Anonymkode: 865c2...cad

• Liker 1

Annonse

Tuppeluri skrev (26 minutter siden):

Hvorfor? Vi tror ikke på Gud..men barna synger sanger, markere påske etc. Er jo ikke som noe farlig vil skje...en sr foreldre finner på dårlig unnskyldning 

AnonymBruker
mommyaka skrev (1 time siden):

Hvorfor? Vi tror ikke på Gud..men barna synger sanger, markere påske etc. Er jo ikke som noe farlig vil skje...en sr foreldre finner på dårlig unnskyldning 

Men enkelte steder er det ikke langt fra å få inn at man kommer til helvete hvis man gjør visse ting og alt man ikke skal og bruke veldig forkynnende språk som Gud passer på oss, Jesus døde for våre synder, jesus elsker oss,  Gud ser deg  etc.

Dette er det samme som jeg sa med hijanbærende i bhg og arrangere Eid, formidlingen ab budskap knyttet til person  og blir grenseoverskridende og assumetrisk og blir oppfattet som forkynnende. Blir utfordrende når barn kommer hjem og sier f.eks Allah ga oss gaver. 

Jeg lærer barna om religioner, men de trenger ikke «leve» ut noens religion

• Liker 1
AnonymBruker

Hva ville dere gjort?

Jammen dere er kjipe og lite tolerante forelderen.

Jeg vil at mine barn skal bli eksponert for alle livssyn. Det gir de bedre utgangspunkt for å møte andre og mer tolerante. Jeg ønsker ikke at de skal ha en masse feiloppfatninger på grunn av manglende kunnskap.

Anonymkode: 76e96...19c

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker

Man kan vell unngå å la barna feire en religion like lett som innvandrerne kan si nei takk til å gå i kirken til jul etc med skolen? Skal de få slippe unna så må vi andre også som ikke ønsker å feire visse ting.
Jeg er ikke interessert i at mine barn skal feire en religion. De kan lære om den når de er gamle nok, ja. Men ikke feire noe vi ikke tror på.

Anonymkode: 72a97...3d1

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 13.29):

Regner med de muslimske barna har vært med på mye forberedelser og feiring av jul i barnehagen, så hvorfor ikke være med å «feire» deres høytid også? Som personen over meg skriver, det er snakk om god mat, kaker og gaver.

Anonymkode: 58849...e5b

Enig... Ekstremt mye jul fra november egentlig. Veit at mange muslimske barn begynner å mase hjemme om rampenissen, sjokoladekalender, pakke kalender og juletre og pakker fordi det snakkes ekstremt mye om i desember. "Kommer nissen til deg da?", "hva fikk du i kalenderen idag ", "skal dere bake pepperkaker", "du får gi sutten til nissen", "skal det bli julegave til mamma og pappa?"..Null pauser., selvom det er godt ment...  Jeg er selv muslim, har barn som også er det (foreløpig), og jobber i barnehage, og yngste går i barnehage. Man kan jo ikke holde barna hjemme i en måned heller, men man kunne jo kanskje dempet det litt og heller tilpasset seg barnegruppen så skillene ikke blir så store eller utenforskapet.. 

Anonymkode: 2a6d0...729

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker

Jeg tror kanskje vi skal gå inn i oss selv først før vi kritiserer andre.

Bare se hvor mange av oss som feirer kristne helligdager, dåp, konfirmasjon uten å ha tro.

Jeg er ingen problem med at man deltar i feiringer på kryss og tvers. Det bidrar vel egentlig bare positivt å få litt større kulturforståelse.

Anonymkode: 0b46b...459

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 0.18):

Man kan vell unngå å la barna feire en religion like lett som innvandrerne kan si nei takk til å gå i kirken til jul etc med skolen? Skal de få slippe unna så må vi andre også som ikke ønsker å feire visse ting.
Jeg er ikke interessert i at mine barn skal feire en religion. De kan lære om den når de er gamle nok, ja. Men ikke feire noe vi ikke tror på.

Anonymkode: 72a97...3d1

Er ikke helt det samme... Gudstjenester i barnehage-/skoletida er en uting, og er forkynnende. Ergo har man rett til å slippe. (Jeg mener de bør legges til utenom skoletid og så kan de som vil aktivt melde seg på/møte opp, men det blir avsporing). 

Uansett, man markerer ulike høytider (og da gjerne fra religioner representert i den barnehagen) som en del av rammeplanen. Det er fagstoff å lære om andres religion. Det skal ikke være forkynnende. Ikke helt lett dette, da småbarn er utrolig lett påvirkelig. Så jeg mener også at religion bør vente til skolealder. Men det står altså i rammeplan at de skal lære om religioner og livssyn. 

Anonymkode: 768ea...6bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...