AnonymBruker Skrevet 21. mai #21 Skrevet 21. mai Vi har sluppet unna islam alle årene ungene har gått i bhg, men hadde det vært feiring av alskens religioner, så hadde vi uansett sendt barna dit. Mye god mat i det minste👍 Anonymkode: 75a24...01e 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #22 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi tilhører en annen religion og er ikke interessert i at barnet skal feire Eid i barnehagen, på samme måte som vi ikke forventer at andre med en annen tro skal feire våre tradisjoner og høytider. Men er veldig i tvil om vi skal ta opp dette i barnehagen da vi ikke ønsker konflikter eller at vi skal bli framstilt som kjipe og lite tolerante foreldre. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 544fc...5f9 Hva med å ta det som læring om andre religioner i stede for feiring. Jeg hadde ikke hatt noe i mot av mitt barn ble med. Anonymkode: b3dec...b9d 1
kri.star Skrevet 21. mai #23 Skrevet 21. mai Dere lar selvfølgelig barnet delta i feiring av andres kultur og religion. La barnet få kunnskap så vil de selv på ett senere tidspunk kunne velge selv hva hun eller han hvilken relgiøst vei de ønsker å gå.
AnonymBruker Skrevet 21. mai #24 Skrevet 21. mai mommyaka skrev (25 minutter siden): Nei..... Men det kommer an på mennesker som lese og hvordan de lever etter den. Kan ikke si at Gud og Kristendom er noe bedre når de hater homofile, når de ikke får bruke blodoverføring...når barnet ikke får komme i bursdager etc... Det du snakker om er Jehovas vitner, en «religion» for spesielt interesserte. Selv om de tenker på seg selv som kristne, så er de ingen andre kristne som tenker at de er det. Anonymkode: 70931...1cf 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #25 Skrevet 21. mai Jeg skulle ønske det var slik her som det er i Frankrike, at religion og religiøse symboler ikke har noe i det offentlige å gjøre. Anonymkode: b71ff...4e9 2 7
Himmelen_91 Skrevet 21. mai #26 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi tilhører en annen religion og er ikke interessert i at barnet skal feire Eid i barnehagen, på samme måte som vi ikke forventer at andre med en annen tro skal feire våre tradisjoner og høytider. Men er veldig i tvil om vi skal ta opp dette i barnehagen da vi ikke ønsker konflikter eller at vi skal bli framstilt som kjipe og lite tolerante foreldre. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 544fc...5f9 Så gi barnet ditt fri de dagene? Jeg som muslim bryr meg ikke så mye om hva barnet mitt feirer i barnehagen eller ikke, kommer ikke til å holde barnet mitt hjemme pga at de feirer en annen tro, de koser seg den dagen i barnehagen og pleier å få servert noe godt ❤️ 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #27 Skrevet 21. mai Det er vel en markering, ikke feiring? Går de i moskeen, eller er det snakk om at de får et par biter godteri og ser en film om eid i barnehagen? Min er ikke med og tilber Gud i kirka før jul, for jeg er ikke med på at små barn og forkynnelse har noe med hverandre å gjøre. Men jeg har null problem med at de lærer om islam, kristendom og andre religioner i barnehage og skole. Har ikke finlest tråden, men det går vel an å spørre de hva denne feiringen går ut på. Anonymkode: 768ea...6bf 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai #28 Skrevet 21. mai sicario skrev (2 timer siden): Jeg ville latt det være, for å slippe å være de kjipe og lite tolerante foreldrene. Dette er litt dobbeltmoralsk. For de samme folkene som svarer dette, er nøyaktig de samme folkene som har FULL forståelse for at den utenlandske skal slippe å feire kristne høytider. Det har de plutselig all forståelse for, uten å kalle foreldrene kjipe og lite tolerante. Anonymkode: 16914...007 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai #29 Skrevet 21. mai K.B. skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke helt hva jeg synes om at religion har en plass i barnehagen i det hele tatt. Siden de feirer Eid, feirer de også andre religioners helligdager? 13 mars er jo L. Ron Hubbard day, feirer barnehagen den? Det er vel naturlig at de markerer de religionene som er representert på avdelingen/ i barnehagen. De markerte ikke eid her, og jeg synes det er litt dumt for det barnet med muslimske foreldre som må finne seg i en måned med jul, og så påske i tillegg.. Men mulig at de har spurt foreldrene, og at de ikke bryr seg om sånt. Anonymkode: 768ea...6bf 3
K.B. Skrevet 21. mai #30 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel naturlig at de markerer de religionene som er representert på avdelingen/ i barnehagen. De markerte ikke eid her, og jeg synes det er litt dumt for det barnet med muslimske foreldre som må finne seg i en måned med jul, og så påske i tillegg.. Men mulig at de har spurt foreldrene, og at de ikke bryr seg om sånt. Anonymkode: 768ea...6bf Jeg prøver egentlig bare å tulle litt. At brukere her snakker om jul eller påske som noe kristent er spesielt, jeg kjenner ingen som kobler sammen jul eller påske med kristendom, det er offentlige helligdager der folk bruker tid med familien og hvis du vil bruke en religiøs vinkling, så har disse merkedagene en mye lengre historie en kristendommen. Jol og overgangen fra vinter til vår går langt tilbake. Men hvis argumentet er at man skal lære om religioner, så synes jeg det skal forbeholdes skolebarn. Skal man absolutt lære om religiøse skikker i barnehagen så lurer jeg litt på hvorfor Eid er så mye viktigere en alle de andre religionene der ute? Og bare for å nevne det, hvis det er en free for all og alle skal tas alvorlig, tenk hvor krenkende dette er for Jehovas vitne, som ikke feirer jul.. Jeg mener barnehagen burde være livssynsnøytral. God mat fra alle verdens hjørner er absolutt et pluss, så det kan man jo beholde uten et religiøst element. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #31 Skrevet 21. mai Skjønner her mange ikke kunne latt ungene gå i bhg eller skole der mine gikk. De var i kirka, de var innom andre religioner og besøkte, jødedommen, hinduismen , islam, budisme osv. Hadde forskjellige temaer løpet av året. Som om troen samer har hatt osv Anonymkode: 55a51...461 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #32 Skrevet 21. mai mommyaka skrev (3 timer siden): For dette...for å ta vekk din tanke gang Ofte er det muslimske barn i barnehagen og vi tar en del av deres feiring...som at de faktisk blir med i kirken og feirer jul som oss. Det er ingen forkynning...det å å vise barn andre måte å feire på Svært få muslimske barn blir med i kirken... Anonymkode: 8ad7d...282 1
mommyaka Skrevet 21. mai #33 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Svært få muslimske barn blir med i kirken... Anonymkode: 8ad7d...282 Mange blir faktisk med...har flere i klassen til sønnen min og de er med i kirken til jul og konfirmasjon. Er jo samme som at ingen av oss er kristne..men sønnen min går i kirken med kompiser på jul og skal konfirmeres. Det handler om hvor sterk troen er og hvordan de tolker ting 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #34 Skrevet 21. mai mommyaka skrev (14 minutter siden): Mange blir faktisk med...har flere i klassen til sønnen min og de er med i kirken til jul og konfirmasjon. Er jo samme som at ingen av oss er kristne..men sønnen min går i kirken med kompiser på jul og skal konfirmeres. Det handler om hvor sterk troen er og hvordan de tolker ting Og jeg er lærer som jobber i barneskolen. Svært få muslimske barn er med i kirka. Og det er både her og på andre skoler jeg har jobbet på i Oslo og omegn. Anonymkode: 8ad7d...282 3 1
mommyaka Skrevet 21. mai #35 Skrevet 21. mai Dere som er imot dette Hvorfor er dere redd for dette i barnehagen? Hva tror dere vil skje? Og kom med svar... ikke at islam er slemt og ondskapsfull. Dere bjeffer men biter ikke 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #36 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Svært få muslimske barn blir med i kirken... Anonymkode: 8ad7d...282 Det stemmer ikke Anonymkode: 5da88...ca4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #37 Skrevet 21. mai mommyaka skrev (3 timer siden): Dere som er imot dette Hvorfor er dere redd for dette i barnehagen? Hva tror dere vil skje? Og kom med svar... ikke at islam er slemt og ondskapsfull. Dere bjeffer men biter ikke Fordi det ikke er tradisjonelle høytider, det er lite mindretalls religiøse tradisjoner påtvunget. Påske blir påskekyllinger, jul nisser, Eid blir noe religiøst. Jeg ønsker 0 religiøst inn i skole og barnehagen. Anonymkode: 7aca6...70c
mommyaka Skrevet 21. mai #38 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi det ikke er tradisjonelle høytider, det er lite mindretalls religiøse tradisjoner påtvunget. Påske blir påskekyllinger, jul nisser, Eid blir noe religiøst. Jeg ønsker 0 religiøst inn i skole og barnehagen. Anonymkode: 7aca6...70c Hvorfor er er if religiøs? Det er en feiring...som jul 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #39 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og jeg er lærer som jobber i barneskolen. Svært få muslimske barn er med i kirka. Og det er både her og på andre skoler jeg har jobbet på i Oslo og omegn. Anonymkode: 8ad7d...282 Jeg er også lærer. Opplever det samme som deg. Jeg har som kristen ingenting imot at, barna mine er med på andre religiøse ting i barnehage/skole. Det har de vært mange ganger, og hatt det veldig gøy. Men de muslimske elevene jeg har hatt, og sett i klassen til barnet mitt har ikke deltatt på noe relatert til jul, påske osv. Den ene hadde aldri, i alder av 16, vært på juleverksted før den begynte på min skole og vi lovet å holde oss til nøytral julepynt som snømenn. Anonymkode: 9937c...1a6
AnonymBruker Skrevet 22. mai #40 Skrevet 22. mai Ikke ta det opp. Dette bestemmer ikke dere. Dere får eventuelt holde barnet hjemme. Anonymkode: 5c76d...919 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå