Gå til innhold

Eid feiring i barnehagen og en annen religion hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi tilhører en annen religion og er ikke interessert i at barnet skal feire Eid i barnehagen, på samme måte som vi ikke forventer at andre med en annen tro skal feire våre tradisjoner og høytider.

Men er veldig i tvil om vi skal ta opp dette i barnehagen da vi ikke ønsker konflikter eller at vi skal bli framstilt som kjipe og lite tolerante foreldre.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 544fc...5f9

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville latt det gå. Barnet kommer til å utfordre og utforske tro før eller siden uansett og det er bare sunt for barn å lære tidlig at det finnes forskjellige måter å leve livet på. 

Om dere velger at barnet ikke får delta så kan det bli vondt neste dag når de andre barna prater om noe som ditt barn ikke var del av, og hen kommer til å føle på utenforskap. Utenforskap burde dere unngå så langt dere kan, det kan være veldig sårt for et barn.

Anonymkode: 61be8...5ce

• Liker 26
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på lovverket er det nok helt innafor at dere ber om at barnet ikke er med på dette.

Med tanke på kulturell kompetanse og sosial inkludering ville jeg latt barnet være med på Eid-feiring.

Men dere som foreldre kjenner best på hvor deres grenser går.

Anonymkode: a491a...d2d

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere har full mulighet til å nekte barnet å være med. Du kan og kreve annet opplegg for barnet ditt. 

Samtidig har alle barn godt av å være med på markering og lære om andres religioner og livssyn. På den måten får de respekt for andre mennesker og seg selv. De lærer seg å bli trygge i egen rolle og religion. Kunnskap er makt! De lærer egenverdi feks. 

Anonymkode: 53e6b...1ab

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva tenker du er farlig for ditt barn å feire " se en annen religion? De forkynner jo ikke. 

Hva når de skal lære om hinduismen, id etc på skolen?

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du er farlig for ditt barn å feire " se en annen religion? De forkynner jo ikke. 

Nettopp. De tilbyr heller ikke en annen gud når de er med på opplegget om det er det du bekymrer deg for, TS.

Anonymkode: 61be8...5ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er heller ikke muslimske. Ikke samiske heller. Eller homofile. Ikke kristne heller forsåvidt.

Jeg elsker at barnehagen introduserer barnet mitt for andre feiringer på en mye bedre måte enn vi kan. Det gjør dem til hele og bedre mennesker i det lange løp tenker (og håper) jeg. 

Anonymkode: 74ffa...9c3

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om at religion har en plass i barnehagen i det hele tatt.
Siden de feirer Eid, feirer de også andre religioners helligdager? 13 mars er jo L. Ron Hubbard day, feirer barnehagen den?

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi tilhører en annen religion og er ikke interessert i at barnet skal feire Eid i barnehagen, på samme måte som vi ikke forventer at andre med en annen tro skal feire våre tradisjoner og høytider.

Men er veldig i tvil om vi skal ta opp dette i barnehagen da vi ikke ønsker konflikter eller at vi skal bli framstilt som kjipe og lite tolerante foreldre.

Hva ville dere gjort?

Ikke opplevd at det har blitt feiret eid i noen av barnehagene der min eldste gikk. Og det var selv om det var en del muslimer i den første barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Regner med de muslimske barna har vært med på mye forberedelser og feiring av jul i barnehagen, så hvorfor ikke være med å «feire» deres høytid også? Som personen over meg skriver, det er snakk om god mat, kaker og gaver.

Anonymkode: 58849...e5b

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva ville dere gjort?

Jeg ville latt det være, for å slippe å være de kjipe og lite tolerante foreldrene.

• Hjerte 1
Skrevet

Dette er jo tross alt en barnehage, ikke et religionssamfunn, så selvfølgelig skal barnet få gå i feiringen. Barn er ikke ansvarlige for voksnes standpunkter, så bruk heller stemmen din som voksen hvis du vil markere noe.

Å holde barn utenfor fordi man ikke ønsker å skape konflikt? Det høres mer ut som et voksenproblem pakket inn i barnets navn. Barn lærer toleranse best ved å oppleve mangfold, ikke ved å bli skvist ut fordi noen voksne synes det er upraktisk.

Så ja, la barnet gå – det er tross alt en barnehage.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Regner med de muslimske barna har vært med på mye forberedelser og feiring av jul i barnehagen, så hvorfor ikke være med å «feire» deres høytid også? Som personen over meg skriver, det er snakk om god mat, kaker og gaver.

Anonymkode: 58849...e5b

Er jo rettferdig... 

Skrevet

Stakars barne dit! Alle andre barn skal feire og ha det kjekt, men akyrat dit barn skal utestenges.... Selfølgelig blir dere sett på som kjipe foreldre om dere nekter barne ders å smake ny mat og kose seg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det finnes ikke norsk religion. Statskirken er nedlagt. For lenge siden. Vi lever i et multikulturelt og globalt samfunn. Du og barna dine vil trolig trives bedre her om dere har lavere skuldre og et åpent sinn. Det er INGENTING i den muslimske tro som er farlig for noen. I ekstrem islamisme - så absolutt, men den har ca like mye med Islam å gjøre som radikale kristne har med den norske kirken å gjøre. For jeg regner ikke med at du bomber abortklinikker på fritiden? Det finnes mange nok som gjør det med et kristent budskap som begrunnelse, men vi forbyr jo ikke påskefeiring i barnehagen av den grunn? 

Anonymkode: 74ffa...9c3

Det står svart på hvitt i koranen at muslimer skal drepe de "vanntro". Men det er kanskje ikke så farlig? Lurer på om Salman Rushdie føler det på samme måte?

Anonymkode: 19b4a...b71

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo kjip og ikke tolerant?

Jeg er ikke noe særlig fan av islam, men jeg ser ikke noe problem med at barn får være med på disse tingene i bhg og skole. De må jo lære om de forskjellige religionene, og det er det det handler om i bhg og skole, ikke forkynnelse. 

Anonymkode: 8199c...1c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det står svart på hvitt i koranen at muslimer skal drepe de "vanntro". Men det er kanskje ikke så farlig? Lurer på om Salman Rushdie føler det på samme måte?

Er du klar over hvor mye som står i bibelen å? Ikke tro den er noe bedre og snillere 

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Er du klar over hvor mye som står i bibelen å? Ikke tro den er noe bedre og snillere 

Det gamle testamentet ble lagt vekk etter Jesus. Og nei, han forkynte ingen ondskap. Les deg opp!

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og det er relevant for en barnehage feiring tror du? Om de ansatte begyner om å snake om å drepe folk, så har barnehagen støre problemer en at de feirer en høytid....

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...