Gå til innhold

4 åringen ble spurt om mamma og pappa blir sinte?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på 4 års kontroll på helsestasjonen i dag, og helsesøster spør 4 åringen om mamma og pappa blir sinte, og om hvem som blir mest sint. Han svarer «ja» og da spør hun hva vi gjør når vi blir sinte. 4 åringen svarer ikke på det og helsesøster spør meg om hva som skjer når vi blir sinte. 
Jeg blir litt satt ut av spørsmålet og svarer at jeg kan kjefte og heve stemmen. 

Forstår at de må spørre om slike ting, men er nå redd for at hun kan tro vi gjør noe siden 4 åringen ikke svarte på spørsmålet? 

Og det foregår absolutt ikke noe vold i hjemmet! 

noen som vet? 

Anonymkode: 912da...636

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt.

De skal ikke gjøre noe videre.

Normalt at voksne blir sinte.

Anonymkode: a49fb...00e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt normalt.

De skal ikke gjøre noe videre.

Normalt at voksne blir sinte.

Anonymkode: a49fb...00e

TS her. 
men hvorfor svarte han ikke på spørsmålet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo normalt at barn ikke svarer fremmende.

Helsesøster vil ikke gjøre noe som helst "BARE FORDI" barnet ikke svarte.

Det er liksom ikke noe å lage storm i ett vannglass av... SLAPP AV. PUST

Ring evt helsestasjonen om du har så panikk. 

Anonymkode: 6c946...544

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS her. 
men hvorfor svarte han ikke på spørsmålet? 

Han er 4 år og det er ikke naturlig for barn å forklare hvordan foreldre viser sinnet sitt akkurat. Ikke så lett å forklare tenker jeg, mangler kanskje språk for dette. 

Må komme med eksempler mm. Ikke alltid barn klarer å se ordentlig tilbake på episoder som har skjedd, hva som skjedde og hvorfor foreldrene ble sinte, hvordan viste foreldrene sinnet sitt og hva gjorde foreldrene etterpå for å reparere. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i helvete spurte  helsesøster om dette? Aldri hørt om. 

Anonymkode: d01e7...c2c

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Min fikk samme spørsmål på fireårskontroll. Han svarte ja og kom med et eksempel (husker ikke helt, men noe sånt som når han ikke hører etter selv om han får mange beskjeder). 

Det ble til en god samtale mellom ham, meg og helsesykepleier om hvordan alle har en grense, hvordan man viser sinne, at vi alltid bruker snill stemme de første gangene, at man alltid skal snakke sammen noe alle er rolige etterpå, be om unnskyldning osv. Dette er temaer vi ofte snakker om hjemme, så han hadde faktisk noen fornuftige svar. 

Jeg er ikke redd for å innrømme for helsesykepleier at jeg kan bli sint. Jeg er menneske. Og jeg vet at vi alltid skværer opp dersom det blir skikkelig klinsj en morgen. Hos oss er det rom for følelser også for de voksne, men de voksne har et ekstra ansvar for å ordne opp, trøste, forklare, validere osv. 

Jeg fikk ikke inntrykk av at hun reagerte på det og nå er det over et år siden, så jeg regner med at vi hadde hørt noe innen nå hvis det var noe som vakte bekymring... 

Jeg tipper de vil ta en liten sjekk rundt hvordan man håndterer store følelser i hjemmet og om barnet opplever trygge rammer rundt det... 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 0e1a8...040

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Var på 4 års kontroll på helsestasjonen i dag, og helsesøster spør 4 åringen om mamma og pappa blir sinte, og om hvem som blir mest sint. Han svarer «ja» og da spør hun hva vi gjør når vi blir sinte. 4 åringen svarer ikke på det og helsesøster spør meg om hva som skjer når vi blir sinte. 
Jeg blir litt satt ut av spørsmålet og svarer at jeg kan kjefte og heve stemmen. 

Forstår at de må spørre om slike ting, men er nå redd for at hun kan tro vi gjør noe siden 4 åringen ikke svarte på spørsmålet? 

Og det foregår absolutt ikke noe vold i hjemmet! 

noen som vet? 

Dette er ikke greit. Jeg forstår ikke helt hva de forventer at 4 åringen skal svare. Det er en selvfølge at mamma og pappa kan bli sint. Streng, bestemt er også sint i en 4-årings øyne.

Alle barn har godt av å se og kjenne på hele følelsesregisteret, innenfor visse grenser og selvsagt også hvordan man reparerer etterpå.

Var selv borte i at helsesykepleier på skolen ringte for å skjelle meg huden full fordi jeg var så sint og kjeftet så mye på barnet mitt.

Når hun ikke ville høre forklaringen så kontaktet jeg barne og familiehjelpen som kunne kobtakte helsesykepleier og fortelle at den eneste bekymringen de hadde for meg var at det skulle alt for mye til før jeg ble sint.

Saken er nemlig at barnet utviklet traumer og stress som en følge av den andre forelderen som var sint (farlig sint) så og si hele tiden. Som en følge av det er selv en bestemt beskjed fra meg tolket som sinne.

Ganske spesielt at jeg måtte ty til fagfolk for å bli trodd. Hun kunne bare lest i journalen.

Anonymkode: 8c45e...dd9

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan barnet vise symptomer på sinne i hjemmet? Går barnet i barnehage? Kan de ansatte der ha snakket med helsesøster om noe? Kan det gå noen rykter om dere i bygda?

Anonymkode: ee618...e66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan barnet vise symptomer på sinne i hjemmet? Går barnet i barnehage? Kan de ansatte der ha snakket med helsesøster om noe? Kan det gå noen rykter om dere i bygda?

Anonymkode: ee618...e66

😂 gøy å fyre oppunder? 
Dette er standardspørsmål på fireårskontrollen. Slapp av, det går helt fint. Det er helt vanlig at barn ikke svarer fremmede. Og det er et rart spørsmål å få. Det er sjelden fireåringer blir satt i situasjoner der de må filosofere over hvem som blir mest sint hjemme og hva de gjør når de blir sinte. 🙄

Anonymkode: 2dc43...139

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det virkar manipulerande

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut, kan ikke huske min noen gang ble spurt om slike ting men det er kanskje en ny greie.

Uansett merkelig å spør på en slik måte for jeg føler det legger opp til at barna skal si ja... Men uansett, hadde ikke tenkt at det var noen krise. Man kan spør barn som blir mishandlet om det noen ganger er blitt slått og de svarer nei og man kan spør barn som aldri har opplevd noe vondt om det samme og de kan si ja. 

Anonymkode: 49f68...e89

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Merkelig. Miljøterapeuten på barneskolen til ungene spurte slike ledende spørsmål, så vi fikk oss en runde med barnevernet. 
De undersøkte og avsluttet saken. Kastet bort tid for oss og ikke minst deres egne ressurser, men bedre med en bekymring for mye enn for lite.

Anonymkode: 733db...56b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn svarte også ja på det spørsmålet, så vi ble kalt inn til samtale. For de mente at det kunne være fint for han å snakke ut om det med oss og utenforstående😅 Var ikke bekymret jeg heller. Voksne kan selvsagt bli sinte eller være strenge. Og barn husker nok noen episoder, og svarer da gjerne ja på slike spørsmål. Men ja.. Det er litt rart at de spør om slikt. Men hvis det kan avdekke vold hos barn som faktisk er utsatt for dette så er det jo fint. 

Anonymkode: 149c7...56b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår sønn svarte også ja på det spørsmålet, så vi ble kalt inn til samtale. For de mente at det kunne være fint for han å snakke ut om det med oss og utenforstående😅 Var ikke bekymret jeg heller. Voksne kan selvsagt bli sinte eller være strenge. Og barn husker nok noen episoder, og svarer da gjerne ja på slike spørsmål. Men ja.. Det er litt rart at de spør om slikt. Men hvis det kan avdekke vold hos barn som faktisk er utsatt for dette så er det jo fint. 

TS her. 
Kalt inn til samtale på bakgrunn av at foreldre blir sinte? Noe som alle blir? 

Hvor lang tid etter timen ble dere kalt inn til samtale? Og med hvem? (BV, helsestasjon? 

helt enig om at det er bra de er så direkte, for å avdekke vold men man blir jo litt satt ut av spørsmålet og blir bekymret for at de mistenker noe. 
Er ikke stresset hvis de melder i fra til BV, de må gjerne komme hit for vi har ingenting å skjule. Men tenker mer på resurser. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

TS her. 
Kalt inn til samtale på bakgrunn av at foreldre blir sinte? Noe som alle blir? 

Hvor lang tid etter timen ble dere kalt inn til samtale? Og med hvem? (BV, helsestasjon? 

helt enig om at det er bra de er så direkte, for å avdekke vold men man blir jo litt satt ut av spørsmålet og blir bekymret for at de mistenker noe. 
Er ikke stresset hvis de melder i fra til BV, de må gjerne komme hit for vi har ingenting å skjule. Men tenker mer på resurser. 

Ja, eller helsesøster ringte meg og sa at de hadde hatt samtaler med alle elevene på trinnet den dagen. Og så snakket de litt om hvordan de hadde det hjemme. Og da hadde sønnen sagt at han noen ganger ble litt redd fordi vi kjeftet på han😬 Og det høres jo ikke så bra ut selvsagt, men dette var på spørsmål om foreldrene noen ganger ble sint. Så da svarte han det🙈 Hun sa det var et tilbud å komme inn for en samtale på skolen. Oss foreldre, barnet og henne. Bare for å få litt veiledning. Akkurat det ble jeg litt irritert for, at hun la det frem som at vi trengte veiledning. Har oppdratt flere fine unger, så jeg vil si at jeg vet hva jeg gjør.

Følte at man ikke kan takke nei til den samtalen. Men... Det burde jeg vel egentlig gjort🤔 Blir litt irritert av å tenke på det😂 Det skjedde jo ikke noe videre. Vi snakket bare ut om hva sønnen vår følte. Det var ingen konkrete hendelser eller situasjoner. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Fordi det er vesentlig kanskje.. Det er normalt å bli sint noen ganger. Spørsmålet er vel hva som skjer når foreldrene blir sinte..

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De skal spørre om slik på fireårskontroll. Det er bra. Slik kan man oppdage misbruk. 

Anonymkode: d7dff...997

• Liker 2
Skrevet

Det er ubehagelig, men prøv å huske på hvorfor de spør.

Det er først og fremst for å fange opp alvorlige tilfeller - men kanskje aller mest tilfeller som kan repareres om man får kurs og veiledning. 

Det er ikke spørsmål basert på mistanke ovenfor enkelte. 

Kjempebra at det spørres om, fordi man da kanskje tør å ta kontakt igjen om man egentlig ønsker veiledning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er den såkalte "tidlige innsatsen", der barna regelmessig grilles og utspørres med ledende spørsmål om foreldre, for å avdekke eventuelt omsorgssvikt eller misbruk. Det har gått litt for langt enkelte ganger. 

Anonymkode: 35b99...422

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...