Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Brunello skrev (5 minutter siden):

Hva som er mulig er irrelevant. De ønsker å komme på besøk. Ikke sikkert de har råd til hotell. 

Poenget er at mange synes det er helt greit å ha besøk og gjerne tar imot både foreldre og svigerforeldre.

Ja, og mange ønsker ikke overnattingsbesøk av verken foreldre eller svigers rett etter fødsel. Hvorfor er ikke det greit? 

Anonymkode: e5edf...f60

• Nyttig 3

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og mange ønsker ikke overnattingsbesøk av verken foreldre eller svigers rett etter fødsel. Hvorfor er ikke det greit? 

Jeg har sagt man gjør som man vil. Men sier at det kan få følger. For min teori er at det er få foreldre som behandler barna sine ulikt uten at det er noen grunn til det. Eksempelvis får de et nærere forhold til de de bodde hos i 14 dager rett etter fødselen enn de de ikke fikk komme til.

AnonymBruker
Brunello skrev (5 minutter siden):

Jeg har sagt man gjør som man vil. Men sier at det kan få følger. For min teori er at det er få foreldre som behandler barna sine ulikt uten at det er noen grunn til det. Eksempelvis får de et nærere forhold til de de bodde hos i 14 dager rett etter fødselen enn de de ikke fikk komme til.

Veldig spesielt om forholdet til foreldre og barn er preget av om de fikk komme å overnatte rett etter fødsel eller ikke. Kjenner absolutt ingen som har hatt foreldre eller svigerforeldre boende hos seg i 14 dager etter fødsel. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig spesielt om forholdet til foreldre og barn er preget av om de fikk komme å overnatte rett etter fødsel eller ikke. Kjenner absolutt ingen som har hatt foreldre eller svigerforeldre boende hos seg i 14 dager etter fødsel. 

Nå mener jeg det litt mere generelt også, ikke bare denne ene hendelsen. Og som du ser av svarene i denne tråden og mange lignende, skal foreldrene gjerne vente 2-3 måneder med å komme. For jeg er enig i at to uker umiddelbart etter fødsel er tidlig og litt lenge. Problemet til mange er at de er alt for lite taktiske. I stedet for å si glem det, kan man si at man må se an formen til mor og barn og at det er lurt å ikke bestille før en vet at barnet er født.

AnonymBruker
Brunello skrev (59 minutter siden):

Det var nok ikke noe tap for de barna som satt tydelige grenser for foreldrene sine. Det er nemlig alltid en grunn til at man gjør det.

Anonymkode: 3143f...241

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det ingen som setter pris på familiesamhold lenger? Som hjelper og støtter hverandre. Liker å være sammen osv. Det høres jo ut som å få overnattingsbesøk av sine egne eller mannens foreldre er helt grusomt 😄. De er jo familie, og vil oftest hjelpe dere og bli kjent med barnebarnet. La dem lage middager, handle, vaske klær osv, så får dere bedre tid med baby. Etter 14 dager er som regel mannen tilbake på jobb, og da er det vel bare flott med litt ekstra hjelp?

De færreste kvinner er "syke" en uke etter fødsel, og de fleste nyfødte sover mye. Så hvorfor ta sorgene på forskudd, og tro at man kommer til å være nærmest invalidisert etterpå? Ja, jeg vet at det finnes fødsler med komplikasjoner, keisersnitt osv, men de fleste fødsler foreløper faktisk helt normalt.

Foreldre og svigerforeldre vil gjerne ha et godt og nært forhold til dere og barnebarna. De vil være sammen, ikke bare fungere som bank og barnevakt når dere finner det for godt.

Anonymkode: 12086...ae9

Min var klistret til pumpen 24/7, ikke særlig gøy å vise frem puppene til hele slekta.  

Anonymkode: 21c79...413

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det var nok ikke noe tap for de barna som satt tydelige grenser for foreldrene sine. Det er nemlig alltid en grunn til at man gjør det.

Jeg registrerer i alle fall veldig mye gnål om at foreldrene ikke stiller opp og at det er urettferdig i haugevis av andre tråder

Nei, fy flate! Aldri i verden. Ikke engang min egen familie. Vil de ikke bo på hotell, så må de finne en Airbnb. Er nok noe rimeligere enn hotell, hvis det er pengene det står på. 

Min svigermor og svigerinne kom på dagsbesøk langveisfra og den dagen var et helsikes mas. For oss som liker å være vertinne og vil gjøre gjester til lags er det vanskelig å holde tilbake selv etter fødselen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. Vi har termin i August, venter vårt første barn. Svigerfamilien bor 10 timer unna, og ønsker nå og bestille seg flybilletter. Vi bor i en leilighet på 60kvm, 1 lite bad og 2 soverom. 
Svigers kan oppleves noe intense, og jeg er sliten etter en helg med de på besøk (og dette er uten et barn). 
Hvor lenge etter fødsel hadde dere akseptert overnattingsbesøk i liten leilighet i 4 dager? 
Hotellovernatting var ikke aktuelt (vi spurte).

Anonymkode: ed507...0b1

Når får foreldrene dine komme da, eller bor de i nærheten?

Anonymkode: 26ee4...66f

AnonymBruker

Dette er jo det som har vært vanlig tidligere, i de gode gamle dagene som mange lengter tilbake til. Mange folk på lite areal, som kommer flyttende for å ta seg av barselkvinnen og barnet. 

Anonymkode: 6b13e...aa5

Annonse

AnonymBruker
Brunello skrev (1 time siden):

Jeg registrerer i alle fall veldig mye gnål om at foreldrene ikke stiller opp og at det er urettferdig i haugevis av andre tråder

Så hvis ikke foreldrene får bo hos de nybakte foreldrene rett etter fødsel, da skal de ikke stille opp noensinne etterpå? Du er jo helt på ville veier, som vanlig.

• Liker 3
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hvis ikke foreldrene får bo hos de nybakte foreldrene rett etter fødsel, da skal de ikke stille opp noensinne etterpå? Du er jo helt på ville veier, som vanlig.

Hvordan tolker du det ut fra mine innlegg? 

AnonymBruker

Hei TS. 
Dette er som å lese om meg selv. Bor også på 60 kvm med to soverom, og har svigerfamilie som bor hhv. 3 og 8 timer unna (de er skilt). Jeg har også termin i august. 

Sa selv for mange måneder at de kan enten komme på dagstur (de som bor tre timer unna synes dette er ok, gjort det mange ganger), eller bo på hotell. Vi ble enige om å sende bilder og videoer. 

Jeg har heller foreslått at vi kan komme og besøke dem. Litt usikker på når det blir, muligens ikke før i sent oktober/november. Viktig at babyen orker så lang biltur, og at vi har noen rutiner på plass. Svigers bor i hus, men de bor trangt, og det blir bad på deling og soverom ved siden av hverandre. Ikke mye særlig privatliv, så gruer meg litt til det og... Det er flere i tråden her som snakker om at man skal ha hjelp og bistand av svigers, jeg forventer aldri det av verken svigers eller mine egne foreldre. Hadde vært ukomfortabel med å spørre dem om de kunne vaske hus og klær, vs. en trilletur.. 

Vi tenkte å kjøpe bolig til neste år, og da ser vi etter rekkehus eller tomannsbolig med gjesterom, som er utelukkende basert på svigers som bor langt unna. Har ett kjempegodt forhold til dem, bare for å understreke det! 

Anonymkode: 2d2a8...f53

Annonse
AnonymBruker

Her fikk ingen komme inn døra på dagsbesøk en gang før det hadde gått over en måned. Overnattingsbesøk tok jeg ikke imot for det hadde gått seks måneder. Jeg trodde ikke at jeg skulle reagere på den måten, men det å få en baby var ekstremt overveldende. Jeg har alltid vært et menneske som har vært vant til å tilpasse meg andre, men mer ansvar for et annet menneske, har jeg blitt mer og mer en type som stiller krav. Man får fort behov for at ting gjøres på babyens og sine premisser. Jeg synes fremdeles det er slitsomt å forholde meg til familien til mannen min, fordi han ikke setter så tydelige grenser ovenfor dem og fordi han ofte gjør avtaler med dem som er tilpasset deres behov mtp tider og type aktiviteter og ikke våre. 

Anonymkode: f7f12...763

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...