Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå følelsene dine. Min søster prøvde i 10 år. Dem var relativ ung når dem bestemte seg for å prøve. Kanskje på deres alder. Jeg var ung så jeg tenkte ikke de tankene at dem kanskje prøvde på barn. Hun sa det var sårt at så mange spurte om når barn skulle komme. Dem hadde vært sammen i mange år før det. Så bestemte dem seg for å søke hjelp. Kom i kontakt med de. Men innen den tiden så hadde dem klart å bli gravid av seg selv. Og etter det så kom dem som en perle på en snor. Så gi det litt mere tid. Så kan dere se om det er noe som setter en stopper på det. Kan være så enkelt at det er en cyste som forstyrrer å. 

Anonymkode: 7c094...945

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 11.54):

Det er jo helt vanlig å bruke opp til et år. Så det er klart det er mange som har hatt det på samme måte. Selv brukte vi 11 mnd. De månedene husker jeg ikke en gang. Føles som kort tid. Nå i alle fall. Ble jo et barn til slutt 😊

Anonymkode: 1e1d5...f0b

Det normale er faktisk at det tar kortere tid, ca. 3-6 mnd. Men for å få hjelp i det offentlige er det 12 mnd, ja.

Anonymkode: 2041c...cb9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det normale er faktisk at det tar kortere tid, ca. 3-6 mnd. Men for å få hjelp i det offentlige er det 12 mnd, ja.

ikke i følge alle dem som er medlem i gruppa bli lettere gravid der er det veldig mange som har brukt over et år på å bli gravid

Anonymkode: 894bc...53b

AnonymBruker
Skrevet

Det her er kanskje et litt rart forslag, men kan det være en idé å henge med babyer regelmessig? Gjerne være litt barnevakt i helger for eksempel. Det er jo flere historier om par som prøver i flere år og plutselig blir gravid etter å ha adoptert eller blitt fosterhjem 😅

Anonymkode: a9dad...b05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 17.40):

Jeg gikk gjennom to IVF forsøk som var mislykket. Der blir jo sædcellen ført inn i egget så skulle jo vært bænkers. Men neida. Ga opp IVF og prøvde naturlig i ett år. EL testing og hele greia. Ga opp å prøve, tenkte at det får bare være. Ble plutselig gravid og tripp trapp tresko så hadde vi tre stk fødd i løpet av 4 år. Mitt tips er å bare fortsette å prøve men uten å stresse. Og nyt livet deres nå for når dere endelig blir gravid så forandres alt for alltid

Anonymkode: 7475d...456

Takk for at du deler. Lett å tenke at bare fordi nr 1 tar lang tid så kommer det å bli like lang ventetid på alle. (Ikkje at alle får det til uten hjelp, bare at det hjelper med litt håp.)

Anonymkode: c5f49...612

AnonymBruker
Skrevet
Lisegikkpåskolen skrev (På 25.5.2025 den 0.08):

Så du mener det er fordi TS stresser at hun ikke blir gravid? Er så lei av sånne svar. Husker jeg og fikk den beskjeden av venninner. Slutt å stress. Det ordner seg. Jeg kjente på meg at noe var galt og sannelig så måtte vi få hjelp og ta IVF. Jeg stresset da også, men ble visst gravid for det. 

Takk for dette svaret!!! Jeg også er så lei av slike kommentarer 

Anonymkode: c778f...86e

AnonymBruker
Skrevet
Cam03 skrev (På 25.5.2025 den 1.18):

Vi var på nivå "skjer det så skjer det" i 4 år. Synes det var utrolig vondt hver gang noen spurte om vi ikke skulle ha barn snart, så da var det "enklere" å ha denne tankegangen for å legge litt mindre press på oss selv.

Vi har venninner og familiemedlemmer som bare kunne se på en penis og så ble de gravide. Og det var vanskelig å se den lykken hos andre som vi ønsket så inderlig selv.

Men så en dag klaffet det bare, og vi har vært så heldige at det klaffet to ganger til. ❤️

Har dessverre ingen gode råd, bare varme tanker å sende deres vei. ❤️

Tusen takk for en utrolig fin kommentar! Det er så sårt at noen andre blir så raskt gravid og de forstår ikke hvorfor det tar lengre tid enn hos andre og råder dem til utredning. Men føler det også stresser meg, at folk sier det kan være noe galt jeg burde sjekke meg osv. Tanken av utredning er ikke gøy. Men det varmer at noen sier noe slikt!❤️❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kjøre intensivt med sex annen hver dag en måned? Da er dere garantert å treffe. Har selv testet el og trodd jeg hadde kontroll og oversikt, men ultralyd viste at jeg ble gravid to uker før el-testen slo ut. El må ha skjedd da jeg hadde mensen. Vi var unge og forelska så på den tiden hadde vi oss stadig vekk, også i dusjen under mens. Så hvis du skal være sikker på å treffe kan dere jo ha sex annen hver dag, hvis dere orker

Anonymkode: 0d75a...f46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva med å kjøre intensivt med sex annen hver dag en måned? Da er dere garantert å treffe. Har selv testet el og trodd jeg hadde kontroll og oversikt, men ultralyd viste at jeg ble gravid to uker før el-testen slo ut. El må ha skjedd da jeg hadde mensen. Vi var unge og forelska så på den tiden hadde vi oss stadig vekk, også i dusjen under mens. Så hvis du skal være sikker på å treffe kan dere jo ha sex annen hver dag, hvis dere orker

Anonymkode: 0d75a...f46

Det går an å prøve! Tusen takk for tips. Kanskje vi bare driter i de testene denne mnd. og kjører på.❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det går an å prøve! Tusen takk for tips. Kanskje vi bare driter i de testene denne mnd. og kjører på.❤️

Anbefaler også dette! Annenhver dag fra siste mensdag. Jeg ble gravid med én gang vi droppet EL testing. Gjorde det samme da vi planla søsken, og ble da gravid første pp på både nr 2,3 og 4.

Anonymkode: 8701a...10f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 11.43):

Hei,
Jeg skriver dette anonymt fordi jeg bare trenger å lette litt på hjertet og kanskje få noen gode ord eller erfaringer tilbake fra dere som er gravid/har vært gravid/ har blitt gravid 

Vi er et ungt par i midten av 20-årene, begge friske og uten barn fra før. Vi har nå bestemt oss for at vi ønsker å bli gravide. For omtrent 8 mnd sluttet jeg på prevensjon. 

Man får jo ofte høre at det er så lett å bli gravid, at det “bare skjer” – og helt ærlig trodde jeg det skulle være enklere. Vi startet med tanken “det skjer når det skjer”, men etter et par måneder uten hell begynte jeg å følge med på eggløsning via FLO-appen. Det ga heller ingen resultater. De siste 4 månedene har jeg brukt eggløsningstester, og i siste syklus prøvde vi også Conceive Plus for å øke sjansen.

I alt kan jeg telle 4 forsøk hvor alt har klaffet: eggløsning, timing, alt. Og nå kom mensen igjen…

Jeg vet at 4 måneder ikke er så lenge sammenlignet med mange andre, men det begynner allerede å tære litt på. Jeg kjenner på en sånn stille sorg hver gang håpet brister, og det er vanskelig å ikke føle seg litt alene i det her. Jeg prøver å holde motet oppe, men det er ikke alltid så lett.

Er det noen her som har vært gjennom noe liknende? Som kanskje også kjente på bekymring eller skuffelse tidlig i prosessen?
Har du noen tips til hvordan man kan holde håpet og roen oppe?

Setter veldig pris på alle svar – takk for at du leste

Vi brukte 8 forsøk (sykluser) på førstemann. Andremann klaffet ved første forsøk. 

En venninne fikk sin første og tredje ved første forsøk og brukte halvannet år med prøving på nr 2.

Er du bekymret kan du starte med en sjekk hos gynekolog. Trenger ikke vente til det har gått minst et år om du går privat. 
Husk også at stress kan virke mot sin hensikt!

Vet det kan føles som nederlag, kjente på det selv, men det kommer til å gå til slutt og dere er enda unge med masse tid. Om 10 år så spiller det ingen rolle om barnet er 8 eller 9 åring…

Anonymkode: 8eaee...714

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 15.35):

ikke i følge alle dem som er medlem i gruppa bli lettere gravid der er det veldig mange som har brukt over et år på å bli gravid

Anonymkode: 894bc...53b

Det er da totalt irrelevant hva medlemmene i en facebook(?)gruppe sier. Det er snakk om statistikk. De fleste vil bli gravide innen 1-6 måneder. Enda flere er blitt gravide etter 12 mnd. At mange i ei siik gruppe ikke blir gravide raskt, sier seg vel selv. Man blir ikke med i ei slik gruppe om man bli raskt gravid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...