AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #21 Skrevet 22. mai 2025 Eggløsningstester er vel ikke helt pålitelige? Anonymkode: cc7dc...eb7
Hjertefisk Skrevet 23. mai 2025 #22 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Eggløsningstester er vel ikke helt pålitelige? Anonymkode: cc7dc...eb7 De er ganske så pålitelige hvis man bruker de riktig, og ikke har underliggende hormonproblemer. Jeg går igjennom IVF og her gir legene meg beskjed om å teste hjemme med eggløsningstest før innsett. Hadde de ikke vært pålitelige, hadde ikke fertilitetsseksjonen brukt eggløsningstester.
mommyaka Skrevet 23. mai 2025 #23 Skrevet 23. mai 2025 Hjertefisk skrev (4 timer siden): De er ganske så pålitelige hvis man bruker de riktig, og ikke har underliggende hormonproblemer. Jeg går igjennom IVF og her gir legene meg beskjed om å teste hjemme med eggløsningstest før innsett. Hadde de ikke vært pålitelige, hadde ikke fertilitetsseksjonen brukt eggløsningstester. For mange e de ikke pålitelige...om du har fast syklus og har eggløsning samme tid hver mnd går det. Men en test vil aldri vise deg 100 prosent at du vil få eggløsning..bare at det kan skje. Derfor mange ikke blir gravid...de tar testen..for positive eggløsning test...og når mensen skulle komme er kommer den ikke..og de er ikke gravid.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #24 Skrevet 23. mai 2025 Han burde sjekke seg... fort gjort på privatklinikk. ikke vits å prøve og prøve å bruke lang tid hvis sædprøven er ræva Anonymkode: aaa76...a28 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #25 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 16.03): 4 måneder er virkelig ikke så lenge. du sier dere har forsøkt i 8 måneder, men traff dere ditt fertile vindu de gangene? Da jeg sluttet på p-pillene tok det 3 mnd før syklusen ble stabil. Jeg brukte eggløsningstester allerede fra første syklus, og det var slik jeg fant ut at luthealfasen min var for kort de første syklusene, så telte ikke de med i regnskapet. Disse syklusene ville antageligvis ikke støttet en graviditet uansett. Så man må gi kroppen litt tid til å stabilisere seg etter en p-pilleslutt. Det kan være veldig individuelt hvor lang tid det tar. Videre så må man jo treffe eggløsningstidspunktet. Sæd kan leve lenge i kjeden, men ganske ofte lever de bare et par dager også, avhengig av eggløsningsslim, sædkvalitet og masse andre faktorer. Så personlig, ville jeg kun tatt utgangspunkt i de 4 månedene dere traff EL. Igjen, dette er ikke lenge i det hele tatt. Hvordan holde roen og håpet oppe? Vel, jeg er en proaktiv og nevrotisk person så da jeg begynte å prøve tok jeg en fertilitetsjekk med en gang. Det kan være betryggende å vite at alt ser greit ut. Men det er også viktig å huske på at dette tar tid altså! Å bli gravid er virkelig ikke så lett som man får inntrykk av. Menneskelig fertilitet er ordentlig dårlig, sammenlignet med andre pattedyr. Det er helt vanlig at det tar 6-12 mnd. Og du er ikke alene. Jeg har prøvd lenge på å få barn selv. Det er tøft. Selv om man bare har forsøkt noen få måneder, så føles det ut som en evighet. Du har lov til å bli skuffa. Heldigvis blir de aller, aller fleste par gravide til slutt. For noen tar det bare litt lengre tid. Anonymkode: 478cd...358 Kjeden? Anonymkode: 402cd...d4f 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #26 Skrevet 23. mai 2025 Jeg gikk gjennom to IVF forsøk som var mislykket. Der blir jo sædcellen ført inn i egget så skulle jo vært bænkers. Men neida. Ga opp IVF og prøvde naturlig i ett år. EL testing og hele greia. Ga opp å prøve, tenkte at det får bare være. Ble plutselig gravid og tripp trapp tresko så hadde vi tre stk fødd i løpet av 4 år. Mitt tips er å bare fortsette å prøve men uten å stresse. Og nyt livet deres nå for når dere endelig blir gravid så forandres alt for alltid Anonymkode: 7475d...456 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #27 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 20.32): Hadde du disse tubene som en førte inn i skjeden eller var det det glidemiddelet dere brukte? åh tuuusen takk, det var sikkert helt sykt å finne ut etter så lenge med prøving.❤️så fortjent. Og takk som delte, det ga meg håp Anonymkode: c778f...86e Jeg brukte disse pillene, ikke tube eller glidemiddel ☺️ kunne vært tydeligere der kanskje. Aner ikke om det hadde sammenheng, men er jo litt rart også 😅 Anonymkode: ba25d...475
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #28 Skrevet 24. mai 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kjeden? Anonymkode: 402cd...d4f Skjeden! Så klart. 🤣 Anonymkode: 478cd...358
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #29 Skrevet 24. mai 2025 Sist jeg ble gravid, hadde vi kun sex to dager før, og samme dag som jeg fikk positiv eggløsningstest. De andre gangene jeg ble gravid tracket jeg ikke el, da hadde vi bare sex annenhver dag i den fertile perioden. Lurt å ha sex minst annenhver dag fra mens-slutt til mens igjen tenker jeg. Anonymkode: edbe2...b4c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #30 Skrevet 24. mai 2025 altså 4mnd med og prøve er da søren meg ingen ting ikke stress med det Anonymkode: 894bc...53b
Lisegikkpåskolen Skrevet 24. mai 2025 #31 Skrevet 24. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 17.40): Jeg gikk gjennom to IVF forsøk som var mislykket. Der blir jo sædcellen ført inn i egget så skulle jo vært bænkers. Men neida. Ga opp IVF og prøvde naturlig i ett år. EL testing og hele greia. Ga opp å prøve, tenkte at det får bare være. Ble plutselig gravid og tripp trapp tresko så hadde vi tre stk fødd i løpet av 4 år. Mitt tips er å bare fortsette å prøve men uten å stresse. Og nyt livet deres nå for når dere endelig blir gravid så forandres alt for alltid Anonymkode: 7475d...456 Så du mener det er fordi TS stresser at hun ikke blir gravid? Er så lei av sånne svar. Husker jeg og fikk den beskjeden av venninner. Slutt å stress. Det ordner seg. Jeg kjente på meg at noe var galt og sannelig så måtte vi få hjelp og ta IVF. Jeg stresset da også, men ble visst gravid for det. 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #32 Skrevet 24. mai 2025 Sperm kan jo også overleve noen dager så jeg hadde startet tidligere enn dagen før testen viser. Med siste barnet vårt ble jeg gravid 5-6 dager før eggløsning. Vet at det er enkelt å si at en ikke skal stresse, men det er viktig å ha sex for et godt samliv og ikke «bare» for å lage barn. Så regelmessig sex er det aller beste. Anonymkode: e716f...bbd
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #33 Skrevet 24. mai 2025 Min anbefaling er å ta en privat utrednig for å sjekke at alt er ok, eller at det ikke er det. Vi forsøkte ca, et halvt år før jeg fikk "bange følelser" og valgte å ta en utredning. Vi fikk beskjed om at mannen hadde dårlig spærmkvalitet, og at icis var enste mulighet for oss. Anonymkode: f4231...855
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #34 Skrevet 24. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 17.17): Han burde sjekke seg... fort gjort på privatklinikk. ikke vits å prøve og prøve å bruke lang tid hvis sædprøven er ræva Anonymkode: aaa76...a28 Å hvorfor skal bare han sjekke seg? Om sædkvaliteten er god, men feilen sitter hos kvinnen er dem jo like langt. Ts, bestill time privat til dere begge to, så dere får testet dere. De er ikke så opptatt av at dere skal ha prøvd en viss tid før dem tester. Koster litt. Vi gikk privat for å sjekke oss da hadde vi bare holdt på noen mnd. Fant ut at feilen måtte sitte hos meg med tette eggledere. Ble henvist over i det offentlige, rett til ivf. Så gikk veldig raskt. Anonymkode: a24df...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #35 Skrevet 24. mai 2025 det er da ingen grunn for og begynne og snakke om at man skal gå til gyn når det kun har gått fire mnd det er helt vanelig at det tar tid å bli gravid og det trenger ikke være noe grunn for at det tar tid heller. det tok litt over et år for meg og samboer og var ingen ting galt med oss hos gyn dere er unge har god tid og på dere. og eggløsningstester tenker jeg bare er helt bortkastet penger man bør unasett ha sax annen vær dag Anonymkode: 894bc...53b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #36 Skrevet 24. mai 2025 For oss tok det 9 mnd med første. De to neste satt på første forsøk. Ingen grunn till bekymring. Anonymkode: fa848...cae 1
Cam03 Skrevet 24. mai 2025 #37 Skrevet 24. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 11.43): Hei, Jeg skriver dette anonymt fordi jeg bare trenger å lette litt på hjertet og kanskje få noen gode ord eller erfaringer tilbake fra dere som er gravid/har vært gravid/ har blitt gravid Vi er et ungt par i midten av 20-årene, begge friske og uten barn fra før. Vi har nå bestemt oss for at vi ønsker å bli gravide. For omtrent 8 mnd sluttet jeg på prevensjon. Man får jo ofte høre at det er så lett å bli gravid, at det “bare skjer” – og helt ærlig trodde jeg det skulle være enklere. Vi startet med tanken “det skjer når det skjer”, men etter et par måneder uten hell begynte jeg å følge med på eggløsning via FLO-appen. Det ga heller ingen resultater. De siste 4 månedene har jeg brukt eggløsningstester, og i siste syklus prøvde vi også Conceive Plus for å øke sjansen. I alt kan jeg telle 4 forsøk hvor alt har klaffet: eggløsning, timing, alt. Og nå kom mensen igjen… Jeg vet at 4 måneder ikke er så lenge sammenlignet med mange andre, men det begynner allerede å tære litt på. Jeg kjenner på en sånn stille sorg hver gang håpet brister, og det er vanskelig å ikke føle seg litt alene i det her. Jeg prøver å holde motet oppe, men det er ikke alltid så lett. Er det noen her som har vært gjennom noe liknende? Som kanskje også kjente på bekymring eller skuffelse tidlig i prosessen? Har du noen tips til hvordan man kan holde håpet og roen oppe? Setter veldig pris på alle svar – takk for at du leste Anonymkode: c778f...86e Vi var på nivå "skjer det så skjer det" i 4 år. Synes det var utrolig vondt hver gang noen spurte om vi ikke skulle ha barn snart, så da var det "enklere" å ha denne tankegangen for å legge litt mindre press på oss selv. Vi har venninner og familiemedlemmer som bare kunne se på en penis og så ble de gravide. Og det var vanskelig å se den lykken hos andre som vi ønsket så inderlig selv. Men så en dag klaffet det bare, og vi har vært så heldige at det klaffet to ganger til. ❤️ Har dessverre ingen gode råd, bare varme tanker å sende deres vei. ❤️
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2025 #38 Skrevet 25. mai 2025 Lisegikkpåskolen skrev (7 timer siden): Så du mener det er fordi TS stresser at hun ikke blir gravid? Er så lei av sånne svar. Husker jeg og fikk den beskjeden av venninner. Slutt å stress. Det ordner seg. Jeg kjente på meg at noe var galt og sannelig så måtte vi få hjelp og ta IVF. Jeg stresset da også, men ble visst gravid for det. Sånne svar er så uvitende! Folk blir gravide under krig også… Anonymkode: 69b6e...d13 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2025 #39 Skrevet 25. mai 2025 Vi sjekket etter 4 mnd bare for å få vite om det var noe vits i å fortsette å prøve på den vanlige måten. Det var det ikke. Er så glad jeg ikke hørte på alle og ventet et helt år med å sjekke oss bare fordi noen bruker så lang tid. Men siden du er ung så har du jo tid til det, jeg var nesten ti år eldre. Ble ivf på oss, da gikk det på første forsøk. Mest sannsynlig er alt fint hos dere! Lykke til🤞 Anonymkode: e4ff5...f26
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2025 #40 Skrevet 25. mai 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): altså 4mnd med og prøve er da søren meg ingen ting ikke stress med det Anonymkode: 894bc...53b De har prøvd i åtte måneder. Og det er klart lenger enn gjennomsnittet det tar for å bli gravid, særlig med tanke på at de er i tyveårene. Ikke lenge nok til at man blir henvist utredning (betalt av det offentlige, selv kan man betale for det når som helst). TS: dere har alderen på deres side, jeg tror dere får barn en eller annen gang, og flere også om dere har lyst på det. Men skjønner følelsene dine godt! Bestill time hos fastlegen til 12 måneders prøving (altså 12 måneder uten prevensjon, ikke 12 måneder med eggløsningstester). Evt kan dere gå privat før det om du har lyst og penger. Anonymkode: d9f1d...9a8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå