Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,
Jeg skriver dette anonymt fordi jeg bare trenger å lette litt på hjertet og kanskje få noen gode ord eller erfaringer tilbake fra dere som er gravid/har vært gravid/ har blitt gravid 

Vi er et ungt par i midten av 20-årene, begge friske og uten barn fra før. Vi har nå bestemt oss for at vi ønsker å bli gravide. For omtrent 8 mnd sluttet jeg på prevensjon. 

Man får jo ofte høre at det er så lett å bli gravid, at det “bare skjer” – og helt ærlig trodde jeg det skulle være enklere. Vi startet med tanken “det skjer når det skjer”, men etter et par måneder uten hell begynte jeg å følge med på eggløsning via FLO-appen. Det ga heller ingen resultater. De siste 4 månedene har jeg brukt eggløsningstester, og i siste syklus prøvde vi også Conceive Plus for å øke sjansen.

I alt kan jeg telle 4 forsøk hvor alt har klaffet: eggløsning, timing, alt. Og nå kom mensen igjen…

Jeg vet at 4 måneder ikke er så lenge sammenlignet med mange andre, men det begynner allerede å tære litt på. Jeg kjenner på en sånn stille sorg hver gang håpet brister, og det er vanskelig å ikke føle seg litt alene i det her. Jeg prøver å holde motet oppe, men det er ikke alltid så lett.

Er det noen her som har vært gjennom noe liknende? Som kanskje også kjente på bekymring eller skuffelse tidlig i prosessen?
Har du noen tips til hvordan man kan holde håpet og roen oppe?

Setter veldig pris på alle svar – takk for at du leste

Anonymkode: c778f...86e

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du brukt eggløsningstest?

Anonymkode: 6c3db...4aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt vanlig å bruke opp til et år. Så det er klart det er mange som har hatt det på samme måte. Selv brukte vi 11 mnd. De månedene husker jeg ikke en gang. Føles som kort tid. Nå i alle fall. Ble jo et barn til slutt 😊

Anonymkode: 1e1d5...f0b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du brukt eggløsningstest?

Anonymkode: 6c3db...4aa

Det står tydelig i innlegget at TS har brukt dette.

Anonymkode: ec1ea...de0

• Liker 12
Skrevet

Har du stabil syklus,? Husk eggløsning tester vil bare vise at du kan få eggløsning.. ikke at det vil skje. Samme som app.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Om det er 8 mnd siden du sluttet på prevensjon og du ikke har blitt gravid enda så hadde jeg vurdert å ta en fertilitetssjekk (dere begge) hos en klinikk enten nå - eller om dere ønsker å vente til det har gått 12 mnd. Alt skal jo klaffe for at man skal bli gravid, så at det kan ta noen mnd er jo helt naturlig. Men, om dere har hatt sex jevnlig de siste 8 mnd, og du har vært uten prevensjon, så hadde jeg vurdert en sjekk.

Anonymkode: 41ef6...0a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

4 måneder er virkelig ikke så lenge. :) du sier dere har forsøkt i 8 måneder, men traff dere ditt fertile vindu de gangene? 

Da jeg sluttet på p-pillene tok det 3 mnd før syklusen ble stabil. Jeg brukte eggløsningstester allerede fra første syklus, og det var slik jeg fant ut at luthealfasen min var for kort de første syklusene, så telte ikke de med i regnskapet. Disse syklusene ville antageligvis ikke støttet en graviditet uansett. Så man må gi kroppen litt tid til å stabilisere seg etter en p-pilleslutt. Det kan være veldig individuelt hvor lang tid det tar.

Videre så må man jo treffe eggløsningstidspunktet. Sæd kan leve lenge i kjeden, men ganske ofte lever de bare et par dager også, avhengig av eggløsningsslim, sædkvalitet og masse andre faktorer. Så personlig, ville jeg kun tatt utgangspunkt i de 4 månedene dere traff EL. Igjen, dette er ikke lenge i det hele tatt. :)

Hvordan holde roen og håpet oppe? Vel, jeg er en proaktiv og nevrotisk person så da jeg begynte å prøve tok jeg en fertilitetsjekk med en gang. Det kan være betryggende å vite at alt ser greit ut. Men det er også viktig å huske på at dette tar tid altså! Å bli gravid er virkelig ikke så lett som man får inntrykk av. Menneskelig fertilitet er ordentlig dårlig, sammenlignet med andre pattedyr. Det er helt vanlig at det tar 6-12 mnd.

Og du er ikke alene. Jeg har prøvd lenge på å få barn selv. Det er tøft. Selv om man bare har forsøkt noen få måneder, så føles det ut som en evighet. Du har lov til å bli skuffa. Heldigvis blir de aller, aller fleste par gravide til slutt. For noen tar det bare litt lengre tid. :)

Anonymkode: 478cd...358

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

4 måneder er virkelig ikke så lenge. :) du sier dere har forsøkt i 8 måneder, men traff dere ditt fertile vindu de gangene? 

Da jeg sluttet på p-pillene tok det 3 mnd før syklusen ble stabil. Jeg brukte eggløsningstester allerede fra første syklus, og det var slik jeg fant ut at luthealfasen min var for kort de første syklusene, så telte ikke de med i regnskapet. Disse syklusene ville antageligvis ikke støttet en graviditet uansett. Så man må gi kroppen litt tid til å stabilisere seg etter en p-pilleslutt. Det kan være veldig individuelt hvor lang tid det tar.

Videre så må man jo treffe eggløsningstidspunktet. Sæd kan leve lenge i kjeden, men ganske ofte lever de bare et par dager også, avhengig av eggløsningsslim, sædkvalitet og masse andre faktorer. Så personlig, ville jeg kun tatt utgangspunkt i de 4 månedene dere traff EL. Igjen, dette er ikke lenge i det hele tatt. :)

Hvordan holde roen og håpet oppe? Vel, jeg er en proaktiv og nevrotisk person så da jeg begynte å prøve tok jeg en fertilitetsjekk med en gang. Det kan være betryggende å vite at alt ser greit ut. Men det er også viktig å huske på at dette tar tid altså! Å bli gravid er virkelig ikke så lett som man får inntrykk av. Menneskelig fertilitet er ordentlig dårlig, sammenlignet med andre pattedyr. Det er helt vanlig at det tar 6-12 mnd.

Og du er ikke alene. Jeg har prøvd lenge på å få barn selv. Det er tøft. Selv om man bare har forsøkt noen få måneder, så føles det ut som en evighet. Du har lov til å bli skuffa. Heldigvis blir de aller, aller fleste par gravide til slutt. For noen tar det bare litt lengre tid. :)

Tusen takk for et så fint svar. Jeg setter veldig pris på det. Når vi startet reisen vår på å bli foreldre så vil jeg si at vi ikkje traff det fertile vinduet de første mnd av prøving nei, jeg vet også at appen var helt feil eggløsningsdag etter jeg startet med EL-Tester, så noen av de forsøkene var ikke reelle og jeg kan nok ikke telle dem med. Men 4 av de forsøkene nå de siste mnd har virkelig vært reelle og veldig gode etter min mening. Vi prøvde annenhver dag og måle EL, samt hver dag når EL skulle være. 

det var så fint å lese at dere fikk det til tilslutt og du ga meg veldig mye håp. Takker så mye for det❤️🫶🏼

-TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det var det som gjorde det for oss, men vi hadde prøvd i nesten to år. Jeg kjøpte conceive plus og gikk på det hver dag en hel måned. Så ble jeg gravid. Jeg trodde nesten ikke det var sant! Men ville fortsatt med det kosttilskuddet hvis jeg var deg 🤭 Ikke gi opp, og fortsett å prøv. Jeg var helt sikker på det var kjørt for oss… Lykke til ❤️

Anonymkode: ba25d...475

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet ikke om det var det som gjorde det for oss, men vi hadde prøvd i nesten to år. Jeg kjøpte conceive plus og gikk på det hver dag en hel måned. Så ble jeg gravid. Jeg trodde nesten ikke det var sant! Men ville fortsatt med det kosttilskuddet hvis jeg var deg 🤭 Ikke gi opp, og fortsett å prøv. Jeg var helt sikker på det var kjørt for oss… Lykke til ❤️

Hadde du disse tubene som en førte inn i skjeden eller var det det glidemiddelet dere brukte?

åh tuuusen takk, det var sikkert helt sykt å finne ut etter så lenge med prøving.❤️så fortjent. Og takk som delte, det ga meg håp

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Husk at dette bare er glidemiddel som er sperm vennlig. Altså den vil ikke gjøre deg gravid.

At du har hat eggløsning 4 ganger og ok blitt gravid er ikke lenge. Selv med sex og eggløsning er det 25 prosent å bli gravid. Det kommer også an på sperm. Vet du hvor lang lh fasen din e? Altså fra eggløsning til mens ..er det mer en 10 dager?

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (5 timer siden):

Husk at dette bare er glidemiddel som er sperm vennlig. Altså den vil ikke gjøre deg gravid.

At du har hat eggløsning 4 ganger og ok blitt gravid er ikke lenge. Selv med sex og eggløsning er det 25 prosent å bli gravid. Det kommer også an på sperm. Vet du hvor lang lh fasen din e? Altså fra eggløsning til mens ..er det mer en 10 dager?

Ja den er vell 12 dager akkurat hver gang har jeg funnet ut ☺️og jeg har egentlig ganske stabile sykuluser. Hva betyr det dersom den er med enn 10 dager? 

Skrevet

Bare fortsett å prøve😛

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte ett år på å bli gravid med begge barna mine. Vi timet og holdt på hver måned uten hell, men begge gangene jeg ble gravid var det når vi hadde sex fordi vi ville, og ikke fordi vi "måtte". Jeg har ingen svar, men bare pass på at alt ikke blir automatisk og planlagt, men at det også er rom for litt ekte begjær. Lykke til!❤️

Anonymkode: 71d2a...40f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja den er vell 12 dager akkurat hver gang har jeg funnet ut ☺️og jeg har egentlig ganske stabile sykuluser. Hva betyr det dersom den er med enn 10 dager? 

Om man har mindre en 10 dager er det for kort tid for egget og feste seg og bli 

AnonymBruker
Skrevet

Leit å høre du ikke har blitt gravid. Når ønske er der, er tiden sår uansett måneder eller år som har gått forbi❤️‍🩹

Tok 6 år her. Har endometriose.

Legg inn aksjer annen hver dag i eggløsningsuken 🤞🏼

Anonymkode: 04fbe...596

• Liker 1
Skrevet

Fortsetter dere å ha sex «etter» EL også? For meg slo EL testene ut litt før tror jeg, så her satt begge spirene når vi hadde sex dagen ETTER det både Flo og EL test mente var EL :) 

AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (4 timer siden):

Fortsetter dere å ha sex «etter» EL også? For meg slo EL testene ut litt før tror jeg, så her satt begge spirene når vi hadde sex dagen ETTER det både Flo og EL test mente var EL :) 

Vi bruker vell å ha sex 1 dag etter EL skal ha «skjedd» så når jeg får smilefjes på EL test så har vi sex på de neste to dagene men ikke noe lenger! Takk kanskje vi skal prøve det❤️🩵

AnonymBruker
Skrevet

TS her! Tusen takk for alle svar. Det varmer å lese alle gode kommentaret og det gir meg håp. Noen her inne sa at for henne/ tok det 6 år å bli gravid. Jeg får så dårlig samvittighet fordi jeg «klager» eller «stresser» over bare noen mnd… beklager det så mye❤️ jeg håper alle får det lille gullet sitt som de sårt ønsker seg dersom de har ventet lenger enn meg og prøvd lengre. 

og det motiverer meg å lese hvor mange som fikk det til til slutt🫶🏼 så takk skal dere ha. Jeg tar gjerne i mot flere tips. 

ps: ja vi passer på å kose oss også når vi har sex og ikke bare stresser med det hele. Han vil feks ikke vite når jeg har EL for da blir han stresset (selvom han sikkert egentlig vet/skjønner det når jeg vil ha sex de neste 3 dagene feks) men vi passer på å gjøre det til noe fint og tenker ikke så mye på hva vi prøver å oppnå med det egentlig🤣 tmi? Jaja vi er kvinner alle!

stor klem! Håper vi får det til denne mnd, snart ferdig med mensen og da kan jeg gå motivert inn i neste prøvelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her! Tusen takk for alle svar. Det varmer å lese alle gode kommentaret og det gir meg håp. Noen her inne sa at for henne/ tok det 6 år å bli gravid. Jeg får så dårlig samvittighet fordi jeg «klager» eller «stresser» over bare noen mnd… beklager det så mye❤️ jeg håper alle får det lille gullet sitt som de sårt ønsker seg dersom de har ventet lenger enn meg og prøvd lengre. 

og det motiverer meg å lese hvor mange som fikk det til til slutt🫶🏼 så takk skal dere ha. Jeg tar gjerne i mot flere tips. 

ps: ja vi passer på å kose oss også når vi har sex og ikke bare stresser med det hele. Han vil feks ikke vite når jeg har EL for da blir han stresset (selvom han sikkert egentlig vet/skjønner det når jeg vil ha sex de neste 3 dagene feks) men vi passer på å gjøre det til noe fint og tenker ikke så mye på hva vi prøver å oppnå med det egentlig🤣 tmi? Jaja vi er kvinner alle!

stor klem! Håper vi får det til denne mnd, snart ferdig med mensen og da kan jeg gå motivert inn i neste prøvelse. 

Du trenger virkelig ikke ha dårlig samvittighet ❤️ jeg har forsøkt i litt over ett år selv, og husker godt hvor angstful og trist jeg var i starten. Selv om det bare hadde gått 3 måneder, så er det ikke store forskjellen nå kontra da.  😛

For hver person som er heldig og får det til på første person, er det en annen som sliter og må bruke et år eller mer. Man vet liksom ikke hvilken katagori man havner i før man prøver. Så er noe med å øve seg på å være tålmodig, og ikke la skuffelsene ta for stor plass. 😊 høres ut som dere gjør alt riktig iallefall! Masse lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...