Gå til innhold

Vår sønn fikk låne pappas mobil og sendte stygge meldinger til kollegaene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Huff. Men er nok sånt barn kan finne på. Hadde gjort det ubehagelig for han så han fikk lovt å skjemmes, ta han med å få han til å si unnskyld personlig. Og ikke la han låne telefon mer 😅

Anonymkode: 041f7...293

Tusen takk. Nei, låne telefonen får han ikke lov til noe mer. Takk for konstruktiv kommentar.

Anonymkode: 4b711...86c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke at voksne folk låner bort tlf til ungene sine, leder eller ikke. Utrolig naivt. Ungen bør selvsagt måtte beklage til folk, i alle fall til et par stk, så han får kjenne på dette selv. 

Anonymkode: 61f37...0b9

Ja, vi er helt enig i at det var naivt. Første og siste gang det skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange foreslår at gutten må be om unnskyldning til de han har sendt mld til, og forstår tankegangen. Samtidig kan det slå feil ut. Mange voksne vil kvie seg for å være strenge med, eller oppdra andres barn. I en slik situasjon tror jeg at jeg selv kunne smilt og sagt at «det går bra, det var ikke så farlig, alle gjør dumme ting», osv., helt uavhengig av hva jeg faktisk hadde ment. Det kan gi gutten en opplevelse av at dette er mindre alvorlig, og at folk egentlig ikke bryr seg, fordi de ikke ønsker å uttrykke irritasjon til et fremmed barn. 

Anonymkode: e0800...8ac

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var jo bare morsomt. Hadde jeg fått en sånn melding av kollega/kunde/arbeider så hadde jeg først tenkt "hva faen?". Og så hadde jeg ledd godt når jeg fikk vite hvem som sendte den.

Ikke overtenkt dette TS. Og ikke svar mer i tråden nå, du overdramatiserer mye på svarene dine

Anonymkode: 12b19...b78

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser mange foreslår at gutten må be om unnskyldning til de han har sendt mld til, og forstår tankegangen. Samtidig kan det slå feil ut. Mange voksne vil kvie seg for å være strenge med, eller oppdra andres barn. I en slik situasjon tror jeg at jeg selv kunne smilt og sagt at «det går bra, det var ikke så farlig, alle gjør dumme ting», osv., helt uavhengig av hva jeg faktisk hadde ment. Det kan gi gutten en opplevelse av at dette er mindre alvorlig, og at folk egentlig ikke bryr seg, fordi de ikke ønsker å uttrykke irritasjon til et fremmed barn. 

Anonymkode: e0800...8ac

Jeg tenker at gutten uansett vil syntes at dette er såpass flaut at han tar lærdom av det. Om de han sier unnskyld til er hyggelige så er jo lærdommen at det ikke er farlig å si unnskyld? :)

Skrevet

Jeg sa jeg skulle trekke meg ut av tråden, men glemte å lukke fanen. Jeg så derfor denne.

Helt enig i at en del av kommentarene her er lavmål og at noen av de kan provosere.

Men, når svarene gjenspeiler seg som passiv aggressiv til alle helt uten grunn er det på tide å stoppe og la tråden dø ut.

Da er det ikke godt for noen å la den fortsette. Ikke for TS sin del heller.

Anonymkode: 696ea...e16

Enig i det du sier. Når man blir provosert og sint så kan det hende man kan ordlegge seg på en lite hensiktsmessig og også ufin måte. Og når man først har blitt opprørt og provosert er det lett å også tolke og svare kommentarer som egentlig ikke er lavmål på samme måte. Det var derfor jeg anbefalte TS å avvente med å svare, fordi sannsynligvis så vil hun med litt avstand få formulert svarene sine på en mer nøytral måte og lese kommentarer på en annen måte. Eller som du sier, la tråden dø ut ved å ikke svare i det hele tatt. Nå har hun jo egentlig fått svar på det hun spurte om, og virker som de har snakket med ungen og tatt lærdom i å ikke låne bort telefonen flere ganger. Og virker jo som om gutten også har fortsått at det han gjorde var galt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi var på biltur og vår 10 år gamle sønn fikk låne pappas mobil for å spille noen spill. Han gikk inn på meldinger og sendte en haug stygge meldinger til forskjellige folk, de aller fleste var arbeids kollegaer og en del kunder. Var ca 30 stk han sendte til.

Min mann skjønte ingenting når den ene etter den andre ringte han opp og spurte han hva han mente med dette.

Min mann er sjef for en avdeling i et stort firma, så det ble jo veldig upassende.

Vi kan sikkert le av dette om noen år, men pokker ta altså.

De fleste var noe slikt som dette:

Svar da, din idiot

hvorfor svarer du ikke, dumming.

Du er teit. 

Du er høl i huet.

Du er dum

Og flere i den duren der.

Mannen min ble jo sjokkert, og strever med å forklare seg for alle sammen.

Sønnen vår er en høflig ung gutt.......trodde vi. Skjønner jo hvorfor han og broren holdt på å le seg i hjel i baksetet

Har selvfølgelig hatt en alvorsprat med han, og han får ikke låne mobilen på lang tid.

Ville bare dele da jeg ikke vet om jeg skal le eller grine. Har aldri sett den stakkars mannen min mer forvirret og så fortvilet,

Når mannen din har jobb telefon, så er personvernreglene og andre regler temmelig strenge, han skal ikke låne bort telefonen sin til noen. Selv ikke barnas mor/mannens frue har han lov til å dele koden til å åpne telefonen med. 

Så ta troller og troller historiene e dine og gå et annet sted. Bedriften kan faktisk inndra telefonen hans. Dette kan og vurderes som avskjedssak avhengig av hvilken bransje det er i. 

Anonymkode: 340e1...a30

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg sa jeg skulle trekke meg ut av tråden, men glemte å lukke fanen. Jeg så derfor denne.

Helt enig i at en del av kommentarene her er lavmål og at noen av de kan provosere.

Men, når svarene gjenspeiler seg som passiv aggressiv til alle helt uten grunn er det på tide å stoppe og la tråden dø ut.

Da er det ikke godt for noen å la den fortsette. Ikke for TS sin del heller.

Anonymkode: 696ea...e16

Og enig i at hun også har noen kommentarer som er ufine og passiv aggressive. Og til brukere som i utgangspunktet ikke hadde ufine og nedlatende kommentarer. Men, som sagt, når man er opprørt kan man si eller skrive ting man ikke ville gjort når man er litt mer avbalansert i følesen. Derfor lurt å vente med å svare evt. ikke svare

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Når mannen din har jobb telefon, så er personvernreglene og andre regler temmelig strenge, han skal ikke låne bort telefonen sin til noen. Selv ikke barnas mor/mannens frue har han lov til å dele koden til å åpne telefonen med. 

Så ta troller og troller historiene e dine og gå et annet sted. Bedriften kan faktisk inndra telefonen hans. Dette kan og vurderes som avskjedssak avhengig av hvilken bransje det er i. 

Anonymkode: 340e1...a30

Nå rører du fælt. De fleste har ikke en egen «jobbtelefon». Man bruker sin egen og får dekket regningen.

Det jeg stusser på i denne historien er at mannen sender sms til over 30 kolleger og kunder. Jeg er vant til enten e-post eller at man ringer. Men men.

Anonymkode: 44c75...eed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be personlig om unnskyldning og miste egen telefon i 2 uker. 

Anonymkode: ca12e...61f

AnonymBruker
Skrevet

Jada, skjønte det ville komme. Han gjorde noe veldig dumt, vi er fullstendig klar over det. Og det er han også nå. Men ingen grunn til å tillegge han kvaliteter han ikke har. 

Jeg tenker at du faktisk tar for lett på dette. Ja, de er barn. Men de er så store som 10 år. Her ville jeg vært meget tydelig og streng, og han skulle selvsagt vært med til pappas jobb og beklaget. Det er på den måten han vil lære, ikke ved at mamma og pappa ler av dette og kjefter mildt. 

Jeg mener at dette burde være en selvfølge. Ikke skjerm han fra alt bare fordi han er et barn. Han visste at han gjorde noe galt. Dette er en 10-åring. 

Anonymkode: 35b02...cef

AnonymBruker
Skrevet

Dere skriver jo som han skulle være djevelen selv. Joda, han er jo en hyggelig og grei gutt. Derfor dette kom som et sjokk på oss. 

Er kanskje fordi dette ikke er en vanlig ting å gjøre... Og som en annen her nevnte så ville jeg blitt litt bekymret for hvordan han er med andre barn når det ikke er voksne til stede for når han velger å skrive slike meldinger til folk han ikke kjenner så er det jo bekymringsverdig..

En annen ting er at han ville ikke vært den første mobberen som var med på en antimobbingsgreie.

Anonymkode: 0f4e0...0f9

• Nyttig 1
Skrevet

Nå rører du fælt. De fleste har ikke en egen «jobbtelefon». Man bruker sin egen og får dekket regningen.

Det jeg stusser på i denne historien er at mannen sender sms til over 30 kolleger og kunder. Jeg er vant til enten e-post eller at man ringer. Men men.

Anonymkode: 44c75...eed

... og når man har jobbtelefon, så er det som regel for å ha tilgang til bedriftens CRM eller ERP system, og all kontaktdata ligger der, og ikke i kontaktene i mobilen. ( det vil ofte ligge  nummer i sist brukte nummer, men det er fort en lite brukt liste) 

Men man er nødt til å ta utgangspunkt i hva som er skrevet i innlegget, og da er guttestreker på SMS det minst problematiske som kunne skje på en mobil administrert for å gi en avdelingsleder et fungerende arbeidsverktøy. Guttungen kunne gjort en bestilling som ikke ville blitt oppdaget før varene var på døra, eller svart på en CEO svindel slik at selskapet ble svindlet for penger ... (det har vært forsøkt på min kone. ) 

(Jeg brukte jobbtelefon før jeg ble pensjonist; nå, når jeg vikarierer bruker jeg privat telefon som du skisserer, men det er fordi den eneste som er potensiell for å komme til på den, er min kone som er økonomidirektør i firmaet, og følgelig har mer rettigheter enn meg. )

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...