AnonymBruker Skrevet 21. mai #1 Skrevet 21. mai Jeg er gravid for første gang, nå i uke 5, og kjenner på behovet for å lufte noen tanker og høre hva andre tenker.. Jeg er 170 cm høy og veier 60 kg – slank av natur. Jeg har vokst opp i en stor familie med mange barn og gravide rundt meg til en hver tid, så mye av dette føles kjent og trygt. Samboeren min derimot har ingen erfaring med graviditet, men han har virkelig kastet seg over alt av informasjon og anbefalinger – noe jeg virkelig setter pris på. Samtidig merker jeg at det kan skape noen utfordringer for oss i hverdagen. Når det gjelder ting gravide faktisk ikke skal spise så er vi selvfølgelig begge helt inneforstått med det. Men det vi diskuterer mest, er det som anbefales å begrense – og det er her vi krasjer litt. Jeg har alltid hatt et sunt og variert kosthold, og spiser blant annet fisk 3 ganger i uken. Før jeg ble gravid kunne jeg ta meg en Red Bull inni mellom, og jeg drakk (drikker) litt brus – kanskje en 1,5 liter fordelt på 1 ½ uke. Nå har jeg kuttet ut Red Bull og så å si Cola Zero, og holder meg til Farris/Frus som et alternativ. Drikker ikke kaffe fra før. Jeg vet at anbefalt maksgrense for koffein i svangerskapet er 200 mg per dag, og føler jeg ligger langt under det. Likevel mener samboeren min at jeg ikke burde få i meg koffein i det hele tatt, og han tar mye av det han leser veldig bokstavelig. Han kan bli småirritert hvis jeg tar meg et glass Cola Zero eller spiser noe som ikke er "helt optimalt" den dagen. Og det går inn på meg – jeg kjenner at jeg må forsvare hvert valg jeg tar, og det tar litt bort gleden i en periode som egentlig skal være fin. Et annet eksempel er da vi snakket om rødt og bearbeidet kjøtt. Han leste at dette bør begrenses under graviditet, og tolket det som at jeg ikke bør spise kjøttdeig i det hele tatt , med mindre han kverner kjøttet selv. Jeg prøvde å forklare at det handler om å begrense, ikke kutte ut. For meg er det helt greit å ha tacofredag innimellom, eller ta seg en red bull en dag man føler for det, eller et glass med brus. Så lenge man forholder seg til anbefalingene – Men igjen føler jeg at jeg må forsvare meg, og det tærer litt. Er det jeg som er helt på tur her? Jeg vet jo at han bare vil mitt og barnets beste, og jeg setter virkelig pris på engasjementet hans. Men jeg føler at mye handler om balanse – alt med måte, liksom. Jeg har ikke lyst til at denne tiden skal fylles med dårlig samvittighet og konstant vurdering av hva jeg "får lov" til å spise eller drikke. Anonymkode: 6aeb3...c44 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #2 Skrevet 21. mai Det første jeg tenker er at han burde være med på en svangerskapskontroll og få høre det av en jordmor, som kan backe deg. Anonymkode: 92d85...464 11 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai #3 Skrevet 21. mai Han er bare nervøs for at noe skal gå galt. Fisk 3 ganger i uka er faktisk frarådet - særlig for gravide og ammende. Grunnet tungmetaller som lagrer seg i lever. Gi ham anbefalingene fra helsemyndighetene og si at nå er det nok overdrevent fokus. Anonymkode: 8bb54...2ba 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai #4 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han er bare nervøs for at noe skal gå galt. Fisk 3 ganger i uka er faktisk frarådet - særlig for gravide og ammende. Grunnet tungmetaller som lagrer seg i lever. Gi ham anbefalingene fra helsemyndighetene og si at nå er det nok overdrevent fokus. Anonymkode: 8bb54...2ba Det var jeg ikke klar over.. Har lest at 1-3 ganger i uken er toppers? 😅 Jeg spiser torsk. TS Anonymkode: 6aeb3...c44
AnonymBruker Skrevet 21. mai #5 Skrevet 21. mai Ta han med til jordmor og få henne til å nyansere ting litt!! Dette må han gi seg med, selv om det er velment. Du skal jo leve disse neste åtte-ni månedene også, ikke bare eksistere 😅 De aller fleste av oss gjør "feil" i svangerskapet. Noen dager blir det litt mye koffein, andre dager litt mye sukker. Så lenge man på det jevne holder seg sånn noenlunde innenfor så går jo alt helt fint 👍🏼 Ellers kan du minne han om at for (relativt) få år siden var det helt normalt for gravide å drikke brennevin og røyke som skorsteiner, og likevel gikk det faktisk stort sett fint med ungene At du drikker en redbull eller et glass cola i ny og ne (som også er langt under den anbefalte grensen!) er jo hundre prosent uproblematisk. Anonymkode: 8fe19...805 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #6 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det var jeg ikke klar over.. Har lest at 1-3 ganger i uken er toppers? 😅 Jeg spiser torsk. TS Anonymkode: 6aeb3...c44 Er fet fisk man ikke bør spise for mye av, men kan spise litt av det også. Anonymkode: 54f56...60a
AnonymBruker Skrevet 21. mai #7 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Et annet eksempel er da vi snakket om rødt og bearbeidet kjøtt. Han leste at dette bør begrenses under graviditet, og tolket det som at jeg ikke bør spise kjøttdeig i det hele tatt , med mindre han kverner kjøttet selv. Hva slags rolle spiller det om man kverner kjøttet selv eller om en fabrikk gjør det? Anonymkode: 9d3aa...818 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #8 Skrevet 21. mai Her trenger barnefar å senke skuldrene noen hakk. Ta han med på svangerskapskontroll, og prøv å få jordmor/lege til å forklare dette med kosthold. Anonymkode: 0291d...38f 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #9 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Fisk 3 ganger i uka er faktisk frarådet - særlig for gravide og ammende. Grunnet tungmetaller som lagrer seg i lever. Anonymkode: 8bb54...2ba De artiklene jeg har lest på dette sier at fordelene utveier konsekvensene. «Seniorforsker Helle Katrine Knutsen ved Folkehelseinstituttet bekrefter at det er miljøgifter i fisk, men hun er likevel ikke med på at gravide ikke bør spise fet fisk. – Det er miljøgifter i nesten all maten vi får i oss. Vår vurdering er at nytteeffekten av å spise fisk veier tyngre enn ulempene som miljøgiftene i fisken utgjør. Fisk inneholder nyttige næringsstoffer som er viktig for barnets utvikling, sier Knutsen.» https://www.nrk.no/nordland/ber-barn-og-gravide-om-a-holde-seg-unna-fet-fisk-1.13395438 Anonymkode: a64d1...3a8
AnonymBruker Skrevet 21. mai #10 Skrevet 21. mai Takk for gode råd! Kommer garantert til å ta han med på en svangerskapskontroll TS Anonymkode: 6aeb3...c44 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #11 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva slags rolle spiller det om man kverner kjøttet selv eller om en fabrikk gjør det? Anonymkode: 9d3aa...818 Kjøper rent kjøtt og kverner det selv, i stedet for å kjøpe kjøttdeig pakkene du finner på Kiwi Anonymkode: 6aeb3...c44
Rosalilje84 Skrevet 21. mai #12 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er gravid for første gang, nå i uke 5, og kjenner på behovet for å lufte noen tanker og høre hva andre tenker.. Jeg er 170 cm høy og veier 60 kg – slank av natur. Jeg har vokst opp i en stor familie med mange barn og gravide rundt meg til en hver tid, så mye av dette føles kjent og trygt. Samboeren min derimot har ingen erfaring med graviditet, men han har virkelig kastet seg over alt av informasjon og anbefalinger – noe jeg virkelig setter pris på. Samtidig merker jeg at det kan skape noen utfordringer for oss i hverdagen. Når det gjelder ting gravide faktisk ikke skal spise så er vi selvfølgelig begge helt inneforstått med det. Men det vi diskuterer mest, er det som anbefales å begrense – og det er her vi krasjer litt. Jeg har alltid hatt et sunt og variert kosthold, og spiser blant annet fisk 3 ganger i uken. Før jeg ble gravid kunne jeg ta meg en Red Bull inni mellom, og jeg drakk (drikker) litt brus – kanskje en 1,5 liter fordelt på 1 ½ uke. Nå har jeg kuttet ut Red Bull og så å si Cola Zero, og holder meg til Farris/Frus som et alternativ. Drikker ikke kaffe fra før. Jeg vet at anbefalt maksgrense for koffein i svangerskapet er 200 mg per dag, og føler jeg ligger langt under det. Likevel mener samboeren min at jeg ikke burde få i meg koffein i det hele tatt, og han tar mye av det han leser veldig bokstavelig. Han kan bli småirritert hvis jeg tar meg et glass Cola Zero eller spiser noe som ikke er "helt optimalt" den dagen. Og det går inn på meg – jeg kjenner at jeg må forsvare hvert valg jeg tar, og det tar litt bort gleden i en periode som egentlig skal være fin. Et annet eksempel er da vi snakket om rødt og bearbeidet kjøtt. Han leste at dette bør begrenses under graviditet, og tolket det som at jeg ikke bør spise kjøttdeig i det hele tatt , med mindre han kverner kjøttet selv. Jeg prøvde å forklare at det handler om å begrense, ikke kutte ut. For meg er det helt greit å ha tacofredag innimellom, eller ta seg en red bull en dag man føler for det, eller et glass med brus. Så lenge man forholder seg til anbefalingene – Men igjen føler jeg at jeg må forsvare meg, og det tærer litt. Er det jeg som er helt på tur her? Jeg vet jo at han bare vil mitt og barnets beste, og jeg setter virkelig pris på engasjementet hans. Men jeg føler at mye handler om balanse – alt med måte, liksom. Jeg har ikke lyst til at denne tiden skal fylles med dårlig samvittighet og konstant vurdering av hva jeg "får lov" til å spise eller drikke. Anonymkode: 6aeb3...c44 Han er hysterisk. Si til ham at når HAN blir gravid, så kan han holde seg til disse rådene sine. Du drikker ikke alkohol, energidrikk eller kaffe, du spiser ikke myke oster, rå fisk, rått kjøtt og fisk med tungmetaller. Han kan faktisk holde kjeft nå. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #13 Skrevet 21. mai Synes nesten det er litt søtt at han er så engasjert i graviditeten. Her har mannen ikke peiling på noe som helst. Bare det jeg har fortalt selv, feks kan ikke spise spekeskinke osv. Men skjønner det kan bli for mye av det gode. Har du forklart han at det er ikke positivt å være gravid og stresset heller? Anonymkode: 41f69...958
AnonymBruker Skrevet 21. mai #14 Skrevet 21. mai Oj, du gjør jo langt mer enn hva anbefalingene er. Jeg pusher lakris og koffeingrensa hver eneste dag liksom 🫣😂 gjorde det sist svangerskap også uten noe som helst problem. Sier ikke at det er slik det er best å gjøre det, men tror han kan roe seg kraftig ned… Anonymkode: 170b9...707
AnonymBruker Skrevet 21. mai #15 Skrevet 21. mai Det jeg tenker er at de gravide opp i gjennom tidene har spist utrolig mye rart som kanskje var vanlig den gang, men plutselig er farlig nå. Gravide har røyket tett og drukket alkohol og spist det de hadde tilgjengelig, enten det var fett, fet fisk, kjøtt eller spekemat eller hva det måtte være. Stort sett har det gått bra med ungene. Selv om risikoen for fosterskade selvsagt kan stige noe om man blir for ekstrem til å skeie ut, så ligger det utrolig godt beskyttet der inne i mors liv. Viktig å ikke bli hysterisk, tenker jeg. Det som er OK for mor og som mor tåler godt uten helserisiko, vil som regel ikke være et problem barnet heller. Blir man for restriktiv og styrer unna for mange matvarer som liksom ikke skal være sunne for barnet, kan man i verste fall ende opp med næringsmangler og vitaminmangler som også kan skade barnet. Anonymkode: b200e...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #16 Skrevet 21. mai Slet med hyperemesis i forrige svangerskap. Jeg fikk kun i meg melk, appelsiner og riskaker. Hele svangerskapet. Ikke middag, ikke vann, bokstavelig talt ingenting annet. Jeg fikk beskjed om å ta multivitamin, og at det ellers ikke gjorde noe. "Spis det du klarer å få i deg". Så han trenger ikke være hysterisk. Ditt ordinære kosthold vil være godt nok i massevis, og så er det bare å droppe det som er frarådet. Jeg tror ikke det er så uvanlig å henge seg opp i ting som dette, fordi han vil ditt og barnets beste 🧡 Anonymkode: 79f1e...61b
AnonymBruker Skrevet 21. mai #17 Skrevet 21. mai Det med rødt kjøtt er det ikke enighet om. Selvfølgelig er det ikke sunt å spise pølser hver dag, men rødt kjøtt som er lite bearbeidet (kjøttdeig er også i den kategorien), har mange nyttige næringsstoffer for gravide. Som gravid trenger du mye jern, og vi tar opp animalsk jern bedre enn det fra planteriket. I tillegg gir det god metthetsfølelse, som kan gjøre at du får i deg mindre karbohydrater/sukker som vi ofte spiser for mye av. Så selv om han har lest seg opp, har han ikke nødvendigvis fasiten på alt. Og det er umenneskelig at du skal leve helt perfekt et helt svangerskap. Høres ut som han også vil kreve det samme under ammeperioden, og da kan det bli lenge... Anonymkode: ef975...7ce 1
Ny Bruker Skrevet 21. mai #18 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er gravid for første gang, nå i uke 5, og kjenner på behovet for å lufte noen tanker og høre hva andre tenker.. Jeg er 170 cm høy og veier 60 kg – slank av natur. Jeg har vokst opp i en stor familie med mange barn og gravide rundt meg til en hver tid, så mye av dette føles kjent og trygt. Samboeren min derimot har ingen erfaring med graviditet, men han har virkelig kastet seg over alt av informasjon og anbefalinger – noe jeg virkelig setter pris på. Samtidig merker jeg at det kan skape noen utfordringer for oss i hverdagen. Når det gjelder ting gravide faktisk ikke skal spise så er vi selvfølgelig begge helt inneforstått med det. Men det vi diskuterer mest, er det som anbefales å begrense – og det er her vi krasjer litt. Jeg har alltid hatt et sunt og variert kosthold, og spiser blant annet fisk 3 ganger i uken. Før jeg ble gravid kunne jeg ta meg en Red Bull inni mellom, og jeg drakk (drikker) litt brus – kanskje en 1,5 liter fordelt på 1 ½ uke. Nå har jeg kuttet ut Red Bull og så å si Cola Zero, og holder meg til Farris/Frus som et alternativ. Drikker ikke kaffe fra før. Jeg vet at anbefalt maksgrense for koffein i svangerskapet er 200 mg per dag, og føler jeg ligger langt under det. Likevel mener samboeren min at jeg ikke burde få i meg koffein i det hele tatt, og han tar mye av det han leser veldig bokstavelig. Han kan bli småirritert hvis jeg tar meg et glass Cola Zero eller spiser noe som ikke er "helt optimalt" den dagen. Og det går inn på meg – jeg kjenner at jeg må forsvare hvert valg jeg tar, og det tar litt bort gleden i en periode som egentlig skal være fin. Et annet eksempel er da vi snakket om rødt og bearbeidet kjøtt. Han leste at dette bør begrenses under graviditet, og tolket det som at jeg ikke bør spise kjøttdeig i det hele tatt , med mindre han kverner kjøttet selv. Jeg prøvde å forklare at det handler om å begrense, ikke kutte ut. For meg er det helt greit å ha tacofredag innimellom, eller ta seg en red bull en dag man føler for det, eller et glass med brus. Så lenge man forholder seg til anbefalingene – Men igjen føler jeg at jeg må forsvare meg, og det tærer litt. Er det jeg som er helt på tur her? Jeg vet jo at han bare vil mitt og barnets beste, og jeg setter virkelig pris på engasjementet hans. Men jeg føler at mye handler om balanse – alt med måte, liksom. Jeg har ikke lyst til at denne tiden skal fylles med dårlig samvittighet og konstant vurdering av hva jeg "får lov" til å spise eller drikke. Anonymkode: 6aeb3...c44 Han er på bærtur. Slapp av. Unngå rå kjøtt, spekemat o.l., dvs. det geavide ikkeskal ha. Ellers spiser du som før.
AnonymBruker Skrevet 21. mai #19 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kjøper rent kjøtt og kverner det selv, i stedet for å kjøpe kjøttdeig pakkene du finner på Kiwi Anonymkode: 6aeb3...c44 Det er jo ingen forskjell. Anonymkode: 9d3aa...818 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #20 Skrevet 21. mai Du skal definitivt ikke begrense rødt kjøtt!! Uansett hva forvirrede ernæringseksperter sier (de sier det pga klima) . En gravid dame trenger MYE jern i kostholdet. rødt kjøtt er den aller aller beste kilden til jern. Ellers drit i han og følg offentlige råd Anonymkode: 7ffed...27a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå