justme2019 Skrevet onsdag kl. 07:49 #361 Skrevet onsdag kl. 07:49 Forstår ikke all den sytingen på at Karterud ikke er verdig? Ja, han sliter en del med kart, men har da bidratt ekstremt med andre ting. Han hjalp jo også Mush over til øya, kunne selv bare prøvd å ta inn på Hedvig, men brukte mye tid på Mush. Respekt. Men merkelig dette med Hedvig i robåten. Ser ut som blir stående i lang tid uten å gjøre så mye, vanskelig å ro. Før man plutselig ser Hedvig ro helt vanlig, med ganske stor fart. Nesten så man skulle tro var avtalt spill her. Finalen må jo blitt annerledes når det ble 2 gutter der. Tviler sterkt på at Hedvig skulle klart det taue. Hadde nok fått ett lettere tau muligens. Uansett, helt fortjent seier til Karterud. 5
enkefru Skrevet onsdag kl. 07:50 #362 Skrevet onsdag kl. 07:50 Synes uansett dette har vært en fin sesong. Fine, artige folk som backet hverandre mye opp og spilte hverandre gode (for det meste). Fin kombo av deltagere og veldig hyggelig å se på! 👏 2
ArneAnd Skrevet onsdag kl. 08:14 #363 Skrevet onsdag kl. 08:14 Babyface skrev (1 time siden): Som han ikke hadde klart uten å jukse. Hadde de fått hver sin rute, hadde han ikke klart å navigere seg i mål alene, hvertfall ikke før de to andre. Forstår ikke hva du mener jukset består av? Det er ikke juks å se hva andre gjør, det er lurt. Hva med de han(og flere andre) bar sekkene til tidligere, er det også juks? 3 1
refill Skrevet onsdag kl. 09:25 #364 Skrevet onsdag kl. 09:25 (endret) Gratulerer til Karta med seieren. I likhet med de andre skuffet over opplegget i store deler av de individuelle oppgavene som ble alt annet enn individuelle så lenge de skal gå samme vei. Skal ikke si at Karterud ikke fortjener å vinne, men topp fire kunne nok sett annerledes ut om de faktisk gikk individuelt. Hedvig - jeg bøyer meg i hatten. Rå dame 🥳 Og enig i at det har vært en god sesong. Endret onsdag kl. 09:25 av refill 1
Babyface Skrevet onsdag kl. 09:37 #365 Skrevet onsdag kl. 09:37 ArneAnd skrev (1 time siden): Forstår ikke hva du mener jukset består av? Det er ikke juks å se hva andre gjør, det er lurt. Hva med de han(og flere andre) bar sekkene til tidligere, er det også juks? Jeg er ikke enig. Han hadde ikke klart seg på egenhånd. Og jeg mener kartkunnskap er grunnleggende for 71 grader nord, har man ikke dette inne er man etter min mening ingen verdig vinner. Forskjell på å bære for andre når de er et lag og å snylte på andre når det er individuell konkurranse. Han kunne ikke kart da de var et lag heller, men bidro da med å bære i steden, det er riktig. Men all ære til han da han hjalp Mush i vannet. Alle deltagerne har sine svakheter. Byrden ble dog større for de to andre, Hedvig kunne ikke jukse seg til styrke og Mush kunne ikke jukse seg vekk fra vannet. Men Karterud fikk altså jukset seg unna dårlig kartkunnskap. Derfor ingen verdig vinner i mine øyne. 6 1
Laia Skrevet onsdag kl. 12:52 #366 Skrevet onsdag kl. 12:52 (endret) Enig med alle som sier at det skulle vært ulike ruter. Det er jo heller ikke særlig spennende for seerne når finalistene går omtrent i samlet flokk hele veien (da blir det jo ofte til at de følger etter hverandres valgte ruter, og man jo da liksom en ide om hvem som vil dra det i havn). Det var jo lagt inn litt andre elementer. Men f.eks. synes jeg at quiz oppgaven med tre spørsmål ble litt stusselig (pleier det ikke å være iallfall fem quiz spørsmål, fra finalene tidligere?). Og iallfall med spørsmål som «hvilket fylke er du i nå», blir det litt for enkelt. Endret onsdag kl. 12:52 av Laia 4
Ninaen Skrevet onsdag kl. 13:43 #367 Skrevet onsdag kl. 13:43 Babyface skrev (4 timer siden): Jeg er ikke enig. Han hadde ikke klart seg på egenhånd. Og jeg mener kartkunnskap er grunnleggende for 71 grader nord, har man ikke dette inne er man etter min mening ingen verdig vinner. Forskjell på å bære for andre når de er et lag og å snylte på andre når det er individuell konkurranse. Han kunne ikke kart da de var et lag heller, men bidro da med å bære i steden, det er riktig. Men all ære til han da han hjalp Mush i vannet. Alle deltagerne har sine svakheter. Byrden ble dog større for de to andre, Hedvig kunne ikke jukse seg til styrke og Mush kunne ikke jukse seg vekk fra vannet. Men Karterud fikk altså jukset seg unna dårlig kartkunnskap. Derfor ingen verdig vinner i mine øyne. Dette er en veldig god oppsummering. Og Hedvig som faktisk er kreativ for å kompensere for at hun er mindre og derved «svakere» ved å kjøre Bush-orientering/ta egne valg. Ja, Mush hadde ikke hatt mulighet til å vinne uten Jørgen. Men Jørgen hadde jo lite å tape på å vente på og hjelpe ham egentlig sett i ettertid. Og Jørgen hadde aldri kommet til siste dag uten Susanne. Hadde de fått separate ruter fra de gikk opp på stranda som 4 stk så hadde høyst sannsynlig Susanne, Hedvig og Mush vært igjen som siste 3. Fortjent alle sammen. Hedvig kunne heller ikke orientering da de starta, men har vært bevisst på å lære underveis fordi det normalt sett også har vært avgjørende å kunne selv utover i turen. Det kunne Jørgen også gjort. Og nei, Mush hadde kanskje ikke kommet seg i mål nest siste dag uten Jørgen. Men da hadde Susanne og Hedvig stått i finalen da. Etter å ha båret egne sekker og all vekt selv i hele finalen. Sesongen totalt sett har vært veldig bra, og stor opptur etter alt dramaet i fjor. Men synd det punkteres fullstendig på slutten… 6
MajaKristin Skrevet onsdag kl. 14:01 #368 Skrevet onsdag kl. 14:01 ArneAnd skrev (7 timer siden): Han kom først til mål, altså en fortjent vinner. Han har mangler ved kart/kompass-kunnskapene sine, men totalt sett var han den sterkeste. Med andre ord så kan en bare dope seg og komme først i mål så er en en verdig vinner i dine øyne? Fordi det Karterud har gjort er å jukse og da er du ikke en verdig vinner, akkurat som at de som doper seg i idrett er heller ikke verdig vinnere 😊 3 1
Mozzarellastick Skrevet onsdag kl. 16:14 Forfatter #369 Skrevet onsdag kl. 16:14 ArneAnd skrev (9 timer siden): Han kom først til mål, altså en fortjent vinner. Han har mangler ved kart/kompass-kunnskapene sine, men totalt sett var han den sterkeste. Han er i god form. Det er bare et av mange kriterier. Babyface skrev (6 timer siden): Hedvig kunne ikke jukse seg til styrke og Mush kunne ikke jukse seg vekk fra vannet. Men Karterud fikk altså jukset seg unna dårlig kartkunnskap. Derfor ingen verdig vinner i mine øyne. Der traff du spikeren på hodet. Dette er nøyaktig det som var feil med finalen.. 1
Fant80 Skrevet onsdag kl. 17:55 #370 Skrevet onsdag kl. 17:55 Vi var en gjeng som så finalen,og samtlige av oss stusset litt over opplegget ved at alle bare går i flokk,der en tar seg av navigasjonen,og resten bare følger på. Vi heiet alle på Hedvig,og etter hun tok 3 plassen,så var de fleste på lag med Mush. Karta virker som en fin fyr,og viste virkelig god sportsånd ved å ta vare på Mush på svømminga,men synes likevel han vant pga han har best kondis,og ikke blir så stiv i beina som andre. Greit nok. Gratulerer til han, Han er uansett langt bedre en mange andre som har vært med tidligere. 2
Anonym90059005 Skrevet onsdag kl. 22:02 #371 Skrevet onsdag kl. 22:02 Folk må slutte å si at Karterud juksa, for det er rett og slett feil. Han har ikke gjort noe ulovlig, han har bare vært taktisk og utnyttet at produksjonen har lagt opp etappene slik de har gjort. Mange en gang før også hvor deltakere har sett hvor andre går. Klag på produksjonen, ikke Karterud. Og som tidligere nevnt, det er ikke bare å "lære seg kart/navigering" og så kan alle det like bra. Hedvig kan rett og slett bare ha mer talent for å lese kart/forstå terreng/orientere. Du har gode orienteringsløpere og du har dårlige, selv om de kan kart og kompass ut og inn. Karterud fikk til navigeringen noen ganger, da klarte han seg selv, og noen ganger bommet han og hentet seg inn ved å se hvor de andre gikk. Så lenge finalen var lagt opp slik den var, og alle svarte likt på quiz og fikk samme rute, så gikk det som det gikk og han vant pga. best fysikk. Uten å ha jukset noe som helst. 4 1
MajaKristin Skrevet onsdag kl. 22:29 #372 Skrevet onsdag kl. 22:29 Anonym90059005 skrev (26 minutter siden): Folk må slutte å si at Karterud juksa, for det er rett og slett feil. Han har ikke gjort noe ulovlig, han har bare vært taktisk og utnyttet at produksjonen har lagt opp etappene slik de har gjort. Mange en gang før også hvor deltakere har sett hvor andre går. Klag på produksjonen, ikke Karterud. Og som tidligere nevnt, det er ikke bare å "lære seg kart/navigering" og så kan alle det like bra. Hedvig kan rett og slett bare ha mer talent for å lese kart/forstå terreng/orientere. Du har gode orienteringsløpere og du har dårlige, selv om de kan kart og kompass ut og inn. Karterud fikk til navigeringen noen ganger, da klarte han seg selv, og noen ganger bommet han og hentet seg inn ved å se hvor de andre gikk. Så lenge finalen var lagt opp slik den var, og alle svarte likt på quiz og fikk samme rute, så gikk det som det gikk og han vant pga. best fysikk. Uten å ha jukset noe som helst. Han ba Mush om å vente også stakk han! Det er så usportslig atte hjælpes! Han gjorde det ene og aleine fordi han visste ikke veien. Feig type. 8 1
Blekkulfina Skrevet onsdag kl. 22:33 #373 Skrevet onsdag kl. 22:33 Helt enig med Anonym over her, Karta jukset da aldeles ikke, det blir helt feil å si. Jeg syntes også det var forfriskende med en såpass «ren» finale, med færre quiz-spørsmål og ingen puslespill👏 Det skal jo kåres en tøff, sprek og turvant vinner, ikke norgesmester i pusling, memo og quiz liksom… 2
Hallepalle2 Skrevet 20 timer siden #374 Skrevet 20 timer siden Blekkulfina skrev (5 timer siden): Helt enig med Anonym over her, Karta jukset da aldeles ikke, det blir helt feil å si. Jeg syntes også det var forfriskende med en såpass «ren» finale, med færre quiz-spørsmål og ingen puslespill👏 Det skal jo kåres en tøff, sprek og turvant vinner, ikke norgesmester i pusling, memo og quiz liksom… Og med det gjør de det nærmest umulig for kvinner å vinne. Jeg mener ikke at Karta jukset, men at han var usportslig er det vel ingen tvil om. Finalen var en diger nedtur i en ellers strålende sesong. 3 1
Babyface Skrevet 19 timer siden #375 Skrevet 19 timer siden Blekkulfina skrev (7 timer siden): Helt enig med Anonym over her, Karta jukset da aldeles ikke, det blir helt feil å si. Jeg syntes også det var forfriskende med en såpass «ren» finale, med færre quiz-spørsmål og ingen puslespill👏 Det skal jo kåres en tøff, sprek og turvant vinner, ikke norgesmester i pusling, memo og quiz liksom… Han er ikke turvant når han ikke kan kart. 2
Blekkulfina Skrevet 18 timer siden #376 Skrevet 18 timer siden Hallepalle2 skrev (2 timer siden): Og med det gjør de det nærmest umulig for kvinner å vinne. Jeg mener ikke at Karta jukset, men at han var usportslig er det vel ingen tvil om. Finalen var en diger nedtur i en ellers strålende sesong. Hedvig ledet da solid ganske lenge, og kunne fint vunnet hele greia om hun ikke hadde tatt det dårlige valget med robåten- så jeg er ikke enig at kvinner ikke kan vinne… 1
Ninaen Skrevet 17 timer siden #377 Skrevet 17 timer siden Blekkulfina skrev (1 time siden): Hedvig ledet da solid ganske lenge, og kunne fint vunnet hele greia om hun ikke hadde tatt det dårlige valget med robåten- så jeg er ikke enig at kvinner ikke kan vinne… Hun hadde jo ikke det, hun hadde fått 5 minutters forsprang siste dagen, det hadde jo ikke hjulpet en dritt når de hadde felles rute siste dagen 3
Anonym90059005 Skrevet 12 timer siden #378 Skrevet 12 timer siden Babyface skrev (7 timer siden): Han er ikke turvant når han ikke kan kart. Han kan kart, men noen av de andre kan kart bedre. Stor forskjell.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå