Gå til innhold

VG: «Norge har behov for å utdanne flere jordmødre og helsesykepleiere»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Romkom skrev (12 minutter siden):

Jeg vil heller ha personen som kan forskjellen på meningitt og hodepine enn hun med 17 års erfaring fra sykehjem og som ikke husker forskjellen på en T- og en B-celle. 

Trot ikke det er så veldig relevant for jordmorstudiet, om man husker alt fra sykepleien altså. Man kan ha knallgode karakterer men man husker best det man bruker mest. Tenker det mer relevante er evnen til å tilegne seg kunnskap og sette den ut i praksis. Kritisk reflektere rundt egen praksis. Men tror jeg skjønner hva du mener bare syns ikke eksempelet var så godt. 

Anonymkode: e20d9...08a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (39 minutter siden):

Hele greia med at man ikke engang kan forbedre fag er tullete. Jeg kjenner en som gikk sykepleien og ville bli jordmor, men så hadde hun for dårlig snitt på sykepleien. Etter noen år i yrket fant hun ut at hun har ADHD, men får allikevel ikke ta opp fag. Enden på visa er at hun tok opp fag på vgs nivå isteden og studerer medisin....

Good for her! :nikke: 

Anonymkode: 834e8...b51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (2 timer siden):

Men da er det jo behov for å utdanne flere, som er akkurat det overskriften handler om. Man kan jo ikke trylle de frem. De må utdannes. 

Faktisk ikke. Det er haugevis av ferdig utdannede sykepleiere i Norge, men vi gidder ikke å jobbe som det med de elendige arbeidsvilkårene man har. Og det hjelper lite å utdanne flere, som bare jobber i 2-5 år før de omskolerer seg eller bare begynner å jobbe med noe annet.

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Men tidligere relevant arb erfaring burde gå foran karaktersnitt. Når det kommer til slike yrker er ofte personlig egnethet viktigere enn gode karakterer. Man kan ha fått toppkarakterer i alt og likevel være elendig med mennesker. Så jeg er enig med ts at seleksjon på karaktersnitt alene blir for dumt, spesielt mtp at det er mangel på en yrkesgruppe man sårt trenger.

100 %

Romkom skrev (2 timer siden):

Seleksjon på karakterer er sedvane i alt av høyere utdanning og betydelig mer rettferdig da det belønner arbeidsinnsats, intelligens og kunnskap sammenlignet med «relevant erfaring» som belønner at du har eksistert lengre. 

at det er en yrkesgruppe man trenger gjør det ikke mer eller mindre dumt å selektere på karaktersnitt, spesielt når alle plassene fylles opp

Det gir ingen mening i et sånt yrke at kun de som er gode på å å skrive akademiske oppgaver kommer inn på videreutdanning. Det er en fullstendig bortkastet og unødvendig egenskap for å gjøre en god jobb som sykepleier. De burde heller kjøre egnethet-intervjuer, og ha relevante inntakstester. 

Anonymkode: adcf2...0ea

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nja ikke bare det. Også tiltak for å beholde. Man kan ikke trylle fram flere praksisplasser heller

Tiltak for å beholde gir ikke i nærheten av tilstrekkelig effekt mot behovet for å rekruttere nye. Husk at antall som går av med pensjon fremover er enormt, det er begrenset effekt av å forsøke å beholde alle de. Dessuten er det mange sykepleiere som jobber i relevante yrker selv om de ikke er i pleie og omsorg (undervisning, tildelingskontorer, administrasjon i helse og omsorg). Vi trenger de der de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (3 minutter siden):

Tiltak for å beholde gir ikke i nærheten av tilstrekkelig effekt mot behovet for å rekruttere nye. Husk at antall som går av med pensjon fremover er enormt, det er begrenset effekt av å forsøke å beholde alle de. Dessuten er det mange sykepleiere som jobber i relevante yrker selv om de ikke er i pleie og omsorg (undervisning, tildelingskontorer, administrasjon i helse og omsorg). Vi trenger de der de er. 

De fleste fra kullet mitt jobber ikke med noe som er relevant i det hele tatt, med mindre du regner med de to som omskolerte seg til lege og de tre som nå er osteopater. En er jordmor, hun er eneste jeg vet om som fortsatt jobber som sykepleier, men hun jobber privat, med hjemmefødsler. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke. Det er haugevis av ferdig utdannede sykepleiere i Norge, men vi gidder ikke å jobbe som det med de elendige arbeidsvilkårene man har. Og det hjelper lite å utdanne flere, som bare jobber i 2-5 år før de omskolerer seg eller bare begynner å jobbe med noe annet.

Ikke akkurat "haugevis". 

https://sykepleien.no/2023/09/ogsa-sykepleierne-utenfor-helsetjenesten-har-en-viktig-jobb

De fleste fra kullet mitt jobber ikke med noe som er relevant i det hele tatt, med mindre du regner med de to som omskolerte seg til lege og de tre som nå er osteopater. En er jordmor, hun er eneste jeg vet om som fortsatt jobber som sykepleier, men hun jobber privat, med hjemmefødsler. 

Anekdoter er dessverre ganske uinteressant. Se lenken over. Jeg siterer: "– Det er lett å komme med anekdoter. Man klarer alltid å finne noen sykepleiere som har gjort noe spektakulært, og si at det gjelder veldig mange." 

Sorry, men løsningen ligger ikke i de få tusen som gjør noe helt irrelevant. Det er lov med alle yrker. Jeg rakker ikke ned på økonomijobber selv om det finnes mange økonomer som ikke jobber med økonomi. Å være sykepleier er ikke en livstidsdom, heldigvis. Det er helt normalt at folk utvikler seg og endrer karrierevei uten at det betyr at vi kan lokke de tilbake "hvisomatte dersomatte". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trot ikke det er så veldig relevant for jordmorstudiet, om man husker alt fra sykepleien altså. Man kan ha knallgode karakterer men man husker best det man bruker mest. Tenker det mer relevante er evnen til å tilegne seg kunnskap og sette den ut i praksis. Kritisk reflektere rundt egen praksis. Men tror jeg skjønner hva du mener bare syns ikke eksempelet var så godt. 

Det er helt elementært og inngår bla. I innsikten bak HDFN og andre immunrelaterte tilstander som affiserer mor og foster. Du jobber da forhåpentligvis ikke med dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[…]

Det gir ingen mening i et sånt yrke at kun de som er gode på å å skrive akademiske oppgaver kommer inn på videreutdanning. Det er en fullstendig bortkastet og unødvendig egenskap for å gjøre en god jobb som sykepleier. De burde heller kjøre egnethet-intervjuer, og ha relevante inntakstester. 

Så du mener bacheloren bare består av oppgaveskriving? Det gjør den ikke, det er rikelig med eksamener man må gjennom, som er faglig relevante og viktige for kunnskapsgrunnlaget og refleksjonsevnene man trenger for å bli sykepleier og fungere i jobben. Å kunne skrive, lese, tolke og vurdere fagartikler er for øvrig ikke bortkastet og unødvendig, det sånn man implementerer ny  forskning og kunnskap i klinisk praksis. Innlegget ditt her viser i grunnen bare din manglende kunnskap/forståelse om oppbygging av utdanningen og hensikten med det man må gjennom. På videreutdanning på masternivå er kravene høyere fordi kompleksiteten og ansvaret i oppgavene man utdannes til er mye større, samt at man trenger å utdanne spesialsykepleiere som kan forske på eget fag for å drive faget og behandlingen fremover. Da nytter det faktisk ikke å i at «jammen jeg har jobbet 15 år i hjemmesykepleien og er derfor egent som jordmor»; man trenger fremdeles akademiske ferdigheter for å tilegne seg og forstå teorien, tolke det i praksis og vise bruk av det i praksis, samt at man faktisk skal bedrive egen forskning for å produsere en masteroppgave. Og mange av masteroppgavene i spesialsykepleie brukes faktisk etterpå. Å ha noe praksis for å lære seg kommunikasjon, selvstendighet, samarbeid og forståelse mellom observasjon-tiltak-effekt er selvfølgelig fint, men erfaring alene er ikke nok.

Jeg jobber på en AIO utdanning og kan si deg at intervju ved opptak ikke ville skaffe «bedre» studenter. AIO og jordmor er så ulike den vanlige sykepleiehverdagen, at tidligere erfaring og motivasjon ikke predikerer hvem som gjør det best på studiet. Alle som begynner er kjempemotivert, og de som har jobbet 2-3 år gjør det ofte vel så godt som de med 20 års erfaring. Og hva mener du den inntaktstesten skulle bestå av? Det er jeg virkelig nysgjerrig på. 

Anonymkode: 8c3b9...feb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da bør du ha godkjent minoritetsbakgrunn. De kan søke seg inn på egen kvote. Om du definerer deg som utenlandsk, kan du kanskje komme inn på det grunnlaget.

Tilleggspoeng for søkere med minoritetsbakgrunn til jordmor - OsloMet

Anonymkode: 67523...8a8

Hvorfor er det sånn?

Anonymkode: 24d3f...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Men tidligere relevant arb erfaring burde gå foran karaktersnitt. Når det kommer til slike yrker er ofte personlig egnethet viktigere enn gode karakterer. Man kan ha fått toppkarakterer i alt og likevel være elendig med mennesker. Så jeg er enig med ts at seleksjon på karaktersnitt alene blir for dumt, spesielt mtp at det er mangel på en yrkesgruppe man sårt trenger.

Dette. Inkludert livserfaring. I slike yrker burde det vært krav om å ha noen år på baken, i arbeidslivet og et pluss for å ha barn. Hjelper lite at en på 20 år med gode karakterer mangler grunnleggende livserfaring i et yrke som faktisk krever det. 

Anonymkode: 9c581...c15

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man kan allerede komme inn med lang arbeidserfaring man får ekstra poeng for det. Jordmorstudiet krever dog og litt teoretiske evner, det er masternivå. 

Uansett ser jeg ikke helt at en med 15 år på en helt annen post skal ha en fordel som jordmor enn en med mindre erfaring og som har lyst til å bli jordmor med en gang.  Begge to må lære mye nytt. Jordmorfaget er noe helt annet enn å være sykepleier på sengepost. Man kan vel si at de som jobber på barsel har noe relevant erfaring ift akkurat den biten, men de har mye å lære ift selve ivaretakelsen av kvinnen under fødselen som jo er der jordmødre jobber desidert mest. Skal man måtte bruke et tiår på å opparbeide seg erfaring som ikke nødvendigvis er så veldig relevant for å komme inn på jordmor? Er jo ikke så mye bedre det heller 

Det er ikke det samme men en sykepleier har erfaring med å jobbe med mennesker og vet allerede hvordan møte en pasient. En kvinne som skal føde er ikke en robot som skal presse ut en baby. Hun er et menneske og mennesker er komplekse. Syns forresten at det er tull at jordmor studiet skal være en master. At alt skal gjøres om til en master er bare akademisk snobberi

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (7 timer siden):

Det er helt elementært og inngår bla. I innsikten bak HDFN og andre immunrelaterte tilstander som affiserer mor og foster. Du jobber da forhåpentligvis ikke med dette selv?

Det som er viktig for jordmorstudiet kan man da repetere/lære på jordmorstudiet. Det er poenget. Man må være villig til å lære. Ingen husker 100% av detaljene av alt fra sykepleien. Selv ikke de ned kun A og B'er. Man husker det man bruker og som er relevant der man jobber....  Man må være villig og ha evner til å tilegne seg kunnskap, evner til å reflektere. Syns det var et dårlig eksempel du hadde bare.  Man kan bli en utrolig flink jordmor uten å huske i forkant av studiet hva en t celle og en b celle er. Det kan man lære. Har man teoretiske evner lærer man sånn ganske fort.

Hvorfor spør du er sånn spørsmål om at jeg forhåpentligvis ikke jobber med dette selv? Merkelig spørsmål bare fordi jeg ikke er enig i at eksempelet ditt er så bra. 

Det du snakker om er mest pugging av fakta uansett og det er ikke det som skiller bachelor og master. Der som er nytt på master ift bachelor i sykepleier og som krever litt evner er evnen til å forstå vitenskapelig metode, kritisk vurdere forskning, kritisk vurdere egen praksis, kunne oppsøke rett kunnskapskilder osv. Man startet jo litt med det på bacheloroppgaven men blir mer av det på masternivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 timer siden):

Det er ikke det samme men en sykepleier har erfaring med å jobbe med mennesker og vet allerede hvordan møte en pasient. En kvinne som skal føde er ikke en robot som skal presse ut en baby. Hun er et menneske og mennesker er komplekse. Syns forresten at det er tull at jordmor studiet skal være en master. At alt skal gjøres om til en master er bare akademisk snobberi

Ikke helt enig der faktisk. Vi sier ikke at medisinstudiet er for akademisk selv om de skal jobbe med mennesker. Man trenger både kunnskap og man trenger å være flink med mennesker. Jordmødre er veldig selvstendige utøvere av faget. Å kunne finne best tilgjengelig kunnskap vil da ikke være en dårlig ting.  Dette gjør leger og på studiet sitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er absolutt for å styrke helse generelt, vi har stort behov for alle som jobber innen helse enten de er "på bunnen" eller "på toppen" av hirearkiet MEN jeg er også for at de som søker er kvalifiserte - og du er ikke nødvendigvis kvalifisert om du har jobbet innen et yrke desverre, det ser vi i absolutt alle yrker og det er potensielt livsviktig akkurat innen helse. 

Ta mattekunskap for eksempel, medisinutregning - en som ikke har godt nok nivå kan potensielt ta livet av pasienten, da hjelper det ikke at du har jobbet med andre helserelaterte oppgaver om dette er en av hovedoppgavene i retningen du søker..

Når det er sagt bør det absolutt være rom for å tilrettelegge både for nye og for at eksisterende ansatte skal ha en trygg og givende arbeidshverdag der de ikke sliter seg ut på å løpe fra pasient tilpasient med en følelse av å la de i stikken rett og slett fordi presset er enormt. 

Det er noen få yrker som fortjener mer ros enn andre liksom, det å ha en master i "et teoretisk fag" som typ mitt er er ikke ett av dem og de som jobber innen helse på stort sett alle nivåer er ett slikt yrke etter min mening.
De som mener noe annet har enten ikke forsøkt seg sev, sett realiteten eller hatt behov for denne hjelpen og kjent det på kroppen tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 time siden):

Jeg er absolutt for å styrke helse generelt, vi har stort behov for alle som jobber innen helse enten de er "på bunnen" eller "på toppen" av hirearkiet MEN jeg er også for at de som søker er kvalifiserte - og du er ikke nødvendigvis kvalifisert om du har jobbet innen et yrke desverre, det ser vi i absolutt alle yrker og det er potensielt livsviktig akkurat innen helse. 

Ta mattekunskap for eksempel, medisinutregning - en som ikke har godt nok nivå kan potensielt ta livet av pasienten, da hjelper det ikke at du har jobbet med andre helserelaterte oppgaver om dette er en av hovedoppgavene i retningen du søker..

Når det er sagt bør det absolutt være rom for å tilrettelegge både for nye og for at eksisterende ansatte skal ha en trygg og givende arbeidshverdag der de ikke sliter seg ut på å løpe fra pasient tilpasient med en følelse av å la de i stikken rett og slett fordi presset er enormt. 

Det er noen få yrker som fortjener mer ros enn andre liksom, det å ha en master i "et teoretisk fag" som typ mitt er er ikke ett av dem og de som jobber innen helse på stort sett alle nivåer er ett slikt yrke etter min mening.
De som mener noe annet har enten ikke forsøkt seg sev, sett realiteten eller hatt behov for denne hjelpen og kjent det på kroppen tror jeg. 

En sykepleier må gjøre medisin utregning hver dag på jobb. Hadde vært utrolig merkelig om en sykepleier med 15 års erfaring ikke kunne dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (31 minutter siden):

En sykepleier må gjøre medisin utregning hver dag på jobb. Hadde vært utrolig merkelig om en sykepleier med 15 års erfaring ikke kunne dette

fullførte for 15 år siden ref 15 års erfaring, utdanningen har endret seg, kravene har endret seg for å studere i dag..

Sitat

En helsesykepleier er en sykepleier med videreutdanning i helsefremmende og forebyggende arbeid, primært rettet mot barn, unge og deres familier. 

TS ønsker altså å ta videreutdanning, og det er kanskje mange som er sykepleiere som ønsker dette og derfor driver det også kravene opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carrot skrev (2 timer siden):

fullførte for 15 år siden ref 15 års erfaring, utdanningen har endret seg, kravene har endret seg for å studere i dag..

TS ønsker altså å ta videreutdanning, og det er kanskje mange som er sykepleiere som ønsker dette og derfor driver det også kravene opp. 

Men herregud forstår ikke du at de oppdaterer seg på jobb og blir kurset i diverse i jobben? Er ikke sånn at ei som tok spl utdanning for 15 år siden er helt utdatert. Og poenget med tråden er at kravene er alt for strenge mtp at det mangler folk. Jm er et praktisk yrke. Man trenger ikke skrive en masteroppgave for å jobbe som jordmor

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Men herregud forstår ikke du at de oppdaterer seg på jobb og blir kurset i diverse i jobben? Er ikke sånn at ei som tok spl utdanning for 15 år siden er helt utdatert. Og poenget med tråden er at kravene er alt for strenge mtp at det mangler folk. Jm er et praktisk yrke. Man trenger ikke skrive en masteroppgave for å jobbe som jordmor

merkelig det der at man angriper når man går tom for argumentasjon selv i en diskusjon.. Poenget er at kravene for å komme inn på et begrenset antall studieplasser er satt nettopp for å gi rom for at de som fyller disse kravene får plass mens de som ikke fyller dem må tilegne seg kompetanse for å møte kravene, da holder det altså ikke å ha stått i en stilling. 
og for å bli jordmor må du så absolutt ta tilsvarende master toalt sett:

Sitat

For å bli jordmor må du først ta en bachelorgrad i sykepleie, ha minimum ett års yrkespraksis som sykepleier, og deretter en toårig spesialisering innen svangerskapsomsorg, fødselshjelp og kvinnehelse. 

så kan man jo legge til at for jordmødre spesielt er etterutdanningen også krevende 

Sitat

Det finnes mange muligheter for etter- og videreutdanning for jordmødre, blant annet videreutdanning innen ultralyddiagnostikk, ammeveiledning, akupunktur (som smertelindring i fødsel), juss, helseadministrasjon og doktorgrad.

Poenget var mer at TS ikke nødvendigvis kvalifiserer for den utdanningen bare ved å ha hatt en jobb i en del år..

Sitat

For å bli helsesykepleier, må du først ta en treårig bachelorgrad i sykepleie. I tillegg kreves det autorisasjon som sykepleier og minst ett års yrkespraksis som sykepleier etter endt utdanning. Noen utdanningsinstitusjoner kan også stille krav til et minimumsnivå av karakterer i bachelorgraden. 

NTNU for eksempel har kvar om minimun C på sine sider under opptakskrav.. 

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette 100%. 

Norges helsevesen driver alle ut av yrket. Ingen makter stå i det lenge, det er FRAFALLET som skaper problemet, ikke antallet i utdanning. Det er ikke lenger menneskelig å jobbe i systemet! Det er bare én måte å løse det på: mer bemanning, mer lønn. Sånn. Problem solved. 

Tja, mitt inntrykk er ikke at dette er et problem for oss helsesykepleiere. Det er en ganske fin jobb og relativt lite belastende i forhold til å jobbe i sykehus, og de fleste står i den til pensjonsalder. Men man er mye alene i jobben, og så har man gjerne jobben sin med seg hjem i litt større grad fordi det ikke er noen som tar over når man "går av vakt". I enkelte kommuner er det bare 1 helsesykepleier i hele kommunen, så man har ikke alltids noen man kan sparre med heller. 

Anonymkode: dd8eb...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, mitt inntrykk er ikke at dette er et problem for oss helsesykepleiere. Det er en ganske fin jobb og relativt lite belastende i forhold til å jobbe i sykehus, og de fleste står i den til pensjonsalder. Men man er mye alene i jobben, og så har man gjerne jobben sin med seg hjem i litt større grad fordi det ikke er noen som tar over når man "går av vakt". I enkelte kommuner er det bare 1 helsesykepleier i hele kommunen, så man har ikke alltids noen man kan sparre med heller. 

Anonymkode: dd8eb...c4b

Når jeg snakker om hvor det lekker blir det ikke bedre av at du snakker om hvor det IKKE lekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...