Gå til innhold

VG: «Norge har behov for å utdanne flere jordmødre og helsesykepleiere»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har søkt på helsesykepleierutdanningen flere år på rad uten å komme inn. Grunnen? Jeg har ikke snittet de krever selv om jeg fikk B i samtlige fag og på bacheloroppgaven. Jeg brenner for temaet, er selv mor og har jobbet som sykepleier i 15 år. Universitetene legger heller ikke opp til at man kan ta opp fag og forbedre snittet sitt.  Vet det er flere i min situasjon. Så Norge mangler fagfolk, men de som virkelig ønsker å videreutdanne seg får rett og slett ikke muligheten til det. 

Forstå det den som kan. 

Anonymkode: 2846d...827

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Norge har behov for å ta bedre vare på helsepersonellet vi allerede har."

Fiksa overskriften for dem.

Anonymkode: 215ed...16a

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har søkt på helsesykepleierutdanningen flere år på rad uten å komme inn. Grunnen? Jeg har ikke snittet de krever selv om jeg fikk B i samtlige fag og på bacheloroppgaven. Jeg brenner for temaet, er selv mor og har jobbet som sykepleier i 15 år. Universitetene legger heller ikke opp til at man kan ta opp fag og forbedre snittet sitt.  Vet det er flere i min situasjon. Så Norge mangler fagfolk, men de som virkelig ønsker å videreutdanne seg får rett og slett ikke muligheten til det. 

Forstå det den som kan. 

Selv om de øker antall plasser betraktelig vil det fremdeles være seleksjon på karaktersnitt, forøvrig er det ikke bare umiddelbart utdanne de man trenger heller, da det er nødt til å være tilstrekkelig praksisplasser, veiledere etc. som bla. Er årsaken for at det er mangel på diverse legespesialiteter men veldig mange søkere til LIS-1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flaskehalsen er jo praksisplasser. Var rekordstort kull på jordmor når jeg startet på OsloMet og det var ikke bare bare med det. Var snakk om å gå annenhver helg(periodevis hver helg), masse natt osv for  å få nok vakter i praksis pga antallet studenter. Det kan ikke økes noe på plassene på OsloMet jordmor i alle fall...

Jeg tenker studie institusjonene må informere om at man må jobbe godt med fagene og ta opp fag umiddelbart for å forbedre om man etterhvert tenker på videreutdanning. Det fortalte min institusjon om. Og har man snitt på ca C så kan man komme inn med lang arbeidserfaring på tross av gjennomsnittlig karakterer. I alle fall i Tromsø. Men var utrolig mange på kullet (og generelt) som jobber for dårlig med rag nr når de gikk på skolen. De prøvde å pugge til eksamen rett før start istedenfor å starte tidlig i semesteret. Man må jobbe hardt for det man vil noen ganger. Jeg startet å lese i sommerferien før jeg startet på skolen i anatomi faget for eksempel. Brukte og juleferier på å studere 

Anonymkode: e20d9...08a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ressonementet ditt henger ikke i hop ts. Så lenge studieplassene fylles opp med kompetente søkere blir det utdannet så mange man har kapasitet til, at du ikke får forbedret snittet ditt er dermed ikke ensbetydende med å ikke ha folk eller gå glipp av noen. For øvrig er det ulikt snitt på ulike utdanninger, så du kan søke deg til andre skoler enn den der du bor, og evt ta det på deltid.

Anonymkode: 8c3b9...feb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flaskehalsen er jo praksisplasser. Var rekordstort kull på jordmor når jeg startet på OsloMet og det var ikke bare bare med det. Var snakk om å gå annenhver helg(periodevis hver helg), masse natt osv for  å få nok vakter i praksis pga antallet studenter. Det kan ikke økes noe på plassene på OsloMet jordmor i alle fall...

Jeg tenker studie institusjonene må informere om at man må jobbe godt med fagene og ta opp fag umiddelbart for å forbedre om man etterhvert tenker på videreutdanning. Det fortalte min institusjon om. Og har man snitt på ca C så kan man komme inn med lang arbeidserfaring på tross av gjennomsnittlig karakterer. I alle fall i Tromsø. Men var utrolig mange på kullet (og generelt) som jobber for dårlig med rag nr når de gikk på skolen. De prøvde å pugge til eksamen rett før start istedenfor å starte tidlig i semesteret. Man må jobbe hardt for det man vil noen ganger. Jeg startet å lese i sommerferien før jeg startet på skolen i anatomi faget for eksempel. Brukte og juleferier på å studere 

Fag når de gikk på skolen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

"Norge har behov for å ta bedre vare på helsepersonellet vi allerede har."

Fiksa overskriften for dem.

Dette 100%. 

Norges helsevesen driver alle ut av yrket. Ingen makter stå i det lenge, det er FRAFALLET som skaper problemet, ikke antallet i utdanning. Det er ikke lenger menneskelig å jobbe i systemet! Det er bare én måte å løse det på: mer bemanning, mer lønn. Sånn. Problem solved. 

Anonymkode: 834e8...b51

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette 100%. 

Norges helsevesen driver alle ut av yrket. Ingen makter stå i det lenge, det er FRAFALLET som skaper problemet, ikke antallet i utdanning. Det er ikke lenger menneskelig å jobbe i systemet! Det er bare én måte å løse det på: mer bemanning, mer lønn. Sånn. Problem solved. 

Men da er det jo behov for å utdanne flere, som er akkurat det overskriften handler om. Man kan jo ikke trylle de frem. De må utdannes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NoaideBiehtar skrev (8 minutter siden):

Men da er det jo behov for å utdanne flere, som er akkurat det overskriften handler om. Man kan jo ikke trylle de frem. De må utdannes. 

Nja ikke bare det. Også tiltak for å beholde. Man kan ikke trylle fram flere praksisplasser heller

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Forstå det den som kan. 

Idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (5 timer siden):

Selv om de øker antall plasser betraktelig vil det fremdeles være seleksjon på karaktersnitt, forøvrig er det ikke bare umiddelbart utdanne de man trenger heller, da det er nødt til å være tilstrekkelig praksisplasser, veiledere etc. som bla. Er årsaken for at det er mangel på diverse legespesialiteter men veldig mange søkere til LIS-1

Men tidligere relevant arb erfaring burde gå foran karaktersnitt. Når det kommer til slike yrker er ofte personlig egnethet viktigere enn gode karakterer. Man kan ha fått toppkarakterer i alt og likevel være elendig med mennesker. Så jeg er enig med ts at seleksjon på karaktersnitt alene blir for dumt, spesielt mtp at det er mangel på en yrkesgruppe man sårt trenger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (23 minutter siden):

Men tidligere relevant arb erfaring burde gå foran karaktersnitt. Når det kommer til slike yrker er ofte personlig egnethet viktigere enn gode karakterer. Man kan ha fått toppkarakterer i alt og likevel være elendig med mennesker. Så jeg er enig med ts at seleksjon på karaktersnitt alene blir for dumt, spesielt mtp at det er mangel på en yrkesgruppe man sårt trenger.

Seleksjon på karakterer er sedvane i alt av høyere utdanning og betydelig mer rettferdig da det belønner arbeidsinnsats, intelligens og kunnskap sammenlignet med «relevant erfaring» som belønner at du har eksistert lengre. 

at det er en yrkesgruppe man trenger gjør det ikke mer eller mindre dumt å selektere på karaktersnitt, spesielt når alle plassene fylles opp

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (1 minutt siden):

Seleksjon på karakterer er sedvane i alt av høyere utdanning og betydelig mer rettferdig da det belønner arbeidsinnsats, intelligens og kunnskap sammenlignet med «relevant erfaring» som belønner at du har eksistert lengre. 

at det er en yrkesgruppe man trenger gjør det ikke mer eller mindre dumt å selektere på karaktersnitt, spesielt når alle plassene fylles opp

Jeg sier ikke man skal droppe helt å ta hensyn til karakterer men jeg syns en med 15 års arb erfaring i relevant yrke burde gå foran noen med lite arb erfaring men bedre karakterer. Altså jeg ville heller hatt en helsesykepleier med masse erfaring med mine barn, enn en jentunge på 23 med toppkarakterer som har ca null erfaring.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
NoaideBiehtar skrev (44 minutter siden):

Nytter ikke fylle på badekaret med høl i med mer vann… Det vil aldri fungere optimalt så lenge det lekker….

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NoaideBiehtar skrev (1 time siden):

Og hvem skal utdanne de nye? Helseutdanningene er avhengige av folk som underviser og veileder i tillegg til sine stillinger i helsevesenet. Og de praksistunge utdanningene er avhengige av at studentene får nok praksis(plasser), og da må de gå sammen med noen som helst har mer enn 3 dagers erfaring og tid til å snakke med dem. 

Å ta gode avgjørelser og stå trygt i jobben sin krever erfaring, i helse som alle andre steder. Helsevesenet lekker erfarent personell som en sil. Kvinneklinikken-saken med gynekologene som sluttet er bare toppen av et isfjell. Ufattelig mye kompetanse bare renner ut. Det er det grunnleggende problemet. Nytter ikke å fylle på fra bunnen, hvis det lekker ut like fort som det fylles på. Det eneste du får er gjennomtrekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Maleficenta skrev (22 minutter siden):

Jeg sier ikke man skal droppe helt å ta hensyn til karakterer men jeg syns en med 15 års arb erfaring i relevant yrke burde gå foran noen med lite arb erfaring men bedre karakterer. Altså jeg ville heller hatt en helsesykepleier med masse erfaring med mine barn, enn en jentunge på 23 med toppkarakterer som har ca null erfaring.

Man kan allerede komme inn med lang arbeidserfaring man får ekstra poeng for det. Jordmorstudiet krever dog og litt teoretiske evner, det er masternivå. 

Uansett ser jeg ikke helt at en med 15 år på en helt annen post skal ha en fordel som jordmor enn en med mindre erfaring og som har lyst til å bli jordmor med en gang.  Begge to må lære mye nytt. Jordmorfaget er noe helt annet enn å være sykepleier på sengepost. Man kan vel si at de som jobber på barsel har noe relevant erfaring ift akkurat den biten, men de har mye å lære ift selve ivaretakelsen av kvinnen under fødselen som jo er der jordmødre jobber desidert mest. Skal man måtte bruke et tiår på å opparbeide seg erfaring som ikke nødvendigvis er så veldig relevant for å komme inn på jordmor? Er jo ikke så mye bedre det heller 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 time siden):

Du får huske på at jentungen tidlig i 20-årene kan være anestesisykepleieren som passer på at ikke du ender opp død eller hjerneskadet etter narkose, at de kan være intensivsykepleieren som skal passe på ditt for tidlig fødte barn eller deg selv når du er kvestet i trafikkulykke og ligger på respirator på intensiven, det kan være jordmoren som skal bistå deg under fødsel, det kan være operasjonssykepleieren som skal sørge for at du ikke kommer ut av operasjonsstuen med invalidiserende nerveskade etter leiring ect. En helsesykepleier på 23 kan være uendelig mye bedre på prevansjonsveiledning, seksualundervisning og kommunikasjon til tenåringsjenter enn Rigmor på 52. Alder alene bestemmer ingenting, ikke erfaring heller. Videreutdanning i sykepleie er på masternivå og et betydelig nivå opp fra bachelor, det krever også en del av de som skal ta studiet. Lang erfaring kompenserer ikke for manglende akademiske ferdigheter. Det gis ekstra poeng for erfaring ved opptak, men resten må også være på plass. Dessuten eldes man raskt, og får raskt erfaring. Du vet forresten at du kan få en fastlege som er 25? Som skal ha ansvar for videre utredning og behandling når helsesykepleieren reagerer på noe? Eller en psykolog på den alderen når du må snakke med noen om depresjon, overgrep, belastninger på jobb eller annet? Slutt å være så alderskritisk, det er ikke alderen det kommer ann på.

Anonymkode: 8c3b9...feb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia med at man ikke engang kan forbedre fag er tullete. Jeg kjenner en som gikk sykepleien og ville bli jordmor, men så hadde hun for dårlig snitt på sykepleien. Etter noen år i yrket fant hun ut at hun har ADHD, men får allikevel ikke ta opp fag. Enden på visa er at hun tok opp fag på vgs nivå isteden og studerer medisin....

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Jeg vil heller ha personen som kan forskjellen på meningitt og hodepine enn hun med 17 års erfaring fra sykehjem og som ikke husker forskjellen på en T- og en B-celle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...