Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er astma forbundet med skam og å miste seg selv? Synes du det var en god sammenligning?

Anonymkode: 1ab99...57c

Er demens forbundet med skam? Det var nytt for meg. Er det noen som opplever forståelse og omsorg fra de rundt så er det vel de med demens og pårørende til denne gruppen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Omfg 😰

Anonymkode: 6c913...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er astma forbundet med skam og å miste seg selv? Synes du det var en god sammenligning?

Anonymkode: 1ab99...57c

Når ble demens en skam? Du må være den eneste personen som synes det er skambelagt. 

Anonymkode: e2443...6d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir demens i flertall?  jeg leser at "mange demente får for dårlig oppfølging av hjemmetjenesten" ( ikke overraskende). Burde de heller ha skrevet  mange personer med demens får for dårlig oppfølging. Det blir jo  enklere  språklig sett å skrive demente ( tar mindre plass)

Og " har blitt", er blitt dement det er en perfektum partisipp.   Bør vi kutte ut det også, siden det også er noe man _er_ og vil _bli_?

Anonymkode: f96c0...079

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (2 timer siden):

Er demens forbundet med skam? Det var nytt for meg. Er det noen som opplever forståelse og omsorg fra de rundt så er det vel de med demens og pårørende til denne gruppen.

Det blir jo ikke noe mindre skam av å kalle det noe annet. Nettopp sånn spesialhåndtering er jo med å stakkarsliggjøre "mennesker med demens"

Ser noen sammenligner med downs. Downs er noe man har, fordi det språklig henspeiler på Downs Syndrom. Og man kan jo ikke være et syndrom. Derfor "Har".

Akkurat som Parkinson og Krohns.

Men allergiker, dement, skjeløyd og overvektig kan man være

Anonymkode: f541b...89e

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når ble demens en skam? Du må være den eneste personen som synes det er skambelagt. 

Ja, den eneste. Og pga den ene ble tv aksjonen i 2016 rettet mot demens og skam??

https://tidsskriftet.no/2013/10/skam-ma-bekjempes-med-kunnskap-og-holdninger

Er nok ikke bare en person da.

En kronikk av en førsteamanuensis, 22.

https://www.dt.no/demens-knyttes-til-skam-og-tabu-er-det-derfor-vi-ikke-snakker-om-det/o/5-57-1880323

Fra aldring og helse, en side som brukes til de som utdanner seg innen demens og jobber med det. Et ungt par. https://www.aldringoghelse.no/ung-med-demens/

"Hun ser også at det er mye skam forbundet med demens hos yngre fordi det er en sykdom som det er lett å latterliggjøre i samfunnet."

Dette fra bare et enkelt google søk.

Anonymkode: f3803...40d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kampsak er schizofreni. Man har en psykoselidelse eller en schizofren lidelse eller en schizofreni, man er ikke schizofren med alt det innebærer av uvitenhet blant folk flest. 

Min andre kampsak er depresjon og der er det motsatt. Man er deprimert, man har ikke "depresjoner". 

Man kan ha angst, men er ikke angst, men kanskje man er engstelig, unnvikende, redd, vaktsom, skvetten, urolig? 

Anonymkode: e7931...30b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for å endre begrep når noe blir et skjellsord. Retardert har blitt det, (funksjons)hemmet har blitt det, schizofren har blitt det, bipolar har blitt det, dement har blitt det, og sikkert mange fler.

Anonymkode: 3fc7e...fec

AnonymBruker
Skrevet

Dere får ta opp kampen med Språkrådet og få ordet ut av ordbøkene.

adjektiv

Betydning og bruk

som lider av demens

Eksempel

være dement;

faren ble dement;

en eldre, dement kvinne

Anonymkode: 6133e...801

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Min kampsak er schizofreni. Man har en psykoselidelse eller en schizofren lidelse eller en schizofreni, man er ikke schizofren med alt det innebærer av uvitenhet blant folk flest. 

Min andre kampsak er depresjon og der er det motsatt. Man er deprimert, man har ikke "depresjoner". 

Man kan ha angst, men er ikke angst, men kanskje man er engstelig, unnvikende, redd, vaktsom, skvetten, urolig? 

Anonymkode: e7931...30b

Hæ, hva rører du om? Hvis du syns man har schizofreni, så må du mene at man også har depresjon. Ikke at man er deprimert. 

Det er jo helt motstridende det du skriver. Man har angst, og så kan manvære angstfull. Man har depresjon, så er man deprimert. Det samme med schizofreni. Man har schizofreni, og er schizofren.

Anonymkode: 340e1...829

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Minner meg om influencer Helene drage som ble sur fordi man omtalte henne som overvektig. Hun er ikke overvektig, hun har overvekt🤣

Anonymkode: 6b59d...c71

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei sånn semantisk flisespikkeri. Men det er jo veldig i vinden da. For man er visst hele sin diagnose hvis man velger noe å si noen annet enn å «ha» eller nå skal man helst «leve med». Fullt så enkelt er det ikke med denne identitetsdanningen, du. Sorry men piss meg i øret.

Hilsen posttraumatisk voldtektsOFFER og astmatiker som også HAR migrene. 🫨🫨🫨 (men har et greit liv uten at dette er min identitet). 

Anonymkode: 40598...ee6

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 7.21):

Epileptiker er visst også et skjellsord, man skal si person med epilepsi. Som "person med epilepsi" selv så synes jeg man skal slutte å henge seg opp i sånt. Har man ikke har noe å føle seg krenket over så må man finne noe.

Jeg har også epilepsi, og synes det er helt greit om noen sier epileptiker når det er relevant. Jeg synes sånt bare er flisespikkeri.

Anonymkode: b8091...f79

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Det samme gjelder egentlige alle sykdommer. Folk er ikke autistiske, de har autisme. Folk er ikke rusavhengige, de har rusavhengighet. Folk er ikke funksjonshemmede, de har en funksjonshemming.

Anonymkode: abcac...672

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Enig. Det samme gjelder egentlige alle sykdommer. Folk er ikke autistiske, de har autisme. Folk er ikke rusavhengige, de har rusavhengighet. Folk er ikke funksjonshemmede, de har en funksjonshemming.

Anonymkode: abcac...672

vel, ikke hvis du spør Nevromangfold Norge.  Deres budskap er at de er autister, ikke at de har autisme. 

Ellers kommer det vel litt an på settingen.  De er klart enklere å skrive funksjonshemmede enn mennesker med funksjonshemming, spesielt om man skal forkorte setningen.  Ellers kan man ty til alskens ulike uttrykk som funksjonsvariasjon om man vil pynte på det. 

jeg er forøvrig forkjøla. Du kan også si at jeg har en forkjølelse. Det blir hipp som happ for meg.  

Anonymkode: f96c0...079

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...