AnonymBruker Skrevet 21. mai #21 Skrevet 21. mai Blåttvann skrev (5 minutter siden): Å gode Gud... Hvem bryr seg? Er har astma, er astmatiker. Jeg har allergi, er allergiker. Jeg har revmatisme, er revmatiker. Ingen tror vel at jeg bare er sykdommen min uansett hvordan jeg formulerer det? Vi må slutte å skape så store splittelser over bagateller. Bruk ordene du vil bruke og vær på den måten et forbilde for folk. Men ikke tre dine meninger over på andre, det fungerer sjeldent. Er astma forbundet med skam og å miste seg selv? Synes du det var en god sammenligning? Anonymkode: 1ab99...57c
Brunello Skrevet 21. mai #22 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nå har ikke jeg skrevet noe i HI heller. Da kan vi også begynne å si om folk at de er downs. Anonymkode: 1ab99...57c Ok, trodde du var den samme. Men poenget står seg uansett. Å si at noen er downs høres rart ut på grunn av at vi ikke sier det nå. Men jeg er helt sikker på at dersom det var det man hadde startet med å si da begrepet ble innført, hadde svært få reagert nå. 1
Meowmere Skrevet 21. mai #23 Skrevet 21. mai Jeg kjenner en fyr som er blind. Oops, beklager, jeg mente selvefølgelig at han lider av blindhet. 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai #24 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Så sykepleier er hele din identitet? Du er vel ikke sykepleier? Du har sykepleierutdanning. Anonymkode: 743da...bf1 Bla, bla.. Joda, jeg er i tillegg mor, bondekone, lektor. Du da, i tillegg til kranglefant? Anonymkode: d5d69...a03 1
Snublefot62 Skrevet 21. mai #25 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem og hva hjelper sånt fjas? jeg er ikke forkjøla, jeg har forkjølelse? jeg er ikke overvektig, jeg har for høy vekt? Og hvorfor stoppe ved sykdom, for ingen kam vel stmples som noe? jeg er ikke rørlegger, jeg har rørleggerutdannelse. Ingen er vel et yrke? Anonymkode: f541b...89e Du har ikke for høy vekt, men kroppsmassen din påvirkes av en større kraft enn gjennomsnittet av de andre kroppene rundt deg og trekkes derfor mer ned mot det største legemet i nærheten - jorden - fordi dere deler kraftfelt. Det blir min goto-setning fremover når noen påpeker at jeg er overvektig. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai #26 Skrevet 21. mai Denne regelen er viktig for oss som jobber med de demenssyke. Det er for å minne oss selv om å se hele mennesket selv om de har flyttet inn til oss. Familie og venner er ikke truende til å glemme mennesket i det hele og derfor er det shit the same om de sier at feks moren er dement eller demenssyk. Håper for gudt skyld du ikke har korrigert pårørende. Anonymkode: fa345...59d 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #27 Skrevet 21. mai Er dement, har demens. Jeg har ingen familiemedlemmer som har havnet i den kategorien, så jeg har ingen sterke meninger rundt dette. Men blant folk flest hører jeg " er dement". Det er vel hakket bedre å si har demens,men er det så stor forskjell i bunn og grunn? Har kreft, er kreftsyk., har dysleksi, er dyslektiker. Hva med " har blitt dement" må vi kutte ut dette også? Moren min har sagt flere ganger at " hvis jeg blir dement, så ønsker jeg ikke å være med i et demenskor". Nei, vi får heller fokusere på hvordan vi møter mennesker som er/har demens og hvordan man kan gjøre hverdagen lettere. Det er etter min mening bedre enn å henge seg opp i semantikk. Anonymkode: f96c0...079 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #28 Skrevet 21. mai Hvor drar man linja da? Jeg er ikke blond, jeg bare har blondt hår. Jeg er ikke gravid, jeg har graviditet. Jeg er ikke høy, jeg bare har høyde. Jeg er ikke mamma, jeg har barn. Er man ingenting? Vi bare vel bare noen tomme figurer, helt like alle sammen, som bare har noe greier på si. Anonymkode: 88ad3...3f0 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #29 Skrevet 21. mai Brunello skrev (27 minutter siden): Ok, trodde du var den samme. Men poenget står seg uansett. Å si at noen er downs høres rart ut på grunn av at vi ikke sier det nå. Men jeg er helt sikker på at dersom det var det man hadde startet med å si da begrepet ble innført, hadde svært få reagert nå. Da er du typen som fortsatt sier neger og mongo og da. Siden man ikke kan moderere seg til å omtale noen på en annen måte. Anonymkode: 1ab99...57c 1
Hulderen Skrevet 21. mai #30 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er astma forbundet med skam og å miste seg selv? Synes du det var en god sammenligning? Anonymkode: 1ab99...57c Vil de demente miste seg selv mindre om vi sier at de har demens? Vil skammen bli mindre? Forøvrig, er demens virkelig skambelagt? Det er veldig trist, på samme måte som det er veldig trist at en av dine nærmeste får kreft eller ALS. Men det er ikke noe skamfullt ved det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #31 Skrevet 21. mai Brunello skrev (59 minutter siden): Ok, trodde du var den samme. Men poenget står seg uansett. Å si at noen er downs høres rart ut på grunn av at vi ikke sier det nå. Men jeg er helt sikker på at dersom det var det man hadde startet med å si da begrepet ble innført, hadde svært få reagert nå. Ja det blir vel det samme som er autist, som noen velger å omtale seg selv som. Om det med tiden blir alt for belastende med ordet downs, så kanskje vi går tilbake til mongo/mongolid ? Det blir vel som oldemorsnavn som får en ny rennessanse. Vi husker ikke lenger at de har gåstol, gebiss og vandrer rundt på et sykehjem. For mange sigøynere så har det blitt belastende å være rom-folk, det har for mange negative assosiasjoner. De vil heller være sigøynere. Det er mer verdighet i det. Anonymkode: f96c0...079
AnonymBruker Skrevet 21. mai #32 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det blir vel det samme som er autist, som noen velger å omtale seg selv som. Om det med tiden blir alt for belastende med ordet downs, så kanskje vi går tilbake til mongo/mongolid ? Det blir vel som oldemorsnavn som får en ny rennessanse. Vi husker ikke lenger at de har gåstol, gebiss og vandrer rundt på et sykehjem. For mange sigøynere så har det blitt belastende å være rom-folk, det har for mange negative assosiasjoner. De vil heller være sigøynere. Det er mer verdighet i det. Anonymkode: f96c0...079 Det er vel ingen som noen gang noen sinne har sagt at noen er DOWNS. Anonymkode: fa345...59d 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #33 Skrevet 21. mai Hulderen skrev (15 minutter siden): Vil de demente miste seg selv mindre om vi sier at de har demens? Vil skammen bli mindre? Forøvrig, er demens virkelig skambelagt? Det er veldig trist, på samme måte som det er veldig trist at en av dine nærmeste får kreft eller ALS. Men det er ikke noe skamfullt ved det. Jobbet med demenssyke siden 2009, ganske mange synes det. Både pårørende og de syke. Har opplevd at familien ikke ønsker at noen skal vite om sykdommen, dermed får ikke den syke besøk av venner, den syke blir tilbakeholdt informasjon om egen tilstand pga familien. Osv. Ganske ange grusomme holdninger. Als, ms, Parkinsons er også assosiert med skam, spesielt av de syke selv. En lege på et sykehus her fikk refs fordi hun omtalte ALS pasienten sin for Alsen. Dette var i 2015 kanskje. Men nytter ikke diskutere sånn på kg. Anonymkode: 1ab99...57c
AnonymBruker Skrevet 21. mai #34 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel ingen som noen gang noen sinne har sagt at noen er DOWNS. Anonymkode: fa345...59d Ikke sant, fordi??? De har det, de er ikke det. Anonymkode: 1ab99...57c
AnonymBruker Skrevet 21. mai #35 Skrevet 21. mai Er det lov å si dement? litt mer nyansert om opprinnelsen til ordet. Anonymkode: f96c0...079
AnonymBruker Skrevet 21. mai #36 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel ingen som noen gang noen sinne har sagt at noen er DOWNS. Anonymkode: fa345...59d nei ikke ennå. Alle sier har downs, bortsett fra noen folk, blant annet personen som skriver hatbrevene i Valdres. Vedkommende bruker ordet mongo. Nå fødes det færre og færre barn med downs så tror ikke det blir noen navneendring der. Anonymkode: f96c0...079 2
Daria Skrevet 21. mai #37 Skrevet 21. mai Jeg leste en gang for en del år siden, på den tiden skeive dager ble til pride og antall bokstaver og betegnelser i den sammenheng eksploderte, en av lederne der understreke at det var mye viktigere at man faktisk snakket om ting enn at man til enhver tid brukte de korrekte ordene. Tabuer og utfordringer blir hverken mindre eller lettere å snakke om hvis man i tillegg må veie hvert ord på gullvekt av frykt for å bruke en ukorrekt betegnelse. Jeg er ikke bare eller primært sykdommen min, men den er likevel en del av meg - vel så mye noe jeg er som noe jeg har. På grunn av den er jeg ikke lenger i jobb, men yrket mitt er fortsatt en del av identiteten min som jeg ikke kan eller vil gi slipp på. 5 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #38 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er vel ingen som noen gang noen sinne har sagt at noen er DOWNS. Anonymkode: fa345...59d Det var noe vi brukte som skjellsord på ungdomsskolen. "Er du helt downs eller?" Får dårlige vibber av det. Anonymkode: e2443...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #39 Skrevet 21. mai Det uttales ikke dement, det uttales demang. Anonymkode: 2468b...dbc
Hulderen Skrevet 21. mai #40 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Han/hun med svekket hukommelse bedre og si om de. Sykdommen hetter demens/ dement. Anonymkode: 4d0b5...b27 Det er jo feil. Siden demens er så mye mer enn bare svekket hukommelse. Mange forandrer personlighet og oppførsel. Får nedsatt dømmekraft og orienteringsevne. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå