AnonymBruker Skrevet 21. mai #1 Skrevet 21. mai Som helsepersonell syns jeg det er trist når oppegående mennesker sier om den eller den at de er demente, i stedet for at den og den har demens eventuelt en demenssykdom. Det var så godt å se denne legen ta til motmæle. Ingen er en sykdom. Anonymkode: 26dc5...2b9 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. mai Populært innlegg #2 Skrevet 21. mai Sånn semantikk er det dummeste jeg vet. Jeg driter vel langt i om noen kaller meg autist, så lenge de er hyggelige og greie. Jeg har autisme eller er autist, det er same shit, no difference. Og jeg er vanvittig lei av at språket vårt skal knebles av krenkegjengen. 🙄🙄🙄 Anonymkode: 85682...32d 37 1 29
AnonymBruker Skrevet 21. mai #3 Skrevet 21. mai Jeg er sykepleier, og jobber på "avdeling for personer med demens". Og vi sluttet å kalle disse for demente for over ti år siden. Men alle har jo ikke samme bakgrunn, så vi får minne hverandre på dette. Anonymkode: d5d69...a03 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #4 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Som helsepersonell syns jeg det er trist når oppegående mennesker sier om den eller den at de er demente, i stedet for at den og den har demens eventuelt en demenssykdom. Det var så godt å se denne legen ta til motmæle. Ingen er en sykdom. Anonymkode: 26dc5...2b9 Blah blah. Anonymkode: c7c36...0d8 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #5 Skrevet 21. mai Hvem og hva hjelper sånt fjas? jeg er ikke forkjøla, jeg har forkjølelse? jeg er ikke overvektig, jeg har for høy vekt? Og hvorfor stoppe ved sykdom, for ingen kam vel stmples som noe? jeg er ikke rørlegger, jeg har rørleggerutdannelse. Ingen er vel et yrke? Anonymkode: f541b...89e 20 19
AnonymBruker Skrevet 21. mai #6 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Og jeg er vanvittig lei av at språket vårt skal knebles av krenkegjengen. 🙄🙄🙄 Jeg er helt enig. Paradokse er at slike meninger som ts fremmer er mer med på å underbygge en gruppes annerledeshet mer enn å normalisere den. Det skapes et skille mellom "aksepterte" sykdommer (det er ok å si "Hun er revmatiker", fordi revmatisme liksom er ok), og sykdommer som er mer vanskelige å forholde seg til, f eks demens ("hun har demens"). Selvsagt er man ikke sin sykdom. Men som revmatiker, så er plagene mine en del av min hverdag og et hensyn jeg må ta. Så når jeg står der og ikke klarer å åpne en hermetikkboks fordi hendene mine ikke vil samarbeide, så sier jeg er jeg en revmatiker som må be om hjelp til noe en annen fint klarer selv. Om jeg sier det på denne måten "Jeg har revmatisme, og klarer ikke å åpne den boksen", eller "På grunn av revmatisme, klarer jeg ikke å åpne den boksen", så er bunnlinjen den samme: jeg trenger hjelp på grunn av min sykdom. Det samme gjelder en med demens. Personen er dement, og en forutsetning for at personen skal kunne fungere sånn noenlunde, er at omgivelsene kjenner til dette og hensyntar det. "Hun har demens, og trenger følge på tur", eller "Hun er dement, og trenger følge på tur". Er liksom det siste mer krenkende enn det første??? Anonymkode: 2a3e3...b91 14 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #7 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om jeg sier det på denne måten "Jeg har revmatisme, og klarer ikke å åpne den boksen", eller "På grunn av revmatisme, klarer jeg ikke å åpne den boksen", så er bunnlinjen den samme: jeg trenger hjelp på grunn av min sykdom. Mente å sammenligne "Jeg er revmatiker, og klarer ikke å åpne den boksen" og "på grunn av revmatisme..." Anonymkode: 2a3e3...b91 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #8 Skrevet 21. mai Epileptiker er visst også et skjellsord, man skal si person med epilepsi. Som "person med epilepsi" selv så synes jeg man skal slutte å henge seg opp i sånt. Har man ikke har noe å føle seg krenket over så må man finne noe. Anonymkode: e2443...6d2 6 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #9 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg er sykepleier, og jobber på "avdeling for personer med demens". Og vi sluttet å kalle disse for demente for over ti år siden. Men alle har jo ikke samme bakgrunn, så vi får minne hverandre på dette. Anonymkode: d5d69...a03 Enig. Dette er absolutt ikke nytt. Dessuten er dement fra ordet demented som betyr gal, derfor er det viktig å huske på. Anonymkode: f3803...40d 1 1
Hulderen Skrevet 21. mai #10 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Som helsepersonell syns jeg det er trist når oppegående mennesker sier om den eller den at de er demente, i stedet for at den og den har demens eventuelt en demenssykdom. Det var så godt å se denne legen ta til motmæle. Ingen er en sykdom. Anonymkode: 26dc5...2b9 I mitt hode så betyr «er dement» og «har demens» akkurat det samme. Jeg gikk inn på tråden fordi jeg trodde den skulle handle om vitenskapelig forskning som viste at demens er gal kategori, at de egentlig lider av noe helt annet. Om du forteller meg at min mor har fått demens, så lagrer jeg den opplysningen som at hun er blitt dement. Resultatet er akkurat det samme og like trist. 9 3
BobbySocks Skrevet 21. mai #11 Skrevet 21. mai Og det endrer ikke det faktum at de aller fleste demente blir sin demenssykdom til slutt. 5 3
Brunello Skrevet 21. mai #12 Skrevet 21. mai Skal man begynne et sted, bør man heller konsentrere seg om å snakke med de som voksne mennesker og ikke legge stemmen i et tonefall som om man snakker til et lite barn. Om de er demente eller har demens tror jeg absolutt alle som er i situasjonen gir blaffen i. 10 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #13 Skrevet 21. mai Det handler vel mer om hvordan du selv tenker om dette? Det trenger ikke være noe negativt at en person er dement, men om en begynner å behandle personen som om den var dum - da blir det negativt. Samme med ordet eldrebølgen som visstnok ikke skal brukes lenger, skjønner ikke hva som er galt med det litt en gang. Anonymkode: b35cf...ed5 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #14 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg er sykepleier, og jobber på "avdeling for personer med demens". Og vi sluttet å kalle disse for demente for over ti år siden. Men alle har jo ikke samme bakgrunn, så vi får minne hverandre på dette. Anonymkode: d5d69...a03 Så sykepleier er hele din identitet? Du er vel ikke sykepleier? Du har sykepleierutdanning. Anonymkode: 743da...bf1 3 16
AnonymBruker Skrevet 21. mai #15 Skrevet 21. mai Brunello skrev (6 minutter siden): Skal man begynne et sted, bør man heller konsentrere seg om å snakke med de som voksne mennesker og ikke legge stemmen i et tonefall som om man snakker til et lite barn. Om de er demente eller har demens tror jeg absolutt alle som er i situasjonen gir blaffen i. Det er faktisk en del av holdningsendringene vi ønsker, ved at vi endrer hvordan vi omtaler dem og dermed hvordan vi snakker til dem. Men også bevisstgjøring lenger opp i systemet,mennesker med demens nedprioriteres og de som bestemmer har for lite kunnskap om sykdommene som gir demens. Det er fortsatt forbundet med skam, tabu osv. Anonymkode: 1ab99...57c
AnonymBruker Skrevet 21. mai #16 Skrevet 21. mai Brunello skrev (7 minutter siden): Skal man begynne et sted, bør man heller konsentrere seg om å snakke med de som voksne mennesker og ikke legge stemmen i et tonefall som om man snakker til et lite barn. Om de er demente eller har demens tror jeg absolutt alle som er i situasjonen gir blaffen i. Dette! Både tonefallet og det mange folk sier/ordbruken er heller tilpasset en baby fremfor en voksen person. . Og det gjelder alle som er eldre enn et lite barn, selv om de har en form for sykdom, syndrom eller skade som gjør at andre mennesker oppfatter dem litt annerledes enn det de mener at er normalen. Anonymkode: 70857...ae8
Brunello Skrevet 21. mai #17 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er faktisk en del av holdningsendringene vi ønsker, ved at vi endrer hvordan vi omtaler dem og dermed hvordan vi snakker til dem. Men også bevisstgjøring lenger opp i systemet,mennesker med demens nedprioriteres og de som bestemmer har for lite kunnskap om sykdommene som gir demens. Det er fortsatt forbundet med skam, tabu osv. Anonymkode: 1ab99...57c Men det vil ha null betydning om man sier de har demens fremfor å si at de er demente. For folk flest er det ikke relevant. Halvparten av befolkningen vil antakelig ikke forstå det du skriver i HI engang. 4 2
Bacteria Skrevet 21. mai #18 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er helt enig. Paradokse er at slike meninger som ts fremmer er mer med på å underbygge en gruppes annerledeshet mer enn å normalisere den. Det skapes et skille mellom "aksepterte" sykdommer (det er ok å si "Hun er revmatiker", fordi revmatisme liksom er ok), og sykdommer som er mer vanskelige å forholde seg til, f eks demens ("hun har demens"). Selvsagt er man ikke sin sykdom. Men som revmatiker, så er plagene mine en del av min hverdag og et hensyn jeg må ta. Så når jeg står der og ikke klarer å åpne en hermetikkboks fordi hendene mine ikke vil samarbeide, så sier jeg er jeg en revmatiker som må be om hjelp til noe en annen fint klarer selv. Om jeg sier det på denne måten "Jeg har revmatisme, og klarer ikke å åpne den boksen", eller "På grunn av revmatisme, klarer jeg ikke å åpne den boksen", så er bunnlinjen den samme: jeg trenger hjelp på grunn av min sykdom. Det samme gjelder en med demens. Personen er dement, og en forutsetning for at personen skal kunne fungere sånn noenlunde, er at omgivelsene kjenner til dette og hensyntar det. "Hun har demens, og trenger følge på tur", eller "Hun er dement, og trenger følge på tur". Er liksom det siste mer krenkende enn det første??? Anonymkode: 2a3e3...b91 Jeg er sykepleier, har jobbet med demenssyke (er det lov å si?) og er helt enig. Følger ei demenesgruppe på FB og der blir stakkars pårørende som spør om noe helt sabla ned hvis de sier noen er dement. Med påfølgende stor semantisk debatt der vedkommende knappest får fornuftige svar. Det er dumt og trist å se. Nei, ingen er sykdommen sin. Men som du sier, det skaper et skille. Kan hende derfor mange med autisme helst vil bli kalt autist fremfor «har autisme». For å normalisere det slik som det er tilfelle med reumatiker. 4
Blåttvann Skrevet 21. mai #19 Skrevet 21. mai (endret) AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 6.27): Som helsepersonell syns jeg det er trist når oppegående mennesker sier om den eller den at de er demente, i stedet for at den og den har demens eventuelt en demenssykdom. Det var så godt å se denne legen ta til motmæle. Ingen er en sykdom. Anonymkode: 26dc5...2b9 Å gode Gud... Hvem bryr seg? Jeg har astma, er astmatiker. Jeg har allergi, er allergiker. Jeg har revmatisme, er revmatiker. Ingen tror vel at jeg bare er sykdommen min uansett hvordan jeg formulerer det? Vi må slutte å skape så store splittelser over bagateller. Bruk ordene du vil bruke og vær på den måten et forbilde for folk. Men ikke tre dine meninger over på andre, det fungerer sjeldent. Endret 23. mai av Blåttvann 2 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai #20 Skrevet 21. mai Brunello skrev (20 minutter siden): Men det vil ha null betydning om man sier de har demens fremfor å si at de er demente. For folk flest er det ikke relevant. Halvparten av befolkningen vil antakelig ikke forstå det du skriver i HI engang. Nå har ikke jeg skrevet noe i HI heller. Da kan vi også begynne å si om folk at de er downs. Anonymkode: 1ab99...57c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå