Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står midt i et veiskille og er i gang med å tenke fremover. Har du vært arbeidssøker en stund og klart å lande en jobb – kanskje til og med drømmejobben?

Hva fungerte for deg?

Jeg lurer spesielt på:

Hvilke digitale plattformer ga resultater? (LinkedIn? Finn? Indeed? NAV?)

Hvordan begynte du? Hva fikk deg i gang? Hvor lang tid tok det før du fikk jobb?

Hva funket og hva funket ikke i søknader og intervjuprosesser? Hvor mange intervjuer er vanlig i disse dager? Tidligere har jeg vært i både 1. gang og 2. gangs intervju.

Er det noe du skulle ønske du visste før du startet?

Alle erfaringer – store og små – tas imot med takk! 🙌
 

Anonymkode: d05ba...b76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobben jeg har nå er egentlig veldig tilfeldig.
Jeg hadde samlivsbrudd og søkte opp et firma i hjembyen.
Viste seg at dem søkte etter folk.
Søkte på jobben (brukte 10 minutter på å skrive en søknad, og 15 min på å oppdatere CV'n)
Sendte den inn, for så å kontakte personen dagen etterpå pr tlf.

Hadde et "intervju" over telefonen,
Ble bedt om å komme opp for en samtale.
Fikk jobben når jeg gikk inn døra.
Jeg ble ansatt pga jeg hadde kvalifikasjonene og lederen der mente jeg vill passe bra inn i arbeidsmiljøet.
Har fortsatt samme jobben nå 6 år senere, og arbeidsmiljøet er fantastisk.

Har søkt en del jobber i mine yngre dager, og min erfaring er at om det er den "lokale" avdelingen som står for ansettelse er det rimelig enkelt å komme seg innenfor,
Men er det et firma med "sentral" HR-avdeling så er det mye vanskeligere.

En lokal leder tenker på sammensetningen av ansatte, mens HR-avdelingen i oslo som ansetter for en avdeling i "loddefjord" bare ser på papiret.
 

Anonymkode: d97f1...6cd

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk drømmejobben nå fra sommeren av da jeg er ferdig med bacheloren min, fikk 100 % stilling der jeg var i min siste praksistid 😊 

Anonymkode: 07e7f...11a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arbeider i IT-bransjen.

Vi leter ofte opp personer gjennom LinkedIn. Hvis vi får søknader så ser vi også på LinkedIn-profilen deres.

I en normal ansettelsesprosess:

  • HR har et screening-intervju
  • Avdelingsleder har et intervju
  • Avdelingsleder har et ekstra intervju, hvor personen som blir ansatt også får sitte sammen med noen som arbeider med lignende stilling og bli forklart arbeidet/hvordan ting fungerer/får lov å stille spørsmål uten avdelingsleder til stedet.
  • Evt. intervju med leder ovenfor avdelingslederen.
  • Sjekk av minimum to referanser, helst tre.

Vi legger mye vekt på personligheten. Tenker det er viktig å være seg selv, selv om det sikkert kan være litt utfordrende.. Det er sikkert lurt å forberede seg på vanlige spørsmål på forhånd også. Svake/sterke sider. Relevans/erfaring i forhold til stillingen. Kanskje undersøke litt om firma på forhånd om mulig. Kanskje gå inn på LinkedIn til personen som ansetter og se hvilken bakgrunn/erfaring han har. Kanskje der har noen felles bekjente?

Lykke til!

Anonymkode: 32213...297

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...