AnonymBruker Skrevet 21. mai #1 Skrevet 21. mai Jeg står midt i et veiskille og er i gang med å tenke fremover. Har du vært arbeidssøker en stund og klart å lande en jobb – kanskje til og med drømmejobben? Hva fungerte for deg? Jeg lurer spesielt på: Hvilke digitale plattformer ga resultater? (LinkedIn? Finn? Indeed? NAV?) Hvordan begynte du? Hva fikk deg i gang? Hvor lang tid tok det før du fikk jobb? Hva funket og hva funket ikke i søknader og intervjuprosesser? Hvor mange intervjuer er vanlig i disse dager? Tidligere har jeg vært i både 1. gang og 2. gangs intervju. Er det noe du skulle ønske du visste før du startet? Alle erfaringer – store og små – tas imot med takk! 🙌 Anonymkode: d05ba...b76
AnonymBruker Skrevet 21. mai #2 Skrevet 21. mai Jobben jeg har nå er egentlig veldig tilfeldig. Jeg hadde samlivsbrudd og søkte opp et firma i hjembyen. Viste seg at dem søkte etter folk. Søkte på jobben (brukte 10 minutter på å skrive en søknad, og 15 min på å oppdatere CV'n) Sendte den inn, for så å kontakte personen dagen etterpå pr tlf. Hadde et "intervju" over telefonen, Ble bedt om å komme opp for en samtale. Fikk jobben når jeg gikk inn døra. Jeg ble ansatt pga jeg hadde kvalifikasjonene og lederen der mente jeg vill passe bra inn i arbeidsmiljøet. Har fortsatt samme jobben nå 6 år senere, og arbeidsmiljøet er fantastisk. Har søkt en del jobber i mine yngre dager, og min erfaring er at om det er den "lokale" avdelingen som står for ansettelse er det rimelig enkelt å komme seg innenfor, Men er det et firma med "sentral" HR-avdeling så er det mye vanskeligere. En lokal leder tenker på sammensetningen av ansatte, mens HR-avdelingen i oslo som ansetter for en avdeling i "loddefjord" bare ser på papiret. Anonymkode: d97f1...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Skrevet 24. mai Jeg fikk drømmejobben nå fra sommeren av da jeg er ferdig med bacheloren min, fikk 100 % stilling der jeg var i min siste praksistid 😊 Anonymkode: 07e7f...11a
AnonymBruker Skrevet 24. mai #4 Skrevet 24. mai Jeg arbeider i IT-bransjen. Vi leter ofte opp personer gjennom LinkedIn. Hvis vi får søknader så ser vi også på LinkedIn-profilen deres. I en normal ansettelsesprosess: HR har et screening-intervju Avdelingsleder har et intervju Avdelingsleder har et ekstra intervju, hvor personen som blir ansatt også får sitte sammen med noen som arbeider med lignende stilling og bli forklart arbeidet/hvordan ting fungerer/får lov å stille spørsmål uten avdelingsleder til stedet. Evt. intervju med leder ovenfor avdelingslederen. Sjekk av minimum to referanser, helst tre. Vi legger mye vekt på personligheten. Tenker det er viktig å være seg selv, selv om det sikkert kan være litt utfordrende.. Det er sikkert lurt å forberede seg på vanlige spørsmål på forhånd også. Svake/sterke sider. Relevans/erfaring i forhold til stillingen. Kanskje undersøke litt om firma på forhånd om mulig. Kanskje gå inn på LinkedIn til personen som ansetter og se hvilken bakgrunn/erfaring han har. Kanskje der har noen felles bekjente? Lykke til! Anonymkode: 32213...297
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå