Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker å lage mat og kan egentlig tenke meg å jobbe med dette. Men jeg har barn og har hørt at det er ubekvemme arbeidstider? Spesielt restauranter. Helg og kveld. 

Er det noen som jobber som kokk, i kantine eller lignende og kan fortelle litt? Vet det finnes institusjonskokk også, men hørt det ikke er så kjekt?

Og hvordan er lønnen?

Anonymkode: d1ffb...f83

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1841910-jobber-du-som-kokki-kantinemed-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange med fagbrev, etter å bli utbrent av å jobbe på et restaurantkjøkken går over til å jobbe kantiner, det er jo en mye lettere gig, men det er ikke superbra betalt og det er utrolig monotont (joda det finnes unntak..) 
Institusjonskokk må være helt jævlig, når du utdanner deg, så kan du velge å fokusere på å jobbe på institusjon/sykehus og det er jo mye mer som en fabrikkjobb, men du må også forholde deg til masse regler og begrensninger du ikke finner i restaurant verden.
Du må passe på at visse pasienter for riktig mat i forhold til deres sykdomsbilde, så er det allergier og til en viss grad religiøse krav til hva du kan servere.
Jobber du i en restaurant, så sier det seg selv at du som oftest jobber kveld og det er spesielt fredag og lørdag det er crazy. Du jobber selvfølgelig masse røde dager også. 17 mai for eksempel..
Skal du jobbe som kokk, så trenger du fagbrev eller du må i det minste vise til relevant erfaring. Lage middag hjemme teller ikke...

AnonymBruker

Som kokk jobber du i åpningstiden. 
De fleste serveringssteder har åpnet ettermiddag/kveld/helg, og det forventes at man kan jobbe da.

Jeg har jobbet på sykehuskjøkken og kjenner mange institusjonskokker. De stortrives. Det er lettere planlegge driften, og dermed langt mindre stress enn på en restaurant. 
Det meste av både vanlig meny og spesialkost ligger i en større database, som er kvalitetssikret av kokker og KEF'ere, så det er lite kreativitet for kokkene på gulvet i hverdagen. Men har man interesse og kompetanse, så kan det være muligheter for å være med på meny-utvikling. 

Kantine er ofte dagtid, med tilberedning av brødmat, salater, og enkle lunsjretter. 

Lønn varierer veldig. Det kommer an på utdanning, erfaring og arbeidssted. 
Men uten fagbrev, så kan du nok forvente en lønn på 30-33 000 pr måned, pluss eventuelle tillegg. 
Fellesforbundet og NHO sin minstelønn er 33 000,- for kokk uten fagbrev og uten erfaring. 

Anonymkode: bd99f...d2b

AnonymBruker

Jeg er institusjonskokk og kjenner jeg blir oppriktig lei meg av fremstillingen folk har av yrket mitt.

Jeg har jobbet 3 mnd på sykehus i hele mitt liv, resten har jeg jobbet som restaurantkokk, i cateringfirma  og nå i forsvaret og jeg tok fagbrevet mitt i 1999.

I restaurantbransjen kan du vinke farvel til fri på røde dager. Det er stress fra ende til annen, overtid (uten overtidsbetaling) over en lav sko, mye brudd på aml, uforutsigbar arbeidsdag og sene kvelder. Det er stort sett kun kantiner hvor man har fri helg, kveld og røde dager og betalingen er deretter.

Nå jobber jeg som sagt i forsvaret og stortrives. Forutsigbarheten er en befrielse. Vi har variert meny og massevis av selskaper vi lager mat til med få begrensninger annet enn spesialkoster. Og spesialkoster har man i restaurantbransjen også, med flere gjester som trenger tilpasset mat. Jeg er også veileder for lærlinger og mine lærlinger går opp til fagbrev som restaurantkokker, selv om jeg har fagbrev som institusjonskokk. 

De færreste ansetter ufaglærte til annet enn å stå i oppvasken. Å like å lage mat hjemme til max 20 pers og max en fem-retter er ikke noe å tro at man kan sette sine ben på et profesjonelt kjøkken etter. 

Ønsker du å jobbe med dette er nok kantine eller kafe tingen

Anonymkode: c05bc...4c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...