Gå til innhold

ECT behandling mot depresjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med det? Jeg har lyst å forsøke, men er usikker på om jeg kan få det 

Anonymkode: 65cf2...ba2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring med det, og måtte sjekke hva det er. Ifølge NHI:

ECT, er en betegnelse på elektrokonvulsiv behandling. ECT er en behandlingsmetode der det gis en kontrollert mengde strøm til hodet. Det utløser et kortvarig krampeanfall.

ECT gis som oftest til pasienter med moderate til svært alvorlige depresjoner der annen behandling ikke har vært nyttig. Det brukes også noen ganger ved andre psykiske lidelser som manier og svangerskaps‐ eller fødsels-depresjoner. Vanligvis skal andre behandlingsmetoder være prøvd før ECT gis.

Anonymkode: e7fc3...fe8

AnonymBruker
Skrevet

Moren min har vært gjennom mange runder, men opplever dessverre liten varig bedring. Men det er også lett å finne solskinnshistorier om ECT.

Anonymkode: 8fc99...d40

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Moren min har vært gjennom mange runder, men opplever dessverre liten varig bedring. Men det er også lett å finne solskinnshistorier om ECT.

Ja, slik var det for broren min også :( som jeg kan spørre, har hun fått noen behandling hun har god effekt av? ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, slik var det for broren min også :( som jeg kan spørre, har hun fått noen behandling hun har god effekt av? ❤️

Dessverre ikke. Hun bruker mye medisiner, men de virker nærmest mer neddopende enn til virkelig hjelp. Flere opphold på psykiatriske sykehus har heller ikke ført til mye. Plagene hennes har nå pågått i over tre år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dessverre ikke. Hun bruker mye medisiner, men de virker nærmest mer neddopende enn til virkelig hjelp. Flere opphold på psykiatriske sykehus har heller ikke ført til mye. Plagene hennes har nå pågått i over tre år.

Ja, vet hvordan det er dessverre. Hadde en mor som slet halve livet og fikk masse forskjellige medisiner og inn og ut av psykiatrisk. Føler Norge ligger langt etter når det gjelder psykisk helse. Legen min har jo ikke peiling, så jeg føler jeg må leite meg frem på nettet og føler jeg får mer og bredere info når jeg søker på engelsk. Det er skremmende :(  

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det i fjor og ble frisk (foreløpig i hvert fall) 😊

Anonymkode: 0551d...c07

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring med ECT selv, men jeg har hatt svært god effekt av ketaminbehandling. Verdt å lese om. Det finnes også noe som heter transkraniell magnetstimulering som virker lovende mot depresjon, men usikker på om det tilbys noe sted i Norge pr. nå? I linken står det at de fremdeles rekrutterer til en studie i Nord-Norge.

Jeg mener å ha hørt i en podcast at ketamin er mer skånsomt og minst like effektivt (om ikke mer) enn ECT iallfall ☺️

Anonymkode: 3d7be...da5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk det i fjor og ble frisk (foreløpig i hvert fall) 😊

Fantastisk! 🥰 Har du slitt lenge før du fikk behandling? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har ingen erfaring med ECT selv, men jeg har hatt svært god effekt av ketaminbehandling. Verdt å lese om. Det finnes også noe som heter transkraniell magnetstimulering som virker lovende mot depresjon, men usikker på om det tilbys noe sted i Norge pr. nå? I linken står det at de fremdeles rekrutterer til en studie i Nord-Norge.

Jeg mener å ha hørt i en podcast at ketamin er mer skånsomt og minst like effektivt (om ikke mer) enn ECT iallfall ☺️

Anonymkode: 3d7be...da5

Ja, har hørt om ketamin behandling!  Bare synd det er så dyrt 😵‍💫 Den andre du nevnte har ikke jeg hørt om, så det skal jeg sjekke ut. Takk for link 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fantastisk! 🥰 Har du slitt lenge før du fikk behandling? 

Ja, over 20 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange har god effekt av det. Selv fikk jeg ingen effekt, men avsluttet etter få behandlinger på grunn av hukommelsestap. 

Anonymkode: d93ac...4e8

Skrevet

Jeg har erfaring med det, ja. Jeg tok noen runder i forbindelse med en alvorlig fødselsdepresjon, og for meg ble det en viktig del av veien videre. Lyset kom tilbake, sakte men sikkert. God medisinering hjalp meg mye, men det aller viktigste var tett oppfølging og justeringer underveis.

Dessverre glapp det litt for meg en periode, og da kom et tilbakefall – noe som bare understreker hvor avgjørende det er å bli fulgt opp over tid. Så ja, det kan absolutt hjelpe, men det krever også at systemet rundt fungerer.

Jeg tenker at det er verdt å forsøke, men snakk med legen din om det og vær tydelig på at du ønsker oppfølging underveis. Du skal ikke stå i dette alene.

❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk to runder med ECT (8 + 5 behandlinger), rundt 2011/2012. 

Da hadde jeg vært inn og ut av sykehus, depresjon og drit i rundt 10 år. 

Jeg har siden vært helt frisk og stabil. Men - det er ikke sikkert det er ECT behandlingen i seg selv. Det var endel andre som også skjedde på rundt samme tidspunkt. Jeg slutta blant annet med alle medisinene jeg hadde fått kastet etter meg i disse ti årene (det var blitt prøvd ut veldig mye, veldig få medisinpauser og umulig å si hvordan alt dette påvirket meg). Jeg klarte endelig å få litt orden på søvn etter å ha slitt med veldig lite søvn i lang tid. Jeg tok også opp igjen gamle hobbyer - som jeg mestret. Så det var mange ting som skjedde på en gang - dermed blir det vanskelig å årsaksforklare min bedring. På samme måte som det var mange ting på en gang som skjedde som gjorde at jeg ble sjuk. 

Jeg fikk noen bivirkninger i form av at jeg har veldig lite minner fra tiden jeg fikk ECT (grunnen til at jeg vet det er at jeg noen år etter møtte på et menneske jeg virkelig ikke kjente, men tydeligvis hadde vært innlagt med meg samtidig - ellers husker man jo ikke det man har glemt - så før jeg traff dette mennesket trodde jeg at jeg husket alt ). Jeg fikk noe vondt i nakken underveis i behandlingen, sikkert strømmen som forårsaket spenninger i musklaturen - dette gav seg iløpet av en dag eller to - det kom heller ikke ved hver behandling. 

Nå ti år etter - jeg har tatt en utdanning, og holder på med en Phd, så det kognitive er intakt.  

Håper du finner noe som hjelper deg, og at du holder ut. 

Anonymkode: bc75e...bc3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...