Gå til innhold

Ny leder - sextrakassering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får ny leder nå. Han har jobbet i format lenge men aldri vær min leder tidligere. 

Han sa her om dag da jeg spurte om ht var min nye lederskikkelse 

han svarte, Ja så da kan vikke ha sex. 

kommentater som at den leppestiften passer godt fint rundt pikken… 

hver dag kler han av deg med blikket.. 

deg er sendt ut varsling i dag. 

hva gjør man videre? Hvilke konsekvenser er det for jo han? 

Anonymkode: 26e2e...ff0

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke konsekvenser er det for jo han? 

At han ikke kan ha sex med deg, slik han nå har sagt. Utover det, er det helst deg dette går ut over dersom det er du som har sendt varselet. 

Anonymkode: 796fd...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hver dag kler han av deg med blikket.. 

Det stemmer ikke, nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde forsøkt å få opptak av det han sier.

Anonymkode: d474c...3f2

Litt sent nå da, som varselet er sendt ut.

Det vil uansett ikke ha så mye å si. Disse kommentarene ligger tilbake i tid, før vedkommende ble leder. Er man ikke leder kan man tillate seg langt mer. 

Varsler pleier alltid slå tilbake på varsleren, som blir sett på som svak, som sladrehank, som dramaqueen etc.

Hva med å heller konsentrere seg om jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ha bevis, ord mot ord blir veldig vanskelig for deg. Har du evt vitner? Ellers, for en drittmann.

Anonymkode: 232a7...57e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må ha bevis, ord mot ord blir veldig vanskelig for deg. Har du evt vitner? Ellers, for en drittmann.

Anonymkode: 232a7...57e

Hva vet vel du om at han er en drittmann? Det er han som sier at de ikke kan ha sex. Det kan like gjerne være at trådstarter er skuffet og nå vil hun hevne seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva vet vel du om at han er en drittmann? Det er han som sier at de ikke kan ha sex. Det kan like gjerne være at trådstarter er skuffet og nå vil hun hevne seg. 

tenker du at det er vanlig å svare "da kan vi ikke ha sex" på et spørsmål om han er hennes leder. Veldig typisk menn å tenke på hevn om noen ikke vil ha sex med dem ... 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjip situasjon. Jeg heier på deg og at han får et kraftig varsel og eventuelt må gå

Anonymkode: 25548...82a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (14 minutter siden):

tenker du at det er vanlig å svare "da kan vi ikke ha sex" på et spørsmål om han er hennes leder. 

Nei, det er jo det det ikke er. Et sted kom vel den kommentaren fra.

Helene1982 skrev (15 minutter siden):

Veldig typisk menn å tenke på hevn om noen ikke vil ha sex med dem ... 

Jaha…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra gjort👏 Jeg aner ikke hva konsekvensene for han blir men jeg håper at han får sparken. Det bør du ikke ha dårlig samvittighet for. Du er en modig varsler og ikke en rotte sommoen Husk å snakk med tillitsvalgt/hovedtillitsvalgt og ikke møt opp på evt møter uten de. Ta gjerne opptak på mobil, i smug, hvis det sies noe ufordelaktig om deg som er horribelt. Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er jo det det ikke er. Et sted kom vel den kommentaren fra.

Jaha…?

Den kom som en respons på at "nå var han hennes leder" Jeg tror kommentaren kom fra "det var en spøk" og at "det må da være lov å flørte litt" Er det deg, eller går du av hengslene for å forvare en fyr du ikke kjenner?  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amy71 skrev (4 minutter siden):

Kjempebra gjort👏 Jeg aner ikke hva konsekvensene for han blir men jeg håper at han får sparken. Det bør du ikke ha dårlig samvittighet for. Du er en modig varsler og ikke en rotte sommoen Husk å snakk med tillitsvalgt/hovedtillitsvalgt og ikke møt opp på evt møter uten de. Ta gjerne opptak på mobil, i smug, hvis det sies noe ufordelaktig om deg som er horribelt. Lykke til!

Jepp.

Hvis folk, og det gjelder oftest kvinner  ikke varsler, vil det heller aldri bli slutt på sånn dritt på arbeidsplassen. Vi må tydeligvis fortsette jobben med å oppdra andre som ikke vet å oppføre seg.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Den kom som en respons på at "nå var han hennes leder" Jeg tror kommentaren kom fra "det var en spøk" og at "det må da være lov å flørte litt" Er det deg, eller går du av hengslene for å forvare en fyr du ikke kjenner?  

Nei, jeg har selv hatt en leder som sa slike ting til meg. Sa til han at det kunne han ikke, så da sluttet han med det.

Hadde jeg varslet, så hadde det vært meg det gikk ut over. Ingen arbeidsgiver ønsket seg skjøre arbeidstakere som sutrer og inntar offerrollen, som sender varsler fremfor å si fra med helt vanlige norske ord.

Og akkurat det skulle jeg ønske flere unge damer forsto. Men det ser ut til at man i stedet hausser hverandre opp til det motsatte. De som tror at det er lurt å sende varsel i denne saken her, eller som håper mannen får sparken, kan jo ikke ha vært en eneste dag i normalt arbeidsliv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At han ikke kan ha sex med deg, slik han nå har sagt. Utover det, er det helst deg dette går ut over dersom det er du som har sendt varselet. 

Hvorfor skal det gå utover meg? 
han har holdt på med dette lenge. Han har flere klager på seg fra tidligere samt bekymringer. 
Han har sagt mer enn dette og han har alltid vært i en lederstilling, bare på annen avdeling. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg har selv hatt en leder som sa slike ting til meg. Sa til han at det kunne han ikke, så da sluttet han med det.

Hadde jeg varslet, så hadde det vært meg det gikk ut over. Ingen arbeidsgiver ønsket seg skjøre arbeidstakere som sutrer og inntar offerrollen, som sender varsler fremfor å si fra med helt vanlige norske ord.

Og akkurat det skulle jeg ønske flere unge damer forsto. Men det ser ut til at man i stedet hausser hverandre opp til det motsatte. De som tror at det er lurt å sende varsel i denne saken her, eller som håper mannen får sparken, kan jo ikke ha vært en eneste dag i normalt arbeidsliv. 

Grunnen til at man varsler er jo for å endre et dårlig arbeidsmiljø. En god dialog med ledelsen er viktig for at folk som holder på på denne måten stopper med det. Ingen arbeidsgivere ønsker seg ansatte som fritt får griseprate med sine underordnede uten at noen sier fra. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke, nei. 

Hvordan vet du det? Det er nesten daglig kommentarer på klesvalg og glaning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal det gå utover meg? 
han har holdt på med dette lenge. Han har flere klager på seg fra tidligere samt bekymringer. 
Han har sagt mer enn dette og han har alltid vært i en lederstilling, bare på annen avdeling. 

Nå kommer du jo med helt nye opplysninger som snur hele saken.

Men ja, det å varsle går ofte ut over den som varsler og ikke den som blir varslet om. Spør heller deg selv hvorfor du er en som blir snakket til på denne måten, hvorfor du ikke sier at han skal holde munn. Det kan lett virke som det er deg som legger opp til det, hvis du aldri har sagt kutt ut. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du det? Det er nesten daglig kommentarer på klesvalg og glaning. 

Fordi du skrev om meg, og dette gjelder ikke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt sent nå da, som varselet er sendt ut.

Det vil uansett ikke ha så mye å si. Disse kommentarene ligger tilbake i tid, før vedkommende ble leder. Er man ikke leder kan man tillate seg langt mer. 

Varsler pleier alltid slå tilbake på varsleren, som blir sett på som svak, som sladrehank, som dramaqueen etc.

Hva med å heller konsentrere seg om jobben?

Han har alltid vært leder, bare ikke på min avdeling. Det ligger inne flere varsler på han, flere er meldt inn bekymring. 

Jeg prøver å konse på jobb, men ikke lett når du er omringet med kun sex prat.. Blikk.. og nå også samme person som skal kontrollere deg for han sikkert er sur for lite respons tilbake. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (4 minutter siden):

Grunnen til at man varsler er jo for å endre et dårlig arbeidsmiljø. En god dialog med ledelsen er viktig for at folk som holder på på denne måten stopper med det. Ingen arbeidsgivere ønsker seg ansatte som fritt får griseprate med sine underordnede uten at noen sier fra. 

Absolutt ikke. Seksuell trakassering og varsling er begge veldig negative ting for et miljø. Normale voksne mennesker klarer å snakke med hverandre og oppføre seg, uten verken å trakassere eller varsle. Når ledelsen må inn i bildet så betyr det at ingen av partene er voksne nok til å klare dette. Det er rene barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...