AnonymBruker Skrevet 21. mai #21 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan fungerer du da på jobb osv med null mat? Anonymkode: f1fbf...2ef Fungerer helt fint, det er bare en vane. Føler meg mer skjerpet nå enn da jeg spiste flere måltider til dagen, og ikke minst er jeg mindre sulten. Før var jeg skrubbsulten når det nærmet seg lunsj. Anonymkode: a193a...449 1
BobbySocks Skrevet 21. mai #22 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tja, jeg MÅ nok ikke så lavt for å gå ned, men jeg vet at det hadde gitt raskere resultater. jeg er ikke veldig aktiv, men jeg passer på å ha 10 000 skritt hver dag. Bytter på gåing og jogge/intervaller ute. Brenner stort sett mellom 3000-3500 kcal om dagen sånn ut ifra pulsklokke. Anonymkode: f1fbf...2ef Men raskere resultater.. du har blitt tjukk over tid, så kroppen trenger tid til å venne seg til å bli tynn. Jeg gikk ned 20 kilo og har vært vekt stabil et år. Jeg er råsulten enda. Rask er ikke alltid bra, vis det betyr at man ikke klarer det. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #23 Skrevet 21. mai Magesekken krymper og blir vant med mindre mat etter hvert. Det tar et par-tre uker, men så blir det bare enklere og enklere. Anonymkode: 75812...b5d 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #24 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har du en bmi på 40 trenger du trolig 3500-4000 kalorier for å opprettholde vekten. Hva med å heller starte på 3000 kalorier og trappe gradvis ned i stedet for å sulte deg? Anonymkode: af923...3ed Det var det mest gærne jeg har lest! Det er jo så man går OPP i vekt. Anonymkode: c9481...68c 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #25 Skrevet 21. mai Ok. Jeg tror det største problemet er at folk teller forskjellig. Jeg personlig kaloribudsjett som er regnet ut på min basalforbrenning. Og hvis jeg går på treningssenteret eller er ekstra aktiv en dag så spiser jeg et måltid ekstra den dagen på ca 300 kcal. Så når jeg logger i lifesum/mfp så skal jeg spise opp treningskaloriene. Noen regner ut antall kalorier de skal spise og regner med aktiviteten fra start. De som gjør på denne måten, skal ikke spise forbrennignskaloriene som registreres i mfp/lifesum da de allerede er medregnet i kaloribudsjettet. Når noen svarer at du skal spise 1600 kcal og noen svarer 2500kcal så kan det være "samme" Total likevel. Bare at den som sier 1600 spiser spiser kcal som kommer fra trening og den som sier 2500 har allerede regnet de med. Jeg går ned i vekt nå på bmi 40. Dager når jeg er i ro, spiser jeg 1200kcal, når jeg trener 1600 kcal. Når jeg trener OG er generelt aktiv og får inn skritt 2000kcal. Jeg går ned 0.6 kg i uka i snitt. Jeg spiser 2 måltider om dagen, kl 12 og kl 19. Så har jeg et ekstra måltid som er fleksibelt de dager I aktivitet, noen dager er det kl 15 og noen dager kl 23. Jeg spiser aldri før kl 12, da blir jeg alt for sulten på kvelden og det blir lettere å spise mer da. I begynnelsen var jeg skikkelig sulten, men kroppen blir vant til slutt og jeg føler kun litt sult rett før måltidene, og det er ikke farlig å kjenne på sult. Sulten bruker jeg også som et bevis på at jeg faktisk er i kaloriunderskudd. Hvis jeg ikke er I kaloriunderskudd så føler jeg aldri på sult, men kun på lyst. Og det er forskjellige ting. Du kan klare det fint uten medisiner! Wegowy gjør at du spiser mindre og det å spise mindre kan du klare selv. Jeg har troa! Anonymkode: c9481...68c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #26 Skrevet 21. mai Hva med å drikke mer vann? Jeg fyller magen godt med vann gjennom hele dagen, slik at magen ikke er tom. Det blir mye tissing, men funker bra for meg. Anonymkode: dd8c7...1d1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #27 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ok. Jeg tror det største problemet er at folk teller forskjellig. Jeg personlig kaloribudsjett som er regnet ut på min basalforbrenning. Og hvis jeg går på treningssenteret eller er ekstra aktiv en dag så spiser jeg et måltid ekstra den dagen på ca 300 kcal. Så når jeg logger i lifesum/mfp så skal jeg spise opp treningskaloriene. Noen regner ut antall kalorier de skal spise og regner med aktiviteten fra start. De som gjør på denne måten, skal ikke spise forbrennignskaloriene som registreres i mfp/lifesum da de allerede er medregnet i kaloribudsjettet. Når noen svarer at du skal spise 1600 kcal og noen svarer 2500kcal så kan det være "samme" Total likevel. Bare at den som sier 1600 spiser spiser kcal som kommer fra trening og den som sier 2500 har allerede regnet de med. Jeg går ned i vekt nå på bmi 40. Dager når jeg er i ro, spiser jeg 1200kcal, når jeg trener 1600 kcal. Når jeg trener OG er generelt aktiv og får inn skritt 2000kcal. Jeg går ned 0.6 kg i uka i snitt. Jeg spiser 2 måltider om dagen, kl 12 og kl 19. Så har jeg et ekstra måltid som er fleksibelt de dager I aktivitet, noen dager er det kl 15 og noen dager kl 23. Jeg spiser aldri før kl 12, da blir jeg alt for sulten på kvelden og det blir lettere å spise mer da. I begynnelsen var jeg skikkelig sulten, men kroppen blir vant til slutt og jeg føler kun litt sult rett før måltidene, og det er ikke farlig å kjenne på sult. Sulten bruker jeg også som et bevis på at jeg faktisk er i kaloriunderskudd. Hvis jeg ikke er I kaloriunderskudd så føler jeg aldri på sult, men kun på lyst. Og det er forskjellige ting. Du kan klare det fint uten medisiner! Wegowy gjør at du spiser mindre og det å spise mindre kan du klare selv. Jeg har troa! Anonymkode: c9481...68c Ja eg har haket av for at jeg er lite aktiv i lifesum. Men jeg går som regel tur (asfalt og bortover) daglig. Men det er fort gjort å spise en del mer om man tenker at tur forbrenner mye. Noe forbrenner det, men jeg har en stillesittende jobb, så ellers i hverdagen er jeg lite aktiv. Prøver å få i gang jevnlig trening, og ved feks fjellturer, joggeturer, styrketrening så logger jeg. Og da spiser jeg som regel noe mer. Men det er gjerne en banan, et ekstra knekkebrød, litt rester fra middag. Jeg bruker også sultfølelsen som er bevis på at jeg er i riktig retning. Dessuten fungerer det bra for meg å gå i godt underskudd for rask vektnedgang. Går det sakte ned blir jeg umotivert, og har lett for å gå tilbake til gamle vaner. Når 3kg forsvinner på kort tid vil jeg ikke ha de tilbake. Men om det kun går et kg på 3-4 uker, så er det så lett å bare gå opp igjen det ene kg. Anonymkode: 23a7f...9d2 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai #28 Skrevet 21. mai Halvering av antall kalorier er veldig drøyt, med mindre du spiste ekstremt mye før. Skal en spise mindre kalorier for å gå ned i vekt, så bør en passe på å spise mat som metter mest mulig per kalori, mer proteiner og fett er bra, da holder en seg mett, og mye lettere å spise færre kalorier Anonymkode: 84330...c2f 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #29 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har du en bmi på 40 trenger du trolig 3500-4000 kalorier for å opprettholde vekten. Hva med å heller starte på 3000 kalorier og trappe gradvis ned i stedet for å sulte deg? Anonymkode: af923...3ed Hvor har du det fra? 😅 4000 kalorier er enorme mengder mat, da skal en være ekstremt aktiv. Kvinner bruker rundt halvparten av hva du tror Anonymkode: 84330...c2f
AnonymBruker Skrevet 21. mai #30 Skrevet 21. mai Jeg startet for 22 dager siden. Skal ned 20 kg fra 93 til 73 (173 høy). så langt har jeg gått ned 5 kg, og jeg ligger på 1900 kalorier om dagen, men veldig ofte blir det 1600 for det holder. Her er en typisk dag: Frokost: smoothie laget av smoothieblanding, egg, havregryn og gresk yoghurt. lunsj: suppe laget av grønnsaker, kokosmelk og kikerter (lager en stor porsjon og har til lunsj påfølgende dager). Har også hardkokt egg i. middag: tallerkenmodellen- 50% salat/grønnsaker , en potet eller litt ris eller pasta og kanskje 4-500 kalorier med kjøtt/fisk Dette holder meg mett. Men skulle jeg ha lyst på en kroneis eller popcorn er det plass til litt av det også, men de aller fleste dager trenger jeg ikke det. Har ikke sug etter sukker og fett lengre, virker som kroppen får det den trenger ellers. Også er jeg en del i fysisk aktivitet, forbrenner fra 550-900 kalorier hver dag på aktivitet, i tillegg til det kroppen forbrenner for å leve. For 1 måned siden spiste jeg ikke frokost og lunsj, kanskje knekkebrød, gaflet i meg middag og slukte snacks på kvelden, og forbrente kanskje 300 med fysisk aktivitet. Nå føler jeg meg sinnsykt mye bedre! Virker som økt aktivitet strenger et søtbehov hos meg. Anonymkode: 27c68...72b 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #31 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ok. Jeg tror det største problemet er at folk teller forskjellig. Jeg personlig kaloribudsjett som er regnet ut på min basalforbrenning. Og hvis jeg går på treningssenteret eller er ekstra aktiv en dag så spiser jeg et måltid ekstra den dagen på ca 300 kcal. Så når jeg logger i lifesum/mfp så skal jeg spise opp treningskaloriene. Noen regner ut antall kalorier de skal spise og regner med aktiviteten fra start. De som gjør på denne måten, skal ikke spise forbrennignskaloriene som registreres i mfp/lifesum da de allerede er medregnet i kaloribudsjettet. Når noen svarer at du skal spise 1600 kcal og noen svarer 2500kcal så kan det være "samme" Total likevel. Bare at den som sier 1600 spiser spiser kcal som kommer fra trening og den som sier 2500 har allerede regnet de med. Jeg går ned i vekt nå på bmi 40. Dager når jeg er i ro, spiser jeg 1200kcal, når jeg trener 1600 kcal. Når jeg trener OG er generelt aktiv og får inn skritt 2000kcal. Jeg går ned 0.6 kg i uka i snitt. Jeg spiser 2 måltider om dagen, kl 12 og kl 19. Så har jeg et ekstra måltid som er fleksibelt de dager I aktivitet, noen dager er det kl 15 og noen dager kl 23. Jeg spiser aldri før kl 12, da blir jeg alt for sulten på kvelden og det blir lettere å spise mer da. I begynnelsen var jeg skikkelig sulten, men kroppen blir vant til slutt og jeg føler kun litt sult rett før måltidene, og det er ikke farlig å kjenne på sult. Sulten bruker jeg også som et bevis på at jeg faktisk er i kaloriunderskudd. Hvis jeg ikke er I kaloriunderskudd så føler jeg aldri på sult, men kun på lyst. Og det er forskjellige ting. Du kan klare det fint uten medisiner! Wegowy gjør at du spiser mindre og det å spise mindre kan du klare selv. Jeg har troa! Anonymkode: c9481...68c Du har nok et poeng der, men jeg har stort sett spist litt etter forbrenninga (om det gir mening) jeg har også regnet ut min basalforbrenning. men uansett har jeg stort sett fulgt med på forbrenningen ila dagen (bare på pulsklokka) også har jeg prøvd å spise ca 1000 kalorier under dette. Noen ganger har jeg holdt kaloriene lavere selvom jeg har trent, også har jeg heller spist litt snop til helgen. Det har fungert helt supert før, men det begynner å bli noen år siden jeg fulgte denne metoden slavisk. idag har vært en ganske bra dag, og uten snop! Så jeg føler meg litt mer motivert nå! Takk for svaret ditt 😃 ts Anonymkode: f1fbf...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #32 Skrevet 21. mai Du må spise nok proteiner. Og masse grønt for metthetsfølelse. Anonymkode: 6b36a...8f6
AnonymBruker Skrevet 21. mai #33 Skrevet 21. mai Gått ned over 60 kilo og syns egentlig ikke det har vært så vanskelig. Det første jeg gjorde var å gå bort i fra «50% grønnsaker, 25% protein og 25% karbo».. og det tullet om at man skal spise så mye frukt og grønt mellom måltidene om man har lyst på noe.. Jeg spiser nok 70% proteiner og det er dette som holder meg mett lenge og er man ikke sulten så får man sjeldent cravings. Ville heller aldri ha kutta ut brød eller potet som jeg er veldig glad i. En typisk dag for meg er to brødskiver med egg og kaviar til frokost, til lunch spiser jeg enten mer brød med mye proteiner i pålegget, yoghurt, barebells bar, jordbær/bringebær/blåbær med vaniljesaus. Middag inneholder minst 70% kjøtt og 2-3 poteter med hvilken som helst saus. Til kvelds blir det ofte brødskiver igjen eller samme som lunch, eventuelt proteinpannekaker med syltetøy. Har nesten kutta ut sukker, men får innimellom lyst på sjokolade. Men når jeg spiser sjokolade smaker det ikke godt, sitter bare i hodet.. beste er å kutte ut sukker helt noen uker så er det mye mindre cravings. Unner meg akkurat hva jeg vil på bursdager, 17 mai, jula osv. Tidligere har jeg vært veldig alt eller ingenting - kun spist salat og drukket vann og da sprekker man fort. Anonymkode: 1a879...835 3
Hensatt Skrevet 21. mai #34 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 22.27): Tja, jeg MÅ nok ikke så lavt for å gå ned, men jeg vet at det hadde gitt raskere resultater. jeg er ikke veldig aktiv, men jeg passer på å ha 10 000 skritt hver dag. Bytter på gåing og jogge/intervaller ute. Brenner stort sett mellom 3000-3500 kcal om dagen sånn ut ifra pulsklokke. Anonymkode: f1fbf...2ef Der har du jo svaret. Legg deg rett under i kalorier. Langt bedre løsning på lang sikt
AnonymBruker Skrevet 22. mai #35 Skrevet 22. mai Jeg ligger på rundt 500 kcal i underskudd, og det er skikkelig tungt, men det fungerer. Vekta går gradvis nedover. Når du skal finne ut hvordan du skal holde ut, må du kjenne etter hva som fungerer for deg. For min del funker dette: + Jeg må ha en middag som metter, uansett hva, hvis ikke så ryker jeg på en smell på kvelden. Det går mye i rent kjøtt siden det metter mye og er relativt kalorivennlig. Kylling synes jeg er helt supert, i går hadde jeg hjemmelaget kyllingfajitas, i ekstra tynne lomper, med en liten dash salsa og drømmelett rømme. Søk på Fajitas på instagram så finner du oppskrifter. Utrolig godt og mettende. Mye av kaloribudsjettet mitt går med til middag. + Jeg må også ha en liten snacks på kvelden. I ukedagene har jeg ikke lov å unne meg noe usunt, så da har jeg noen alternativer som til en viss grad dekker de verste cravingsene. Nå om dagen går det mye i jordbær, en skål med jordbær og pittelitt vaniljesaus til (uten sukker). Jordbær er veldig kalorivennlig. Om jeg har lyst på noe salt så blir det enten en pakke tørrfisk eller en pose Oliven snacks med chili og pepper. I helgene unner jeg meg litt smågodt, jeg kjøper for det meste skum og vingummi, og styrer unna sjokolade. + Jeg fyller på med mye drikke hele tiden, aller helst vann. Men når jeg virkelig craver noe i mellom måltidene så blir det kalorifri saft eller hjemmelaget kalorivennlig Iskaffe. Der bruker jeg ekspresso, ekstra lettmelk, kalorifri sirup og isbiter. + Frokost og lunsj er slått sammen i ett måltid, med veldig lite kalorier siden jeg må legge budsjettet mitt til middag. Min oppskrift funker kanskje ikke for din del. Noen trenger en mettende frokost, andre middag, og noen bare må ha noe på kvelden, andre trenger jevnt med små måltider og andre færre mettende. Nøkkelen til å holde ut er å finne ut hva som er det viktigste og funker for deg, og videre dekke dette behovet så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: f22f4...3a7 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #36 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du har nok et poeng der, men jeg har stort sett spist litt etter forbrenninga (om det gir mening) jeg har også regnet ut min basalforbrenning. men uansett har jeg stort sett fulgt med på forbrenningen ila dagen (bare på pulsklokka) også har jeg prøvd å spise ca 1000 kalorier under dette. Noen ganger har jeg holdt kaloriene lavere selvom jeg har trent, også har jeg heller spist litt snop til helgen. Det har fungert helt supert før, men det begynner å bli noen år siden jeg fulgte denne metoden slavisk. idag har vært en ganske bra dag, og uten snop! Så jeg føler meg litt mer motivert nå! Takk for svaret ditt 😃 ts Anonymkode: f1fbf...2ef Jeg tillater meg selv å spise godteri 2 (typisk ved mens og ved lønning) ganger i måneden. Tidligere har jeg bare gravt i smågodtet og det har blitt ca 500g med smågodt. Nå, plukker jeg 1 eller 2 biter av favorittene og det blir ca 100g- 150g. Det holder faktisk. Og så er det ikke i tillegg til kosten for øvrig men smågodtet blir mitt fleksible måltid den dagen. Siste gang jeg skulle kjøpe smågodt droppet jeg det faktisk, da jeg fikk avsmak foran smågodtet i butikken. 😆 Anonymkode: c9481...68c
AnonymBruker Skrevet 22. mai #37 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 1.47): Helt ærlig, jeg spiser mye proteinbarer og sjokolademousse. Sukkerfritt og alt under 200 kalorier. Jeg er alltid snavlesjuk, så dette er det som får meg til å holde ut, da jeg likevel føler at jeg skriver ut når jeg spiser dette. Frukt og bær er ikke nok for meg. Jeg har funnet noen favoritter som jeg føler smaker like godt som godteri. Vanlige proteinbarer er ikke gode, men disse synes jeg personlig er en lifesaver. Tipser deg her: Nicks chocolate wafer bar (Smaker kex sjokoladen) Nicks vanilla protein wafer bar (smaker også kex, men har mer proteiner og litt mer kalorier. Metter mer) Propud sjokolade mousse (Ikke pudding) Nyt sjokoladepudding med vaniljesaus (står uten sukker på den) Mager cottage cheese på friggs maiskjeks med sukkerfritt bringebær eller jordbærsyltetøy på. Popcorn. Lavt på kalorier, og du kan fint kose deg med en pose et par ganger i uka. Drikker mye farris bris med div smaker og har vent meg til det fremfor pepsi max feks iom at jeg spiser så mye søting. nicks barene er uten aspartam forresten. Jeg faster også 16-20 timer pr dag (kommer ann på) Skipper frokost. Spiser mitt første måltid rundt kl 14 og mitt siste rundt kl 20. Gått ned 25 kg. Anonymkode: 917f7...1e6 Men å kun spise ultraprosessert er svært skadelig for kroppen. Anonymkode: fa567...37a
AnonymBruker Skrevet 22. mai #38 Skrevet 22. mai Mitt tips er å gå saktere ned i vekt. Sunnere og mer bærekraftig over tid. Endre vaner og kutt litt på kaloriene mens du trener styrke. Det er ikke smart å sulte seg på lavkaloridiett. Det fører ikke til langvarige resultater og god helse Anonymkode: 10fa5...57d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #39 Skrevet 22. mai Spis 2000-2500 om dagen, masse protein og grønnsaker. Tren tung styrke 2 ganger i uken og gå 10-15.000skritt/ dag. Da skal du se du får resultater på sikt Anonymkode: 10fa5...57d
AnonymBruker Skrevet 22. mai #40 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Men å kun spise ultraprosessert er svært skadelig for kroppen. Anonymkode: fa567...37a Nei ikke spesielt skadelig selv om det er å foretrekke å kun spise helt rent, men det kjenner jeg få som gjør. Å gå ned i vekt på denne måten er mye sunnere enn å være overvektig, så jeg er fornøyd 😉 Anonymkode: 917f7...1e6 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå