Gå til innhold

Hvordan holde ut på lavkalori?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til dere som spiser lavkalori/ har gått ned mye med dette.. hvordan holder dere ut på lite kalorier når kroppen er vant til å spise det dobbelte og mer?!

Jeg har bmi på 40 og VET jo at vekten hadde gått raskt ned om jeg spiste 1500 kalorier per dag, men det er altså så vanskelig.. jeg føler meg så sulten hele tiden. Eller har cravings HELE tiden.. prøver alle de klassiske tipsene med å spise mer frukt og grønt. Passe på å ha det lett tilgjengelig, og prøver liksom å spise noe annet enn snop hvis jeg trenger noe i mellom måltidene. Etter jobb er desidert verst, for da er jeg umettelig når jeg kommer hjem.. uansett hva jeg måtte dytte i meg. Ingenting tilfredsstiller sulten da føler jeg.. 

jeg kunne sikkert også spurt legen om disse sprøytene, men jeg skulle jo ønske at jeg faktisk klarte å gjøre denne jobben uten den.. jeg føler livet har handla om slanking i ca 10 år, og jeg kommer ingen vei. Det meste er prøvd, men det sklir ut etter litt tid uansett hva jeg prøver 😵‍💫

Anonymkode: f1fbf...2ef

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Faster frem til middag og spiser en porsjon middag med rene råvarer, og et par rundstykker til kvelds. De første dagene er man sulten før middag, men så venner man seg til det og kjenner på fordelene med et stabilt blodsukker og null cravings. 
Dette gjør at jeg slipper å telle kalorier og bruke masse energi på å tenke på neste måltid og hvor mye/lite jeg kan spise. 
Jeg har også kuttet ut godteri som hjelper med å unngå masse kalorier som ellers vil spise av kaloribudsjettet. 

Dette kostholdet/livsstilen gjør at jeg kan «skeie ut» de gangene det er noe jeg ønsker, uten at jeg må kjenne på dårlig samvittighet eller at jeg har «ødelagt» noe. Når jeg tidligere har spist tradisjonelt lavkalori fordelt på flere små måltider, har hele dagen dreid seg om å kjenne på sult, vurdere neste måltid, hvor mye jeg kan klare å skvise inn av usunne matvarer og fortsatt holde budsjettet. 
Og er det dager jeg kjenner litt ekstra på sult, så tenker jeg at det er jammen ikke farlig!

Anonymkode: a193a...449

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Faster frem til middag og spiser en porsjon middag med rene råvarer, og et par rundstykker til kvelds. De første dagene er man sulten før middag, men så venner man seg til det og kjenner på fordelene med et stabilt blodsukker og null cravings. 
Dette gjør at jeg slipper å telle kalorier og bruke masse energi på å tenke på neste måltid og hvor mye/lite jeg kan spise. 
Jeg har også kuttet ut godteri som hjelper med å unngå masse kalorier som ellers vil spise av kaloribudsjettet. 

Dette kostholdet/livsstilen gjør at jeg kan «skeie ut» de gangene det er noe jeg ønsker, uten at jeg må kjenne på dårlig samvittighet eller at jeg har «ødelagt» noe. Når jeg tidligere har spist tradisjonelt lavkalori fordelt på flere små måltider, har hele dagen dreid seg om å kjenne på sult, vurdere neste måltid, hvor mye jeg kan klare å skvise inn av usunne matvarer og fortsatt holde budsjettet. 
Og er det dager jeg kjenner litt ekstra på sult, så tenker jeg at det er jammen ikke farlig!

Dette gjør jeg også! Fasting er gull! 😊

Anonymkode: 0b729...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du en bmi på 40 trenger du trolig 3500-4000 kalorier for å opprettholde vekten. Hva med å heller starte på 3000 kalorier og trappe gradvis ned i stedet for å sulte deg?

Anonymkode: af923...3ed

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan fungerer du da på jobb osv med null mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje du ikke trenger å gå helt ned til 1500 i starten? Du burde gjøre det mer gradvis, dersom dette faktisk betyr at du halverer matinntaket. 

Anonymkode: cd604...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du en bmi på 40 trenger du trolig 3500-4000 kalorier for å opprettholde vekten. Hva med å heller starte på 3000 kalorier og trappe gradvis ned i stedet for å sulte deg?

Anonymkode: af923...3ed

Dette er bare tull med mindre TS er veldig aktiv. Har selv hatt bmi på 40 og måtte ned i 1600-1800 kalorier daglig for å gå ned i vekt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er bare tull med mindre TS er veldig aktiv. Har selv hatt bmi på 40 og måtte ned i 1600-1800 kalorier daglig for å gå ned i vekt. 

Løgn.

Anonymkode: cd38c...5d6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede har gått ned 20 kg. på et år.
Jeg er ikke en frokostperson så det blir kaffe og vitaminer før jeg må stresse av sted til Oslo og jobb. Jeg spiser salat i kantina til lunsj, og jeg har lagt middag så langt opp mot det normale som mulig. I dag hadde vi stekt kyllingfilet med grønnsaksblanding og sjysaus 

Her er min "oppskrift" på Lavkarbo light som er enkel å følge. (Tommelfingerregel er 5 karb pr. 100)

-Legg måltider så langt opp mot normalen som mulig da man går lei dietter
-Kutt ut poteter, pasta, ris og brød, (Godt alternativ til brød er eks. Coop Frøknekkebrød)
-Kjøtt, fugl, fisk som vanlig, men stort sett grønnsaksblanding i form eller salat som tilbehør

-tommelfingerregel er uansett hva du skal spise, legg deg på rundt 5 karb pr 100
-Toro sjysaus er god erstatning til brun saus 
-Når man har salat bruker jeg ofte lettrømme 
-Alkohol - Tørr hvitvin eller brunt brennevin. 
-Helgekos - Peanøtter og Nutrilettbarer (Atkins hadde vært førstevalget, men vanselig å få tak i i Norge)
-Lettbrus

Om man legger seg så langt opp mot normalen kan man lage vanlig middag til familien, men kjøre "lavkarbo light" selv. 

(Kan jo også si at jeg for en 20 år siden også gikk ned 20 kg. men da på rein lavkarbo, og det ble utrolig kjedelig på slutten)

Endret av test1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja, jeg MÅ nok ikke så lavt for å gå ned, men jeg vet at det hadde gitt raskere resultater. 

jeg er ikke veldig aktiv, men jeg passer på å ha 10 000 skritt hver dag. Bytter på gåing og jogge/intervaller ute. 
Brenner stort sett mellom 3000-3500 kcal om dagen sånn ut ifra pulsklokke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned mange kilo for noen år tilbake ved å veie all mat og telle kalorier. Jeg gjør ikke det lenger, men jeg lærte veldig mye i den prosessen om hvilke matvarer jeg spiste for mye av, og hvilke valg jeg kunne gjøre i hverdagen for å redusere mange kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
test1e skrev (2 minutter siden):

Undertegnede har gått ned 20 kg. på et år.
Jeg er ikke en frokostperson så det blir kaffe og vitaminer før jeg må stresse av sted til Oslo og jobb. Jeg spiser salat i kantina til lunsj, og jeg har lagt middag så langt opp mot det normale som mulig. I dag hadde vi stekt kyllingfilet med grønnsaksblanding og sjysaus 

Her er min "oppskrift" på Lavkarbo light som er enkel å følge. (Tommelfingerregel er 5 karb pr. 100)

-Legg måltider så langt opp mot normalen som mulig da man går lei dietter
-Kutt ut poteter, pasta, ris og brød, (Godt alternativ til brød er eks. Coop Frøknekkebrød)
-Kjøtt, fugl, fisk som vanlig, men stort sett grønnsaksblanding i form eller salat som tilbehør

-tommelfingerregel er uansett hva du skal spise, legg deg på max ca 5 karb pr 100
-Toro sjysaus er god erstatning til brun saus. Husk også på saus på 5 karb
-Når man har salat bruker jeg ofte lettrømme 
-Alkohol - Tørr hvitvin eller brunt brennevin. 
-Helgekos - Peanøtter og Nutrilettbarer (Atkins hadde vært førstevalget, men vanselig å få tak i i Norge)
-Lettbrus

Om man legger seg så langt opp mot normalen kan man lage vanlig middag til familien, men kjøre "lavkarbo light" selv. 

(Kan jo også si at jeg for en 20 år siden også gikk ned 20 kg. men da på rein lavkarbo, og det ble utrolig kjedelig på slutten)

Takk for tips. 
prøvde keto og gikk ned 12 kilo på 8 uker. Da var jeg lei og trengte en pause. Kiloene er på igjen og jeg fant aldri motivasjon til å starte på nytt.. 

prøver dog å unngå brød, ris og pasta da.. men vil gjerne kunne skeie ut innimellom 😅😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Løgn.

Anonymkode: cd38c...5d6

Åja, så fint du har fasiten på min kropp da😂

Absolutt ikke løgn nei. Du burde prøve en sånn kalorikalkulator en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kommer langt med å sjekke karb på alt du kjøper. Jeg kan ikke lage mat, men jeg ha ansvaret for middag, så min lavkarbo light er lett å følge.
(I går hadde vi taco med min vri. Jeg heller saus i panna med kjøttdeig, heller det over i form med ost på toppen, spises med salat og rømme så vi skeier ut litt)

:kaffeprat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det første siden jeg ser du skriver raskere resultater. Skal du slanke deg til noe eller har du innsett at du veier altfor mye?

For det er ikke noe som heter raske resultater, det er faktisk en livsstilsendring som må til. Ikke finne en slankekur som funker, men å trappe ned på et kalorinivå du kan leve med. Og ikke i et par mnd, men resten av ditt liv!

Og med det sagt vil jeg da si at du bør begynne med et mål på ca 2000 kalorier. Da jeg begynte var jeg på 42 i BMI. Jeg hadde som mål under 2000 men prøvde å ligge rundt 1800. Da gikk jeg ned 35 kg på ett år (ca 3 uker hvor jeg ikke brydde meg/koste meg, jula blant annet).

Selvfølgelig er det umulig å mer enn halvere kaloriinntaket på dagen! Du må prøve deg fram, helt til du finner noe som funker. Og husk at når cravings kommer, uansett hvor mye du har spist den dagen, så er det bedre å ta en ekstra brødskive enn noe usunt.

Jeg vil anbefale én ting og det er at du går tilbake til gammeldagse lørdagsgodt. Du prøver så godt du kan hele uka, og så kan du kose deg på lørdag. Da smaker ting mye bedre også, og du kan faktisk nyte litt usunne ting, og ikke bare spise de pga cravings. Og det er lettere å opprettholde når du ikke nekter deg ALT, hele tiden.

Anonymkode: 820a8...368

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Se målet fremfor deg og tro på det. Da har du løst mye.

Anonymkode: d9c34...054

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv lav eller smartkarbo i stedet, gjerne sammen med periodisk faste.

Anonymkode: 508fd...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig, jeg spiser mye proteinbarer og sjokolademousse. Sukkerfritt og alt under 200 kalorier. Jeg er alltid snavlesjuk, så dette er det som får meg til å holde ut, da jeg likevel føler at jeg skriver ut når jeg spiser dette. Frukt og bær er ikke nok for meg.  Jeg har funnet noen favoritter som jeg føler smaker like godt som godteri.  Vanlige proteinbarer er ikke gode, men disse synes jeg personlig er en lifesaver.

Tipser deg her:

Nicks chocolate wafer bar  (Smaker kex sjokoladen) 

Nicks vanilla protein wafer bar (smaker også kex, men har mer proteiner og litt mer kalorier. Metter mer)

Propud sjokolade mousse (Ikke pudding)

Nyt sjokoladepudding med vaniljesaus (står uten sukker på den)

Mager cottage cheese på friggs maiskjeks med sukkerfritt bringebær eller jordbærsyltetøy på.

Popcorn. Lavt på kalorier, og du kan fint kose deg med en pose et par ganger i uka. 

Drikker mye farris bris med div smaker og har vent meg til det fremfor pepsi max feks iom at jeg spiser så mye søting. 

nicks barene er uten aspartam forresten. 

Jeg faster også 16-20 timer pr dag (kommer ann på) Skipper frokost. Spiser mitt første måltid rundt kl 14 og mitt siste rundt kl 20. 

Gått ned 25 kg. 

Anonymkode: 917f7...1e6

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser ikke før 12. Men skjønner det ikke er for alle. Likevel, merket jeg stor forskjell raskt når jeg hoppet over frokost. Sulten første dagene, også forsvant suget. Drakk vann, te, kaffe. 

Jeg syns det er bedre å spise færre måltid i stedet for mange mindre. Man glemmer seg lett og alle disse små "sunne" måltidene inneholder ofte en del kalorier. Feks en håndfull nøtter, et knekkebrød her og der, frukt osv. Ikke at det er usunt, men om mellommåltider blir til 200kalorier x flere, så går det utover vekten. 

Lær deg også normale porsjoner. Vei mat for å lære. Jeg fikk sjokk over mange måltider, fordi de inneholdt mye mer enn jeg trodde. 

Kutt ut smør, fløte, kokosmelk, pasta, ris, potet, brød, ost. Erstatt med andre alternativ. Man må ikke ha fløte i alle supper, steke i masse smør/olje (en ts er ok), zoodles i stedet for pasta, knekkebrød i stedet for brød (gjerne Wasa, en del "hjemmelagde" kan inneholde en del kalorier). Kutt også ut juice, brus, fløte i kaffe, ost som topping, alkohol (begrens mengder), snacks og godteri. Anbefaler å spise popcorn og kjøpe en liten sjokolade på lørdager, om det er noe du "må" ha. Drops, kjærlighet, vepsebol hjelper meg da det tar tid å spise.

Jeg må ha mest mettende mat til lunsj på jobb. Lettere å føle seg litt mer sulten hjemme. 

Her er forslag til hva jeg spiser: 

Frokost: kaffe/te/vann (spis et par knekkebrød om du må ha noe) 

Lunsj: masse grønn salat, agurk, paprika, løk, tomat, skinke. Kan variere med asparges, reddiker, et kokt egg, et par ss cottage cheese, kylling, noen oliven. Bruker litt balsamico på. 

Eller to knekkebrød med kokt egg og grønnsaker på. Kanskje et eple, kiwi, noen bør til.

En porsjon mager cottage cheese med bær, eplebiter. 

Middag: gjerne supper og feks et egg til.

Zoodles av squash eller aubergine med bolognesesaus 

Stekt "ris" laget på blomkålris 

Et stykke laks, kylling (jeg spiser halv filet), torsk med ulike grønnsaker som agurksalat, salat, asparges, kokt gulrot, blomkålpure, brokkolipure (uten fløte). En ss drømme lett, sjysaus, eller to-tre ss saus i stedet for MYE

Kvelds (om jeg må ha): en liten skål suppe om rester 

Et knekkebrød med skinke og grønt / egg / mager leverpostei / mager skinkeost

Et beger dobbel null yoghurt eller litt naturell yoghurt med bær

En frukt 

Ellers dropper jeg rundstykker i helgene. Kan bytte ut chips med grønnsaker og dipp. Er innimellom i besøk og da spiser jeg det jeg før servert, og er heller flink hjemme. Men hvis noe er veldig usunt tar jeg mindre porsjon. Finnes forresten flere is til ca 100 kalorier nå om du blir fysen i varmen.

Anonymkode: 23a7f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...