Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle! 🫶🏻

Kort fortalt:

- Baby 10 mnd. har samsovet med mor siden fødsel. Mor og far er ikke sammen, og far skal starte permisjonen sin om et par mnd., som betyr at baby bør tilvennes egen seng før den tid, så far klarer å ta baby på natten mens mor er på jobb. 

- Mor ammer fortsatt på natt, og baby sovner alltid ved brystet på natten. 

- Mor har prøvd bedside crib når baby var veldig liten, men baby godtok aldri den, og den enkle løsningen ble derfor samsoving. 

- Baby sover som regel på mor eller far på dagtid, og våkner nesten alltid når hen blir lagt ned. 

- Mor har lite overskudd til å ta "søvnkampen", da mor stort sett er alene, men håper at både baby og mor kanskje sover bedre hvis vi får hver vår seng. 

Har dere noen tips for hvordan å få baby til å sove i egen seng? 🙏🏻 

Anonymkode: a3b95...574

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror jo dessverre det er å ta søvnkampen som må til. Har ikke prøvd selv, men de to tipsene jeg har lest er å starte med å koble baby av puppen når hen begynner å sovne (blir garantert å våkne til), repeat utallige ganger til baby sovner uten puppen. Gjør dette hver natt til babyen ikke trenger puppen for å sovne. Alternativt, vend baby til flaske.

Det andre tipset er mer hjerterått, men så vidt jeg har skjønt fra den forskningen jeg har lest på blant annet ferbers metode, så vil ikke barnet ta skade av det. Og det er rett og slett at mor skal være utilgjengelig ved leggetiden, typ ut av hus, sånn at far og baby ikke har noe annet valg enn å finne ut av det. Eventuelt kjør rett på ferbers metode. Vet ikke hvordan det fungerer på et barn som er vandt til samsoving, men fungerte veldig bra på gutten vår som vi brukte timesvis på å legge. Det var utrolig vondt i mammahjertet, men verdt det.

Anonymkode: 75b7c...ce2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei alle! 🫶🏻

Kort fortalt:

- Baby 10 mnd. har samsovet med mor siden fødsel. Mor og far er ikke sammen, og far skal starte permisjonen sin om et par mnd., som betyr at baby bør tilvennes egen seng før den tid, så far klarer å ta baby på natten mens mor er på jobb. 

- Mor har prøvd bedside crib når baby var veldig liten, men baby godtok aldri den, og den enkle løsningen ble derfor samsoving. 

- Baby sover som regel på mor eller far på dagtid, og våkner nesten alltid når hen blir lagt ned. 

- Mor har lite overskudd til å ta "søvnkampen", da mor stort sett er alene, men håper at både baby og mor kanskje sover bedre hvis vi får hver vår seng. 

Jeg tok babyen på natten uansett siden det er jeg som ammet. Selv om jeg gikk på jobb fra kl. 07.30 til 16.00. Sluttet å amme ved 18 mnd. 

Det du kan prøve er å lære dere at barnet skal sove i egen seng. Du ammer sittende i stolen og legger tilbake i separat seng. Kan være på et annet rom. Det gjorde vi. Han sov på eget rom fra 8 mnd. Samsov før det.

Endret av Ny Bruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror jo dessverre det er å ta søvnkampen som må til. Har ikke prøvd selv, men de to tipsene jeg har lest er å starte med å koble baby av puppen når hen begynner å sovne (blir garantert å våkne til), repeat utallige ganger til baby sovner uten puppen. Gjør dette hver natt til babyen ikke trenger puppen for å sovne. Alternativt, vend baby til flaske.

Det andre tipset er mer hjerterått, men så vidt jeg har skjønt fra den forskningen jeg har lest på blant annet ferbers metode, så vil ikke barnet ta skade av det. Og det er rett og slett at mor skal være utilgjengelig ved leggetiden, typ ut av hus, sånn at far og baby ikke har noe annet valg enn å finne ut av det. Eventuelt kjør rett på ferbers metode. Vet ikke hvordan det fungerer på et barn som er vandt til samsoving, men fungerte veldig bra på gutten vår som vi brukte timesvis på å legge. Det var utrolig vondt i mammahjertet, men verdt det.

Anonymkode: 75b7c...ce2

Ferbermetoden er uaktuell for oss. 

Huff ja, må vel kanskje prøve å venne hen av med puppen på natta.. selvom jeg kjenner det sitter veeeeldig langt inne. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tok babyen på natten uansett siden det er jeg som ammet. Selv om jeg gikk på jobb fra kl. 07.30 til 16.00. Sluttet å amme ved 18 mnd. 

Det du kan prøve er å lære dere at barnet skal sove i egen seng. Du ammer sittende i stolen og legger tilbake i separat seng. Kan være på et annet rom. Det gjorde vi. Han sov på eget rom fra 8 mnd. Samsov før det.

Det høres utrolig slitsomt ut å ta baby hele natten, og jobbe hele dagen? 

Det kan selvfølgelig testes ut, kanskje ikke dumt at jeg faktisk må stå opp og, så jeg ikke bare lar baby sove videre på puppen i sengen min 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fortsatt å sove sammen med barnet og at far gjorde det samme de nettene han har barnet. Tenker at det blir alt for stor overgang at mor skal på jobb (adskillelse fra viktigste omsorgsperson store deler av dagen) og så måtte sove alene om natten i tillegg. 

Hvis barnet lett sovner av seg selv i egen seng er det en annen sak, da hadde jeg latt det gjøre det. Men protesterer barnet på å sove alene (noe som er helt naturlig i og med at det historisk sett har vært livsfarlig for babyer å sove alene og biologien vår er tilpasset nærhet som baby/barn) hadde jeg latt det sove sammen med en voksen. 

Anonymkode: 3fc56...aae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ferbermetoden er uaktuell for oss. 

Huff ja, må vel kanskje prøve å venne hen av med puppen på natta.. selvom jeg kjenner det sitter veeeeldig langt inne. 

Sitter langt inne for deg eller barnet?

Anonymkode: 3ed77...7b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sitter langt inne for deg eller barnet?

Anonymkode: 3ed77...7b1

For meg ja. Baby hadde nok blitt vant med det etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg hadde fortsatt å sove sammen med barnet og at far gjorde det samme de nettene han har barnet. Tenker at det blir alt for stor overgang at mor skal på jobb (adskillelse fra viktigste omsorgsperson store deler av dagen) og så måtte sove alene om natten i tillegg. 

Hvis barnet lett sovner av seg selv i egen seng er det en annen sak, da hadde jeg latt det gjøre det. Men protesterer barnet på å sove alene (noe som er helt naturlig i og med at det historisk sett har vært livsfarlig for babyer å sove alene og biologien vår er tilpasset nærhet som baby/barn) hadde jeg latt det sove sammen med en voksen. 

Anonymkode: 3fc56...aae

Problemet er at far ikke får til å sove med baby i sengen. Han er for redd for å rulle over, så han sover lite til ingenting. Ellers er jeg enig i at det nok hadde vært beste løsningen for baby. 

AnonymBruker
Skrevet

Febers er skadelig jo. Forsking på feltet anses som uetisk, men forskning har vist at de utsatt for feber ikke sover særlig mer enn de som ikke har det. Det er kun foreldrene som sover mer.

Anonymkode: 88223...12b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Febers er skadelig jo. Forsking på feltet anses som uetisk, men forskning har vist at de utsatt for feber ikke sover særlig mer enn de som ikke har det. Det er kun foreldrene som sover mer.

Anonymkode: 88223...12b

Som sagt, så er Ferbersmetoden uaktuell for oss, så det er ingen fare. Skulle tro det var nok forskning og et nok endret barnesyn til å kunne kutte ut den metoden for godt (etter min mening, vet det er mange som fortsatt sverger til den) 🤪

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fortsatte samsovingen etter jeg begynte å jobbe igjen. Hadde en baby som hang på puppen hele natta frem til 2 år og 2 mnd. Det gikk helt fint å jobbe for det. Har kanskje blitt vant med dårlig søvn😅

Anonymkode: 51f9e...361

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 20.43):

Hei alle! 🫶🏻

Kort fortalt:

Begynn med å tilby flaske med vann på natten. Når dette blir akseptert kan du gå videre til egne senger. 
Sover baby i vogn, når vogn trilles? 

Anonymkode: 6be04...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...