AnonymBruker Skrevet 20. mai #1 Del Skrevet 20. mai Hjeeeelp! Leggerutinene våre funker ikke. Det bare sklir ut. Dere som har rutiner som funker som smurt: hva gjør dere? Hvordan går dere frem? Når starter dere kveldsmat og helt frem til dere sier god natt. gidder ikke gå i detalj på hvordan vi legger barna, vet hvordan KG er. Da får jeg ingen konstruktive svar 😂 Tar gjerne imot svar også fra dere som ikke har unger som sovner på 5 minutter. Ett av barna har slitt med innsovning siden fødsel. Andre har veldig lett for å sovne, men har havnet i en negativ spiral med alt for lange leggerutiner. de er 4 og 8. Noen ganger legges de på samme rom, andre ikke (avhengig av om en forelder er bortreist på jobb) Anonymkode: 634dd...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #2 Del Skrevet 20. mai 4 åring her. Henter i barnehagen 15. Vi spiser middag og siste måltid klokken 17. Etter middag tegner vi, pusler, perler, leser bok e.l. Klokken 18. Tar vi på pysj og pusser tenner. Vi går inn på soverommet og leser eventyr, prater litt. Barnet har sovnet til 18.45. Anonymkode: 7da38...4e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #3 Del Skrevet 20. mai Kveldsmat kl.18:00, kveldsstell kl.18:30, seng, lesing i ca.15 minutt og så er det lyset av ca.kl.19:20/30. Har gjort det slik for yngste fra hun var ca. 2 år og det fungerer fortsatt. Det er et tett og stramt regime. Forutsigbart og barnet vet nøyaktig hva som skal skje, i hvilken rekkefølge og at det ikke er rom for tull og tøys. De eldre barna spiser kvelds, kveldsstell, leser litt selv eller hører lydbok i 15-30 minutter, lyset av og så skal det være stilt. Samme regime som yngste, bare 1 og 1 1/2 time senere Anonymkode: aac88...834 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #4 Del Skrevet 20. mai To barn på hhv 3 1/2 og 7 år her. Eldste står opp kl.06:45 og legger seg kl.20:00. Vi leser bok for henne og etterpå ligger vi i sengen med henne til hun sovner. Dette tar ca. 1/2 time. Noen ganger prater vi litt om dagen som har vært og forskjellig. Det liker hun godt og jeg tenker det kan være en fin anledning til å prate også om ting som kan være litt vanskelige. Men avtalen er at hun ligger rolig i sengen, og når vi sier god natt skal det være stille. Yngste står opp kl.07:00 og legger seg kl.19:00. Vi leser bok også for henne, og ligger i sengen med henne til hun sovner. Prater også her litt sammen om dagen i barnehagen. Dette tar ca. 1/2 time. Har funnet ut at det å legge de til ca fast tid har mye å si for oss. Prøver også å ha relativt korte og veldig forutsigbare kveldsritualer: Barne-TV og kveldsmat, deretter på med pysj og kveldsstell. Prøver å gjøre leggetid til noe lystbetont og koselig med spennende bøker. Vi er to foreldre så er heldige som kan bytte på å legge. Går selvsagt ikke helt etter planen hver eneste kveld, det skjer jo at de slår seg vrang. Men alt i alt har dette fungert bra for oss. Anonymkode: 17977...663 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #5 Del Skrevet 20. mai Våre barn er bare 1 og 4 år, så kanskje ikke helt sammenlignbart, men jeg svarer likevel. De spiser kveldsmat klokka 18, så går vi på badet med 4-åringen ca 18.30. Tar på pysj og pusser tenner, også går vi på soverommet hvor han legger seg. Det blir alltid noen protester, men jeg sier "glad i deg, god natt!" og går ut, og som regel har han sovnet når vi legger lillesøster klokka 19. Vi har samme rutine for henne, bare kveldsstell på badet også rett i seng. Det funker ca 7/10 ganger Anonymkode: 9a870...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #6 Del Skrevet 20. mai Da de var små Kveldsmat kl 18, så på badet vask, pysj ,pusse tenner, så i stua i kosekrokken, satte oss leste i bok, gikk på rommet la de i senga, sa natta, og gikk ut av rommet Samme rutine hatt siden de kom til . Klokke slett på kveldsmat flytter litt etter som de ble eldre. Ja noen ganger kunne det bli lenger til senga pga fjøs slåtten osv. Var til tider de sov i pysj i traktoren mens vi drev på, og bært i seng når vi var ferdig Anonymkode: 8898f...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #7 Del Skrevet 20. mai Min erfaring er at det jkke nødvendigvis er å ha den riktige leggerutinen, men å ha EN rutine. Utover det handler det om flaks og hvordan barnet er som person. Anonymkode: 7f102...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #8 Del Skrevet 20. mai Vi har fulgt samme rutiner på alle 4 barna, men 2 av dem fungerte ikke rutinene på i det hele tatt. To av barna våre er tvillinger, og den ene av tvillingene var «enkel» og godtok rutinene våre. Den andre gjorde det overhodet ikke! Vi gav opp til slutt og la barnet mer på dets premisser - ofte sammen med oss 😅. Førstemann var «enkel» og fulgte rutiner stort sett, men sistemann igjen var en nøtt… Alle er forskjellige og noen aksepterer rutiner, og andre ikke… Kan love at med 4 barn så prøvde vi å holde oss til faste tider og rutiner! Anonymkode: 36761...d1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #9 Del Skrevet 20. mai Har en gutt på 3,5år. Vi spiser sen middag ca.kl.18, så går vi på badet og tar kveldstellet kl.19. Synger en tannpuss-sang mens vi pusser tennene, før vi går inn i sengen og synger nattasang. Så er det "god natt", "glad i deg", "sov godt" og kyss på pannen før jeg går ut av rommet. Dette har funket siden han var ca.1 år, og han sovner innen 10min. Anonymkode: 1c1e7...401 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #10 Del Skrevet 20. mai Nå er de tenåringer, men hast to med 3,5års aldersforskjell. La som regel yngste først. litt barne-TV, så kveldsmat sammen, så på badet for å pusse tenna og gå på do. Så rommet. Ligge litt (kanskje fem min) og prate om dagen, før nattasang. Så har jeg satt på en lydbok, og går ut. Sovner etter alt fra 3 til 15.minutter. Anonymkode: cdeb1...fe6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #11 Del Skrevet 20. mai Vi sikter oss inn på legging til kl 19.00. Siden jeg vet at det er en del «skal bare», begynner vi gjerne å forbedre kl 17.30. Kveldsmat mellom 17.30 og 18.00. Gå på badet, vaske seg, pusse tenner, kle på pysj mellom 18.00 og 18.30. Et spill/puslespill/tegning som avslutning/belønning for å ha gjennomført alt fra 18.30-18.50. Tisse og gå i seng 18.50. Bok etter ønske. Noen dager blir det litt tull, men bare når hun er ekstra sliten. 5 år. Vi kjører samme linje hverdag, helg og høytid. Hun er ikke vant til at man kan forhandle på tidspunkt for legging. Jeg opplever gode avslutninger på dagen når vi legger inn nok tid, da har vi tatt høyde for litt surr og det blir ingen stressituasjoner. Anonymkode: db023...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #12 Del Skrevet 20. mai Jeg er alene med to, på 2 år og 5år. her er det kveldsmat stort sett 1730-18. Deretter går vi på badet, pysj og tannpuss (evt bading).eldste får se på barne-TV i mens jeg legger yngste. Han er i en periode med mye vilje og ingen planer om å sove, men det er stort sett gjort ila 30 min. Synger da sanger for han og setter på spilleliste med rolige sanger. Må stort sett holde han på fanget til han sovner da han bare laver og tuller i egen seng. Deretter får eldste se ferdig episoden han holder på med før han flys i seng. Leser gjerne noen sider, prøver huske snakke litt om dagen, og enten synger og spilleliste eller hører lydbok. Sovner stort sett innen 1945. Anonymkode: cbdc6...cbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 21. mai #13 Del Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hjeeeelp! Leggerutinene våre funker ikke. Det bare sklir ut. Dere som har rutiner som funker som smurt: hva gjør dere? Hvordan går dere frem? Når starter dere kveldsmat og helt frem til dere sier god natt. gidder ikke gå i detalj på hvordan vi legger barna, vet hvordan KG er. Da får jeg ingen konstruktive svar 😂 Tar gjerne imot svar også fra dere som ikke har unger som sovner på 5 minutter. Ett av barna har slitt med innsovning siden fødsel. Andre har veldig lett for å sovne, men har havnet i en negativ spiral med alt for lange leggerutiner. de er 4 og 8. Noen ganger legges de på samme rom, andre ikke (avhengig av om en forelder er bortreist på jobb) Anonymkode: 634dd...25b For det første, bestem dere for om de skal legges på samme rom eller ikke. Det er en del av rutinen. Her starter vi kveldsmat mellom 18- 18:30 Så er det pysj, og pusse tenner og deretter er det rommet. Er avhengig av at jeg er der til hun sovner så jeg blir der. Skrur på lydbok og snakker litt/ evt leser en bok så skrus lyset av. Sovner som oftest innen 5 minutter. Dusjing / bading skjer alltid før kveldsmat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #14 Del Skrevet 21. mai Snart 4 og snart 6 her. Hvis begge voksne er hjemme: kveldsmat og barne-TV kl 18, jeg følger eldste på badet, han tisser, så pusser vi, vasker(hvis han ikke har dusjet/badet før kveldsmat) og tar på pysj, så går vi på rommet og snakker om alt mellom himmel og jord mens mannen følger yngste på badet. Så kommer de opp og den som ikke legger sier god natt, barna ligger på samme rom så vi bytter på å legge. Barna legger seg i hver sin seng og så leser vi litt før vi sier god natt og enten synger eller spiller av nattasang. Sitter inne der til begge sover. Nå går det stort sett kjapt, men har hatt perioder der en av dem nekter å sove på kvelden. hvis en av oss voksne er borte må jo den andre ta alle tingene og eldste mister alene-tida med meg. Anonymkode: 67379...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #15 Del Skrevet 21. mai Vi har barn (3 og 7 år) som alltid har vært lette å legge til kvelds, så hos oss har aldri rutiner vært viktig. Vi pleier servere kveldsmat mellom 18-19 (sklir ofte ut på sommerhalvåret når vi er mer ute), så blir det ofte en dusj, tannpuss, lesing på sengen og nattasang. Noen ganger får minste legge seg i vår seng, og far og jeg gjør ofte legging forskjellig noe barna synes er helt ok. Sitter fremdeles inne på rommet til de sovner, men begynt så smått å brette klær etc utenfor døren om eldste bruker lang tid på å sovne. Vi har dog barn som er oppe før fuglene fiser, så det er kanskje ikke så rart de er kveldstrøtte og lette å legge 😂 Anonymkode: f2cfe...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #16 Del Skrevet 21. mai Som tobarnsmor må jeg si at leggerutiner og soving generelt er litt individuelt fra barn til barn. Vår eldste, som nå er 5 år, er enkel å legge. Vi henter i barnehagen kl.16/1630. Det er dusj, middag og litt leking/tv før leggetid. Leggerutinen er bare å få på pysj og pusse tenner. Så følger vi ham til soverommet og sier god natt og that’s it. Han har hatt et godt sovehjerte siden han ble født, og har aldri vært vanskelig å legge. Med vår yngste på 6 måneder er det full rulle. Vi vugger, bysser og holder på i 2-3 timer (?!) og hun sovner tidligst kl.22.00. Våkner hver andre time for å få mat gjennom natta og «står opp» kl.06.00. Hun sover veldig lite på dagen også, maksimum 2-3 ganger, og da 30-45 min hver gang. Og slik har hun vært fra fødselen av. Hun var egentlig mye verre enn dette de første 4 månedene. Det er ikke sikkert dere har dårlige leggerutiner, det kan være slik ungene er. Anonymkode: 98f18...22f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #17 Del Skrevet 21. mai Sønnen min er voksen nå, men jeg kan jo beskrive hvordan det var. Jeg laget kveldsmat som vi spiste sammen i lyset fra stearinlys. Jeg gjorde alt jeg kunne for å få barnet mitt i et søvnig modus, som å snakke rolig og alltid ha de samme rutinene hver kveld, sånn at barnet visste hva som ville komme. Etter kveldsmat var det tannpuss og vask og deretter satte vi oss i sengen begge to, og så leste jeg en bok for ham i lyset fra stearinlys. Jeg sørget for at rommet var ganske mørkt året rundt og tente heller på tre stearinlys for å få nok lys til å lese. Jeg valgte bok på forhånd, sånn at det ikke ble en potensiell "kampsituasjon". Og så leste jeg aldri morsomme og veldig aktive bøker om kvelden, men heller rolige og vakre. Etter å ha lest bok, satte jeg meg på en stol ved siden av sengen, slukket stearinlysene så kun ett brant, og så sang jeg for ham med myk og stille stemme. Norske middelalderballader og andre litt melankolske sanger. Jeg tror det er viktig å få til en rolig kveldsstemning allerede fra når kveldsmaten begynner. Masse lyd, lys og tull aser opp barn og gjør dem våkne. Barnet mitt sovnet alltid mens jeg sang og det tok stort sett fra 5-10 minutter. Han gledet seg også til å legge seg, fordi jeg gjorde hele kveldsstunden så vakker. Legging var derfor aldri et problem. Kanskje var jeg heldig også, selvfølgelig. Kanskje hadde han sovnet like lett selvom det var flombelysning under kveldsmaten, men jeg har tro på at kroppen og sinnet trenger å roes ned en stund før man skal sove. Anonymkode: 02802...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #18 Del Skrevet 21. mai Jeg lærte fort at jeg måtte legge ungen før hun ble overtrøtt. Så jeg skjøv legging fra 18:30 til 18:00. Hun sovnet fortere (18:15) og våknet ikke om natten og våknet 07:30 ish. Det hjalp for oss. Nå er hun 7 år og legger seg enda tidlig, men nå går vi på badet 18:45 og hun er sovnet til litt før 19:30. legger hun seg senere da sovner hun senere og hun får en dårligere nattesøvn. Anonymkode: 1a1b5...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:43 #19 Del Skrevet torsdag kl 06:43 2,5 år. Har hatt ulike perioder hvor han bare kunne legges på rommet, til at vi har sitti inne hos han til han sovner. Etter at leggetid begynte nærme seg 1915, fant jeg ut at jeg ikke gidder bruke en time av etterlengtet kveldsro på å sitte inne hos han + at det kommer en baby snart. Slik ser det derfor ut nå: 16: hente i bhg, mellommåltid i bilen. Leker ute/inne. 18: middag 1830/1845 går på badet for kveldsstell, tid er litt avhengig om han skal bades/dusjes eller bare få på bleie og pysj. Noen dager rekker vi en bok før leggetid. Hvis han spør etter det og jeg føler det egentlig er litt sent, pleier jeg å si ja til en bok, fordi jeg egentlig synes det er viktig. Boken leses i stua eller på stellebordet. Vi bytter bleie, tar på pysj, tar evt astmamedisin og pusser tenner. 1915 (ca) går vi på rommet. Han får en nattakos og suss, hvis han vil synger jeg en sang, hvis han vil setter jeg på musikk på babycallen. Noen dager vil han ha det helt stille. Så sier jeg at nå skal mamma rydde kjøkkenet, men at jeg er rett ved og passer på han (kjøkkenet er veldig nærme). Så da ligger han og hører på at jeg rydder mens han sovner. Han roper ofte mamma (uten gråt i stemmen altså), og jeg svarer stort sett «ja vennen min» med en gang. I starten måtte jeg ofte titte innom og betrygge han om at jeg er her og passer på, mens nå er det sjeldnere. Litt etter hvor trøtt han er og dagen hans. Jeg tror vi har vært heldig. Kan si at tidligere har vi måtte ta en runde på at han gjerne ville ligge i senga vår. Da måtte vi ta det gradvis med å ligge ved siden av senga hans, holde i hånda noen kvelder, etter hvert trekke oss lengre unna. Litt smågråt men aldri noe voldsomt og vi var der hele tiden. Hvis han begynner gråte eller noe nå, går vi inn og sitter der med han. Men det skjer bortimot aldri. Anonymkode: 0b48f...ad9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:22 #20 Del Skrevet torsdag kl 08:22 Leggerutinene våre fungerer på 2 av 3 barn… ser på barnetv og spiser kvelds i sofaen. Rett på badet etterpå. Lese bok og i seng. Det er det. på ene barnet klarer vi ikke p finne en rutine som fungerer. Hun bare hater p legge seg, og hater å sove. Det er en kamp hver kveld med henne. Hun er det mellomste barnet på 5 år. Anonymkode: 6eef5...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå