Gå til innhold

Er det vanskelig/umulig for gamle folk å venne seg til å bruke høreapparat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et par gamle folk i min bekjentskapskrets som jeg kunne tenke meg å gjøre litt mer for.  De bor ulke steder og kjenner ikke hverandre. De sitter stort sett alene og jeg kunne vært med å skape litt innhold i livene deres, men hørselstap gjør det vanskelig. Høreapparatet ligger ubrukt i skuffen og etter en halv time ved kjøkkenbordet med roping og god-mann-økseskaft-svar er jeg helt utslitt.

De synes jo det er synd jeg ikke blir lenger, men de har jo ikke noe problem og kan snakke med vanlig stemme og sitte og gjette hva jeg roper til dem. 
Å ta dem med ut på kafé og spise kake eller på en kulturbegivenhet er umulig, det går jo ikke å rope og skrike i offentlig rom. Å ringe går selvsagt heller ikke for hjelpemidler til dette er uaktuelt å ta i bruk. 
Selvsagt har jeg nevnt å ta i bruk høreapparatet, men det flires og føyses bort. Er det bare slik det er? Umulig å ta i bruk?

En annen side av saken er jo at det er sløsing av offentlige midler å finansiere dyre hjelpemidler som gjemmes bort i skuffen. 

Anonymkode: ff348...1cd

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ligger høreapparatet i skuffen? 

Mine foreldre fikk høreapparat og de fikk ikke til å bruke det, og måtte til sykehuset flere ganger for å få de til å stille inn riktig frekvens eller noe i den duren, og enda er det ikke bra, så det blåser kun brukt når de har besøk.

Jeg leste i nyhetene at helsevesenet mangler audiografer som kan hjelpe de eldre å få høreapparatet til å fungere, og at det er ventelister på oppimot 2 år for at de ska få komme til kontrolltime.

Tragisk.

Anonymkode: 3b87a...706

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis de kunne tatt det på ved besøk, hadde det hjulpet betraktelig, men det skjer ikke. De har nok gitt opp begge to på hver sin kant, men det høres jo ut som dine foreldre prøver i det minste. Hadde det vært mine foreldre, ville jeg insistert, men disse er ikke så nære. 
Trist med den lave kapasiteten da, folk i arbeid prioriteres nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi barna satte krav til våre foreldre at høreapparat skulle være i så lenge vi var tilstede. Plutselig var høreapparat en selvfølge og gamlingene har fått nye liv. 

Anonymkode: 41332...f75

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi barna satte krav til våre foreldre at høreapparat skulle være i så lenge vi var tilstede. Plutselig var høreapparat en selvfølge og gamlingene har fått nye liv. 

Måtte ikke høreapparatene innstilles mange ganger før de klarte å bruke de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høreapparat kan være veldig vanskelig å stille inn.

Og det fungerer veldig dårlig hvis mange snakker, og helt håpløst i selskaper, kafe.

Også er det vane. Huske å lade de. Huske å sette i.

Du kan forlange at de settes på. Men da må de være oppladet..

Eventuelt bli med på justering. 

Anonymkode: 0789e...c4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har et par gamle folk i min bekjentskapskrets som jeg kunne tenke meg å gjøre litt mer for.  De bor ulke steder og kjenner ikke hverandre. De sitter stort sett alene og jeg kunne vært med å skape litt innhold i livene deres, men hørselstap gjør det vanskelig. Høreapparatet ligger ubrukt i skuffen og etter en halv time ved kjøkkenbordet med roping og god-mann-økseskaft-svar er jeg helt utslitt.

De synes jo det er synd jeg ikke blir lenger, men de har jo ikke noe problem og kan snakke med vanlig stemme og sitte og gjette hva jeg roper til dem. 
Å ta dem med ut på kafé og spise kake eller på en kulturbegivenhet er umulig, det går jo ikke å rope og skrike i offentlig rom. Å ringe går selvsagt heller ikke for hjelpemidler til dette er uaktuelt å ta i bruk. 
Selvsagt har jeg nevnt å ta i bruk høreapparatet, men det flires og føyses bort. Er det bare slik det er? Umulig å ta i bruk?

En annen side av saken er jo at det er sløsing av offentlige midler å finansiere dyre hjelpemidler som gjemmes bort i skuffen. 

Høreapparater er vanskelige bruke, særlig når de ikke er riktig innstilt. Det piper og det skurrer. Snakker mer enn en person blir det kaos i både hodet og apparatene. 
Du bør kanskje begynne med å følge til stedet der høreap. Er utlevert og skulle vært tilpasset? De vet ikke at apparatene til 50 000 betalt av NAV ligger i en skuff. De pasientene de ikke hører noe fra tror de at har det greit med sine apparater. De som har problemer regner de med at tar kontakt. 

Anonymkode: d27e5...242

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høreapparat kan være veldig vanskelig å stille inn.

Og det fungerer veldig dårlig hvis mange snakker, og helt håpløst i selskaper, kafe.

Også er det vane. Huske å lade de. Huske å sette i.

Du kan forlange at de settes på. Men da må de være oppladet..

Eventuelt bli med på justering. 

Anonymkode: 0789e...c4d

Ts kan ikke forlange noe som helst. Å bruke høreapparater er en frivillig sak. Å dytte noe i ørene som gir mye lyd og lite fornuft kan man ikke kreve fra noen i et fritt land som Norge. 

Det sørgelige med dem som ikke bruker sine apparater er at de er utsatt for demens på sikt. 

Anonymkode: d27e5...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt (tihi) at man ikke bør ta til takke med det første høreapparatet man blir tilbudt, dersom ikke dette funker perfekt. Da bør man få prøve ut et annet merke/type.
Fordi når man "har sagt ja" så er løpet kjørt, på en måte. Og man sitter der med høreapparat i skuffen. 

Jeg tror nok at mange eldre har vært for snille, "vil ikke være til bry" o.l. Dessverre går det ut over dem selv, som ts beskriver om tap av sosial omgang etc. 

Hilsen sekstiåring som ikke er helt der enda. :)

Anonymkode: e685c...e56

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen må venne seg til lyd igjen. Dette er en slitsom prosess som også er vanskelig for mange eldre å gjennomgå, særlig om de sitter mye hjemme. Så tar de på, går på cafe, og det smeller med lyd til hjernen. Hjernen blir helt utmattet av det store lydbildet igjen, fordi den har vært uten så lenge.

Man skal egentlig gå til audiograf mange ganger for å sakte venne seg til lyden, finjustere og stille inn. Men dette er det ikke kapsitet til fordi det offentlige nekter å bruke penger på å ansette audiografer og foretrekker årelange køer. 

Anonymkode: 25dba...7f4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Måtte ikke høreapparatene innstilles mange ganger før de klarte å bruke de?

Jeg kan ikke huske at de har vært mange ganger for å justere.

Eller mulig dette kan gjøres via nett? De har apper på mobilene som de kan justere hvordan de vil ha lyden, for eksempel ved restaurantbesøk for å fjerne bakgrunnstøy. Og dette har de klart å finne ut av selv!

Nå brukes de hele tiden og det er deilig å være på besøk hos dem når lyden fra tv går rett inn på apparatet og de selv styrer lyden der og ikke på tv. Telefonsamtaler går også direkte til høreapparat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med at du ikke kan få nytt høreapparat oftere enn hvert 6. år? Jeg har en nabo som ikke får høreapparatet til å fungere, men hun kan ikke få nytt før det har gått 6 år. 

Anonymkode: dd798...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker høreapparat selv. Et av problemene er at det er for lite oppfølging med det å få de tilpasset rett, jeg måtte masse om dette flere ganger. Og etter 8 mnd fikk jeg rett tilpasning. Fikk beskjed merket jeg endring skulle jeg få lege til å sende henvisning med en gang, eller så skulle jeg inn etter 6 år, for da hadde jeg krav på nye. Men der kom. Jo nytt problem fordi fastlegen mente jeg ikke trengte å henvises på nytt siden de høreapparat jeg hadde fungerte jo. Til slutt dukket jeg bare opp der jeg hadde gått utstedet og sa at jeh syntes det ene apparatet ikke fungerte lenger. Da viste det seg at det var så gammelt at det ikke var noe å gjøre. Så ble da satt opp til time, selv om de egentlig ikke kunne uten henvisning. Nye høreapparat tilpasset g. Denne gangen gikk ting raskere å få det til.

Men merker jo det at er jeg ute med mye lyd blir jeh sliten og tar av høreapparat for å få mindre inntrykk

Og jeg er 45 år, og brukr siden jeg var 30 år

Anonymkode: ea28b...f8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke huske at de har vært mange ganger for å justere.

Eller mulig dette kan gjøres via nett? De har apper på mobilene som de kan justere hvordan de vil ha lyden, for eksempel ved restaurantbesøk for å fjerne bakgrunnstøy. Og dette har de klart å finne ut av selv!

Nå brukes de hele tiden og det er deilig å være på besøk hos dem når lyden fra tv går rett inn på apparatet og de selv styrer lyden der og ikke på tv. Telefonsamtaler går også direkte til høreapparat.

Noe kan justeres, men ikke alt nei. Hoved innstilling må gjøres hos de som tilpasser. Noen ganger klarer de det løpet av kort tid, andre ganger lenger tid, og spørsmålet er og om ditt en er henvist faktisk følger opp, eller om en bare får det i hendene og døra. Det gjorde svigerfar

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye stolthet hos eldre folk som nekter å bruke høreapparat. Men du får si til dem at forskning viser at dårlig hørsel øker sjansen for demens, og at bruk av høreapparat kan redusere risikoen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har hørt (tihi) at man ikke bør ta til takke med det første høreapparatet man blir tilbudt, dersom ikke dette funker perfekt. Da bør man få prøve ut et annet merke/type.
Fordi når man "har sagt ja" så er løpet kjørt, på en måte. Og man sitter der med høreapparat i skuffen. 

Jeg tror nok at mange eldre har vært for snille, "vil ikke være til bry" o.l. Dessverre går det ut over dem selv, som ts beskriver om tap av sosial omgang etc. 

tror også at det er fordi det med hørsel er ganske sært. man kan ha mange vondter og mange reduksjoner, men da har man i det minste evnen til å formulere dem og å forstå omgivelsene. når man hører dårlig så får man mange ekstra-belastninger med at man feks føler seg dum kanskje, som er såpass ubehagelig følelse at man prøver å unnslippe den så fort som mulig og hjernen spiller ikke på lag i det hele tatt, man er som en fisk på land, nærmest? ser jeg for meg. man er kanskje stuck med enkle forestillinger om hvordan det fungerer fra da man hørte bedre og så viser det seg at det er en hel galakse av kompleksitet. 

Anonymkode: 90f00...859

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ser her så prøvde vi å få svigerfar til å ta samme type som jeg har. Kan bruke samme proper som han har på gamle, det vil han ikke . Så når han er ute å kjører tar han ut det ene høreapparat for å bruke handsfree.  Mens mine er koblet opp til tlf og kan dermed brukes som handsfree. 

Nei kunne jo ikke ha høreapparat koblet til tlf for det ble jo så mye styr. Så han behold de gamle selv om de anbefalte nye🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ligger høreapparatet i skuffen? 

Mine foreldre fikk høreapparat og de fikk ikke til å bruke det, og måtte til sykehuset flere ganger for å få de til å stille inn riktig frekvens eller noe i den duren, og enda er det ikke bra, så det blåser kun brukt når de har besøk.

Jeg leste i nyhetene at helsevesenet mangler audiografer som kan hjelpe de eldre å få høreapparatet til å fungere, og at det er ventelister på oppimot 2 år for at de ska få komme til kontrolltime.

Tragisk.

Det var trist. Mine besteforeldre har begge fått høreapparat, og de er veldig fornøyde. Nå kan vi ha en normal samtale. Min mor har også fått høreapparat, og nå har hun lyst å være sosial igjen ❤️

Anonymkode: 5d73b...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved utprøving av apparater kan man teste ut flere merker, for å finne det som passer best for ditt hørselstap. Når man har signert og fått det tildelt, så får man i prinsippet ikke nytt før det har gått 6 år, med mindre det skjer vesentlige endringer i hørselen eller funksjonsevnen som gjør at du ikke kan betjene apparatet lenger.

Høreapparater er et hjelpemiddel, men det trengs tilvenning over tid for å nyttiggjøre seg det.

Det finnes ulike programmer på apparatene som kan hjelpe noe, men støyende omgivelser (kafébesøk o.l.) vil alltid være utfordrende.

En audiograf kan bistå dersom det er noe som må justeres på.

Hilsen livslang høreapparatbruker

Anonymkode: 68755...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som Apple har startet med høreappartfunksjon på airpods er det vel håp for oss yngre at det som kommer i fremtiden er veldig enkelt å bruke uten innblanding av nav sitt rigide regelverk og mangel på fagfolk.

Men forkastelig at de eldre nå ikke får den hjelpen de trenger for å bli komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...