Gå til innhold

Må man ta kalsium sammen med vitamin K og d for å få opptak?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det gjelder benskjørhet er vi i verdenstoppen i Norge på å ha dette. De fleste merker ikke noe før de brekker noe. Kvinner er mest utsatt. Det er bedre å forebygge enn å behandle. D vitamin og kalsium kan forebygge og alle kvinner i overgangsalder bør ta det

Anonymkode: a6e50...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke fått gode råd når jeg har spurt på apoteket. De googler og sier de tror ditt og datt.

Ts

Anonymkode: f39b7...1fd

Uff det er ikke bra. Prøv et annet apotek eller si at du vil snakke med en som kan det. Håpløst med så inkompetente folk da. 

Anonymkode: a6e50...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det gjør jeg, men det har ikke legen sagt, har bare funnet ut av det selv

ts

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er to år siden jeg var på beinmålings test og jeg fikk vite at jeg måtte ta tilskudd.

Legen har ikke fulgt meg opp etter det.

Ts

Da kompliserer du det jo veldig når du allerede vet at du kan bare ta k2 separat? Dropp d vit, ta kalsium og k2 separat. Men hva med magnesium?

2 år,da er det på tide med ny kontroll og nye blodprøver.

Anonymkode: e9bc0...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er to år siden jeg var på beinmålings test og jeg fikk vite at jeg måtte ta tilskudd.

Legen har ikke fulgt meg opp etter det.

Ts

Skremmende. 

Her så tar jeg blodprøver flere ganger i året på d-vit, og ca 2 ganger i året på kalsium. Og beskjed om bilder hver 2 år

Anonymkode: 307f1...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Da kompliserer du det jo veldig når du allerede vet at du kan bare ta k2 separat? Dropp d vit, ta kalsium og k2 separat. Men hva med magnesium?

2 år,da er det på tide med ny kontroll og nye blodprøver.

Jeg var usikker på om jeg kunne ta kun k2 sammen med kalsium og om det ga samme effekten, derfor opprettet jeg dette innlegget.

Jeg kompliserer ikke...

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg var usikker på om jeg kunne ta kun k2 sammen med kalsium og om det ga samme effekten, derfor opprettet jeg dette innlegget.

Jeg kompliserer ikke...

Ts

Ta en e-konsultasjon med din fastlege med spørsmålet, og spør om det er nødvendig med en kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er i forstadiet til beinskjørhet og har fått beskjed om kalsium med k og d, men på slutten av sist sommer fikk jeg vite at jeg hadde høye verdier med d vitamin og måtte stoppe i tre måneder ifølge legen.

Ts

Da kjøper du på apoteket vanlig kalsium tabletter uten ekstra vitaminer. 
Bruker du for mye D vitaminer skader du indre organer. Det samme gjelder K vitaminer. 
Synes det er litt «lettvint» av legen og si gå på apoteket og kjøp….Hadde du hatt behov for K og D vit. Så hadde legen gitt deg Calsiforte. 

Anonymkode: 22449...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kompliserer ikke...

Ts

Som sagt reguleres kalsiumopptaket av d-vitamin, noe du allerede har høye verdier av.
K2 aktiverer et protein i skjelettet som gjør at kalsium til benmassen og ivaretar skjelettet. Du kan jo da fint ta et eget k2 tilskudd sammen med eget kalsium tilskudd?

Er det lenge siden d vitamin ble målt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som sagt reguleres kalsiumopptaket av d-vitamin, noe du allerede har høye verdier av.
K2 aktiverer et protein i skjelettet som gjør at kalsium til benmassen og ivaretar skjelettet. Du kan jo da fint ta et eget k2 tilskudd sammen med eget kalsium tilskudd?

Er det lenge siden d vitamin ble målt?

D vitamin ble målt for over ett år siden

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

D vitamin ble målt for over ett år siden

ts

Da er det greit å ta nye prøver på det også, for det kan jo endre seg. Best å gjøre det før sommeren. 2 år siden sist sjekk mtp benskjørhet er for lenge, ville ringt og fått time nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...