Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk opp beskjed i bilen at jeg må skifte lyspære i front. Men hvordan finne ut hvilken lyspære jeg trenger og hvor kjøper jeg de?

Anonymkode: 10ef9...c24

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk opp beskjed i bilen at jeg må skifte lyspære i front. Men hvordan finne ut hvilken lyspære jeg trenger og hvor kjøper jeg de?

Sjekk bilens instruksjonsbok.

Pærer kjøpes fra bilverksteder, Biltema, Bilextra, T Hansen eller tilsvarende steder. 

Hvor komplisert det er å bytte varierer fra merke og modell. Noen er enkle å bytte. Andre varianter krever en del demontering og montering igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo begynne med å ta deg en runde rundt bilen og se hvilket lys du mangler! 

Så kan du finne instruksjonsboka som ofte ligger i hanskerommet, åpne den og finne ut via en tabell hva slags pære du skal ha. Står sikkert hvordan man bytter den der også! 

Lykke til! 

Anonymkode: b5a2d...708

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo begynne med å ta deg en runde rundt bilen og se hvilket lys du mangler! 

Så kan du finne instruksjonsboka som ofte ligger i hanskerommet, åpne den og finne ut via en tabell hva slags pære du skal ha. Står sikkert hvordan man bytter den der også! 

Lykke til! 

Anonymkode: b5a2d...708

Takk 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Og så skal en ikke glemme at det finnes pærer på moderne biler som er fryktelig dyre, og direkte farlig å bytte hvis en ikke vet akkurat hva en driver med. HID-pærer er skumle, og kan gi deg en karamell på 10-20.000 volt. 

500-1000 kroner stk koster deg også. 😕

Anonymkode: d5d72...83f

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (15 timer siden):

Sjekk bilens instruksjonsbok.

Pærer kjøpes fra bilverksteder, Biltema, Bilextra, T Hansen eller tilsvarende steder. 

Hvor komplisert det er å bytte varierer fra merke og modell. Noen er enkle å bytte. Andre varianter krever en del demontering og montering igjen.

Instruksjonsboken er et naturlig sted å starte ja. Og så kan det legges til at på Biltema.no og andre bildelforhandlere kan du taste inn reg nummer og skal da få opp de delene som passer til din bil. Ikke garantert 110% pålitelig, men for noe så basic som lyspærer burde det vel være til å stole på.

Så er det som flere er inne på i denne tråden flere variabler. Er bilen din av nyere dato og har LED, eller er det xenon eller "god gammeldags" halogen? Og biler er forskjellige mht. hvor enkelt det er å skifte pære. Noen er enkle. Noen er mer plundrete, men det er fremdeles mulig å gjøre det selv. Mens noen kan være helt håpløse.

Anonymkode: 9f01e...60d

• Liker 1
Skrevet

Ofte kan man skrive inn reg.nr på hjemmesiden til bildelebutikker så finner man ofte hva man trenger. Så må man vite om det er H4-pære, Xenon eller annen type. Om du kan titte nedi panseret står det ofte et delenummer på lykta om den ikke er pakket godt inn. 

Hvis du tør å skrive hvilken bil du har kan noen kanskje hjelpe? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og biler er forskjellige mht. hvor enkelt det er å skifte pære. Noen er enkle. Noen er mer plundrete, men det er fremdeles mulig å gjøre det selv. Mens noen kan være helt håpløse.

Noen ganger virker det som om man nesten må vippe motoren ut av panseret for å bytte pære. Eller der man må demontere hjulbuen for å komme til baksiden av lykta. Eller demontere frontfanger for å komme til en skrue for å løsne lykta. Har ført noen håpløse historier 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (10 timer siden):

Ofte kan man skrive inn reg.nr på hjemmesiden til bildelebutikker så finner man ofte hva man trenger. Så må man vite om det er H4-pære, Xenon eller annen type. Om du kan titte nedi panseret står det ofte et delenummer på lykta om den ikke er pakket godt inn. 

Hvis du tør å skrive hvilken bil du har kan noen kanskje hjelpe? 

Kio Niro 2018

AnonymBruker
Skrevet

Står hb3 pære introduksjonsboken.. fant denne på biltema. Se vedlegg 

Screenshot_20250521_201729_Chrome.jpg

20250521_135313.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Bør være grei skuring det. Ville kanskje kostet på meg å bytte begge to for å være sikker på at du får likt lys på begge sider.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bør være grei skuring det. Ville kanskje kostet på meg å bytte begge to for å være sikker på at du får likt lys på begge sider.

Takk. Da må jeg bare kjøpe riktig lyspære 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Bare vær klar over èn ting før du deler slik, det er ikke tillatt å sette inn annen pære enn det bilen er typegokjent med. Ledpære slik er neppe E-merket, og det vil bli mangel på PKK.

Anonymkode: f284c...272

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke gjøre det enkelt, og dra innom nærmeste bilverksted, fortrinnsvis merkeverksted? De har vanligvis riktig pære på lager og de fleste bytter den for deg mens du venter uten at det koster all verdens. På noen biler er det noe skikkelig knot å bytte pære, og det kan hende diverse deksler og komponenter må løsnes eller fjernes, derfor anbefaler jeg at du søker profesjonell hjelp for å fikse dette.

Anonymkode: cff78...560

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bare vær klar over èn ting før du deler slik, det er ikke tillatt å sette inn annen pære enn det bilen er typegokjent med. Ledpære slik er neppe E-merket, og det vil bli mangel på PKK.

Sant nok med pærer og typegodkjenning, men du misser jo poenget med delingen av videoen: Jeg ville vise ts at det er en grei jobb å bytte pære(r) på denne modellen. At fyren i videoen monterte LED-pærer er liksom ikke essensen her...

😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Sant nok med pærer og typegodkjenning, men du misser jo poenget med delingen av videoen: Jeg ville vise ts at det er en grei jobb å bytte pære(r) på denne modellen. At fyren i videoen monterte LED-pærer er liksom ikke essensen her...

😆

Da foreslår jeg du finner en video som viser til et korrekt pæreskift, i stedet for å villede. Essensen i videoen er jo at det ettermonteres for oss, ulovlig pære.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor ikke gjøre det enkelt, og dra innom nærmeste bilverksted, fortrinnsvis merkeverksted? De har vanligvis riktig pære på lager og de fleste bytter den for deg mens du venter uten at det koster all verdens. På noen biler er det noe skikkelig knot å bytte pære, og det kan hende diverse deksler og komponenter må løsnes eller fjernes, derfor anbefaler jeg at du søker profesjonell hjelp for å fikse dette.

Anonymkode: cff78...560

Det var et relativt dårlig og uambisiøst forslag synes jeg: Vedkommende søkte råd på en nettforum, fikk helt konkrete råd som nå gjør at han/hun er i stand til å søke relevant informasjon og faktisk løse utfordringen selv. Det er "enpowerment"! 💪

Det dreier seg ikke nødvendigvis om å spare den tusenlappen eller hva det blir for å få gjort jobben hos et (grøss) merkeverksted. Det dreier jeg om å være mest mulig i stand til å ikke la seg hindre av bagateller.

Det å kunne bytte ut ei lyspære (og i dette tilfellet også finne ut hvilken pære det er ved å slå opp i brukerhåndboken – som for mange ligger like ubrukt den dagen de kvitter seg med bilen), å kunne bytte viskerblad, etterfylle spylervæske, riktig kjølervæske, etterfylle riktig motorolje, fylle luft i dekkene (og å vite hvilket lufttrykk det skal være) og gjerne i tillegg være i stand til å bytte ut et hjul med punktert dekk for en selv eller en stakkar som står langs landeveien – DET er saker en bilfører bør kunne uten å være spesielt interessert. Det dreier seg ikke om penger, men det å være selvhjulpen når det kniper. 😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da foreslår jeg du finner en video som viser til et korrekt pæreskift, i stedet for å villede. Essensen i videoen er jo at det ettermonteres for oss, ulovlig pære.

OK, deg om det. 😂

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...