Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.44):

Jeg begynner å muligens se enden på forholdet til min samboer som jeg har hatt i litt over 2 år, vi har nå en fin sønn sammen som jeg prøver å holde oss sammen for, men ikke for min egen del..... vi går til parterapi men jeg kjenner på mine egne følelser mot mannen at jeg tror ikke det kommer til å hjelpe...

Vi har kjøpt oss et fint hus sammen og jeg vil egentlig ikke flytte ut, jeg har flyttet mye i min oppvekst/voksent liv og nå når jeg har en sønn å tenke på og familie rundt meg så ønsker jeg å bli, men om jeg må flytte så må jeg finne ut om hvordan jeg kan komme meg frem økonomisk. Jeg har en ok jobb med lav lønn, (under 500k i året) det er ikke bare bare å "finne et annet yrke som betaler bedre" for realiteten for damer på min alder så er mulighetene små. Jeg har søkt videreutdanning til høsten for å kunne få det bedre økonomisk, så jeg gjør det jeg kan.

Men kan jeg spørre foreldrene mine om forskudd på arv? Slik at jeg og sønnen min/vår kan finne et bedre sted å bo? Jeg vil ikke at vi skal leie en kjeller et sted.... jeg vil at vi skal kunne bo i noe jeg eventuelt kjøper selv, men egenkapitalen forsvant i huskjøpet og vet ikke hvor mye jeg får igjen om vi selger/ham må kjøpe meg ut.

Anonymkode: 80a57...f0c

Damer på din alder? Hvor gammel kan du være om du har et barn på under 2 år? Du er da neppe over 50? Jeg er f.eks. straks ferdig med en ny mastergrad, er 45 år...

Ut over det kan du selvsagt spørre, men ikke kreve/forvente forskudd på arv.

Anonymkode: 93010...307

• Liker 5

Fortsetter under...

Hvis du har ett lite barn så antar jeg at du ikke er så gammel ennå. Og dine foreldre ha kanskje en spareplan med nedbetaling av gjeld osv. for å spare til en bedre pensjonstilværelse.  Jeg har selv gitt mine barn forskudd på arv for at de skulle komme inn i boligmarkedet, men tror nok jeg ville tenkt meg godt om når de var på "runde 2"...   Ingen av barna har bedt om forskudd på arv,  det var vi som mente dette var eneste måten å gi dem en god start på. 

Du har søkt videreutdanning og er i ett studieløp, du har ett lite barn, du vurdere å bytte yrke.  Som foreldre hadde jeg nok følt at å leie en leilighet i denne fasen hadde vært det beste... Hadde i allefall blitt sur hvis noen av mine antok at de skulle få forskudd på arv etter samlivsbrudd.  

Ta en prat med foreldre og diskuter situasjonen din uten å komme med krav.  SÅ får du vel heller se hvor det bærer.... 

Anonymkode: 29082...ccc

• Liker 2

Brunello skrev (På 21.5.2025 den 10.18):

I 2012 var gjennomsnittsarven på ca 1,5 millioner. Ut fra veksten etter dette, vil jeg tro vi er på 2,5 i dag ( har ikke sett tall)

Gjennomsnitt sier fint lite. Hvis 9 personer arver 200 tusen hver og 1 person arver 200 millioner blir snittet 20 millioner og 20 tusen. Det er sikkert veldig relevant å vite for de 9 som arvet 200 tusen.

Mange jeg kjenner har arvet null og niks eller knapper og glansbilder. Noen arver potensielt gjeld. Oftest et sted mellom 100-300 000. En venninne arvet 1,5 millioner, og et søskenpar jeg kjenner kommer til arve mange titalls millioner. Men jevnt over er det små verdier - kjenner ingen andre enn det søskenparet som har velstående foreldre i Oslo-området, så stort sett snakker vi om vanlige boliger med oppgraderingsbehov, og oftest ikke helt nedbetalt heller pga refinansierering for å spe på pensjonen.

A

Den sammenlagte arven fra mine foreldre blir sannsynligvis et sted mellom 2-500 000, som jeg må dele med min søster. Min fars kone skal jo ha sin arv fra ham i tillegg til at hun allerede eier halve huset som ligger et sted med svært lave boligpriser, så det blir lite å få derfra, og min mors leilighet er langt i fra å være nedbetalt. Muligens testamenteres noe direkte til barnebarna også. Det er i så fall en stor fordel for min søster som har tre barn mens jeg har ett, så jeg håper ikke, men det er jo en fin mulighet til å forfordele min søsters familie.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da har du ikke forstått hva "gjennomsnitt" betyr.

Anonymkode: 143ca...9d9

jo. Gjennomsnittsinntekten i Norge er nå på 780 000 i året. De færreste jeg kjenner har så høy inntekt, men de få som tjener supergodt drar opp snittet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Gjennomsnitt sier fint lite. Hvis 9 personer arver 200 tusen hver og 1 person arver 200 millioner blir snittet 20 millioner og 20 tusen. Det er sikkert veldig relevant å vite for de 9 som arvet 200 tusen.

Mange jeg kjenner har arvet null og niks eller knapper og glansbilder. Noen arver potensielt gjeld. Oftest et sted mellom 100-300 000. En venninne arvet 1,5 millioner, og et søskenpar jeg kjenner kommer til arve mange titalls millioner. Men jevnt over er det små verdier - kjenner ingen andre enn det søskenparet som har velstående foreldre i Oslo-området, så stort sett snakker vi om vanlige boliger med oppgraderingsbehov, og oftest ikke helt nedbetalt heller pga refinansierering for å spe på pensjonen.

A

Den sammenlagte arven fra mine foreldre blir sannsynligvis et sted mellom 2-500 000, som jeg må dele med min søster. Min fars kone skal jo ha sin arv fra ham i tillegg til at hun allerede eier halve huset som ligger et sted med svært lave boligpriser, så det blir lite å få derfra, og min mors leilighet er langt i fra å være nedbetalt. Muligens testamenteres noe direkte til barnebarna også. Det er i så fall en stor fordel for min søster som har tre barn mens jeg har ett, så jeg håper ikke, men det er jo en fin mulighet til å forfordele min søsters familie.

jo. Gjennomsnittsinntekten i Norge er nå på 780 000 i året. De færreste jeg kjenner har så høy inntekt, men de få som tjener supergodt drar opp snittet.

Gjennomsnittslønn  er ca 10 % over median.

Jeg forstår at en del ikke arver noe særlig. Men de fleste arver ganske brukbart med penger. 

Scenario: Søsken får 1 million. Så skjer uforutsigbare ting, svindel, krise, så resten av pengene og bolig går tapt.
Da sitter resten av arvingene igjen uten noe. Urettferdig - Ja.

Alternativt: Ditt søsken fikk en million i 2018. I dag med prisindeks er det verdt 1,3 millioner, bare etter 7 år - enn etter 20 år? Hvordan fordeler dere kaka?

Nei forskudd på arv er dumt.

• Liker 3
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du sier du vet hva gjennomsnitt er, og bruker ankdotisk bevis som eksempel (de færreste DU kjenner).

Enough said.

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 14.22):

Det sier seg selv at din omgangskrets er begrenset.

Og dette var på ingen måte et bevis på å forstå gjennomsnitt, snarere tvert imot. "Det er gjennomsnitt fordi de jeg kjenner tjener mindre?". Erm.

Når det gjelder både lønn og arv, så er nok median et bedre mål enn gjennomsnitt. Median viser beløpet «i midten». Det er like mange som har mer og som har mindre. 

1,2,3,4,20,33,10.000

Medianen er 4, mens gjennomsnittet er 1.437

Du må ikke spørre om forskudd på arv nei, for da høres det ut som du mener at det er penger du har krav på, som du vil ha litt tidligere. Og som om du har krav på arv. Ingen har faktisk det.

Men du kan spørre om å få penger av foreldrene dine. Det er et helt ærlig og åpent spørsmål, fra sine nærmeste. Og de fleste foreldre ønsker å hjelpe sine barn. Kanskje har dine foreldre selv arvet fra sine foreldre, og de skjønner at verdier ofte går i generasjoner, så bare det å forteller om din økonomiske situasjon kan være nok til at de tilbyr forskudd på arv for å hjelpe deg. Da er det DE som må kalle det "forskudd på arv".

AnonymBruker
Anonymjente97 skrev (På 20.5.2025 den 17.59):

Han er under 1 år, jeg skjønner at småbarnstiden er tøff, men en regel kan ikke få meg til å føle meg bedre når jeg konstant går med en mann som oppfører seg som et barn, ikke bryr seg om meg og har ingen fremtidig sikt.

Anonymjente97 skrev (På 20.5.2025 den 19.00):

Huset er nykjøpt og om vi skal selge det så må det bli ila neste år for å slippe skatt av salget

Altså, har du både fått barn med, og nettopp kjøpt hus med, en fyr du knapt kjenner? Har han virkelig godt fra drømmemannen til ubrukelig på et par måneder?

Anonymkode: 5114a...986

AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.44):

Jeg begynner å muligens se enden på forholdet til min samboer som jeg har hatt i litt over 2 år, vi har nå en fin sønn sammen som jeg prøver å holde oss sammen for, men ikke for min egen del..... vi går til parterapi men jeg kjenner på mine egne følelser mot mannen at jeg tror ikke det kommer til å hjelpe...

Vi har kjøpt oss et fint hus sammen og jeg vil egentlig ikke flytte ut, jeg har flyttet mye i min oppvekst/voksent liv og nå når jeg har en sønn å tenke på og familie rundt meg så ønsker jeg å bli, men om jeg må flytte så må jeg finne ut om hvordan jeg kan komme meg frem økonomisk. Jeg har en ok jobb med lav lønn, (under 500k i året) det er ikke bare bare å "finne et annet yrke som betaler bedre" for realiteten for damer på min alder så er mulighetene små. Jeg har søkt videreutdanning til høsten for å kunne få det bedre økonomisk, så jeg gjør det jeg kan.

Men kan jeg spørre foreldrene mine om forskudd på arv? Slik at jeg og sønnen min/vår kan finne et bedre sted å bo? Jeg vil ikke at vi skal leie en kjeller et sted.... jeg vil at vi skal kunne bo i noe jeg eventuelt kjøper selv, men egenkapitalen forsvant i huskjøpet og vet ikke hvor mye jeg får igjen om vi selger/ham må kjøpe meg ut.

Anonymkode: 80a57...f0c

Hvis jeg forstår deg riktig, så må du ha forskudd på arv for å kunne kjøpe deg bolig i det område du bor i nå? Er du sikker på at du ikke har krav på en del penger etter salget av nåværende bolig? 

Jeg synes det er greit å spørre foreldre om forskudd på arv, du har en god grunn også. Men ikke bli lei deg hvis de svarer nei. Hvis sønnen din er under 2 år, så er det ikke så farlig å flytte heller. Nå er jeg og barnefar gift, men vi flyttet fra leilighet til hus, da barnet var 2,5 år og måtte bytte barnehage.  Det gikk fint. De færreste blir boende på samme sted gjennom hele oppveksten. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 18.24):

Kan bare svare for meg selv. Men hvis min datter kommer og spør om forskudd på arv så må jeg si nei. Vi har planer for våre penger. Vi har jobbet hardt for dem. Dem får verdiene når vi dør. 

Anonymkode: 28ac7...54c

Jeg tenker motsatt, det er nå de trenger pengene. Gjort det jeg kunne for å hjelpe. 

Anonymkode: 4478f...e3f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 14.10):

Damer på din alder? Hvor gammel kan du være om du har et barn på under 2 år? Du er da neppe over 50? Jeg er f.eks. straks ferdig med en ny mastergrad, er 45 år...

Ut over det kan du selvsagt spørre, men ikke kreve/forvente forskudd på arv.

Hun er født i -97, så da er hun altså 28 år og mener det er vanskelig med ny jobb for damer i «hennes alder» 😅

Anonymkode: 20f56...0a6

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker

Er du sleip nok kan du lure deg til deg mye, kjenner til en situasjon der datter har fått lånt penger i fra foreldre og ikke betalt tilbake da de ønsket hun skulle se på dette som forskudd på arv laget hun til et dokument som skulle «vise dette» med underskrift og alt, men det de skrev under på var huset deres ble pantsatt slik hun fikk lån i banken og nå betaler foreldrene hennes på lånet hennes

Anonymkode: 1a624...f43

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså, har du både fått barn med, og nettopp kjøpt hus med, en fyr du knapt kjenner? Har han virkelig godt fra drømmemannen til ubrukelig på et par måneder?

Anonymkode: 5114a...986

Mange menn viser seg udugelige når barn kommer inn i regnskapet 

• Nyttig 2
AnonymBruker

Begynner å bli litt usikker på om dette er trolling😅 

- Det er ikke ‘vanskelig’ å få ny jobb for damer i din alder

- Du trenger ikke kjøpe med det første, ungen gir beng i det så det er kun ditt eget ønske for din egen del

- Fra det du forteller høres det ikke ut som foreldrene dine sitter så godt i det at de har mulighet å gi deg penger. 

Synes det er en uting å be om forskudd på arv. Man kan snakke med foreldre om ønsker og ting som har skjedd, om de har mulighet å hjelpe kan de tilby dette.

Anonymkode: 50f30...c85

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...