Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonymjente97 skrev (5 timer siden):

Han er under 1 år, jeg skjønner at småbarnstiden er tøff, men en regel kan ikke få meg til å føle meg bedre når jeg konstant går med en mann som oppfører seg som et barn, ikke bryr seg om meg og har ingen fremtidig sikt.

Som eit skilsmissebarn som var for ung til å hugse både parforhaldet og bruddet, så vil eg faktisk rå deg til å gå mens ungen er så liten at han ikkje veit kva som skjer. Da vil han vekse opp med to separate foreldre som normaltilstand, i staden for å bruke årevis på å handtere tapet av den første familien han hadde. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei. Jeg synes det er frekt og be om forskudd på arv. Dine foreldre har ikke lenger plikt til å forsørge deg. Pengene burde de heller kose seg med selv. 

• Liker 7
Skrevet

Du kan høre om du kan få boliglån i Husbanken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (10 timer siden):

Du kommer antakelig ikke til å trenge de oppsparte midlene når du blir pensjonist. For da har du arvet av foreldrene dine (sannsynlig vis).

Er ikke alle som har rike foreldre skjønner du. Jeg er i den alderen at jeg har barn på alder med TS og mine foreldre er døde, og min arv ble under 100 000 totalt fra dem begge til sammen. Så jeg trenger i alle fall definitivt de oppsparte pengene mine. 

Å gi barna forskudd på arv eller kausjonere for dem er uaktuelt.

Anonymkode: 56f71...d1e

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er ikke alle som har rike foreldre skjønner du. Jeg er i den alderen at jeg har barn på alder med TS og mine foreldre er døde, og min arv ble under 100 000 totalt fra dem begge til sammen. Så jeg trenger i alle fall definitivt de oppsparte pengene mine. 

Å gi barna forskudd på arv eller kausjonere for dem er uaktuelt.

Anonymkode: 56f71...d1e

Nå skrev hun jeg siterte at de hadde fritidseiendom, så regner med at det er litt penger der. I Norge arver de fleste millonbeløp. Dette på grunn av at de fleste eier boligen de bor i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

I Norge arver de fleste millonbeløp. Dette på grunn av at de fleste eier boligen de bor i. 

Tviler på at dette er sant. 

Anonymkode: caad4...fda

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Anonymjente97 skrev (15 timer siden):

Selvom det er for å hjelpe ditt eget barn og eneste barnebarn? Det er jo ikke akkurat som om jeg spør for å bruke det på vada eller ferie, jeg ønsker jo at vi skal kunne ha tak over hodet vårt

Jeg har kun ett barn og hun har igjen to barn.

Og tjener bra, samtidig har jeg ikke to millioner jeg bare kan gi til henne. Ja, livet mitt ser fint og flott ut, men skulle jeg gitt henne to millioner, måtte jeg jo belånt huset mitt og har lite lyst til dette. 

Anonymkode: 4535b...d56

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tviler på at dette er sant. 

I 2012 var gjennomsnittsarven på ca 1,5 millioner. Ut fra veksten etter dette, vil jeg tro vi er på 2,5 i dag ( har ikke sett tall)

Endret av Brunello
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (25 minutter siden):

Nå skrev hun jeg siterte at de hadde fritidseiendom, så regner med at det er litt penger der. I Norge arver de fleste millonbeløp. Dette på grunn av at de fleste eier boligen de bor i. 

Det er nå en sannhet med modifikasjoner, da disse boligene ofte er belånt opp til pipa på grunn av gjentatte samlivsbrudd. Uansett så hjelper det lite i forhold til forskudd på arv, de fleste av oss bor i den boligen og kjøper og selger i samme marked. Dermed er jo ikke disse pengene tilgjengelig før etter man er død. 

Når det gjelder TS - så høres ikke verdiene til foreldrene ut til at det har råd til å forskuttere. Mange i dag, har en lav pensjon, har fremdeles gjeld å betale etter pensjonsalder. Samt at man vil vel gjerne høste litt av godene selv. 

Anonymkode: 1604b...c97

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (19 minutter siden):

Tja...Svært mange i 50-årene i Norge har en bolig til under 3 mill. Ikke alle bor i by. Mange har 3 barn som skal arve. Mange har etablert seg med ny partner i 30-årene, og har hver sine/felles barn, og har kanskje måttet begynne litt på nytt økonomisk etter skilsmisse.

Så prøver de kanskje å spare til pensjonsalderen. Da må man gjerne ha ekstra penger, siden mange er pensjonister i veldig mange år før de dør. Huset trenger plutselig nytt tak,man må ha penger til å kjøpe tjenester når man ikke lenger klarer selv. Man må sikkert ha penger til minst ett bytte av bil i pensjonsalder.

Bor man på tettsted, og ønsker å kjøpe en liten leilighet til alderdommen, så koster ofte denne mer enn huset er verdt. Her jeg bor er det få leiligheter i forhold til hus, og de er nye og dyre.

Så om et par som nærmer seg pensjonsalder har et hus til 3 mill, 1 mill i banken og f.eks tre barn til sammen, så er det absolutt ikke lurt/mulig å gi bort masse penger mens man fortsatt lever.

Anonymkode: a753e...9b6

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (13 minutter siden):

I 2012 var gjennomsnittsarven på ca 1,5 millioner. Ut fra veksten etter dette, vil jeg tro vi er på 2,5 i dag ( har ikke sett tall)

Hvis tre barn skal arve 2,5 hver, så blir det 7,5 mill. Veldig mange steder i Norge ligger verdien på en enebolig på 1,5 til 3,5 mill. Så da må i såfall de gamle ha spart opp mye penger. 

Husker ikke hva gjennomsnittlig levealder er i Norge, men la oss si at man er pensjonist fra 62 - 85 år. Det er veldig mange år da msn får bruk for sparepengene sine, fordi man kanskje ikke får noe særlig høy pensjon. 

Derfor bør foreldre i 50-årene uten mange mill i banken være svært obs på hva de gjør, om de begynner å dele ut forskudd på arv. Ikke alle som nærmer seg pensjonsalder har arvet mye av sine foreldre heller. De fleste pensjonister nå er ganske spreke, og ønsker å leve litt mens de kan. Ønsker de seg f.eks en bobil å putre rundt i, så går det fort en mill bare til den.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonymjente97 skrev (16 timer siden):

Han er under 1 år, jeg skjønner at småbarnstiden er tøff, men en regel kan ikke få meg til å føle meg bedre når jeg konstant går med en mann som oppfører seg som et barn, ikke bryr seg om meg og har ingen fremtidig sikt.

Da kan vel ikke du være så gammel at du er utdatert på arbeidsmarkedet om ungen din bare er ett år? Jeg ville aldri bedt om forskudd på arv om ikke foreldrene dine er gamle og ikke kan reise eller bruke så mye penger lengre. Om du har søsken er også relevant. Du kan jo muligens be de om et lån om de har mye penger til overs, lage en skikkelig avtale for nedbetaling. 

Anonymkode: b2952...7e3

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis tre barn skal arve 2,5 hver, så blir det 7,5 mill. Veldig mange steder i Norge ligger verdien på en enebolig på 1,5 til 3,5 mill. Så da må i såfall de gamle ha spart opp mye penger. 

Husker ikke hva gjennomsnittlig levealder er i Norge, men la oss si at man er pensjonist fra 62 - 85 år. Det er veldig mange år da msn får bruk for sparepengene sine, fordi man kanskje ikke får noe særlig høy pensjon. 

Derfor bør foreldre i 50-årene uten mange mill i banken være svært obs på hva de gjør, om de begynner å dele ut forskudd på arv. Ikke alle som nærmer seg pensjonsalder har arvet mye av sine foreldre heller. De fleste pensjonister nå er ganske spreke, og ønsker å leve litt mens de kan. Ønsker de seg f.eks en bobil å putre rundt i, så går det fort en mill bare til den.

Jeg skrev vel i mitt første innlegg at man må vurdere om man har råd. 
Jeg refererer til gjennomsnittstall. Gjenomsnittsboligen i Norge koster 4,1 millioner. Og gjennomsnittlig har folk under to barn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tenker du at dine foreldre skal gi deg? Helt ærlig så høres det ikke ut som om foreldrene dine har det så romslig. De har spart så de har litt til pensjon, og det vil du ta fra dem? Vær mer ryddig; si at du vil ut av forholdet, få takst på huset og så ser du hva du ev har råd til å kjøpe. Skal dere ha delt omsorg så får du heller ta en ekstra jobb når barnet er hos far. Prøv nå i hvert fall å stå på egne føtter, og la dine foreldre ha pengene sine i fred.

Anonymkode: 27a20...66a

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bodde du før dere flyttet sammen? Egenkapitalen som du får ut når huset blir solgt, burde vel være nok til å skaffe en bolig tilsvarende den du hadde før. Sånn i teorien.

Ellers støtter jeg de andre her som sier at du godt kan leie en periode. Ungen er så liten at han trenger knapt nok et eget rom. Og så lenge det ikke er mugg e.l., så tar dere ikke skade av å bo trangt og billig noen år.

Du bør helt klart vente med å be om økonomisk hjelp fra dine foreldre til du har mer oversikt over egen økonomi (dvs at huset er solgt) og har sondert markedet og spurt banken om finansiering. Først da vet du om du klarer å kjøpe bolig alene. Isåfall trenger du jo ikke å be om hjelp.

Hvis du skal be om hjelp, så ikke be om gave eller forskudd på arv. Be om lån, og tilby en skriftlig tilbakebetalingsplan med renter. Å be om lån er mer ydmykt enn å be om å få penger. Men som noen over her skriver, kan privatlån være en kilde til både konflikt og ubehageligheter, så det er ikke ideelt heller.

Når det er sagt, så ville jeg aldri ha bedt om kausjonist. Min far, som var bankmann, gjorde det tidlig helt tydelig for meg at han ville aldri stille som kausjonist. Han hadde sett så mange familier bli ødelagt. Ikke bare økonomisk, men relasjonene i familien blir jo fullstendig knust når poden sløser bort penger på fest og fjas og misligholder lånet slik at foreldre må bla opp. I verste fall mister foreldrene huset sitt fordi poden fester med piker, vin og sang. Det blir fort utrivelige julemiddager av slikt...

Anonymkode: 8d03f...8ea

• Liker 4
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 21.5.2025 den 10.18):

Men det sier jo ingenting om hva de fleste arver. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 18.34):

Hadde aldri spurt om forskudd på arv. I mine øyne er det utrolig frekt 

Anonymkode: beb8b...fcf

Mener du det er frekt å i det hele tatt spørre? Det er helt greit å si nei, men jeg ville virkelig håpet at min datter følte hun kunne spørre meg når livet går på tverke❤️

Anonymkode: 4789a...0b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (På 20.5.2025 den 21.21):

Jo, det kan skade å spørre.

Hadde guttungen min bedt om forskudd på arv hadde jeg blitt skuffet. Og jeg hadde nok ikke gitt ham det.

Hadde han forklart hva som skjer og at han gjerne  skulle fortsatt bo i huset, så kan det godt hende at jeg hadde foreslått en gave.

Du hadde blitt skuffet, faktisk? Jeg hadde blitt skuffet om jeg ikke ble spurt. Jeg ønsker at mitt voksne barn skal komme til meg hvis de sliter…

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du det er frekt å i det hele tatt spørre? Det er helt greit å si nei, men jeg ville virkelig håpet at min datter følte hun kunne spørre meg når livet går på tverke❤️

Jeg synes det er frekt å spørre. Man spør bare ikke "kan jeg få pengene dine?" Og livet til TS har ikke gått så på tverke. 

Anonymkode: a8be9...b2a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 8.03):

Men det sier jo ingenting om hva de fleste arver. 

Da har du ikke forstått hva "gjennomsnitt" betyr.

Anonymkode: 143ca...9d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...