Gå til innhold

Er det ok å spørre om forskudd på arv for å redde meg og min sønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg syns ikke det er greit å spørre om. Dette er deres opptjente penger, ikke dine. Det er din jobb å forsørge deg selv og barnet ditt. Du må forvente å bygge deg selv opp på samme måte som foreldrene dine har gjort. Ingen ting kommer gratis. 

Anonymkode: 1604b...c97

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo hva slags forhold dere har. 

Min ene forelders familie tar det som en selvfølge at de hjelper "ungdommen" men andre har det ikke slik.

Uansett så skader det ikke å spør.

Anonymkode: a73b1...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du som har noen du kan spørre om hjelp til økonomi 

Anonymkode: b3ec1...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan bare svare for meg selv. Men hvis min datter kommer og spør om forskudd på arv så må jeg si nei. Vi har planer for våre penger. Vi har jobbet hardt for dem. Dem får verdiene når vi dør. 

Anonymkode: 28ac7...54c

Gud for en snill far du er! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt en prat med dem ja❤️ Hvis de har muligheten så kommer de nok til å hjelpe deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmelen_91 skrev (1 minutt siden):

Gud for en snill far du er! 

Er det slemt å ville bruke sine egne penger på seg selv? 

Anonymkode: 15684...394

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammel er sønnen? En generell «regel» er å ikke gå fra hverandre før ungen er 2-3 år, småbarnstiden er tøff for forholdet

Anonymkode: 0f9b4...412

Bare tull! Blir tøft uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatt er kun en problemstilling hvis huset har steget i verdi siden dere kjøpte det. Og da vil du uansett nyte godt av verdistigningen, for da har egenkapitalen din ØKT i mellomtiden. 

Hvis huset har gått ned i verdi så har du tapt deler av egenkapitalen ja. Men jeg kan ikke skjønne at det skal gå ned i verdi på så kort tid. For enkelthetens skyld anta at verdien er eksakt lik som da dere kjøpte for rundt ett år siden. Det betyr at du får tilbake egenkapitalen din, enten hvis han får lån nok til å kjøpe deg ut, eller ved at dere selger. 

Jeg ville før jeg tenkte tanken på forskudd på arv satt meg inn i regler vedrørende eiendom, egenkapital og skatt. Det virker som du tror du har mistet egenkapitalen din, fordi du har brukt den på å betale for huset? Og at du bekymrer deg for skatt på salget er helt rart, skatt skjer kun på verdiøkning. 

Anonymkode: 21788...aad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er frekt og krevende av deg å spørre om forskudd på arv i denne situasjonen. Du gir ikke sønnen din et dårlig liv hvis du leier en stund. Hvis du dessuten skal studere til høsten vil du mest sannsynlig gå inn i en tid med lavere inntekt og vil ikke kunne betjene et huslån uansett? Eller skal du jobbe+studere+ være småbarnsmamma? Da bør du heller søke støtte hos dine foreldre i form av litt barnepass.

Og jeg syns IKKE det høres ut som foreldrene dine har så store verdier; hvis de har solgt egen bolig og nå leier, og har 1 mill på bankkonto og noe mer enn det i aksjer er ikke det spesielt mye hvis de er pensjonister/nærmer seg pensjonsalder. Da blir det ekstra utidig å be om arveforskudd.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør planlegge arv bedre. Alt for mange arver penger når de ikke trenger de. Så ja, det er greit å spørre foreldre om man kan snakke om arv og eventuelt forskudd. Men man kan ikke forvente at foreldrene gir bort penger de ikke har. Og har man søsken, bør enten alle få eller det bør inngås avtale om hvordan søsken skal kompenseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs jo hva slags forhold dere har. 

Min ene forelders familie tar det som en selvfølge at de hjelper "ungdommen" men andre har det ikke slik.

Uansett så skader det ikke å spør.

Jo, det kan skade å spørre.

Hadde guttungen min bedt om forskudd på arv hadde jeg blitt skuffet. Og jeg hadde nok ikke gitt ham det.

Hadde han forklart hva som skjer og at han gjerne  skulle fortsatt bo i huset, så kan det godt hende at jeg hadde foreslått en gave.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymjente97 skrev (2 timer siden):

Jeg føler ikke for å legge ut økonomien til mine foreldre, men jeg vet pappa har over 1mil i sparekonto og mye mer i aksjer, dette er for å sikre fremtiden til oss som blir igjen, de har nesten begge dødd fra oss og han føler et sterk behov for å kunne gjøre sitt for oss som blir igjen. Nå har de ikke noen andre verdier som hus osv da de leier og foretrekker å ha det sånn, så vi sitter ikke igjen med å kunne arve noen eiendom, eller at han har eiendom å kausjonere for oss med. Jeg spør målrettet fordi JEG  vet om økonomien deres og dems fremtidige planer med økonomien, men jeg vil ikke bla dette ut til ukjente vidt og bredt når jeg ikke ser helt behovet for at dere skal vite om foreldrene MINE sin økonomi, men nå fikk jo dere mer innblikk uansett

1mill på sparekonto er IKKE mye i disse dager! Og iallfall ikke når du har søsken også. Aksjene kan kræsje når som helst, så de burde man ikke regne med på samme måte - så han burde ikke gi deg forskudd på mer enn at han kan gi det samme til alle søskner, fra sparekontoen, altså utenom aksjene, og samtisig også ha nok sparepenger for en solid buffer til seg selv. 

Det sier seg selv at det ikke er særlig mye det da er snakk om å kunne gi til deg, dess flere søsken, dess mindre til deg. 

Hvor mye har du i egenkapital i huset hvis du går utifra verdien ved kjøp? 

Hvor mye forskudd hadde du håpet på? 

Anonymkode: bbc1b...e76

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg begynner å muligens se enden på forholdet til min samboer som jeg har hatt i litt over 2 år, vi har nå en fin sønn sammen som jeg prøver å holde oss sammen for, men ikke for min egen del..... vi går til parterapi men jeg kjenner på mine egne følelser mot mannen at jeg tror ikke det kommer til å hjelpe...

Vi har kjøpt oss et fint hus sammen og jeg vil egentlig ikke flytte ut, jeg har flyttet mye i min oppvekst/voksent liv og nå når jeg har en sønn å tenke på og familie rundt meg så ønsker jeg å bli, men om jeg må flytte så må jeg finne ut om hvordan jeg kan komme meg frem økonomisk. Jeg har en ok jobb med lav lønn, (under 500k i året) det er ikke bare bare å "finne et annet yrke som betaler bedre" for realiteten for damer på min alder så er mulighetene små. Jeg har søkt videreutdanning til høsten for å kunne få det bedre økonomisk, så jeg gjør det jeg kan.

Men kan jeg spørre foreldrene mine om forskudd på arv? Slik at jeg og sønnen min/vår kan finne et bedre sted å bo? Jeg vil ikke at vi skal leie en kjeller et sted.... jeg vil at vi skal kunne bo i noe jeg eventuelt kjøper selv, men egenkapitalen forsvant i huskjøpet og vet ikke hvor mye jeg får igjen om vi selger/ham må kjøpe meg ut.

Anonymkode: 80a57...f0c

Hvis du vet at foreldrene dine har millionene som skal til for at du skal få beholde huset, så kan du snakke med dem. Så er jo spørsmålet om du har søsken, som du vet skal arv deles likt mellom søsken. 

Anonymkode: 301a4...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal ekstreme situasjoner til for at det er innafor å spørre om forskudd på arv. Virker ikke som noe ekstremt foreligger i TS sitt tilfelle. At man ønsker å bo i noe finere enn en kjellerleilighet er ikke et sånt tilfelle. Dessuten finnes det jo støtteordninger som bør brukes før forskudd på arv hvis man faktisk ikke klarer skaffe seg tak over hodet. 

Anonymkode: a8be9...b2a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å muligens se enden på forholdet til min samboer som jeg har hatt i litt over 2 år, vi har nå en fin sønn sammen som jeg prøver å holde oss sammen for, men ikke for min egen del..... vi går til parterapi men jeg kjenner på mine egne følelser mot mannen at jeg tror ikke det kommer til å hjelpe...

Vi har kjøpt oss et fint hus sammen og jeg vil egentlig ikke flytte ut, jeg har flyttet mye i min oppvekst/voksent liv og nå når jeg har en sønn å tenke på og familie rundt meg så ønsker jeg å bli, men om jeg må flytte så må jeg finne ut om hvordan jeg kan komme meg frem økonomisk. Jeg har en ok jobb med lav lønn, (under 500k i året) det er ikke bare bare å "finne et annet yrke som betaler bedre" for realiteten for damer på min alder så er mulighetene små. Jeg har søkt videreutdanning til høsten for å kunne få det bedre økonomisk, så jeg gjør det jeg kan.

Men kan jeg spørre foreldrene mine om forskudd på arv? Slik at jeg og sønnen min/vår kan finne et bedre sted å bo? Jeg vil ikke at vi skal leie en kjeller et sted.... jeg vil at vi skal kunne bo i noe jeg eventuelt kjøper selv, men egenkapitalen forsvant i huskjøpet og vet ikke hvor mye jeg får igjen om vi selger/ham må kjøpe meg ut.

Det er jo ikke mye å arve? De leier en leilighet, og har bare 1 million på konto som skal deles mellom deg og dine søsken, hvilket forskudd skal du kjøpe huset for, 2-300000?

Anonymkode: 301a4...496

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymjente97 skrev (2 timer siden):

Huset er nykjøpt og om vi skal selge det så må det bli ila neste år for å slippe skatt av salget

For under to år siden syntes du det var en god idé å få barn denne mannen og for under ett år siden syntes du det var en god idé å kjøpe hus med samme mann....

Og nå står det plutselig om livet å flytte fra han?

Og så er du i tillegg så utålmodig at det er helt umulig å leie en bolig til du selv har spart opp mer EK.

Du høres utrolig bortskjemt ut. Hopper fra det ene innfallet til det andre og tar null ansvar for valgene du tar i livet.

Anonymkode: 56f71...d1e

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du siterer, men vil slenge meg på. Det er ikke som om du er fitten drage uten de pengene. Du må «bare» senke forventningene dine. Det går fint å leie en periode. Å be om penger for å kjøpe hus med barnet ditt som argument hadde jeg personlig likt dårlig, og ville opplevd det som manipulativt. 

Anonymkode: 0e040...185

fitten drage? Jeg skjønner at det er autocorrect. Men hva mente du å skrive?

Endret av Hulderen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (12 minutter siden):

Jo, det kan skade å spørre.

Hadde guttungen min bedt om forskudd på arv hadde jeg blitt skuffet. Og jeg hadde nok ikke gitt ham det.

Hadde han forklart hva som skjer og at han gjerne  skulle fortsatt bo i huset, så kan det godt hende at jeg hadde foreslått en gave.

Jeg hadde heller ikke bedt om arv, men økonomisk hjelp om jeg trengte det hadde jeg ikke hatt problemer med å spørre etter når min far levde. Mitt barn kommer og til å få det jeg har mulighet til å gi vekk om hen trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager mener du er vanskelig for "damer" under 30? Du er jo i en alder hvor alle muligheter er åpne og du kan gjøre hva du vil ut av livet ditt.

Anonymkode: 56f71...d1e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mine barn ønsker noe av meg så må de nesten spørre selv. Ingen av de svarene de kan finne på Kvinneguiden vil være til hjelp for noen av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...